Έρευνα του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών

Μποφόρ στην ακτοπλοΐα

- “Ξεχασμένα τα μικρά νησιά” δηλώνει ο πρόεδρος της ΟΣΥΜΙΚ, Π. Συρίγος - Πλήθος δυσκολιών αντιμετωπίζουν καθημερινά οι νησιώτες

Εκπέμπουν SOS για έναν ακόμη χειμώνα οι νησιωτικές κοινωνίες της ελληνικής περιφέρειας σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποίησε το Ελληνικό Δίκτυο Μικρών Νησιών, τα οποία εξήχθησαν πριν λίγες ημέρες, αναδεικνύοντας έντονα τα προβλήματα σε επίπεδο θαλάσσιων μετακινήσεων και μεταφορών.

Στην έρευνα συμμετείχαν και τα νησιά που ανήκουν στην Ομοσπονδία Συλλόγων Μικρών Νησιών, για τη συμμετοχή και τον ακτοπλοϊκό Γολγοθά των οποίων, μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” ο πρόεδρός τους, Πασχάλης Συρίγος.

Η έρευνα

Συγκεκριμένα, στην έρευνα συμμετείχαν 27 δήμοι και 10 φορείς μικρών νησιών, που απάντησαν στο ερωτηματολόγιο κατά το χρονικό διάστημα 15 Σεπτεμβρίου - 14 Οκτωβρίου, σχετικά με τις ανάγκες στο πεδίο μεταφορών και μετακινήσεων τη χειμερινή περίοδο. Το ποσοστό των νησιών που ανταποκρίθηκε στην έρευνα πλησιάζει το 77% και αφορά στα νησιά του Αργοσαρωνικού (100%), του Ιονίου (100%), του Βορείου Αιγαίου (75%) και του Νοτίου Αιγαίου (75%).

Το περιεχόμενο των ερωτήσεων σχετιζόταν με την ασφάλεια που παρέχουν τα πλοία, τις τιμές των εισιτηρίων, τη σύνδεση με το κέντρο καθώς και το ποσοστό ικανοποίησης των μεταφορών και των μετακινήσεων εμπορευμάτων και νησιωτών. Θετικό σε μεγάλο βαθμό ήταν μόνο το ποσοστό της ασφάλειας στα ταξίδια ενώ ιδιαίτερα αυξημένο αρνητικά ήταν το αντίστοιχο που συνδέεται με τις τιμές των εισιτηρίων και την ακτοπλοϊκή επικοινωνία με τον Πειραιά.

“Η χειρότερη εικόνα”

Πρωτίστως, αξίζει να σημειωθεί πως, τα νησιά που εκπροσωπεί η Ομοσπονδία Συλλόγων Μικρών Νησιών είναι τα εξής: Ανάφη, Θηρασιά, Φολέγανδρος, Σίκινος, Ίος, Ηρακλειά, Σχοινούσα, Δονούσα, Κουφονήσι, Αμοργός, Αντίπαρος, Κέα, Κύθνος, Σέριφος, Σίφνος, Μήλος και Κίμωλος, για την ακτοπλοϊκή κατάσταση των οποίων, τοποθετήθηκε ο κ. Συρίγος.

“Παραχωρήσαμε τις απόψεις μας στο Δίκτυο και εκθέσαμε τα προβλήματα”, τόνισε αρχικά, προχωρώντας σε ένα γενικό σχόλιο για την υφιστάμενη κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει αυτά. “Η εικόνα που έχουμε είναι η χειρότερη. Ειδικά το χειμώνα δεν περιγράφεται αυτό που βιώνουν οι κάτοικοι. Στις δυτικές Κυκλάδες δε, είναι απερίγραπτη η κατάσταση. Έχουν μείνει με ένα πλοίο που πραγματοποιεί τρία δρομολόγια άγονης γραμμής και αυτό γιατί πρόκειται για επιδοτούμενη γραμμή”, υποστήριξε.

Ο πρόεδρος της ΟΣΥΜΙΚ, εξήγησε επιπλέον, ότι τα σημαντικότερα προβλήματα εστιάζονται στο γεγονός πως τα νησιά δεν έχουν ομαλή σύνδεση ούτε με το κέντρο, ούτε μεταξύ τους, εικόνα που καταγράφεται πιο έντονα τη χειμερινή περίοδο, σημειώνοντας ακόμη ότι, “μία μετακίνηση είναι χρονοβόρα αλλά και ιδιαίτερα κοστοβόρα”.

