Αντιδράσεις ναυτικών και ακτοοπλόων για το πλοίο ασφαλείας

Κοινή πλεύση κατά του υπουργείου

Ανοιχτό αφήνει η ΠΝΟ το ενδεχόμενο απεργιών

Από τις λίγες φορές που ναυτεργατικά σωματεία και ακτοοπλόοι βρίσκονται σε πλήρη σύμπνοια και αφορμή για αυτό αποτέλεσε το άρθρο του νομοσχεδίου για τα τουριστικά πλοία και αφορά στην δρομολόγηση πλοίου ασφαλείας κατά τη διάρκεια απεργιακών κινητοποιήσεων των ναυτικών.

Οι αντιδράσεις προέρχονται τόσο από τον χώρο των συνδικαλιστικών φορέων των ναυτικών, με τα σωματεία τους να διαμαρτύρονται για τη νέα ρύθμιση, όσο και από τον χώρο των ακτοοπλόων, που και αυτοί εμφανίζονται αντίθετοι, με τον υπουργό Ναυτιλίας στον αντίποδα, να καλείται να αποσύρει την συγκεκριμένη νομοθετική πρόταση.

Το βεβαρημένο τοπίο του τομέα της Ναυτιλίας, με την πληθώρα των άνεργων ναυτικών, αλλά και τους απλήρωτους εργαζόμενους που προχωρούν σε επίσχεση εργασίας, καθηλώνοντας τα πλοία στα λιμάνια, όπως και η απόφαση για δρομολόγηση πλοίου ασφαλείας την περίοδο των απεργιών, θα αποτελέσουν το κύριο θέμα της σημερινής έκτακτης σύσκεψης των ναυτικών συνδικαλιστικών φορέων.

Οι συνδικαλιστές, που αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο κινητοποιήσεων στο αμέσως προσεχές διάστημα, μιλούν για καταστρατήγηση του δικαιώματος της απεργίας, με την Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) να αναφέρει πως το άρθρο 26 «υπονομεύει το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της απεργίας που κερδήθηκε και κατοχυρώθηκε με τους αγώνες και το αίμα των Ελλήνων ναυτικών».

Η υπουργική απόφαση

Αποφασισμένος να εφαρμόσει την απόφαση του σχετικά με το πλοίο ασφαλείας εμφανίζεται ο υπουργός Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, με τους συνεργάτες του να διαμηνύουν προς πάσα κατεύθυνση πως το επίμαχο άρθρο 26 δεν πρόκειται να αφαιρεθεί από το νομοσχέδιο, υποστηρίζοντας πως η εφαρμογή του δεν διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον και συνηγορεί υπέρ της απρόσκοπτης μεταφοράς αγαθών και φαρμάκων σε 1,5 εκατομμύριο νησιώτες, κατά τη διάρκεια πολυήμερων απεργιακών κινητοποιήσεων των ναυτικών, χωρίς σε καμία περίπτωση να ακυρώνει το δικαίωμα στην απεργία.

Με το άρθρο 26 «θεσπίζεται υποχρέωση εξασφάλισης ελάχιστης επικοινωνίας των νήσων μέσω ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, όταν για οποιοδήποτε λόγο υφίσταται αδυναμία εκτέλεσης τακτικών δρομολογίων».

Γίνεται αναφορά στον τρόπο λήψης απόφασης και στην υποχρέωση των εταιρειών και των εργαζομένων για άμεση εκτέλεση της, διευκρινίζοντας πως «το πρόγραμμα δρομολογίων ελάχιστης επικοινωνίας ασφαλείας τίθεται σε εφαρμογή, εν όλω ή εν μέρει, με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, με την οποία διαπιστώνεται η αδυναμία εκτέλεσης δρομολογίων και αιτιολογείται η προσφυγή στο μέτρο αυτό. Η ως άνω απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου δεν δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, κοινοποιείται στις αντίστοιχες ναυτιλιακές εταιρείες και στις συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργαζομένων-ναυτικών και επιδίδεται στους πλοιάρχους των κατά περίπτωση πλοίων. Οι πλοιοκτήτριες εταιρείες και τα πληρώματα των υποδειχθέντων πλοίων υποχρεούνται να παρέχουν τις υπηρεσίες τους για την εκτέλεση των αντίστοιχων δρομολογίων. Η απόφαση αυτή δεν θεμελιώνει ουδεμία αξίωση αστικής φύσεως κατά του Δημοσίου».

Επίσης αναφέρεται ότι «ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου δύναται να αποφασίζει την εκτέλεση έκτακτου μεμονωμένου δρομολογίου πλοίου ασφαλείας, εφόσον συντρέχουν λόγοι δημοσίου συμφέροντος, δημόσιας υγείας ή κίνδυνος για τη ζωή των πολιτών....Με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου καθορίζονται κυρώσεις και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου. Με όμοια απόφαση καθορίζονται οι προϋποθέσεις και ο τρόπος υλοποίησης της ελάχιστης επικοινωνίας της χώρας με άλλες χώρες, με τις οποίες αυτή συνδέεται με τακτικά δρομολόγια».

Αγωνιστικό μήνυμα της ΠΝΟ

Κατά την χθεσινή συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) εξετάστηκε η γενική κατάσταση στο χώρο της ναυτικής εργασίας και όπως αναφέρει «δυστυχώς διαπιστώνει για μία ακόμη φορά ότι η χιονοστιβάδα των αντεργατικών μέτρων και πολιτικών της Κυβέρνησης και η ολομέτωπη επίθεσή της στους ναυτεργάτες συνεχίζεται αμείωτα, με φρενήρεις και εξοντωτικούς ρυθμούς».

Στην ανακοίνωση της η ΠΝΟ, αναφερόμενη στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο του Υ.Ν.Α. σημειώνει ότι «επιδιώκεται η ευθεία εξαφάνιση αυτού του ίδιου του ναυτικού επαγγέλματος» και μιλά για παράδοση των Ελληνικών θαλασσών «Από μια πρώτη επισκόπηση και εξέταση του νέου αυτού σχεδίου νόμου διαπιστώνεται ότι ενώ στόχος της νέας αυτής νομοθετικής πρωτοβουλίας του προτεινόμενου νομοσχεδίου, όπως αναφέρει και ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου σε σχετική ανακοίνωσή του, είναι η συνολική αναμόρφωση του πλαισίου δραστηριοποίησης των τουριστικών πλοίων, κυρίως μέσω της απλούστευσης των διαδικασιών και της καταπολέμησης της πολυπλοκότητας και της γραφειοκρατίας, επί τω τέλει διαμορφώσεως και θεσμοθετήσεως ενός σύγχρονου πλαισίου, που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις και θα ενισχύει τις προοπτικές ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού, με απώτερο σκοπό και στόχο την πληρότητα και των ελληνικών μαρίνων και την επικράτηση της ελληνικής σημαίας στο Αιγαίο, εντούτοις, αμέσως παρατηρείται, ότι το υποτιθέμενο ως νέο νομοσχέδιο, διατηρεί όλες τις στρεβλώσεις του ισχύοντος σήμερα νομοθετικού πλαισίου, οι οποίες και παρά τις σχετικές αντιρρήσεις και διαμαρτυρίες μας, θεσμοθετήθηκαν και διατηρήθηκαν με τον Ν. 2743/1999 και παράλληλα παραδίδει στην κυριολεξία τις ελληνικές θάλασσες στα σκάφη με οποιαδήποτε σημαία, έστω και τρίτης χώρας, περιλαμβανομένων και των σημαιών ευκαιρίας, ανεξάρτητα εάν είναι ιδιωτικά ή εμπορικά».

