Παράσταση διαμαρτυρίας των εκπαιδευτικών της Σύρου στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης

«Οι μαθητές θα αντικρίσουν εικόνες διάλυσης»

Απαντήσεις σχετικά με το αδιέξοδο, στο οποίο βρίσκονται αρκετές σχολικές μονάδες των Κυκλάδων, εξαιτίας της έλλειψης εκπαιδευτικών, μία ανάσα πριν από την έναρξη της νέας σχολικής περιόδου, ζήτησαν ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σύρου - Τήνου - Μυκόνου και η ΕΛΜΕ Α’ Κυκλάδων, από τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Βασίλη Καραγιάννη.

Κατά τη χθεσινή παράσταση διαμαρτυρίας των σωματείων στα γραφεία της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου, τέθηκαν επί τάπητος τα σοβαρά προβλήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν εκπαιδευτικοί και μαθητές, με βασικότερο τον κίνδυνο μη λειτουργίας μεγάλου αριθμού σχολείων.

Κλειστά 32 νηπιαγωγεία και 20 δημοτικά σχολεία

Στην τοποθέτησή του, ο πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών, Γιώργος Καλημερίδης, χαρακτήρισε τη φετινή χρονιά ως τη χειρότερη των τελευταίων ετών, αποδίδοντας ευθύνες στην ανεπαρκή προετοιμασία και τους μηδενικούς διορισμούς, καθώς και στον «ερασιτεχνισμό», που χαρακτήριζε μέχρι σήμερα την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας.

Όπως τόνισε, η κατάσταση στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση κρίνεται οριακή, καθώς 32 νηπιαγωγεία, μεταξύ των οποίων και το Νηπιαγωγείο της Βάρης στη Σύρο, αλλά και 20 δημοτικά σχολεία δεν θα ανοίξουν, ελλείψει εκπαιδευτικών. Επιπλέον, έθιξε και το γεγονός ότι μεγάλος αριθμός σχολικών μονάδων ετοιμάζεται να ανοίξει με δύο και τρεις εκπαιδευτικούς, αριθμός δυσανάλογος του μαθητικού δυναμικού τους. «Μπορεί να δίνετε μάχη -για επικοινωνιακούς λόγους- ώστε να ανοίξουν όλα τα σχολεία την ημέρα του αγιασμού, αλλά τι γίνεται από τη Δευτέρα;» ρώτησε ο κ. Καλημερίδης, παραθέτοντας το παράδειγμα του 2ου Δημοτικού Σχολείου Μυκόνου με τους 320 μαθητές και τους τρεις εκπαιδευτικούς. «Αν προσπαθήσετε να τα ανοίξετε, τίθεται σοβαρό ζήτημα ασφάλειας, ενώ η πρώτη εικόνα που θα έχουν τα παιδιά από το σχολείο, θα είναι εικόνα διάλυσης, ιδιαίτερα για τα πρωτάκια» ανέφερε χαρακτηριστικά, υποστηρίζοντας πως κατά την πρώτη εβδομάδα, χτίζεται το παιδαγωγικό κλίμα όλης της επόμενης χρονιάς. «Αν τα σχολεία λειτουργήσουν για δύο εβδομάδες υπό αυτές τις συνθήκες, θα είναι αδύνατον μετά όταν έρθουν οι εκπαιδευτικοί να καταφέρουν να ξεκινήσουν το σχολείο από την αρχή» κατέληξε.

«Με αναπληρωτές ΕΣΠΑ δε λύνεται το πρόβλημα»

Ο κ. Καλημερίδης δεν παρέλειψε επίσης να αναφερθεί στη μη λειτουργία των Ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων, η οποία θα δημιουργήσει πρόβλημα στην εργαζόμενη οικογένεια, στην απουσία τμημάτων ένταξης αλλά και στο «αχανές τοπίο» σχετικά με την ειδική αγωγή. Αφού διευκρίνισε ότι ο Σύλλογος δεν θα ανεχτεί σε καμία περίπτωση ενδεχόμενη μετακίνηση εκπαιδευτικών για τις προσεχείς ημέρες, ζήτησε ενημέρωση σχετικά με τους αναπληρωτές που αναμένεται να τοποθετηθούν. «Εάν αυτοί προέρχονται από το ΕΣΠΑ, δε λύνεται κανένα πρόβλημα, το ζήτημα είναι να έρθουν αναπληρωτές τακτικού προϋπολογισμού και να ενταχθούν στο πρωινό πρόγραμμα», κατέληξε.

«Επανέρχεται η εχθρότητα προς τους εκπαιδευτικούς»

Από την πλευρά των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης υπογραμμίστηκε ο μεγάλος αριθμός κενών στις τρεις βασικές ειδικότητες (φιλόλογοι, μαθηματικοί, φυσικοί), η ανάγκη διδασκαλίας των ιταλικών στην Α’ Τάξη του Γυμνασίου, καθώς και η συνεχιζόμενη απουσία δασκάλων μουσικής και καλλιτεχνικών στα μικρά νησιά. Μεταξύ άλλων, ο κ. Παπαμιχαήλ εξέφρασε την άποψη ότι η Γενική Γραμματεία του υπουργείου Παιδείας αλλάζει στρατηγική και φαίνεται να ταυτίζεται με συντηρητικές πολιτικές και απόψεις των κομμάτων της προηγούμενης κυβέρνησης, με αποτέλεσμα να επιστρέφουμε στο παρελθόν αλλά με χειρότερους όρους. «Ξαναμπαίνουμε σε λογικές επιτήρησης συμμόρφωσης του εκπαιδευτικού. Δηλαδή, αυτή η εχθρότητα προς τους εκπαιδευτικούς από την πλευρά των συμβούλων, σταδιακά επανέρχεται», σημείωσε ο κ. Παπαμιχαήλ με τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης κ. Καραγιάννη να αποκλείει ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

