Δώδεκα παιδιά Γυμνασίου παρακολούθησαν μαθήματα ρομποτικής με την πλατφόρμα Arduino στο πλαίσιο του 1ου Θερινού Σχολείου Ανοιχτών Τεχνολογιών

Δυναμικό ξεκίνημα για το Syros OpenLab

Με επιτυχία ολοκληρώνεται ο πρώτος κύκλος μαθημάτων του Θερινού Σχολείου Ανοικτών Τεχνολογιών για μαθητές Γυμνασίου, που ξεκίνησε πριν από δύο εβδομάδες στο χώρο της Παιδικής Βιβλιοθήκης στην Ερμούπολη.

Πρόκειται για την πρώτη δράση του OpenLab Σύρου το οποίο υποστηρίζεται από τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης και την ΕΕΛΛΑΚ με τη συνεργασία του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου και της εκπαιδευτικής κοινότητας του νησιού.

Στόχοι του Εργαστηρίου είναι η παροχή εκπαίδευσης σύμφωνα με τις τοπικές ανάγκες σε μαθητές και πολίτες του νησιού και η κατάρτιση επαγγελματιών στην χρήση νέων τεχνολογιών και καινοτόμων προσεγγίσεων στον χώρο εργασίας τους. Ενδεικτικά αντικείμενα της εκπαίδευσης περιλαμβάνουν: σύγχρονες γλώσσες προγραμματισμού, ρομποτική, διαδίκτυο των πραγμάτων, τεχνολογίες και υπηρεσίες παγκόσμιου ιστού. Επιπλέον, το OpenLab Σύρου παρέχει υπηρεσίες παραγωγής και δοκιμών πρωτότυπων ιδεών σε πολίτες και κοινότητες ειδικού ενδιαφέροντος με την χρήση κατόπιν συνεννόησης και επίβλεψης του εξοπλισμού και των χώρων του εργαστηρίου. Τα πρωτότυπα που θα σχεδιαστούν και αναπτυχθούν θα αφορούν κυρίως αντικείμενα που σχετίζονται με ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, όπως «έξυπνες» υπηρεσίες για τους δημότες, προβολή και ανάδειξη της ιστορίας και πολιτιστικής κληρονομιάς του νησιού, τουρισμός εμπειρίας, κ.α.

Στον πρώτο κύκλο του Θερινού Σχολείου έλαβαν μέρος 12 παιδιά, στην πλειοψηφία τους μαθητές της Α’ Γυμνασίου. Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν εισαγωγικά μαθήματα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής με την ανοικτή πλατφόρμα Arduino.

Το Arduino είναι μια πρωτότυπη ανοικτή πλατφόρμα (μικρός υπολογιστής) ειδικά σχεδιασμένη για εύκολη χρήση. Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, τα παιδιά γνώρισαν βασικές αρχές ηλεκτρονικής & ηλεκτρονικών συστημάτων, κινητήρων και αισθητήρων, κατασκεύασαν και προγραμμάτισαν αυτοματισμούς και ρομποτικές διατάξεις.

Εισηγητές ήταν ο Εκπαιδευτικός Πληροφορικής Α/θμιας Εκπαίδευσης, Μανώλης Αργυρός και ο τελειόφοιτος του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Γιώργος Δεληγιαννίδης. Πολύτιμη ήταν η βοήθεια της Εύας Πιρπινιά, μαθήτριας της Γ’ Λυκείου. 

Ένας νέος κόσμος γνώσης για τους εφήβους του νησιού

«Υπάρχει μεγάλος ενθουσιασμός από τα παιδιά, καθώς μαθαίνουν καινούρια πράγματα και εξοικειώνονται με το κομμάτι της κατασκευής που, όπως φαίνεται, τους ενδιαφέρει πολύ δήλωσε ο κ. Αργυρός στην «Κοινή Γνώμη», εξηγώντας ότι το Arduino είναι μια τεχνολογία, που αν και ο ίδιος έχει δοκιμάσει κυρίως στο Δημοτικό Σχολείο, μπορεί να χρησιμοποιηθεί εξίσου και στο Γυμνάσιο. Εκτιμά μάλιστα πως θα πρέπει να σχεδιαστεί ένας ευρύτερος κύκλος μαθημάτων για λίγο πιο προχωρημένα θέματα με ανοιχτές πληροφορίες. Στο πλαίσιο του Θερινού Σχολείου, η θεωρία έγινε αμέσως πράξη και οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να λύσουν πραγματικά προβλήματα. «Δεν είναι lego τα οποία κολλάς», σχολίασε ο κ. Αργυρός. «Οι κατασκευές είναι συγκεκριμένες και λειτουργικές. Χρησιμοποιώντας προγραμματισμό από υπολογιστή εμείς φτιάξαμε, μεταξύ άλλων ένα αυτοκίνητο που τσουλάει μόνο του, ένα σύστημα αυτόματου παρκαρίσματος και λαμπάκια ασφαλείας που ανάβουν όταν κάνει ζέστη ή διακόπτεται το ρεύμα».