Δεν παραλείπει να αναφερθεί και οργανικές συνθέσεις των πληρωμάτων, τα οποία δεν προστετεύονται από τον νέο νόμο, καθώς το νομοσχέδιο του ΥΝ.Α. «Παράλληλα καταργεί πλήρως τις υποχρεωτικές οργανικές συνθέσεις του πληρώματος για τα συγκεκριμένα πλοία και την υποχρεωτική ασφάλιση των απασχολουμένων σε αυτά το ΝΑΤ και στην κυριολεξία επιτρέπει την, χωρίς κανένα ουσιαστικό περιορισμό και έλεγχο, διακίνηση των σκαφών αυτών στις ελληνικές θάλασσες. Και όλα αυτά χωρίς καμία απολύτως πρόνοια σε ότι αφορά το σοβαρότατο θέμα της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας, του πληρώματος και κυρίως των επιβατών και γενικά των επιβαινόντων των εν λόγω σκαφών».

Ειδικά δε για το άρθρο 26 του Νομοσχεδίου, το οποίο η Διοίκηση της ΠΝΟ καταγγέλλει, διότι καταστρατηγεί το δικαίωμα στην απεργία, σημειώνει πως «γίνεται μια ακόμη προσπάθεια, μετά την καταψήφιση από τη Βουλή της παρόμοιας προσπάθειας του προηγουμένου ΥΝΑ, για την πλήρη κατάργηση του δικαιώματος απεργίας και νόμιμης αντίδρασης των ναυτεργατών σε κάθε σε βάρος τους μέτρο, αφού με το πρόσχημα του άρθρου αυτού παρέχεται το δικαίωμα στον Υ.Ν.Α. όπως μονομερώς αποφασίζει την δρομολόγηση πλοίου ασφαλείας σε «έκτακτες συνθήκες» κατά παράβαση των σχετικών προστατευτικών του Συντάγματος και των Διεθνών Συμβάσεων Εργασίας διατάξεων περί του δικαιώματος απεργίας των ναυτεργατών».

Η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία προϊδεάζει για τις αγωνιστικές διεκδικήσεις των ναυτικών που θα ακολουθήσουν, ενώ στέλνει και το μήνυμα της προς το υπουργείο για κίνηση νομικών διαδικασιών, καθώς «προειδοποιεί τους καθ’ ύλη συναρμοδίους Υπουργούς, όπως θα πράξει και με αποστολή σχετικού εξωδίκου της, ότι τέτοιες προσπάθειες δε θα περάσουν και ταυτόχρονα καλεί όλους τους Έλληνες Ναυτεργάτες να βρίσκονται σε αγωνιστική ετοιμότητα και συνεχή επιφυλακή για να δώσουν, όπως εκείνοι γνωρίζουν, την δυναμική απάντηση τους σε τέτοιες επαίσχυντες σε βάρος τους μεθοδεύσεις».

Αντίδραση ακτοοπλόων

Στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης, για το επίμαχο άρθρο 26, για το πλοίο ασφαλείας, εκφράστηκε έντονα και η αντίθεση των ακτοοπλόων, οι οποίοι επικεντρώνουν σε συγκεκριμένα σημεία, μέσω ερωτημάτων που θέτουν σχετικά με τον φορέα που θα καθορίζει την «ελάχιστη επικοινωνία», αλλά και για την υπουργική απόφαση που «δεν θεμελιώνει ουδεμία αξίωση αστικής φύσεως κατά του Δημοσίου». Όπως ανέφερε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Μιχάλης Σακέλης, «το υπουργείο Ναυτιλίας θα έπρεπε πρώτα να συζητήσει το συγκεκριμένο θέμα με τους ακτοοπλόους και με τα ναυτεργατικά σωματεία και μετά να δει, αν μπορεί να εφαρμόσει το σχετικό άρθρο για το πλοίο ασφαλείας».

Στις προτάσεις που κατέθεσαν, μέσω ερωτημάτων, οι ακτοοπλόοι δεν παρέλειψαν να ζητήσουν την απόσυρση του άρθρου 26, λέγοντας πως μέσω αυτού «μεθοδεύεται η επί της ουσίας επίταξη των υπηρεσιών των ιδιωτικών επιχειρήσεων της ελληνικής ακτοπλοΐας».

