Επιμορφωτική συνάντηση στη Σύρο με θέμα «Η Ειδική αγωγή ως μοχλός στη διδασκαλία της Γαλλικής γλώσσας»

Κανένας μαθητής στο περιθώριο

Της Σχολικής Συμβούλου Γαλλικής Νοτίου Αιγαίου, Ευτυχίας Νικολακοπούλου
  • Παρασκευή, 28 Απριλίου, 2017 - 06:23

Ζητήματα που αφορούν στις ιδιαιτερότητες και τις μαθησιακές δυσκολίες τέθηκαν στην απογευματινή επιμορφωτική συνάντηση με θέμα “Η Ειδική Αγωγή ως μοχλός στη διδασκαλία της Γαλλικής Γλώσσας” που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 25 Απριλίου 2017 στο Ιδιωτικό Δημοτικό Σχολείο “Ο Άγιος Γεώργιος”.

Η εκδήλωση απευθυνόταν στο σύνολο των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Σύρου και σε γονείς και είχε ως στόχο να θέσει για μία ακόμη φορά, περαιτέρω προβληματισμούς για μια καλύτερη διαχείριση του δυναμικού της τάξης με άξονα την ευαισθησία και τις ιδιαιτερότητες εκείνες των μαθητών που χρίζουν μιας καλύτερης οργάνωσης - διαχείρισης και αντιμετώπισης των δυσκολιών τους.

Απαραίτητη η ενθάρρυνση των μαθητών

Στην εισήγησή της, με θέμα «Η Ειδική αγωγή ως μοχλός στη διδασκαλία της Γαλλικής γλώσσας ”, η Σχολική Σύμβουλος Γαλλικής Νοτίου Αιγαίου Δρ. Ευτυχία Νικολακοπούλου τόνισε τη σημασία των αρχών της ειδικής αγωγής στη διδασκαλία των γαλλικών ως ξένης γλώσσας. σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.

Όπως εξήγησε, “Επειδή οι διαταραχές της μάθησης προκαλούν κούραση και ψυχολογική δυσφορία στους αδύναμους μαθητές στην παρακολούθηση, την ανάγνωση, την αντιγραφή, την ορθογραφία και την κατανόηση, ο δάσκαλος οφείλει να λάβει υπόψη του να είναι θετικός, να δίνει αξία, να στηρίζει, και να απλουστεύει κάθε διαδικασία με ενθαρρυντικά λόγια καθώς και να γνωρίζει την κάθε ξεχωριστή περίπτωση, προκειμένου να εντάξει αυτά τα παιδιά στο μάθημα γενικής παιδείας. Εξάλλου, η διαφοροποίηση των συνθηκών εργασίας είναι απαραίτητη για την εξασφάλιση της γενικής επιτυχίες των μαθητών και πρέπει να δίνεται σε όλους μια ευκαιρία. Ο εκάστοτε μαθητής πρέπει να γνωρίζει τη διαδικασία του μαθήματος και τους στόχους που πρέπει να επιτευχθούν. Επιπλέον οφείλει να γνωρίζει πότε και αν θα έχει την ανάλογη υποστήριξη, ποιες είναι οι προϋποθέσεις της επιτυχίας του μαθητή και του δασκάλου. Οι μαθητές πρέπει να έχουν εμπιστοσύνη, ενσυναίσθηση και ενθάρρυνση για να αναπτύξουν το πλήρες δυναμικό τους. Να αναγνωρίζουν τις δυνάμεις και τις αδυναμίες τους, να ξεπερνούν τα εμπόδια, να συντονίζουν τις γνώσεις και τις προσπάθειές τους. Επίσης να είναι σε θέση να αξιολογούν την ψυχική τους κατάσταση και να ελέγχουν, όσο το δυνατό καλύτερα, τη συμπεριφορά τους.

Ο ρόλος των εκπαιδευτικών

Ο εκπαιδευτικός από την πλευρά του, πρέπει να γνωρίζει τους μηχανισμούς και τις στρατηγικές αντιμετώπισης μεμονωμένων περιστατικών και να δείχνει υπομονή και ψυχραιμία. Να θέτει ρεαλιστικούς στόχους, να μην βαθμολογεί με τον ίδιο τρόπο τον μαθητή και με τις μαθησιακές διαταραχές αλλά να επιβραβεύει την προσπάθειά του. Επίσης, όταν διαμορφώνει το μάθημα να μην παραμελεί ωστόσο την υπόλοιπη τάξη. Σημαντικό είναι ο μαθητής να εργάζεται ευχάριστα και όχι από φόβο ή εξαναγκασμό. Τέλος, η κ. Νικολακοπούλου προτείνει στους εκπαιδευτικούς «να μην παραμελούν κανέναν, να φροντίζουν εξίσου όλους, κυρίως τους πιο αδύναμους», που όπως χαρακτηριστικά μας είπε, αυτά ήταν τα λόγια του Δελασάλ.

