Εκ νέου έλεγχος της τρόικας

Αμυντικές βιομηχανίες και εναλλακτικές προτάσεις

Επιστροφή της τρόικας στη χώρα, με εξοργισμένους πολίτες να υποδέχονται τον κ. Τόμσεν έξω από το υπουργείο Οικονομικών, όπου πήγε για να θέσει τις νέες απαιτήσεις σχετικά με την ολοκλήρωση των διαδικασιών για τις αμυντικές βιομηχανίες, δεχόμενη παράλληλα να συζητήσει τις αντισταθμιστικές προτάσεις του υπουργείου Οικονομικών ώστε να αποτραπεί η επιβολή νέων επώδυνων μέτρων.

Καθαρίστριες και δημόσιοι υπάλληλοι που έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα και μία χούφτα κέρματα ήταν τα στοιχεία της υποδοχής που επιφυλάχθηκε στον Πόουλ Τόμσεν και τον Ματίας Μορς, κατά τη χθεσινή τους επίσκεψη στο υπουργείο Οικονομικών.

Οι υπό διαθεσιμότητα υπάλληλοι συγκεντρώθηκαν μπροστά από το γραφείο του υπουργού Οικονομικών, φωνάζοντας συνθήματα, διαμαρτυρόμενοι για λίγα λεπτά της ώρας, κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, ενώ λίγο πριν κατά τη μετάβαση του εκπροσώπου του ΔΝΤ, κ. Τόμσεν στο υπουργείο, αγανακτισμένος πολίτης πέταξε κέρματα στο αυτοκίνητο του. Επεισοδιακή ήταν και η αποχώρηση από το υπουργείο των δύο τεχνοκρατών, οι οποίοι φυγαδεύτηκαν από το υπόγειο του κτιρίου προκειμένου να αποφύγουν το μένος των υπό διαθεσιμότητα, διαμαρτυρόμενων, καθαριστριών.

Συρρίκνωση ή κλείσιμο της ΕΑΣ

Πρωταρχικός στόχος των εκπροσώπων των δανειστών είναι η εκκαθάριση ή συρρίκνωση της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας, σύμφωνα με τις μνημονιακές δεσμεύσεις της κυβέρνησης για υλοποίηση του σχεδίου έως το τέλος του 2013.

Ειδικά για το θέμα απεστάλη τη προηγούμενη Παρασκευή σημείωμα της τρόικας, στο υπουργείο Οικονομικών, στο οποίο επισημαίνεται η δέσμευση της Ελληνικής πλευράς για βιώσιμη αναδιάρθρωση ή κλείσιμο των αμυντικών βιομηχανιών.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο σημείωμα, επειδή τα επιχειρήματα της ελληνικής πλευράς δεν έπεισαν «επαναλαμβάνουμε με έμφαση ότι το προταθέν σενάριο θα πρέπει να εκπληρώνει τα εξής προαπαιτούμενα:

- να εξυπηρετεί τα εθνικά αμυντικά συμφέροντα της Ελληνικής Δημοκρατίας

- να οδηγεί σε σημαντική αναδιάρθρωση και συρρίκνωση των «Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων 2» (ΕΑΣ 2)

- να οδηγεί σε βιώσιμη, κατά πάσα πιθανότητα κερδοφόρα και σίγουρα όχι ζημιογόνα «ΕΑΣ 2» στη βάση ρεαλιστικών υποθέσεων για τις μελλοντικές συνθήκες λειτουργίας

- να είναι συμβατό με τις προβλέψεις περί κρατικής χρηματοδότησης και με το άρθρο 346 της κοινοτικής νομοθεσίας

- να αποδείξει την βιωσιμότητά του μέσα σε μια περίοδο 24 μηνών, όπου η αναδιάρθωση θα έχει εφαρμοστεί σε μεγάλο βαθμό και θα μπορούν να πιστοποιηθούν τα έσοδα από τις εξαγωγές.

Δεν θεωρούμε, στην βάση των πληροφοριών που λάβαμε, ότι η αναδιάθρωση που προτάθηκε για τα ΕΑΣ είναι βιώσιμη. Αναμένουμε ότι τα ΕΑΣ θα παραμείνουν ζημιογόνα όσο τα συνολικά έσοδα δεν είναι συνεπή με το μέγεθος και το κόστος λειτουργίας της εταιρείας. Είμαστε πεπεισμένοι, απ' όσα έχουμε δει, ότι οι εξαγωγές των τελευταίων 12-18 ετών αντανακλούν την ασθενή θέση των ΕΑΣ στις διεθνείς αγορές, ακόμη κι όταν προωθούσε προϊόντα σε σχετικά χαμηλές διεθνείς τιμές. Για το λόγο αυτό υπάρχουν κίνδυνοι και κόστη για το ελληνικό κράτος στην πρότασή σας, οι οποίοι (σσ εννοεί τους κινδύνους) δεν δικαιολογούνται από τα στοιχεία των προϋπολογισμών τους.

Για το λόγο αυτό σας καλούμε να λάβετε υπ' όψιν σας εναλλακτικά σχέδια, είτε προς την κατεύθυνση της περαιτέρω σημαντικής συρρίκνωσης κατά τρόπο ώστε να περιοριστούν οι δραστηριότητες της εταιρείας σε ό,τι είναι απολύτως αναγκαίο για να καλυφθούν οι ανάγκες της ελληνικής εθνικής άμυνας (οπότε μπορεί να εφαρμοστεί το άρθρο 346 του Κοινοτικού Δικαίου), είτε προς την κατεύθυνση της άμεσης εκκαθάρισης. Στην περίπτωση που επιθυμείτε αναδιάρθρωση αντί εκκαθάρισης, όποια τέτοια «μικρότερης έκτασης επιχείρηση» ή απόκτηση μέσων από τον αμυντικό προϋπολογισμό θα πρέπει να ενσωματωθούν στον ορισμό της γενικής κυβέρνησης με το δημοσιονομικό έλλειμμα και τους στόχους για απασχόληση.

Επιτρέψτε μας να σας υπενθυμίσουμε την δέσμευσή σας από το Μνημόνιο Κατανόησης να υιοθετήσετε τις μη αναστρέψιμες αποφάσεις-δεσμεύσεις τις οποίες οφείλετε να έχετε υλοποιήσει μέχρι τον Δεκέμβριο του 2013»

Με τα στοιχεία που δείχνουν ως εφικτή την επιτυχία δημιουργίας πρωτογενούς πλεονάσματος, υποδέχτηκαν τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών τους δύο εκπροσώπους των δανειστών, οι οποίοι προς το παρών δέχθηκαν να μελετήσουν το ενδεχόμενο θετικών εξελίξεων, πριν θέσουν τις απαιτήσεις τους για λήψη νέων σκληρότερων μέτρων.

Το θετικό σενάριο ήρθε να ενισχύσει και η άποψη των Βρυξελλών πως το πρωτογενές πλεόνασμα του 2014 θα ανέλθει σε 2,8% του ΑΕΠ, έναντι 1,8% του ΑΕΠ, όπως αρχικά προβλεπόταν.

Φορο-καρπαζο-εισπράκτορες οι Δήμαρχοι

Τώρα πια η Ελληνική πλευρά εστιάζει τις προσπάθειες της στην επίτευξη αύξησης των εσόδων για το 2014, μέσω συγκεκριμένων δράσεων, οι οποίες επικεντρώνονται στη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, τη διατήρηση της μείωσης του ΦΠΑ στην εστίαση και τον επόμενο χρόνο, καθώς τα εισπρακτικά στοιχεία ήταν θετικά και τέλος την εκχώρηση των εσόδων από την είσπραξη του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων στους δήμους.

Το μέτρο αυτό θα αντισταθμίσει τα οικονομικά οφέλη που αποκόμιζαν οι Δήμοι από την είσπραξη μέρους άλλων φόρων, οι οποίοι προβλέπεται να τους αφαιρεθούν και αντί αυτών να θέσει τους Δημάρχους σε ρόλο φοροειπρακτόρων, προκειμένου να εισπράξουν, ως άμεσα επωφελούμενοι, το σύνολο των εσόδων του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων.

Με την κίνηση αυτή αυτομάτως απαλλάσσεται η κυβέρνηση από την κάλυψη των 2,9 δις ευρώ από το φόρο, περιορίζει τα ποσά χρηματοδότησης των Δήμων καθώς θα τα ισοσκελίσει με τα εισπράξιμα φορολογικά ποσά και τέλος θα χρησιμοποιήσει τους αιρετούς της αυτοδιοίκησης ως κυματοθραύστες της κοινωνικής αντίδρασης που θα προκύψει από την υπερφορολόγηση των ακινήτων.

Ετικέτες: