Οι πρωτεύσαντες των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων στη Σύρο

Έχασαν πολύ ιδρώτα, αλλά όχι και την ελπίδα τους

«Αντρική υπόθεση» ήταν στη Σύρο η πρωτιά στους πίνακες αποτελεσμάτων των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων, καθώς η τριάδα των αριστούχων μαθητών του νησιού είναι αυτή τη φορά, γένους αρσενικού.

Μετά την Καρμελίνα Ρούσσου (2014) και τη Μαρία Χριστίνα Κεράνη (2015), την υψηλότερη βαθμολογία στο σύνολο των μαθητών του Γενικού Λυκείου Σύρου, που διεκδίκησαν μετά κόπων και προσωπικών θυσιών το εισιτήριο για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, συγκέντρωσε ο Ευάγγελος Μεγαλακάκης με 19.300 μόρια.

Η χαρά της οικογένειας του φετινού πρώτου των πρώτων στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων είναι διπλή, καθώς ο δίδυμος αδερφός του, Μιχάλης Μεγαλακάκης συγκέντρωσε την τρίτη μεγαλύτερη βαθμολογία, με 19.063 μόρια. Δεύτερος ήρθε ένας ακόμη μαθητής των Θετικών Σπουδών και συγκεκριμένα ο Γιώργος Πατάπης με 19.170 μόρια.

Στη λίστα με τους Συριανούς αριστούχους του 2016 περιλαμβάνονται επίσης η Αφροδίτη Πλυτά με 18.755, η Καλλιόπη Χρυσούλα (Ανθρωπιστικών Σπουδών) με 18.590, η Αντωνία Σακελλαρίου με 18.480, η Κωνσταντίνα Ραουζαίου με 18.262 και ο Γιώργος Ζιώγας με 18.254.

Αναγνωρίζοντας τις προσπάθειες, την επιμονή και την αφοσίωση που επέδειξαν όλους αυτούς τους μήνες για την επίτευξη του στόχου τους, γεμίζοντας με υπερηφάνεια την τοπική κοινωνία μας, η «Κοινή Γνώμη» δίνει και φέτος το λόγο στους πρωτεύσαντες μαθητές του νησιού.

Ο Ευάγγελος και ο Μιχάλης Μεγαλακάκης, ο Γιώργος Πατάπης και η Αφροδίτη Πλυτά μιλούν για το σύστημα του «Νέου Λυκείου», που μπορεί αρχικά να τους φόβισε, αλλά δεν τους πτόησε, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν κατά τη διάρκεια της χρονιάς, αλλά και για τους νέους εκπαιδευτικούς ορίζοντες που θα ανοίξουν προσεχώς μπροστά τους.

Οι πανελλαδικές εξετάσεις παίρνουν κάθε χρόνο τη μορφή ενός «πολέμου», στον οποίο δεν χύνεται αίμα, αλλά πολύς ιδρώτας. Αισθάνεστε δικαιωμένοι ως νικητές του φετινού πολέμου;

Ευάγγελος Μεγαλακάκης: «Δικαιωμένος αισθάνομαι σίγουρα, διότι ο στόχος ήταν πολύ δύσκολος και η δουλειά σκληρή. Απαιτούσε μεγάλη προσπάθεια και θυσίες. Οπότε με ένα τέτοιο αποτέλεσμα, όλα τα παιδιά, όχι μόνο αυτά που αρίστευσαν, αλλά κι εκείνα που τα πήγαν καλά, νομίζω ότι δικαιώθηκαν σε ένα βαθμό. Και λέω σε ένα βαθμό, γιατί δεν τελειώνει εδώ ούτε το ταξίδι, ούτε ο στόχος. Απλά, αλλάζουν μορφή. Οι Πανελλαδικές είναι το διαβατήριο για μια νέα αρχή. Το ξέρουν όλοι αυτό».

Μιχάλης Μεγαλακάκης: «Σε κάθε περίπτωση νιώθω δικαιωμένος, δεν ήταν τίποτα εύκολο. Κι όταν λέω ότι δεν είναι τίποτα εύκολο, δεν αναφέρομαι μόνο στην τελευταία χρονιά. Την τελευταία χρονιά, θεωρώ ότι δε γίνεται τίποτα. Ουσιαστικά είναι ένα ταξίδι από την αρχή της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μέχρι και τώρα. Αυτή η χρονιά ήταν πολύ δύσκολη, πάντοτε όμως σε λογικά πλαίσια. Δηλαδή, δεν μου αρέσει να ακούω ότι η Γ’ Λυκείου είναι μια φυλακή. Σε καμία περίπτωση δεν ισχύει αυτό. Σίγουρα είναι δύσκολη και θέλει θυσίες, όπως συμβαίνει με τη ζωή γενικότερα. Τίποτα πλέον δεν είναι εύκολο».