«Κάθε παιδί είναι ξεχωριστό»

Στην εισήγησή του με θέμα «Παιδιά με εκπαιδευτικές ανάγκες – Εκπαιδευτικοί και Γονείς» ο Διευθυντής του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου της Σύρου Αναστάσιος Αρμακόλας, που ήταν και ο κεντρικός ομιλητής, δήλωσε ότι, «στην Ειδική Αγωγή απαιτείται συνεργασία εκπαιδευτικών, γονέων, μαθητών και φορέων. Η περίπτωση κάθε παιδιού είναι τελείως ξεχωριστή και ποτέ δεν υπάρχει ένα συγκεκριμένο πλάνο που να καλύπτει όλες τις περιπτώσεις. Βασικός σκοπός της Ειδικής Αγωγής είναι η ένταξη, ενσωμάτωση και συνεκπαίδευση των παιδιών με ειδικές ανάγκες, ώστε να μπορέσουν να ενταχθούν στα σχολεία γενικής αγωγής και εκπαίδευσης. Γι' αυτό και υλοποιούνται προγράμματα συνεκπαίδευσης, υπάρχουν τα τμήματα ένταξης μέσα στα σχολεία γενικής αγωγής καθώς και η παράλληλη στήριξη. Το σημαντικότερο στοιχείο στην ειδική αγωγή είναι η πραγματική ευαισθητοποίηση και συνεργασία όσων ασχολούνται στο χώρο αυτό».

Περιπτώσεις μαθητών με επιληψία

Από την πλευρά της με θέμα την «Επιληψία & εκπαίδευση», η Σχολική Σύμβουλος Ειδικής Αγωγής Ν. Αιγαίου Δρ Μαρία Δερέκα, κίνησε την ανησυχία όλων των παρευρισκομένων εκπαιδευτικών για τη σοβαρότητα των συνεπειών που μπορούν να προκύψουν σε μια τάξη λόγω μιας απότομης κρίσης επιληψίας σε μαθητή μετά από έντονο στρες ή αποτυχία ή επίπληξη μέσα στην τάξη καθώς μας ανέλυσε πώς εκδηλώνεται. Όπως τόνισε, «ιατρικώς, ένα άτομο με επιληψία ή ένα άτομο με κρίσεις «Ε», είναι εκείνο που υπόκειται σε επαναλαμβανόμενες διακοπές της εγκεφαλικής λειτουργίας, εξ αιτίας ξαφνικής διαταραχής των εκροών των νευρικών κυττάρων. Μια απλή προσβολή δεν υποδηλώνει ότι ένα άτομο έχει επιληψία (1 στα 20 άτομα μπορεί να έχουν μία κρίση κάποια στιγμή στη ζωή τους)». Κατέστησε δε γνωστό πως, πολλά παιδιά με επιληψία κατά τη διάρκεια της παιδικής τους ηλικίας, θεραπεύονται όταν ενηλικιωθούν. Συνήθως, παρουσιάζεται πριν την ηλικία των είκοσι ετών και είναι η δεύτερη πιο συχνά παρουσιαζόμενη νευρολογική πάθηση μετά την ημικρανία που μπορεί να εμφανιστεί σε οποιονδήποτε ασχέτως ηλικίας, φύλου, εθνικής προέλευσης, ή νοημοσύνης”. Στη συνέχεια η Σχολική Σύμβουλος έκανε αναφορά στον ορισμό και στα αίτια της επιληψίας, στους τύπους των προσβολών, και στις συνέπειες στο χώρο της μάθησης και της συμπεριφοράς. Τέλος, παρουσίασε τρόπους χειρισμού του επιληπτικού παιδιού στην τάξη.

Εξασφάλιση καλών σχέσεων και συνεργασίας

Η κ. Μαργαρίτα Δεναξά, καθηγήτρια γαλλικής και υποδιευθύντρια του Ιδιωτικού Δημοτικού σχολείου παρουσίασε το θέμα: «Αξιοποίηση εργαλείων Web 2.0. στη διδασκαλία της γαλλικής γλώσσας και στην Ειδική Αγωγή» και επεσήμανε την ύπαρξη πολύπλευρων εφαρμογών του Η/Υ για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες στα γαλλικά.

Από τις ομιλίες κρίνεται ότι είναι υψίστης σημασίας ο ρόλος των εκπαιδευτικών στη διδασκαλία της γαλλικής ως ξένης γλώσσας, αλλά και κάθε άλλου μαθήματος με την εξασφάλιση του θετικού κλίματος εμπιστοσύνης, πρόληψης και έγκαιρης αντιμετώπισης κάθε προβλήματος, επαγρύπνησης για την προστασία των αδύνατων μαθητών, αλλά και για την εξασφάλιση καλών σχέσεων και πνεύματος συνεργασίας απέναντι σε κάθε μαθητή. Οι παρευρισκόμενοι έθεσαν ερωτήματα στα οποία και δόθηκαν οι ανάλογες πληροφορίες και οδηγίες.