Τα παιδιά ανταποκρίνονται εξαιρετικά σε όλα τα παραπάνω και σύμφωνα με τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό, τουλάχιστον τέσσερα εξ’ αυτών θα ήθελαν να συνεχίσουν την ενασχόλησή τους με το αντικείμενο. Σημειώνει δε, πως κανείς εκ των συμμετεχόντων δεν υπήρξε μαθητής του στο Δημοτικό, ούτε είχε ασχοληθεί στο παρελθόν με το Arduino και τη ρομποτική γενικότερα. «Ένα μόνο παιδί είχε ξανακάνει με lego, αλλά μου έλεγε πως η συγκεκριμένη τεχνολογία του αρέσει περισσότερο. Ωστόσο, είναι σημαντικό ότι τα παιδιά δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον και τα καταφέρνουν. Λαμβάνω θετικά μηνύματα κι εγώ απολαμβάνω τη διαδικασία. Είμαι σίγουρος ότι κάποια από αυτά θα το συνεχίσουν και μόνοι τους. Έχω δημιουργήσει μία πλατφόρμα στην οποία βάζω υλικό και δραστηριότητες που δεν προλάβαμε να αναπτύξουμε στα μαθήματα και βλέπω πως οι ίδιοι μπαίνουν και τα κάνουν από το σπίτι τους. Επιπλέον κάποιοι έχουν αγοράσει και τον εξοπλισμό που είναι σχετικά φθηνός, κοστίζει 40 ευρώ και ασχολούνται».

Ο β’ κύκλος μαθημάτων του Θερινού Σχολείου Ανοικτών Τεχνολογιών θα ξεκινήσει στις 27 Ιουλίου και θα διαρκέσει έως 7 Αυγούστου 2021. Τα παιδιά που θα δηλώσουν συμμετοχή θα ασχοληθούν με τη 3D σχεδίαση και εκτύπωση.

Σκέψεις για τη δημιουργία ενός Makerspace στη Σύρο

Οι δράσεις του OpenLab Syros θα συνεχιστούν το φθινόπωρο. Στα σχέδια του κ. Αργυρού είναι να εισηγηθεί στην Ομάδα Διοίκησης του Εργαστηρίου τη διοργάνωση ενός σεμιναρίου διάρκειας τριών – τεσσάρων μηνών. Επιπλέον, ο ίδιος σκέφτεται να προτείνει προς τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης την παραχώρηση κάποιου κεντρικού χώρου για τη δημιουργία ενός Makerspace στο νησί, ενός εργαστηρίου εξοπλισμένου με σύγχρονες και παραδοσιακές τεχνολογίες που θα δίνει έμφαση στην εκπαίδευση και την ενίσχυση της δημιουργικότητας σε παιδιά και εφήβους. «Αυτός ο χώρος θα μπορεί να λειτουργήσει ως στέκι για τη νεολαία, όπου θα έρχονται καθηγητές πληροφορικής και θα παραδίδουν εθελοντικά μαθήματα. Σε πολλούς δήμους λειτουργούν τέτοιοι χώροι και περισσότερο στην Αθήνα. Από τον Δήμο χρειάζεται μόνο η παραχώρηση κάποιας αίθουσας, την οποία θα αναλάβουμε να εξοπλίσουμε εμείς μέσω χορηγιών από ιδιώτες. Θα είναι ένας χώρος δημιουργίας και κατασκευών όπου θα συναντιούνται καθηγητές με τεχνογνωσία και ωφελούμενοι», εξηγεί ο κ. Αργυρός.

Στόχος των Makerspaces είναι να παρέχουν ανοιχτή πρόσβαση στα εργαλεία και στη γνώση και να πραγματοποιήσουν ένα βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης και αλληλεγγύης που θα υπενθυμίζει τα οφέλη της δημιουργικής έκφρασης, του πειραματισμού και της παραγωγικής διαδικασίας.

Ετικέτες: