Διάκριση Στέλιου Δουλγέρη στο μαθητικό διαγωνισμό έκθεσης της NASA

Ταλέντο... υπό τον έναστρο ουρανό

- Ο εντεκάχρονος μαθητής του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης έγινε “επιστήμονας του Κασίνι για μια μέρα” - Οδηγός, η αγάπη του για την αστρονομία και τις φυσικές επιστήμες

Χαμόγελα “σκόρπισε” στο νησί της Σύρου η βράβευση του εντεκάχρονου μαθητή του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης, Στέλιου Δουλγέρη στον ετήσιο διαγωνισμό έκθεσης της NASA, με θέμα “Γίνε επιστήμονας του Κασίνι για μια μέρα”.

Πεντακόσια παιδιά, συνολικά από κάθε γωνιά της Ελλάδας έλαβαν μέρος στην 3η Πανελλήνια έκδοση και 11η διεθνή του μαθητικού διαγωνισμού αστρονομίας, αποδεικνύοντας με τον καλύτερο τρόπο ότι η αγάπη για γνώση και δημιουργική απασχόληση δεν περιορίζεται μόνο στα σύνορα του σχολείου. Στόχος τους ήταν να προτείνουν το στόχο της αποστολής του διαστημοπλοίου Cassini, το οποίο θα φωτογραφήσει το σύστημα του Κρόνου που κατά τη γνώμη τους εκτιμούν ότι μπορεί να αποφέρει τα πιο σημαντικά επιστημονικά αποτελέσματα.

Σημειώνεται ότι ειδικοί επιστήμονες από τον διεθνή οργανισμό NASA και τον ευρωπαϊκό οργανισμό ESA, ασχολούνται με το σχεδιασμό μελλοντικών παρατηρήσεων του διαστημόπλοιου οι οποίες θα σταλούν σε σημεία που οι συμμετέχοντες επέλεξαν για να τεθούν προς μελέτη. Μέσα από από το διαγωνισμό, μαθητές όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης είχαν την ευκαιρία να προτείνουν -με την κατάλληλη επιχειρηματολογία- πού θα πρέπει να στραφούν οι κάμερες του αεροσκάφους, κατά την επόμενη παρατήρησή του, προκειμένου να ανακύψουν ενδιαφέρουσες μετρήσεις. Ειδικότερα, κλήθηκαν να διαλέξουν ανάμεσα στο δορυφόρο Πάνα, το δακτύλιο F και τον πλανήτη Κρόνος μαζί με το σύστημα δακτυλίων του, το στόχο εκείνο που εκτιμούν ότι παρουσιάζει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

Στη συνέχεια ανέπτυξαν γραπτώς τους λόγους, για τους οποίους κατέληξαν στον συγκεκριμένο στόχο, καθώς και τι είδους γνώσεις ενδέχεται να αποκτηθούν μέσα από αυτήν την παρατήρηση. Οι εκθέσεις, οι οποίες έπρεπε να έχουν έκταση μικρότερη των 500 λέξεων, αξιολογήθηκαν από ειδικούς επιστήμονες του Τομέα Αστροφυσικής, Αστρονομίας και Μηχανικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και στο τέλος, υπήρξαν τρεις νικητές για κάθε στόχο, σε κάθε ηλικιακή κατηγορία.

Διεύρυνση των γνωστικών οριζόντων

Ανάμεσα στους συμμετέχοντες οι οποίοι διακρίθηκαν, αποσπώντας βραβείο αλλά και ειδικά αναμνηστικά δώρα της ESA ήταν και ο Στέλιος Δουλγέρης, ο οποίος αν και μόλις έντεκα ετών, δηλώνει στην “Κοινή Γνώμη” λάτρης των φυσικών επιστημών υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για ένα αντικείμενο το οποίο θα κατέχει αναμφισβήτητα πρωτεύουσα θέση στους μελλοντικούς εκπαιδευτικούς στόχους του. “Ακόμη και να μη διακρινόμουν στο διαγωνισμό, ήταν μία πάρα πολύ ωραία εμπειρία, που μου έδωσε την ευκαιρία να μελετήσω το θέμα σε περισσότερο βάθος, αλλά και να κατανοήσω και περισσότερα πράγματα” ανέφερε χαρακτηριστικά.

Προσθέτει, μάλιστα, ότι η ενασχόλησή του με την αστρονομία και την εξερεύνηση του έναστρου νυχτερινού ουρανού, των πλανητών και των λοιπών ουράνιων σωμάτων είναι κάτι που τον συγκινεί ιδιαίτερα. Όπως επισημαίνει, παρά το γεγονός ότι ο στενός φιλικός κύκλος του δεν ενδιαφέρεται για το μυστηριώδες σύμπαν και την απάντηση των άπειρων ερωτημάτων που προκύπτουν γύρω από αυτό, ο ίδιος συνεχίζει να αυξάνει το επίπεδό του στην αστρονομία και στη φυσική, αποφασισμένος να μην εγκαταλείψει ό,τι του δίνει την ευκαιρία να διευρύνει τους γνωστικούς ορίζοντές του.

“Ενίσχυση της παιδικής αυτοπεποίθησης”

Για την κλίση του παιδιού τους προς τις φυσικές επιστήμες μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” η εκπαιδευτικός, Μαρούσα Σπυριδάκη. “Του αρέσει πολύ οτιδήποτε σχετίζεται με τη φυσική, τους πλανήτες και το διάστημα. Μελετά ανάλογο εκπαιδευτικό υλικό, ενώ προτιμά παιχνίδια και βιβλία που έχουν σχέση με το αντικείμενο” τόνισε, καθιστώντας γνωστό ότι η συμμετοχή του στο διαγωνισμό της NASA ήταν αποκλειστικά δική του απόφαση. “Έγραψε μόνος του την έκθεση, χωρίς εγώ να ασχοληθώ καθόλου ούτε για τη διόρθωσή της και τη στείλαμε μαζί την καταληκτική ημερομηνία του διαγωνισμού. Η διάκρισή του ήταν μια ευχάριστη εξέλιξη”, τόνισε.

Επιπροσθέτως, έκρινε πως τέτοιες αξιόλογες πρωτοβουλίες δίνουν στους μαθητές την ευκαιρία να δείξουν τις δυνατότητές τους, να αναπτύξουν τα επιχειρήματά τους, να ασχοληθούν με ένα αντικείμενο και να το ερευνήσουν, για να καταφέρουν να προβάλουν τα επιχειρήματά τους. “Σημαντικό ρόλο παίζουν επίσης και στην καλύτερη διαμόρφωση της έκφρασής τους, καθώς και στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησής τους” σημείωσε.

“Το σχολείο διαμορφώνει ψυχή και πνεύμα”

Την αμέριστη χαρά του για τη σημαντική αυτή διάκριση εξέφρασε στην “Κοινή Γνώμη” το εκπαιδευτικό προσωπικό του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης, προτρέποντας τα παιδιά να κυνηγούν τα όνειρά τους, βασιζόμενοι στις γνώσεις και στις αρχές που αποκομίζουν καθημερινά από το σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον τους. “Οι μαθητές στην συντριπτική τους πλειονότητα δείχνουν σεβασμό και ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των μαθημάτων. Δείχνουν ένα χαρακτήρα και ένα ήθος που σε εκπλήσσει θετικά και σε βάζει σε θετικές σκέψεις.
Αυτό το φαινόμενο αποδεικνύει πως κάτι καλό υπάρχει σε αυτό το σχολείο, πως εκτός του γνωστικού πλεονάσματος το συγκεκριμένο σχολείο έχει πλεόνασμα και στο ηθικοπλαστικό του έργο, στη διαμόρφωση δηλαδή των μαθητικών ψυχών και πνευμάτων” αναφέρει, υπογραμμίζοντας πως η επιτυχία αυτή ανήκει αποκλειστικά στους δασκάλους και στους γονείς τους.

“Προσπαθούμε να τους δείξουμε ότι η ζωή πρέπει να έχει αρχές, όνειρα και στόχους. Προσπαθούμε να αξιοποιούμε κάθε ευκαιρία και να τα ενθαρρύνουμε να συμμετέχουν και να προσπαθούν τίμια και με αγωνιστικότητα. Για τους ίδιους αλλά και για την πατρίδα τους. Νιώθουμε χαρούμενοι κάθε φορά που οι ελπίδες μας επιβεβαιώνονται” προσθέτουν. Καταλήγοντας, σημειώνουν ότι αναγνωρίζοντας την επιτυχία του Στέλιου Δουλγέρη, θα προτείνουν στο Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου να προσφέρει ένα μικρό δώρο (βιβλίο). “Η ανταμοιβή θα τον κάνει να νιώσει πιο όμορφα και θα τον σπρώξει προς τα εμπρός, προς τα επάνω προς τον τελικό του στόχο, να βελτιώνει καθημερινά τον εαυτό του” επισημαίνουν.