Επισημάνσεις της Τ.Ε. Κυκλάδων του ΚΚΕ για την ακτοπλοΐα και άσκηση έντονης πολιτικής κριτικής

Εξαντλητικά ακτοπλοϊκά δρομολόγια

  • Τετάρτη, 13 Σεπτεμβρίου, 2017 - 06:22

Επισημάνσεις, καθ’ όλα απογοητευτικές, σχετικά με την επικρατούσα κατάσταση στον χώρο της ακτοπλοΐας, κάνει η Τομεακή Επιτροπή Κυκλάδων του ΚΚΕ, με αφορμή τα δύο ναυτικά ατυχήματα που σημειώθηκαν στην περιοχή των Κυκλάδων το τελευταίο διάστημα.

«Τη ζοφερή κατάσταση στην ακτοπλοΐα επιβεβαιώνουν για ακόμη μια φορά τα δυο ναυτικά «ατυχήματα» που συνέβησαν το τελευταίο διάστημα στο νομό μας με το Sea Jet 2 και το Blue Star Patmos».

Οι αρνητικές εξελίξεις των δύο ατυχών αυτών περιστατικών, έρχονται ως απόρροια μιας ήδη βεβαρημένης εργασιακής απασχόλησης των πληρωμάτων των πλοίων, αλλά και της κατάστασης συντήρησης των πλοίων που εξυπηρετούν τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια, με την κερδοφορία των εταιρειών να αποτελεί το βασικό ζητούμενο.

Πρόκληση ρύπανσης

Η πρώτη αναφορά γίνεται στο ατύχημα του πλοίου Blue Star Patmos, το ρήγμα το οποίο προκλήθηκε από την προσάραξη του στα αβαθή, πέραν του μεγέθους της ζημιάς που προξένησε στο σκάφος, αποτέλεσε και την αιτία διαρροής πετρελαιοειδών στη θαλάσσια περιοχή, όπως άλλωστε συνέβη και κατά την μετάβαση του για επισκευή στο Πέραμα.

Όπως επισημαίνεται και εκ μέρους της Τ.Ε. Κυκλάδων του ΚΚΕ «Παρά τις διαβεβαιώσεις για λήψη μέτρων για την άντληση των καυσίμων του πλοίου «Blue Star Patmos», προκειμένου να αποφευχθεί η ρύπανση της θάλασσας, δυο μεγάλες κηλίδες παρουσιάστηκαν στη Σαντορίνη. Οι προσπάθειες του Λιμεναρχείου και του Λιμενικού Ταμείου για την αντιμετώπιση του προβλήματος μέχρι στιγμής δεν έχουν αποδώσει».

Το πλημμελές ενδιαφέρον σε ότι αφορά στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των ακτών των νησιών, από τέτοιου είδους ρυπογόνα περιστατικά, αποτελεί στοιχείο έντονης πολιτικής κριτικής τόσο προς τους εφοπλιστές όσο και προς την κυβέρνηση.

Εξαντλητικά δρομολόγια

Καίριο στοιχείο της υφιστάμενης κατάστασης στην ακτοπλοΐα, είναι όχι μόνο ο περιορισμός των συνθέσεων των πληρωμάτων αλλά και τα πολύωρα ταξίδια των πλοίων, με προσεγγίσεις μεγάλου αριθμού λιμανιών, δεδομένα που λειτουργούν εξαντλητικά τόσο για τα πληρώματα όσο και για τους επιβάτες.

Επ’ αυτού γίνεται ειδική αναφορά, καθώς σημειώνεται ότι «η συνεχής μείωση του ακτοπλοϊκού στόλου από τους εφοπλιστές, προκειμένου να θωρακίσουν την κερδοφορία τους (μόνο την τελευταία 4ετία έχουν ακινητοποιήσει 44 πλοία), σε συνδυασμό με τις μειώσεις των οργανικών συνθέσεων (αριθμό και ειδικότητες πληρώματος), τις οποίες υπογράφει και η σημερινή κυβέρνηση, τα ατέλειωτα και απανωτά δρομολόγια για να καλυφθούν «κενά», έχουν φέρει στα όριά τους ναυτεργάτες και πλοία, μετατρέποντας τα ταξίδια σε «οδύσσειες», εξαντλώντας πληρώματα αλλά και επιβάτες».
Με αφορμή τα δύο ατυχή γεγονότα του τελευταίου διαστήματος στα πλοία Blue Star Patmos και  Sea Jet 2, παρατίθενται τα εξοντωτικά δρομολόγια τους, που συνηγορούν στα προαναφερόμενα.

