Συνέχιση της δίκης για το ναυάγιο του Sea Diamond

Η βύθιση ήταν αναπόφευκτη

  • Πέμπτη, 2 Μαΐου, 2013 - 06:00

Συνεχίστηκε τις πρώτες ημέρες της Μ. Εβδομάδας στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά, η δίκη για το ναυάγιο του Sea Diamond, η οποία είχε ξεκινήσει στις 26 Μαρτίου, με 13 άτομα, μέλη του πληρώματος, στελέχη της πλοιοκτήτριας εταιρείας και έναν επιθεωρητή του νηογνώμονα, να κάθονται στο εδώλιο του κατηγορουμένου.

Κατά την πρόσφατη ακροαματική διαδικασία εξετάστηκαν μεταξύ άλλων ως μάρτυρες οι τρεις πραγματογνώμονες, που ορίστηκαν από την Εισαγγελία Νάξου να ελέγξουν το ναυάγιο και να συντάξουν την τελική έκθεση, ο Δήμαρχος και ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Θήρας.

Αδύνατον να διασωθεί

Σύμφωνα με τα όσα κατέθεσαν οι πραγματογνώμονες, από τη στιγμή της πρόσκρουσης στον ύφαλο, το κρουαζιερόπλοιο ήταν αδύνατον να διασωθεί παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες του πλοιάρχου και του πληρώματος. Τα δε όργανα του πλοίου, όπως εκτίμησαν, δεν θα μπορούσαν επ’ ουδενί να αποτρέψουν τη σύγκρουση που συνέβη κατά τη διάρκεια της πρόσδεσης, εξηγώντας ότι το ραντάρ είναι σε θέση να δίνει ασφαλείς πληροφορίες για στόχους που βρίσκονται πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, ενώ το βυθόμετρο, το οποίο είναι τοποθετημένο στο μέσον του πλοίου, αποτελεί όργανο που δίνει πληροφορίες για τη διαμόρφωση του βυθού ακριβώς πάνω από το σημείο που βρίσκεται το πλοίο και όχι ευθεία μπροστά. Οι εμπειρογνώμονες ανέφεραν επίσης ότι η πρόσκρουση οφείλεται σε λανθασμένη χαρτογράφηση του υφάλου κατά 74 μέτρα.

Στην κατάθεσή του ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Θήρας και πρώην πλοίαρχος, Γεώργιος Δαρζέντας, απαντώντας σε ερώτηση της έδρας για τα αίτια της πρόσκρουσης ανέφερε χαρακτηριστικά ότι δεν γνωρίζει γιατί ο συνάδελφός του επέλεξε να οδηγήσει το πλοίο σε αυτήν την πλευρά της ακτής, ενώ εκτίμησε ότι θα έπρεπε να βρίσκεται πιο ανοικτά από τις ακτές για περισσότερη ασφάλεια. Πάντως, οι συνήγοροι υπεράσπισης τόνισαν επ’ αυτού ότι η πλεύση για την προσέγγιση του πλοίου στο ναύδετο ήταν απολύτως νόμιμη, αφού, βάσει του ναυτιλιακού χάρτη δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα στην απόσταση που έπλεε το πλοίο από τις ακτές. Παρών στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά ήταν και εκπρόσωπος του Νορβηγικού Νηογνώμονα, ο οποίος αναφέρθηκε στην αξιοπλοΐα του σκάφους.

Ερωτηματικά για τον Πλοίαρχο

Την προηγούμενη εβδομάδα πάντως, αίσθηση προκάλεσαν τα στοιχεία που κατέθεσε στο δικαστήριο ο συνήγορος της πολιτικής αγωγής του Δήμου Θήρας, Στέλιος Παπανδρεόπουλος, για τον κατηγορούμενο Πλοίαρχο. Σύμφωνα με την κατάθεσή του, με βάση τα στίγματα που ο Πλοίαρχος είχε καταχωρίσει στο ημερολόγιο γέφυρας μετά τον απόπλου του πλοίου από το λιμάνι του Ηρακλείου στις 12 το μεσημέρι της 5/4/2007, το πλοίο δεν έπλεε από Ηράκλειο προς Σαντορίνη, αλλά κάπου στις ακτές της Βόρειας Αφρικής, στην περιοχή της Λιβύης. Επίσης υπάρχει λάθος καταγραφή της πρόσκρουσης του πλοίου κατά 7 λεπτά, καθώς, σύμφωνα με τον κ. Παπανδρεόπουλο, ο Πλοίαρχος έχει καταχωρίσει ως ώρα πρόσκρουσης τις 15.55 της 5/4, ενώ η πρόσκρουση είχε σημειωθεί στις 15.48.50' ακριβώς.

