«ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΛΑΡΙΣΑΣ»

Σε τροχιά ηλεκτροκίνησης ο Δήμος Λαρισαίων

  • Δευτέρα, 20 Ιουλίου, 2020 - 06:25

Της Λένας Κισσάβου

Τη δημιουργία δικτύου και θέσεων στάθμευσης με φορτιστές ηλεκτροκίνητων οχημάτων, καθώς και την επαναξιολόγηση του υπάρχοντος δικτύου ποδηλατόδρομων μελετά ο Δήμος Λαρισαίων, στο πλαίσιο της μετάβασής του στην πράσινη, καθαρή κινητικότητα.

Ετοιμάζεται για την υλοποίηση του φιλόδοξου σχεδίου ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης, που περιγράφει νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος, το οποίο κατατίθεται την ερχόμενη Τρίτη στη Βουλή και στοχεύει στην επιτυχή διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στις οδικές μεταφορές, προβλέποντας μεταξύ άλλων και ανάλογα οικονομικά κίνητρα.

Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Πολεοδομίας κ. Ντίνο Διαμάντο «ο Δήμος Λαρισαίων δρομολογεί ήδη τις εξελίξεις και προετοιμάζεται σχετικά με τους πέντε άξονες που αφορούν κυρίως τους δήμους για την ηλεκτροκίνηση».

Στο πλαίσιο αυτού του σχεδιασμού, ένα από τα πιο δύσκολα εγχειρήματα φαίνεται να είναι η δημιουργία ποδηλατόδρομων για την ενίσχυση της χρήσης ηλεκτροκίνητων ποδηλάτων και πάνω σε αυτό ο κ. Διαμάντος δήλωσε στην «Ε»: «Μέσα από την υλοποίηση του ΣΒΑΚ θα επαναξιολογηθεί το υπάρχον δίκτυο ποδηλατόδρομων και θα υπάρξει αφενός μία ενίσχυση των κυρίων αξόνων, εγκάρσια στην πόλη αφετέρου και μία διακλάδωση με βασικούς προορισμούς (ΤΕΙ, Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο, Διαχρονικό Μουσείο, Αλκαζάρ). Μία πρόταση που το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» μπορεί να χρηματοδοτήσει».

Όσον αφορά στη δημιουργία δικτύου και θέσεων στάθμευσης με φορτιστές ηλεκτροκίνητων οχημάτων, το οποίο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Μάρτιο του 2021 ο αντιδήμαρχος απαντά: «Ισως δεν αφορά μόνο τα δημοτικά κτίρια αλλά και τους πολυσύχναστους δρόμους όπου ήδη οι θέσεις στάθμευσης είναι δυσεύρετες αλλά και τις πλατείες.

Έτσι, διερευνάται ήδη μία καταρχήν αξιοποίηση του δημόσιου χώρου, μία πολεοδομική χωροθέτηση πιθανών ελεύθερων αφιερωμένων θέσεων στάθμευσης για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, συνδυασμένη με τους στόχους των κυκλοφοριακών στοχεύσεων.

Έτσι ο Δήμος θα είναι έτοιμος να ενταχθεί και στο υπό συγκρότηση Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, όπου θα καταγράφονται όλες οι υποδομές επαναφόρτισης και οι σχετικοί φορείς.

Η ύπαρξη αυτών των θέσεων στάθμευσης – φόρτισης, θα αποτελέσει ίσως και το πιο ισχυρό κίνητρο για την προτίμησή τους από το καταναλωτικό κοινό για την αγορά τους, ακόμη και πιο ισχυρό από την επιδότηση, παράλληλα και με το ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα απαλλάσσονται και από τέλη στάθμευσης».

Σύμφωνα με όσα έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας και δεν θα χρεώνονται για τη στάθμευση για δύο χρόνια.

Προβλέπεται μεταξύ άλλων η αγορά του 25% του στόλου των δήμων από ηλεκτροκίνητα οχήματα. Από τον Αύγουστο του 2021 προβλέπεται ότι θα υπάρχει ποσόστωση 25% ηλεκτρικών σε όλες τις προμήθειες οχημάτων.

Ειδικότερα από 2 Αυγούστου 2021 το 33% των προμηθειών λεωφορείων θα πρέπει να είναι «καθαρά», δηλαδή μηδενικών ή μειωμένων ρύπων, ενώ από 1η Ιανουαρίου 2026- το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 47%.

«Θα εξεταστεί μεθοδικά η αντικατάσταση μέρους του στόλου των αυτοκινήτων του Δήμου και των Επιχειρήσεων με ηλεκτρικά» δήλωσε ο κ. Διαμάντος και σημείωσε πως: «Ταυτόχρονα, στο πλαίσιο της συνεργασίας με το Αστικό ΚΤΕΛ θα εξεταστεί αυτή η προοπτική και θα επιδιωχθεί να ενταχθεί στη γενική στρατηγική των οικονομικών και οικολογικών μαζικών μετακινήσεων των δημοτών».

Επίσης τόνισε πως «εξετάζεται η προοπτική εγκατάστασης ηλεκτρολογικής υποδομής για τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων σε δημοτικά κτίρια, που μπορεί τόσο κεντρικά όσο και περιφερειακά να δώσουν λύση στο θέμα της φόρτισης, τόσο των αυτοκινήτων όσο και των δικύκλων».

Ο πέμπτος άξονας προβλέπει ότι, κάθε νέα οικοδομή η οποία θα κατασκευάζεται στη χώρα μας, θα πρέπει να έχει ηλεκτρολογική υποδομή για τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων. Ανάλογα σημεία φόρτισης θα πρέπει να προστεθούν και στα υφιστάμενα κτίρια.

«Εξετάζεται ήδη η προοπτική αυτή για δημοτικά κτίρια που μπορεί τόσο κεντρικά όσο και περιφερειακά να δώσουν λύση στο θέμα της φόρτισης. Τόσο των αυτοκινήτων όσο και των δικύκλων» καταλήγει ο κ. Διαμάντος.

«ΠΡΑΣΙΝΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ»

Να σημειωθεί πως στο πλαίσιο και της «Πράσινης Συμφωνίας» που υπέγραψε η ΚΕΔΕ, ο Δήμος Λαρισαίων δεσμεύθηκε:

«Για την ενεργό συμμετοχή της αυτοδιοίκησης πρώτου βαθμού στην προσπάθεια για επίτευξη του εθνικού στόχου για βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη με παράλληλη προστασία του περιβάλλοντος, προωθώντας την ηλεκτροκίνηση και την παραγωγή ενέργειας από Α.Π.Ε., ως βασικό πυλώνα πολιτικής.

Για την προώθηση ενός νέου μοντέλου αστικών μετακινήσεων εντός των πόλεων, που θα δίνει κίνητρα για τη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ηλεκτρικών scooter και ποδηλάτων, θα προκρίνει τη χρήση των ΜΜΜ αντί των ΙΧ αυτοκινήτων με συμβατικά καύσιμα και θα προκρίνει την επέκταση των ποδηλατόδρομων.

Για τη δημιουργία επαρκούς δικτύου υποδομών φόρτισης για τα οχήματα και τα δίτροχα στις περιοχές ευθύνης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ), με παράλληλη ανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης.

Για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας και στάθμευσης των ηλεκτρικών οχημάτων, στις περιοχές ευθύνης των ΟΤΑ, προβλέποντας συγκεκριμένα μέτρα κατά τον σχεδιασμό και υλοποίηση των ΣΒΑΚ των Δήμων, ώστε να μετουσιώσουμε την εμπειρία καινοτόμων πιλοτικών έργων ηλεκτροκίνησης σε χρήσιμα συμπεράσματα για τη λήψη μόνιμων μέτρων.

Για τη δημιουργία, όπου δεν υπάρχει και την ενίσχυση όπου υπάρχει, δικτύου ποδηλατόδρομων για χρήση από τα ηλεκτρικά ποδήλατα, τόσο σε μικρότερες πόλεις όσο και στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Για την αλλαγή του στόλου των πεπαλαιωμένων και ρυπογόνων οχημάτων της αυτοδιοίκησης και τη σταδιακή αντικατάστασή τους με ηλεκτροκίνητα οχήματα, αξιοποιώντας καταρχήν πόρους από το νέο ΕΣΠΑ αλλά και άλλους ευρωπαϊκούς πόρους.

Για την ανάληψη στοχευμένων δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των τοπικών κοινωνιών, με στόχο την προώθηση της ιδέας της ηλεκτροκίνησης και της χρήσης των ηλεκτρικών οχημάτων».