«Είναι χαρακτηριστικό ότι το «Sea Jet 2», σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας, εκτελούσε το δρομολόγιο Πειραιά - Σέριφο - Σίφνο - Μήλο - Φολέγανδρο - Σαντορίνη - Αμοργό - Κουφονήσια - Νάξο - Μύκονο - Νάξο - Σαντορίνη - Φολέγανδρο - Μήλο - Σίφνο - Σέριφο - Πειραιά! Δηλαδή, σύνολο 16 λιμάνια, που σημαίνει πρακτικά για τους 12 ναυτεργάτες που αποτελούν το πλήρωμα δουλειά μέχρι εξάντλησης. Από την άλλη, το «Blue Star Patmos» επίσης πηγαινοερχόταν χωρίς σταματημό.
Για παράδειγμα, κάθε Τετάρτη, απέπλεε στις 5.30 μ.μ. από Πειραιά για Πάρο, Νάξο, Δονούσα, Αιγιάλη και Αστυπάλαια, όπου έφτανε στις 3 τα ξημερώματα της Πέμπτης. Άμεση επιστροφή από τα ίδια λιμάνια και την ίδια μέρα, δηλαδή Πέμπτη απόγευμα (5.30 μ.μ.), απόπλου για νέο δρομολόγιο».
Επίρριψη ευθυνών

Με αφορμή τα προαναφερόμενα, επιχειρείται άσκηση πολιτικής κριτικής, σχετικά με την υποχρέωση της πολιτείας να εξασφαλίζει την απρόσκοπτη ακτοπλοϊκή συγκοινωνία των νησιών, γεγονός όμως που αφορά στα δρομολόγια εσωτερικής διασύνδεσης, για τα οποία πολλάκις έχει κατηγορηθεί η επιδότηση των γραμμών ως απόδοση κρατικού χρήματος προς τους ακτοπλόοους.

Σε αντίθεση αυτής της θέσης τώρα αναπτύσσεται η ρητορική επιπλέον χρηματοδότησης των ακτοοπλόων για την κάλυψη των αναγκών των πολιτών.  

Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι «Η ακτοπλοϊκή διασύνδεση των νησιών των Κυκλάδων τόσο μεταξύ τους όσο και με το κέντρο είναι απολύτως αναγκαία και υποχρέωση της πολιτείας να την εξασφαλίζει και μάλιστα όλο το χρόνο. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι 1 πλοίο θα προσεγγίζει σε ένα συνεχώς επαναλαμβανόμενο -χωρίς διακοπή- δρομολόγιο 16 λιμάνια με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των επιβατών, την ασφάλεια και τις συνθήκες εργασίας των ναυτεργατών, την ρύπανση της θάλασσας, την κατάσταση του πλοίου.
Επιβεβαιώνεται ότι -και σε αυτό τον τομέα- οι ανάγκες του λαού για προστασία από τέτοια φαινόμενα δεν χωράνε στις επιδιώξεις του κεφαλαίου για κερδοφορία. Ο κρατικός προϋπολογισμός, που απλόχερα δίνει δισ. ευρώ στο κεφάλαιο, είναι ιδιαίτερα φειδωλός όσον αφορά τις λαϊκές ανάγκες. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, το υπουργείο Ναυτιλίας, μαζί με τους εφοπλιστές συνεχίζουν την πολιτική των προκατόχων τους, σύμφωνα με την οποία όλα υποτάσσονται στο κέρδος, περιφρονώντας επιδεικτικά τους κανόνες ασφαλείας και αξιοπλοΐας των πλοίων».
Παράλληλα, ευθύνες επιρρίπτονται και στους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, που λειτουργούν σε «αγαστή συνεργασία» με τους εφοπλιστές και την εκάστοτε κυβέρνηση, «υλοποιώντας στο ακέραιο, σε τοπικό επίπεδο, την κεντρική πολιτική της», με τον ενδιαφέρον τους να επικεντρώνεται μόνο «στην εξασφάλιση αυξημένων δρομολογίων κατά την τουριστική περίοδο, την πίεση για επιδότηση με ζεστό χρήμα των εφοπλιστών για τις άγονες γραμμές, αδιαφορώντας για όλα τα παραπάνω ζητήματα καθώς και για την τραγική εν έτει 2017 ακτοπλοϊκή συγκοινωνία τους χειμερινούς μήνες, τη τιμή των εισιτηρίων».