Γιώργος Πατάπης: «Τα αποτελέσματα ήταν σίγουρα ικανοποιητικά. Τόσο εγώ, όσο και τα περισσότερα παιδιά τα πήγαμε αρκετά καλά. Η χρονιά που πέρασε ήταν λίγο κουραστική με την έννοια ότι σκέφτεσαι συνεχώς τις εξετάσεις που έχεις μπροστά σου. Κατά τα άλλα, δεν υπάρχουν τόσο μεγάλες διαφορές. Λίγο παραπάνω διάβασμα χρειάζεται και όλα καλά».  

Αφροδίτη Πλυτά: «Η επίτευξη ενός στόχου προσφέρει μεγάλη ικανοποίηση και χαίρομαι ιδιαίτερα που φέτος, πολλοί γνωστοί μου κατάφεραν αυτό που ήθελαν. Όσοι δεν τα κατάφεραν, είτε θα προσπαθήσουν ξανά είτε θα επιλέξουν κάτι άλλο. Όσο δεν έχουν απογοητευτεί, είναι όλα καλά. Αυτή η χρονιά ήταν πάρα πολύ άσχημη, αλλά εφόσον το αποτέλεσμα ήταν καλό, οι κόποι μας ανταμείφθηκαν».

Ποια εμπόδια κληθήκατε να ξεπεράσετε κατά τη διάρκεια του έτους, δεδομένου ότι ήταν μια χρονιά αλλαγής για το Λύκειο; Αυτό επηρέασε σε κάποιο βαθμό τη διάθεση ή την απόδοσή σας;

Ευάγγελος Μεγαλακάκης:  «Σε ένα βαθμό, όλες αυτές οι αλλαγές επιδρούν στον κάθε μαθητή. Ειδικά όταν ένα σύστημα αλλάζει, κανείς δεν μπορεί να περιμένει ούτε τις περσινές βάσεις, ούτε να βασίζεται στο ότι κάτι θα γίνει όπως ήταν πέρυσι. Το σύστημα ήταν σίγουρα διαφορετικό και αυτό το έκανε ακόμα πιο δύσκολο. Ίσως υπήρχε λίγο περισσότερο άγχος, αλλά σκοπός είναι να μπορεί κανείς να παλεύει και με τις αλλαγές και με καθετί καινούριο, είτε είναι πιο δύσκολο, είτε πιο εύκολο».

Μιχάλης Μεγαλακάκης: «Θα έλεγα πως ήμασταν ουσιαστικά κάτι σαν «πειραματόζωα», γιατί σ’ εμάς εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το λεγόμενο νέο λύκειο. Από δω και πέρα αυτό το σύστημα θα δοκιμαστεί. Υπάρχουν κάποιες αλλαγές. Άλλες είναι θετικές, άλλες αρνητικές. Η εξέταση των τεσσάρων μαθημάτων θεωρώ ότι είναι ένα πολύ δύσκολο κομμάτι, διότι εάν κάποιος δεν γράψει σε ένα μάθημα, αυτό ίσως να αποβεί μοιραίο ακόμα και καταδικαστικό για τον ίδιο. Αλλά θεωρώ ότι με μέθοδο και σωστή δουλειά, όλα θα πάνε καλά. Και σε καμιά περίπτωση, δεν κρίνεται τίποτα από την Γ’ Λυκείου».

Γιώργος Πατάπης: «Η αλήθεια είναι ότι επειδή η εξέταση θεωρείται ούτως ή άλλως σημαντική, καθώς από την απόδοσή σου στις Πανελλήνιες εξαρτάται η εισαγωγή σου στο πανεπιστήμιο, υπάρχει ήδη αρκετό άγχος. Και το να γίνονται ξαφνικά πολλές αλλαγές, δυσκολεύει κάπως την κατάσταση, αλλά δεν είναι τρομερό. Αν είσαι αρκετά συγκεντρωμένος, τις αντιμετωπίζεις».

Αφροδίτη Πλυτά: «Είχαμε πολλά ερωτήματα μέχρι και τα μέσα της χρονιάς. Μέχρι και τον Φεβρουάριο είχαμε αναπάντητα ερωτήματα κι αυτό δημιουργούσε άγχος. Δεν ξέραμε αν θα αλλάξουν βασικά πράγματα, πώς θα μετρούνται οι βαθμοί, ήταν πολλές οι αλλαγές σε όλο το Λύκειο, αλλά δεν θεωρώ ότι με επηρέασε κάπως όλο αυτό. Ήταν όλη η διαδικασία αγχωτική και πιεστική, οπότε δεν υπήρξε κάποια διαφορά».