Αμφισβητείται ο ένας εμπειρογνώμονας για το θέμα της ρύπανσης

Κατά την ακροαματική διαδικασία οι συνήγοροι της πολιτικής αγωγής αμφισβήτησαν την έκθεση ενός εκ των εμπειρογνωμόνων, επικαλούμενοι τα αποτελέσματα της έρευνας του καθηγητή του Πολυτεχνείου Κρήτης, Ευάγγελου Γιδαράκου, ειδικού σε θέματα διαχείρισης τοξικών και επικίνδυνων αποβλήτων, αναφορικά με το θέμα των επιπτώσεων του ναυαγίου στο θαλάσσιο οικοσύστημα. Σύμφωνα με την έρευνα αυτή, υπάρχει κίνδυνος έκλυσης τοξικών ουσιών και βαρέων μετάλλων προϊούσας της διάβρωσης του σκάφους, ενώ ο ίδιος ο κ. Γιδαράκος έχει επανειλημμένως δηλώσει ότι θεωρεί το ναυάγιο του Sea Diamond ως το μεγαλύτερο περιβαλλοντολογικό πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει η χώρα μας.

Η αμφισβήτηση εκ μέρους της πολιτικής αγωγής, προκάλεσε την αντίδραση των τριών εμπειρογνωμόνων οι οποίοι υπογράμμισαν ότι η εντολή που έλαβαν κατά τον διορισμό τους από την εισαγγελική αρχή ήταν η ανάδειξη της αλήθειας μέσα από την έκθεσή τους. Για αμελητέες επιπτώσεις στο οικοσύστημα έκαναν λόγο οι συνήγοροι υπεράσπισης, υποστηρίζοντας ότι το Λιμενικό Ταμείο Θήρας έχει στην κατοχή του όλα τα αποτελέσματα των μετρήσεων του Ελληνικού Κέντρου Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) που έχει οριστεί από το υπουργείο Ναυτιλίας, σύμφωνα με τα οποία οι βιοκοινωνίες των θαλάσσιων οργανισμών παραμένουν υγιείς.

Στις συνεχείς διαρροές αναφέρθηκε ο Δήμαρχος

Στην κατάθεσή του ο Δήμαρχος Θήρας, Αναστάσιος-Νικόλαος Ζώρζος, ανέφερε ότι από το 2007 έως σήμερα στην περιοχή του ναυαγίου σημειώνονται συνεχείς μικρές διαρροές υλικών στη θάλασσα. Πάντως, στο δικαστήριο κατατέθηκε έγγραφο με την απάντηση του Επιτρόπου Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Γιάνεζ Ποτότσνικ, σε ερώτηση που είχε καταθέσει ο Ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων, Νίκος Χρυσόγελος, στο οποίο αναφέρεται ότι δεν υπάρχουν πειστικά στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι το ναυάγιο αποτελεί κίνδυνο για το θαλάσσιο περιβάλλον.

Φυσικά, οι κάτοικοι και φορείς της Σαντορίνης προβάλλουν ως πάγιο και επιτακτικό το αίτημα της άμεσης ανέλκυσης του ναυαγίου, ενώ, κατά τη συζήτηση του θέματος στη Βουλή πριν από λίγες μέρες ο Βουλευτής Κυκλάδων, Νίκος Συρμαλένιος, χαρακτήρισε το Sea Diamond «βραδυφλεγή βόμβα» στα βάθη της Καλντέρας.

Το ζήτημα της έκτασης και της επικινδυνότητας της ρύπανσης του θαλάσσιου οικοσυστήματος, για το οποίο υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις, θα απασχολήσει εκ νέου το δικαστήριο, το οποίο θα συνεχίσει την ακροαματική διαδικασία στις 10 Μαΐου με την εξέταση τουλάχιστον 60 μαρτύρων ακόμη.