Βρίσκουν τον δρόμο τους οι συνδυαστικές μεταφορές στα νησιά

  • Δευτέρα, 6 Φεβρουαρίου, 2017 - 06:13

Οι συνδυαστικές μεταφορές στα νησιά αποτέλεσαν το κύριο θέμα συζήτησης κατά τη διευρυμένη σύσκεψη του πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ανοίγοντας ουσιαστικά τον διάλογο μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων πλευρών προκειμένου να υπάρξει ένας προγραμματισμός συνδυασμένων ακτοπλοϊκών και αεροπορικών συγκοινωνιών των νησιών.

Στη σύσκεψη, κατά την οποία τέθηκαν οι βάσεις των περαιτέρω ενεργειών για την συγκοινωνιακή διευκόλυνση των νησιών, συμμετείχαν ο υπουργός Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, ο υφυπουργός αρμόδιος για τη Νησιωτική Πολιτική, Νεκτάριος Σαντορινιός, εκπρόσωποι των ακτοοπλόων, των τριών αεροπορικών εταιρειών που καλύπτουν την αεροπορική συγκοινωνία των νησιών, εκπρόσωποι όλων των Περιφερειών της χώρας, οι Πρόεδροι των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων και υπηρεσιακοί παράγοντες.

Η πρώτη αυτή σύσκεψη, κατά την οποία σκιαγραφήθηκαν με αδρές γραμμές τα χρόνια προβλήματα δυσχερούς συγκοινωνίας τόσο μεταξύ των νησιών όσο και με το κέντρο, καθώς και πλήθος άλλων θεμάτων που επιβεβαιώνουν την ανεφάρμοστη νησιωτικότητα, είχε ζητούμενο την συγκρότηση επιτροπής νησιωτικής πολιτικής, προκειμένου να κινηθούν άμεσα όλες οι διαδικασίες και ενέργειες μεταβολής των προαναφερόμενων αρνητικών δεδομένων που πλήττουν των ελληνικό νησιωτικό χώρο.

Σε ότι αφορά ειδικά τον νησιωτικό χώρο της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, έμφαση δόθηκε στην επίλυση των συγκοινωνιακών προβλημάτων των Δωδεκανήσων, όταν, προ της σύσκεψης, ειδησεογραφικά κείμενα που είδαν το φως της δημοσιότητας μετέφεραν πως «Τοπικοί φορείς από την Περιφέρεια νοτίου Αιγαίου, ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι το συγκεκριμένο πρόβλημα είναι πιο έντονο στα μικρά νησιά των Δωδεκανήσων και στη διασύνδεσή τους με τα μεγαλύτερα, όπως τη Ρόδο και την Κω».

Επίσης, αναλόγως επιβεβαιώθηκε και από την εκτενή ενημέρωση του Αντιπεριφερειάρχη Γ. Φλεβάρη, ο οποίος σχετικά με τα συγκοινωνιακά προβλήματα τω νησιών, αφού εστίασε στην περιοχή της Δωδεκανήσου έκανε αναφορά, ως παράδειγμα, μόνο σε ένα νησί των Κυκλάδων λέγοντας «Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου μέσω των Επαρχείων και σε συνεργασία με τους νησιωτικούς Δήμους θα συγκεντρώσει και θα καταγράψει θέματα συντονισμού δρομολογίων με σκοπό τη διευκόλυνση των κατοίκων όπως για παράδειγμα η μετακίνηση από Λειψούς και Αγαθονήσι προς Λέρο για μετεπιβίβαση σε αεροπλάνο προς Αθήνα και κατ’ επέκταση από και προς τους Ευρωπαϊκούς προορισμούς στη Δωδεκάνησο ή στους Αρκιούς που υπάρχουν 3 δρομολόγια πλοίου τη μια μέρα και κανένα την επόμενη ή για τη μετακίνηση από και προς τη Σίφνο στις Κυκλάδες και πολλές άλλες περιπτώσεις που αφορούν τα νησιά μας».    

Σύσταση επιτροπής

Το θέμα της συγκοινωνίας των νησιών, επί σειρά ετών τίθεται προς τα συναρμόδια υπουργεία, χωρίς όμως μέχρι σήμερα να έχει ληφθεί κάποια απόφαση ώστε να τεθεί τέρμα στην ταλαιπωρία των κατοίκων των νησιωτικών περιοχών, κυρίως δε των μικρών νησιών, τα οποία δεν διαθέτουν καν καθημερινό ακτοπλοϊκό δρομολόγιο, με αποτέλεσμα η όποια μετακίνηση, είτε προς άλλο νησί είτε προς την ηπειρωτική χώρα να επιφορτίζει του νησιώτες και με το κόστος της διανυκτέρευσης, ενώ δεν πρέπει να παραβλέπεται και το υψηλό κόστος όχι μόνο των ακτοπλοϊκών, αλλά και των αεροπορικών εισιτηρίων.

Οι συνδυαστικές μεταφορές αφορούν όχι μόνο τις ελεύθερες ακτοπλοϊκές γραμμές, αλλά και τις επιδοτούμενες, με τις αεροπορικές γραμμές, ακόμα και τις άγονες.

Σύμφωνα με την θέση που υποστήριξε  ο υπουργός, Π. Κουρουμπλής, είναι συνταγματική υποχρέωση η αναβάθμιση των συγκοινωνιών αυτών γι’ αυτό η προσπάθεια συνεχίζεται σε αυτή την κατεύθυνση, παρά τις βελτιώσεις που έχουν γίνει τα τελευταία 2 χρόνια.

Έκρινε δε αναγκαία την συμμετοχή των ανθρώπων από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, σε όλες τις ενέργειες, γιατί, όπως είπε, αυτοί είναι οι άνθρωποι που ζουν στα νησιά και ξέρουν καλύτερα από όλους τα προβλήματα, ενώ τόνισε ότι από τη συζήτηση προέκυψε ότι υπάρχουν περιθώρια βελτιώσεων και στα δρομολόγια, αλλά και στη μείωση των τιμών.

Σύμφωνα με ενημέρωση του υπουργείου Ναυτιλίας, ο κ. Σπίρτζης σημείωσε την ανάγκη για συντονισμό μεταξύ των ακτοπλοϊκών και αεροπορικών δρομολογίων και πρότεινε τη σύσταση ομάδας εργασίας που θα σχεδιάσει τον τρόπο για να καλυφτεί η απομόνωση των νησιών.

Χρειάζεται συντονισμός μεταξύ των άγονων γραμμών της ακτοπλοΐας και των άγονων γραμμών των αερομεταφορών, δύο δραστηριότητες που ως τώρα είναι ασύνδετες, δήλωσε ο κ. Σπίρτζης και τόνισε ότι άρχισε η διαδικασία, σε συνεργασία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας για την αγορά δύο μεγάλων ελικοπτέρων που θα κάνουν μεταφορές και που θα συνδράμουν, κυρίως το χειμώνα, το Λιμενικό και το ΕΚΑΒ, σε έκτακτες καταστάσεις.

Ο κ. Σαντορινιός τόνισε τη σημασία που έχουν τέτοιες πρωτοβουλίες για να σπάσει η απομόνωση στα νησιά, για να εξυπηρετηθούν καλύτερα οι νησιώτες, κυρίως το χειμώνα, γιατί το καλοκαίρι η λάμψη του τουρισμού θαμπώνει τη ματιά μας και δε βλέπουμε όλα τα προβλήματα, τα οποία αναδεικνύονται το χειμώνα. «Πολύ σημαντικό είναι οι πρωτοβουλίες αυτές να μεταφερθούν και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, κάτι που έχει βάλει στο ύψιστο σημείο παρεμβάσεων στην ΕΕ, ο Παναγιώτης Κουρουμπλής.

Το θέμα τέθηκε και στην τριμερή με τους υπουργούς της Κύπρου και της Μάλτας, ώστε να μπει το ζήτημα της νησιωτικότητας και της εξυπηρέτησης των νησιών στο κείμενο συμπερασμάτων και των υπουργών μεταφορών και του Συμβουλίου Γενικών Υποθέσεων», δήλωσε ο κ. Σαντορινιός.

Οι συμμετέχοντες συμφώνησαν στη σύσταση Επιτροπής υπό τον κ. Σαντορινιό, η οποία θα εξετάσει τις προτάσεις με τις ανάγκες που θα στείλουν οι φορείς των νησιών στο Υπουργείο Ναυτιλίας, όπως τους έχει ήδη ζητηθεί. Συμφώνησαν ακόμα στην ανάγκη συντονισμού μεταξύ της ναυτιλίας και της αεροπορίας. Ο κ. Κουρουμπλής πρότεινε η Επιτροπή να κατοχυρωθεί με νομοθετική διάταξη που θα ορίζει και τη σύνθεσή της.

Ενημέρωση από την Περιφέρεια Ν. Αιγαίου

Ο Αντιπεριφερειάρχης, Γ. Φλεβάρης, ενημερώνοντας σχετικά με την συζήτηση των θεμάτων που τέθηκαν, επανάφερε το ζητούμενο του Περιφερειάρχη για τη λειτουργία υδατοδρομίων, που πρέπει, όπως σημειώνει, να αποτελέσει όχι μόνο στοχευμένη εθνική πολιτική αλλά και κεντρική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη νησιωτικότητα.

Μεταξύ άλλων, ο Αντιπεριφερειάρχης ενημέρωσε ότι ο υφυπουργός κ. Σαντορινιός αναφέρθηκε στο κενό που υπάρχει καθώς δεν λειτουργεί μια ηλεκτρονική πύλη ή διαδικτυακή διεύθυνση μέσω της οποίας θα μπορεί όποιος ενδιαφέρεται να βρει απευθείας τρόπο μετακίνησης προς τα νησιά, αεροπορικά και ακτοπλοϊκά χωρίς να χρειάζεται να μπει σε διαφορετικές ιστοσελίδες.

Ο κ. Σπίρτζης επισήμανε την ανάγκη βελτίωσης και συντονισμού των δρομολογίων προκειμένου να μπορούν οι νησιώτες μετακινούμενοι από το ένα νησί στο άλλο να έχουν δυνατότητα ανταπόκρισης χωρίς διανυκτέρευση και μετακίνηση με αεροπλάνο ή πλοίο προς άλλο προορισμό. Ανέφερε μεταξύ άλλων ότι η προσπάθεια για υδατοδρόμια και υδροπλάνα θα δώσει πολλές προοπτικές και θα συνδέσει όχι μόνο τα νησιά με το κέντρο και μεταξύ τους, αλλά και με εναλλακτικούς προορισμούς όπως η Λίμνη Πλαστήρα στην Καρδίτσα, που θα μπορούσε να συνδέσει με υδροπλάνο τα νησιά με τη Θεσσαλία ανοίγοντας νέους δρόμους.

Όσον αφορά στα λοιπά θέματα που τέθηκαν κατά τη διάρκεια της σύσκεψης, ο κ. Φλεβάρης ενημέρωσε για τα ακριβά αεροπορικά εισιτήρια, τα οποία αποτελούν πρόβλημα που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης, καθώς λόγω ανταγωνισμού στις ηπειρωτικές γραμμές υπάρχει μείωση 55% περίπου, όπως είπαν οι εκπρόσωποι των αεροπορικών εταιρειών, ενώ υπάρχει αύξηση των τιμών για τα νησιά. Συγκεκριμένα, παρατηρείται αύξηση των αεροπορικών εισιτηρίων περίπου 10% τον τελευταίο χρόνο, γεγονός που πρέπει να αντιστραφεί άμεσα, ενώ τέθηκε θέμα και για το Σπατόσημο και για ενίσχυση των υποδομών των νησιωτικών αεροδρομίων κατά τον χρόνο που στην ηπειρωτική χώρα γίνονται γιγαντιαίες επενδύσεις προϋπολογισμού εκατοντάδων εκατομμυρίων ενώ το διαθέσιμο ετήσιο ποσό για έργα στο Νότιο Αιγαίο με πλήθος λιμένων και αεροδρομίων με τα περισσότερα νησιά στην Ευρώπη, ανέρχεται σε μερικές δεκάδες εκατομμύρια.

Τέθηκε επίσης η εξέταση πλαφόν ανώτατων τιμών προς τα νησιά καθώς τα εισιτήρια είναι από τα ακριβότερα στην Ευρώπη και θα μπορούσαν να διαμορφωθούν αν ληφθούν κατάλληλα μέτρα στο ποσό έως 50 ευρώ για τη θερινή περίοδο και έως 80 ευρώ για τη χειμερινή περίοδο. Οι εκπρόσωποι των αεροπορικών εταιρειών αντέτειναν ότι εάν κάποιος κλείσει νωρίς το εισιτήριο οι τιμές είναι πολύ φθηνότερες, όμως είναι γεγονός ότι νησιωτικότητα και έγκαιρος προγραμματισμός μετακίνησης για οποιοδήποτε λόγο δεν συνάδουν αφού θα υπάρχει πάντα η ανάγκη έκτακτων μετακινήσεων.