Η φυγή στο εξωτερικό για να κάνετε τα όνειρά σας πραγματικότητα, σας έχει περάσει από το μυαλό;

Ευάγγελος Μεγαλακάκης: «Ήθελα πάντα και θέλω ακόμη να μείνω στην Ελλάδα. Το σκέφτομαι μόνο σαν λύση έκτακτης ανάγκης, δεν υπάρχει δηλαδή ως σενάριο, ούτε καν ως δεύτερη επιλογή. Σαν τελευταία, ίσως. Αυτό βέβαια δε σημαίνει πως διαφωνώ με όσους επεξεργάζονται την ιδέα του εξωτερικού. Το κάθε άτομο το εξετάζει διαφορετικά».

Μιχάλης Μεγαλακάκης: «Αγαπάω την Ελλάδα, δε λέω ψέματα. Στόχος είναι να παλέψουμε εδώ, να παλέψουμε στη χώρα μας. Τώρα εντάξει, αν τα πράγματα είναι τόσο δύσκολα, θα δούμε. Όμως στόχος μας είναι η Ελλάδα».

Γιώργος Πατάπης: «Δεν το έχω σκεφτεί πολύ. Ίσως για μεταπτυχιακό, αλλά τώρα όχι».

Αφροδίτη Πλυτά: Η αλήθεια είναι ότι δεν ξέρω τι θα κάνω από δω και πέρα. Δεν έχω αποφασίσει ακόμα ποιες σχολές θέλω να δηλώσω, οπότε και το μέλλον είναι ένα ερωτηματικό.

Δεδομένων των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν σήμερα όλοι οι κλάδοι στη χώρα μας, η επαγγελματική αποκατάσταση αποτελεί κριτήριο για τις επιλογές που θα κάνετε κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού σας σημειώματος;

Ευάγγελος Μεγαλακάκης: «Δεν είμαι απόλυτα σίγουρος ακόμα. Σκέφτομαι Ιατρική – Οδοντιατρική. Κριτήριο δεν είναι πια μόνο η επαγγελματική αποκατάσταση, γιατί κακά τα ψέματα στην Ελλάδα όλα τα επαγγέλματα περνούν κρίση. Οπότε, καλό θα ήταν κανείς –έτσι το σκέφτομαι εγώ κι έτσι θεωρώ ότι θα έπρεπε να το σκεφτεί κάθε παιδί – να επιλέγει αυτό που θέλει σε πρώτη φάση και μετά, να προσπαθεί να βρει διεξόδους, όπου μπορεί».

Μιχάλης Μεγαλακάκης: «Δεν είμαι ακόμα βέβαιος ποιες σχολές θα δηλώσω στο μηχανογραφικό. Περνούν πολλά πράγματα από το μυαλό μας. Ιατρικές, οδοντιατρικές, βιολογίες κλπ. Θα το σκεφτούμε και με τον Βαγγέλη. Θεωρώ ότι η εποχή είναι πολύ ρευστή. Ας θυμηθούμε ότι την περίοδο 2004-2006, μια άλλη εποχή για τη χώρα μας, πολλά παιδιά έκαναν μια α’ επιλογή, που τώρα δεν μπορούν να βγουν στην αγορά εργασίας τόσο εύκολα, όσο υπολόγιζαν. Οπότε θεωρώ ότι ο ασφαλής δρόμος είναι να επιλέξει κανείς με βάση την καρδιά του, με βάση αυτό που θέλει να κάνει, γιατί μόνο έτσι θα είναι και καλός στη δουλειά του. Οπότε, σκέφτομαι αυτό να είναι το κριτήριό μου».

Γιώργος Πατάπης: «Για σχολή δεν είμαι ακόμη σίγουρος. Σκέφτομαι Πολυτεχνείο, το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών αλλά το σημαντικότερο είναι ότι με ενδιαφέρουν τα μαθήματα που γίνονται εκεί, όχι τόσο η επαγγελματική αποκατάσταση. Κι επειδή είναι δύσκολα τα πράγματα, πρέπει να επιλέξεις κάτι το οποίο σου αρέσει και είναι κοντά στα ενδιαφέροντά σου, αλλιώς μελλοντικά θα συναντήσεις μπροστά σου μεγαλύτερες δυσκολίες».

Αφροδίτη Πλυτά: «Προσωπικά, θα ήθελα να τα συνδυάσω αυτά τα δύο, βέβαια επειδή έτσι όπως είναι τα πράγματα, δεν μπορείς να εξασφαλίσεις την επαγγελματική σου αποκατάσταση, θέλω να εστιάσω περισσότερο σε αυτό που μου αρέσει, να κοιτάξω να κάνω κάτι που με εκφράζει. Αν βρω κάτι που να τα συνδυάζει όλα αυτά, θα είναι ό,τι καλύτερο. Στο 3ο επιστημονικό πεδίο που είμαι εγώ, τα μαθήματα είναι παρεμφερή σε όλες τις σχολές και με ενδιαφέρουν όλα σχεδόν, οπότε ακόμα δεν έχω αποφασίσει».

Τι σας έδωσε δύναμη όλο αυτό το διάστημα για να μη λυγίσετε και να συνεχίσετε ακάθεκτοι στην επίτευξη του στόχου σας;

Ευάγγελος Μεγαλακάκης: «Πρώτα από όλα η οικογένεια. Για μένα σημαντικό ρόλο έπαιξε ο αδερφός μου, με τον οποίο είχαμε μια εξαιρετική σχέση, μια άμιλλα και μια άριστη συνεργασία. Και για τους δυο μας ήταν πολύ θετικό που ήμασταν μαζί σε αυτή την προσπάθεια. Μοιραζόμασταν τις ίδιες αγωνίες, τις ίδιες ανησυχίες κι έτσι ο ένας βοηθούσε τον άλλον τόσο πρακτικά, όσο και ψυχολογικά».

Γιώργος Πατάπης: «Όλοι βοήθησαν. Οι συμμαθητές μας, οι καθηγητές μας, οι οικογένειές μας, οι φίλοι κι εμένα προσωπικά, οι συμπαίκτες μου στο μπάσκετ».

Αφροδίτη Πλυτά: «Η οικογένειά μου ήταν δίπλα μου σε όλη αυτή τη διαδικασία και την ευχαριστώ πολύ γι’ αυτό. Επιπλέον, οι καθηγητές μου με βοήθησαν πάρα πολύ να καταλάβω ότι όλη αυτή η διαδικασία κάποια στιγμή θα τελειώσει και ότι αποσκοπεί κάπου. Ήταν δίπλα μου όλη τη χρονιά και με βοηθούσαν γιατί ήξεραν τις δυνατότητές μου και ότι μπορώ να τα καταφέρω».

Καταλήγοντας, τι θα συμβουλεύατε τους υποψήφιους των επόμενων πανελλαδικών εξετάσεων;

Ευάγγελος Μεγαλακάκης: «Πάνω απ’ όλα ψυχραιμία και προσπάθεια για την επίτευξη του στόχου τους. Εννοείται πως υπήρχαν και θυσίες και πολύ διάβασμα και κόπος, αλλά όλα πρέπει να γίνονται με μέτρο. Σίγουρα όσο πιο ψηλή είναι η βάση της σχολής που θέλει κάποιος τόσο περισσότερο θα είναι το διάβασμα. Αυτό πρέπει να το παραδεχτεί κάποιος. Αλλά και πάλι θέλει μια ψυχραιμία, μια  προσπάθεια με όρια».

Μιχάλης Μεγαλακάκης: «Θα τους συμβούλευα να έχουν ψυχραιμία κι αυτό είναι λίγο τραγική ειρωνεία, γιατί όσοι με ξέρουν, γνωρίζουν ότι δε με χαρακτηρίζει και πολύ η ψυχραιμία. Προσπάθησα όμως πολύ να είμαι ήρεμος και να αποβάλω το άγχος. Θεωρώ ότι τα κατάφερα σε σημαντικό επίπεδο. Τους συμβουλεύω να δουλέψουν συστηματικά, δεν έχει σημασία τόσο η ποσότητα, όσο η ποιότητα του διαβάσματος, αλλά προς Θεού, πρέπει να διαβάζουν. Αυτό που ακούω συχνά από κάποιους που έχουν συγκεντρώσει υψηλές βαθμολογίες «δεν διαβάζω καθόλου», το θεωρώ λίγο αστείο. Χρειάζεται διάβασμα με πολλά διαλείμματα».

Γιώργος Πατάπης: «Να μην αγχώνονται πρώτα από όλα, να είναι συγκεντρωμένοι, γιατί το άγχος επηρεάζει σίγουρα αρνητικά και να αφιερώνουν όσο χρόνο πιστεύουν πως χρειάζεται, έτσι ώστε να είναι έτοιμοι για τις εξετάσεις».

Αφροδίτη Πλυτά: «Κουράγιο, δύναμη και κυρίως να μην επιτρέψουν στις Πανελλήνιες να τους δοκιμάσουν τόσο πολύ, να μην αμφισβητήσουν τον εαυτό τους, να πιστεύουν στις δυνατότητές τους, να βάλουν ένα στόχο και να προσπαθούν για το καλύτερο».