Στις τοποθετήσεις τους οι ακτοοπλόοι τάσσονται ευθέως κατά της υπουργικής απόφασης, αναφέροντας πως «Το ΥΝΑ θέτει το σύνολο των εταιρειών επιβατηγών πλοίων στη διάθεσή του προκειμένου να εξυπηρετούν τις κάθε αφορά αποφάσεις του, χωρίς προηγούμενη διαβούλευση, χωρίς ουσιαστική αιτιολογία και χωρίς να παρέχει τη δυνατότητα προσφυγής των εταιρειών στη Δικαιοσύνη».

Τα ερωτήματα δε που θέτουν σχετικά με το άρθρο 26 είναι:

• Ποιος και με ποια κριτήρια καθορίζει την «ελάχιστη επικοινωνία»;

• Γιατί η απόφαση του ΥΝΑ δεν δημοσιεύεται στο ΦΕΚ;

• Γιατί η απόφαση αυτή «δεν θεμελιώνει ουδεμία αξίωση αστικής φύσεως κατά του Δημοσίου»;

• Οι υποχρεώσεις αυτές θα επιβάλλονται στις ακτοπλοϊκές γραμμές αλλά και στις συνδέσεις με τρίτες χώρες και σε πλοία με άλλες ευρωπαϊκές σημαίες ή τούτο θα συμβαίνει μόνο στα πλοία με ελληνική σημαία;

Το άρθρο 26 ανάμεσα στ” άλλα προβλέπει τα εξής:

• Θεσπίζεται υποχρέωση εξασφάλισης ελάχιστης επικοινωνίας των νήσων μέσω ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών όταν για οποιαδήποτε λόγο υφίσταται αδυναμία εκτέλεσης τοπικών δρομολογίων.

• Το πρόγραμμα δρομολογίων ελάχιστης επικοινωνίας ασφαλείας τίθεται σε εφαρμογή, εν όλω ή εν μέρει, με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας, με την οποία διαπιστώνεται η αδυναμία εκτέλεσης δρομολογίων και αιτιολογείται η προσφυγή στο μέτρο αυτό. Η ως άνω απόφαση του ΥΝΑ δεν δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, κοινοποιείται στις αντίστοιχες ναυτιλιακές εταιρείες και στις συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργαζομένων-ναυτικών και επιδίδεται στους πλοιάρχους των κατά περίπτωση πλοίων. Η απόφαση αυτή δεν θεμελιώνει ουδεμία αξίωση αστικής φύσεως κατά του Δημοσίου.

• Ο υπουργός Ναυτιλίας δύναται να αποφασίζει την εκτέλεση έκτακτου μεμονωμένου δρομολογίου πλοίου ασφαλείας, εφόσον συντρέχουν λόγοι δημόσιου συμφέροντος, δημόσιας υγείας ή κίνδυνος για τη ζωή των πολιτών.

• Με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας καθορίζονται κυρώσεις και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου. Με όποια απόφαση καθορίζονται οι προϋποθέσεις και ο τρόπος υλοποίησης της ελάχιστης επικοινωνίας της χώρας με άλλες χώρες, με τις οποίες αυτή συνδέεται με τακτικά δρομολόγια.

Τέλος δεν παραλείπουν να σημειώσουν ότι «οι συνδικαλιστές ναυτεργάτες έχουν ζητήσει από τη πρώτη στιγμή την απόσυρσή του, χαρακτηρίζουν τη διάταξη «απεργοκτόνο» και υποστηρίζουν ότι πρόκειται για «άθλια και αντιδημοκρατική μεθόδευση που υπονομεύει το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της απεργίας, το οποίο κερδήθηκε και κατοχυρώθηκε με τους αγώνες και το αίμα των Ελλήνων ναυτεργατών».