Ειδικό νηπιαγωγείο σχεδιάζει η Σαντορίνη

«Αιωρείται» η ειδική αγωγή

  • Δευτέρα, 8 Απριλίου, 2013 - 06:00

Ειδικό νηπιαγωγείο πρόκειται να ιδρυθεί στη Σαντορίνη κατόπιν απόφασης που έλαβε το δημοτικό συμβούλιο του νησιού. Πρόκειται για μια απόφαση που λαμβάνεται την ίδια ώρα που οι επαγγελματίες του τομέα της ειδικής αγωγής κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για το μέλλον της εκπαίδευσης των παιδιών με ειδικές ανάγκες στη χώρα, ειδικά μετά και τις πρόσφατες νομοθετικές αλλαγές που εισάγονται με την ψήφιση του νόμου 4115/13.

Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης του δημοτικού συμβουλίου Θήρας, στη Σαντορίνη υπάρχουν αρκετά παιδιά προσχολικής ηλικίας με ειδικές ανάγκες, τα οποία δεν φοιτούν στο νήπιο εξαιτίας της απουσίας σχετικής δομής. Κατά τη συζήτηση του θέματος στη διάρκεια της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου, τέθηκε η ανάγκη παρέμβασης του Δήμου ώστε να δημιουργηθούν ολοκληρωμένες εκπαιδευτικές δομές ειδικής αγωγής στο νησί, με την επισήμανση ότι τέτοιες παρεμβάσεις για τα άτομα με ειδικές ανάγκες είναι αποτελεσματικές όταν ξεκινούν με οργανωμένο τρόπο από μικρή ηλικία. Όπως συζητήθηκε, το ειδικό νηπιαγωγείο αποτελεί την πρώτη και ενδεχομένως τη σημαντικότερη βαθμίδα για τη σωστή αντιμετώπιση και καθοδήγηση των παιδιών με ειδικές ανάγκες στην εκπαιδευτική και επαγγελματική τους πορεία.

Τι γίνεται με την ειδική αγωγή

Τα τελευταία χρόνια η ειδική αγωγή στη χώρα μας είχε αρχίσει να παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη, παρά τα όποια σημαντικά προβλήματα και σκοπέλους τους οποίους είχε να υπερπηδήσει. Το νομικό πλαίσιο, ιδιαίτερα όπως είχε διαμορφωθεί με τον νόμο 2817/2000 είχε αρχίσει να εκσυγχρονίζεται και να εναρμονίζεται με την ευρωπαϊκή πολιτική, με στόχο την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού και την ενσωμάτωση των μαθητών με ειδικές ανάγκες μέσα στα κοινά σχολεία. Ωστόσο, με την ψήφιση του νόμου 4115/2013 στο άρθρο 39 του οποίου προβλέπεται η μετατροπή των ειδικών σχολείων σε κέντρα υποστήριξης, αναμένεται να σημειωθούν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των ειδικών εκπαιδευτικών δομών, που, όπως προειδοποιούν τα σωματεία των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, θα έχουν ως αποτέλεσμα να μην μπορούν πλέον οι ειδικές εκπαιδευτικές δομές να επιτελούν ουσιαστικό εκπαιδευτικό έργο.

Στα τέλη του 2012, κατά τη συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου, ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σύρου-Τήνου-Μυκόνου σε ψήφισμά του υπογράμμιζε ότι οι επιχειρούμενες κυβερνητικές αλλαγές θα «πετάξουν» τα παιδιά με ειδικές ανάγκες έξω από τη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, εκτιμώντας ότι «θα απαλλάξουν την Πολιτεία από την υποχρέωσή της για παροχή εκπαίδευσης σε όλα τα παιδιά». Όπως σημείωνε ο Σύλλογος, «όσα από τα παιδιά με ειδικές ανάγκες έχουν βαριές σωματικές ή νοητικές αναπηρίες θα είναι αδύνατο να συμπεριληφθούν στην τάξη των συνομηλίκων τους με αποτέλεσμα να αναγκαστούν να στραφούν σε ιδιωτικά κέντρα, σε φιλανθρωπικά ιδρύματα ή να κλειστούν σπίτι τους και να μην εκπαιδευτούν ποτέ».

«Θερμός» ο Απρίλιος της ειδικής αγωγής

Οι εκπαιδευτικοί και φορείς της ειδικής αγωγής (σωματεία, σύλλογοι, εκπαιδευτικά όργανα και επαγγελματίες) συγκροτούν, μετά τις πρόσφατες νομοθετικές αλλαγές, ένα ενιαίο μέτωπο διεκδίκησης και προετοιμάζονται για δυναμική κινητοποίηση στις 19 Απριλίου, σε μια προσπάθεια να πείσουν την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να ακούσει τα προβλήματα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και να δώσει άμεσες λύσεις, στο πλαίσιο μάλιστα του «μήνα της Ειδικής Αγωγής» που έχει κηρυχθεί ο φετινός Απρίλιος.