Επιπρόσθετα, ανέφερε ότι, “το καλοκαίρι μπορεί να έχουμε πλοία που να μειώνουν κάπως τον χρόνο μετακίνησης”, ωστόσο το χειμώνα, “αποσύρονται”. Εξηγώντας τους λόγους μάλιστα που οδηγούν τις ακτοπλοϊκές να αποδρομολογούν τα πλοία, επεσήμανε, “Οι εταιρείες δεν εξασφαλίζουν ούτε τα έξοδά τους το χειμώνα. Οι γραμμές είναι ασύμφορες και μη βιώσιμες”. Κατά συνέπεια, όπως συμπλήρωσε, η εν λόγω κατάσταση έχει αντίκτυπο στη νησιώτικη κοινωνία και τους κατοίκους της. “Δεν είναι βιώσιμες οι γραμμές και άρα βιώνουν μεγάλα προβλήματα τα νησιά”, τόνισε κατηγορηματικά.

Ολοταχώς στην ερημοποίηση

Στη συνέχεια, ο Πασχάλης Συρίγος ανέδειξε μία ακόμη φορά την αναγκαιότητα να υπάρξει ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός για τα νησιά προκειμένου να εξυπηρετούνται οι κάτοικοι. “Πρέπει να υπάρξει ένας συνολικός σχεδιασμός για τα νησιά μας, ώστε οι επιβάτες να μπορούν να ταξιδέψουν από το ένα νησί στο άλλο”, επεσήμανε. Διατυπώνοντας μάλιστα μία σκέψη που θα μπορούσε να τεθεί προς εξέταση από τους αρμόδιους, είπε, “Θα μπορούσε να υπάρξει ένας σχεδιασμός τουλάχιστον να εξυπηρετούνται τα νησιά μας σε επίπεδο ενδοκυκλαδικό”. Ενδεικτικά ανέφερε πως, “θα ωφελούσε να σχεδιαστούν περιφερειακά γραμμές ώστε οι κάτοικοι να εξυπηρετούνται από τα μεγαλύτερα νησιά. Για παράδειγμα η Σαντορίνη που έχει διεθνές αεροδρόμιο, θα μπορούσε να είναι “κέντρο” για τα νησιά που βρίσκονται κοντά”.

Ακολούθως, ο πρόεδρος της ΟΣΥΜΙΚ, υπογράμμισε, ότι το σύνολο των προβλημάτων στο νησιώτικο χώρο, εγκυμονεί τον μεγαλύτερο κίνδυνο, που είναι “η ερημοποίησή τους”.

Ολοκληρώνοντας τις δηλώσεις του για το θέμα, εκτίμησε πως η έρευνα και τα αποτελέσματά της είναι ένα “εργαλείο” που αποτυπώνει την κατάσταση στα μικρά νησιά και ως εκ τούτου είναι θετικό. Ως προς την ουσιαστική αντιμετώπιση των προβλημάτων βέβαια, κατέστησε σαφές, ότι έχει χρέος να ενδιαφερθεί η Πολιτεία, η οποία θα πρέπει “να βρεθεί στο τραπέζι του διαλόγου με τους ακτοπλόους”, που είναι οι άμεσα εμπλεκόμενοι όσον αφορά στην ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών.

Πλείστα προβλήματα

Όσον αφορά στο εν λόγω ζήτημα, εξέδωσε ανακοίνωση με τη δήλωσή του ο πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών, Λευτέρης Κεχαγιόγλου, η οποία ακολουθεί αυτούσια: “Τούτη η μελέτη είναι η πρώτη και μοναδική έως σήμερα πού καταγράφει τον βαθμό ικανοποίησης των μικρονησιωτικών κοινωνιών. Δυστυχώς αυτή είναι η πραγματική εικόνα στις θαλάσσιες μεταφορές και τις τηλεματικές υπηρεσίες στα ελληνικά μικρά νησιά. Ασθενείς μένουν μέρες αποκλεισμένοι σε νησιά, πλοία ακατάλληλα σε μέγεθος και τύπο οργώνουν τις θάλασσες, τα χρήματα των άγονων γραμμών μειώνονται, οι ανάγκες επιδότησης αυξάνουν, πλοία μας λείπουν, ιντερνέτ δεν υπάρχει, πολλές φορές ούτε ηλεκτρικό ρεύμα, και ο χειμώνες προβλέπεται βαρύς. Μία επανέκδοση διπλώματος οδήγησης σε ΚΕΠ μικρού νησιού καθυστερεί πάνω από 4 μήνες. Το ακτοπλοϊκό εισιτήριο πανάκριβο και οι πρωτοβουλίες θολές. Κανείς δεν μπορεί να μας πει πόσα και τι είδους πλοία μας λείπουν, σύμφωνα με την φέρουσα μεταφορική ικανότητα των νησιών μας βέβαια.

Η κυβέρνηση δείχνει να επιθυμεί κατά την διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας στην ΕΕ να το σηκώσει το θέμα ψιλά. Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι θετική. Μιλά για πρώτη φορά για την κάλυψη όλων των εξόδων στις γραμμές δημοσίου συμφέροντος οι οποίες εξυπηρετούν μικρά νησιά. Το Συμβούλιο Νησιωτικής Πολιτικής πρέπει να παίξει τον ρόλο του. Ας ελπίσουμε σε κάτι καλύτερο”.