Β. Καραγιάννης: «Μακριά ο αυταρχισμός και η χειραγώγηση»

«Δεν υπάρχει καμία πρόθεση, τουλάχιστον από τη δική μας περιοχή, για αυταρχισμούς, πειθαναγκασμούς, χειραγώγηση των εκπαιδευτικών και κυρίως σε ζητήματα επιμόρφωσης. Μακριά τέτοιου τύπου λογικές. Ο σύμβουλος είναι ένας εκπαιδευτικός ο οποίος πρέπει να είναι από την πλευρά των υπολοίπων εκπαιδευτικών και να τον ενισχύει στο καθαρό παιδαγωγικό του έργο», τόνισε ο κ. Καραγιάννης.

Με τις ευχές του για μία καλή και δημιουργική χρονιά, ο Περιφερειακός Διευθυντής έκρινε «ότι τα πράγματα ίσως να αρχίζουν τώρα να γίνονται «ενδιαφέροντα» με την έννοια ότι θα υπάρχουν πολλές εξελίξεις και θα πρέπει όλοι να δραστηριοποιηθούν, ανεξάρτητα από τις συγκρούσεις που μπορεί να προκύψουν». Όπως εξήγησε, κανείς δεν είναι ευτυχής για τον πολύ μεγάλο αριθμό κενών που σημειώνεται στις σχολικές μονάδες. «Η γνώμη μου είναι ότι δεν φτάνει απλώς να περιγράφουμε και να καταγγέλλουμε αυτή την κατάσταση -το λιγότερο που έχουμε να κάνουμε είναι να ζητήσουμε συγγνώμη από τον ελληνικό λαό-, ωστόσο, πρέπει να κάτσουμε να δούμε τι συμβαίνει από πίσω και ποιοι είναι οι λόγοι που οδηγούν σε αυτές τις καταστάσεις. Μπορεί φέτος η έλλειψη των εκπαιδευτικών να είναι πολύ έντονη, αλλά δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό. Θυμάμαι ότι κάποια στιγμή στο παρελθόν, το πρώτο κύμα των αναπληρωτών κατέφθανε τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο» ανέφερε χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με τον ίδιο, η κατάσταση δεν οφείλεται στην έλλειψη πιστώσεων. «Θεωρώ ότι οι πιστώσεις υπάρχουν, απλά δε λειτούργησε με τον τρόπο που θα έπρεπε να λειτουργήσει ο γραφειοκρατικός μηχανισμός και γενικά δεν εξελίχθηκαν γρήγορα οι διαδικασίες πρόσληψης». Κατά συνέπεια, έκρινε απαραίτητη την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού σε όλες τις βαθμίδες. «Εκτιμώ ότι κοντά στις ημέρες των εκλογών, τα βασικά κενά θα καλυφθούν με εκπαιδευτικούς που θα είναι τόσο από το ΕΣΠΑ όσο και από τον τακτικό προϋπολογισμό», διευκρίνισε.

«Τελετή αγιασμού στο σύνολο των σχολείων»

Μεταξύ άλλων, κατέστησε σαφές ότι η πρωτοβουλία του σχετικά με την παρουσία εκπαιδευτικών σε όλα τα σχολεία, για την τέλεση του αυριανού αγιασμού, δεν έχει επικοινωνιακό χαρακτήρα. «Θεωρώ ότι παρόλες τις δυσκολίες και για το φρόνημα του ελληνικού λαού που βρίσκεται σε αυτά τα απομακρυσμένα νησιά είναι ανεπίτρεπτο να μην υπάρχει ένας άνθρωπος την ημέρα του αγιασμού. Οπουδήποτε υπάρχει εκτίμηση ότι είναι επικίνδυνο να λειτουργήσουν σχολεία, δεν θα λειτουργήσουν» δήλωσε, εξηγώντας ότι κάποια εξ’ αυτών θα κλείσουν αναγκαστικά έως ότου καλυφθούν τα κενά.

Επιπλέον, επανέλαβε πως δεν φτάνει να περιγράφουμε απλά την πραγματικότητα αλλά να την αντιμετωπίσουμε. «Η αντιμετώπιση έχει να κάνει και με τους πόρους που διαθέτει κάθε φορά η πολιτεία. Οι πόροι αυτοί είναι περιορισμένοι και θα πρέπει κάποιος να αποφασίσει που θα διατίθενται. Προσωπική μου άποψη είναι ότι θα έπρεπε να διατίθενται στην υγεία και την παιδεία».

«Όχι σε περαιτέρω υποβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος»

Τόνισε δε ότι δεν υπάρχει κίνδυνος αναστολής των Ολοήμερων σχολείων στην Περιφέρεια, αλλά ούτε και σχεδιασμός για συγχώνευση ή κατάργηση σχολικών τμημάτων. Σχετικά με το ενδεχόμενο «προσωρινών συμπτύξεων τμημάτων», διευκρινίστηκε πως είναι απόφαση των Συλλόγων Διδασκόντων, οι οποίοι θα κρίνουν αναλόγως με τον αριθμό των μαθητών, εάν κάτι τέτοιο είναι εφικτό.

Καταλήγοντας, υπογράμμισε πως «δεν υπάρχει καμία σκέψη να αλλάξει κάτι προς το χειρότερο ή να υποβαθμιστεί περισσότερο το εκπαιδευτικό σύστημα εξαιτίας της έλλειψης εκπαιδευτικών».

Ετικέτες: