Το ερώτημα της βουλευτού των ΑΝ.ΕΛ. Ραχήλ Μακρή για το νέο αεροδρόμιο Πάρου

“Κατασπατάληση πόρων”

- Πλήθος αντιδράσεων από την τοπική κοινωνία με αφορμή την ερώτηση που κατατέθηκε προς συναρμόδια υπουργεία- Πάνδημο το αίτημα των Παριανών να ολοκληρωθεί το έργο “πνοής”

Δεν κοπάζουν οι έντονες διαμαρτυρίες της τοπικής κοινωνίας της Πάρου μετά την ερώτηση της βουλευτού των ΑΝ.ΕΛ. Ραχήλ Μακρή προς τα συναρμόδια υπουργεία, στο πλαίσιο της οποίας έκανε λόγο για “κατασπατάληση πόρων” όσον αφορά στην κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο νησί.

Το πάνδημο αίτημα των Παριανών που ζητούν εύλογα την προώθηση των εργασιών του έργου, με σκοπό τη δημιουργία μίας σύγχρονης υποδομής που θα αναβαθμίζει το νησί και θα δίνει νέες δυνατότητες τόσο στους επισκέπτες, όσο και στους κατοίκους, έρχεται σε αντίθεση με το περιεχόμενο της ερώτησης της κ. Μακρή, καθώς η ίδια εστιάζει την κριτική της στο γεγονός πως πρόκειται για έργο που ξεπερνά τα 23 εκατομμύρια ευρώ, υλοποιείται τμηματικά, χωρίς να έχει κατοχυρωθεί το σύνολο των κονδυλίων και ενδέχεται να περάσει μελλοντικά σε χέρια ιδιωτών.

Για το πολυσυζητημένο θέμα - για το οποίο προσφάτως και δημόσια σε μεγάλο τηλεοπτικό σταθμό η βουλευτής των ΑΝ.ΕΛ. έχει αναφέρει ότι έχει δεχθεί απειλές, η ίδια αλλά και στενός συνεργάτης της -, έχουν τοποθετηθεί τόσο, ο βουλευτής Κυκλάδων, Παναγιώτης Ρήγας, όσο και οι αιρετοί του δήμου Πάρου αλλά και η Ένωση Ξενοδόχων του νησιού.

Ιστορία ετών

Η παρέμβαση που πυροδότησε πλήθος αντιδράσεων, αφορά στην ερώτηση της κ. Μακρή η οποία έχει θέμα “κατασπατάληση πόρων και εμπαιγμός του Ελληνικού λαού για το αεροδρόμιο της Πάρου”. Η βουλευτής των ΑΝ. ΕΛ. κάνοντας μία ανασκόπηση στο ιστορικό σημείωμα της πορείας του έργου, υπενθυμίζει πως ξεκίνησε το 1995 με την εκπόνηση της αρχικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τη θέση “Μάγγανο” και με την έκδοση αποφάσεων το 2000 που αφορούσαν στη χωροθέτησή του και την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων. Σημειώνει δε, πως στη συνέχεια, οι δύο αποφάσεις “προσεβλήθησαν από κατοίκους του νησιού ενώπιον του ΣτΕ” με αποτέλεσμα να ανακληθούν. Στην πορεία, για το νέο αεροδρόμιο εκδόθηκαν προεγκρίσεις και προχώρησε η αναγκαστική απαλλοτρίωση κτημάτων ενώ αξίζει να αναφερθεί πως στο περιεχόμενο της ερώτησης, συμπληρώνει, ότι ήταν γνωστό πως “η φιλοσοφία της ΥΠΑ όταν έχτισε το αεροδρόμιο – με τη συνδρομή δωρεάς - ήταν να συνδέσει την τοπική κοινότητα με την πρωτεύουσα”.

“Κατασπατάληση και εμπαιγμός”

Με βάση τα επιχειρήματα των συγκεκριμένων κατοίκων, η κ. Μακρή επανέφερε στο προσκήνιο μέσω ερωτήσεων, ζητήματα χρηματοδότησης του έργου, επικαλούμενη όσα είχαν υποστηρίξει οι προσφεύγοντες ότι δηλαδή, “Στη σημερινή κατάσταση όπου το κράτος δεν έχει χρήματα καν για συντάξεις και μισθούς είναι πολυτέλεια να επενδύσει κανείς χρήματα σε ένα μη κερδοφόρο έργο που από την πρώτη ματιά δεν το χρειαζόμαστε κατά τη θεώρηση της ΥΠΑ”. Σημείο που εστίασε την αναφορά της, υπήρξε και το επιχείρημα αν η Πάρος “έχει την υποδομή για μαζικό τουρισμό” ενώ επικεντρώθηκε κατά κύριο λόγο στο γεγονός πως “σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 4146/2013, το αεροδρόμιο της Πάρου εάν δεν πωληθεί άμεσα, θα περάσει στην Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Περιφερειακών Αεροδρομίων, μέχρι να βρεθεί αγοραστής”.

Κατά συνέπεια, επανέλαβε ότι “το ελληνικό κράτος επιλέγει να κατασκευάσει νέο πεδίο ελιγμών με 23 εκατομμύρια ευρώ” αλλά και “να δαπανήσει απροσδιόριστο ποσό χρημάτων για νέα κτήρια αεροσταθμού, πύργου ελέγχου κ.α για να τα δώσει “προίκα” σε ιδιώτη και να εξυπηρετήσει μεγάλους οίκους ταξιδίων του εξωτερικού που επιθυμούν να φέρουν μαζικά τουρίστες”. Εκτός των ανωτέρω, έθεσε επί τάπητος και ζητήματα που συνδέονται άμεσα με την καταλληλότητα του χώρου από γεωλογικής άποψης. Κατά συνέπεια για όλες τις προαναφερόμενες παρατηρήσεις, η ίδια σημείωσε πως ζητά όλα τα σχετικά έγγραφα που θα τεκμηριώνουν τις απαντήσεις στα καίρια ερωτήματα.

“Μαχόμαστε για την αειφόρο ανάπτυξη”

Από τις πρώτες αντιδράσεις που καταγράφηκαν αμέσως μετά την κοινοβουλευτική παρέμβαση της Ραχήλ Μακρή, υπήρξε η ανακοίνωση της Ένωσης Ξενοδόχων Πάρου, τα μέλη της οποίας εκφράζοντας την κάθετη διαφωνία τους, με την ενέργεια της ίδιας, τόνισαν ότι, “επιδιώκουμε χρόνια τώρα την προσέλκυση τουριστών ανωτέρου επιπέδου μέσα από τη βελτίωση των υπηρεσιών και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών μας. Μαχόμαστε για την αειφόρο ανάπτυξη των νησιών, την διατήρηση της πολιτιστικής τους ταυτότητας και της αυθεντικής τους φυσιογνωμίας και κυρίως την προστασία του περιβάλλοντός μας”, προσθέτοντας ότι, “Ένα ασφαλές και λειτουργικό αεροδρόμιο θα αποτελέσει αναβάθμιση για τον τουρισμό, βάση για την επιμήκυνση της πολύ μικρής σεζόν και για τη διασπορά του τουριστικού φορτίου σε μεγαλύτερο χρονικό εύρος, αυξάνοντας την περίοδο απασχόλησης και μειώνοντας ταυτόχρονα την ανεργία”.

“Ζωτικής σημασίας έργο”

“Αναιτιολόγητη” χαρακτηρίζει την παρέμβαση της κ. Μακρή, ο βουλευτής Κυκλάδων του Πασοκ, Παναγιώτης Ρήγας, σε πρόσφατη ανακοίνωση που απέστειλε στον Τύπο, για την οποία υποστηρίζει πως ενδεχομένως να οφείλεται “σε απειρία και πολυπραγμοσύνη”. Ο Κυκλαδίτης βουλευτής, εξηγεί μάλιστα πως, “Θα είναι καταστροφικό για το νησί και το μέλλον του, να μπει το αεροδρόμιο στην διελκυστίνδα των μικροκομματικών και μικροπαραταξιακών αντιπαραθέσεων”, επισημαίνοντας ότι, “Καλό είναι να θυμίσουμε ότι το συγκεκριμένο έργο είχε και έχει την καθολική και ομόθυμη στήριξη της Παριανής κοινωνίας και των φορέων του νησιού” ενώ έχει “αποτελέσει και αντικείμενο συλλογικής διεκδίκησης επί αρκετά χρόνια και θεωρείται ζωτικής σημασίας έργο για την Πάρο”.

Ομόφωνη αποδοκιμασία

Η πιο πρόσφατη αντίδραση που ήρθε στην επιφάνεια είναι η ομόφωνη απόφαση των μελών του δημοτικού συμβουλίου Πάρου, μετά από πρόταση της δημοτικής παράταξης “Πάρος Αξία”, τα οποία συνηγόρησαν στη θέση πως επ΄ουδενί δεν πρέπει να υπάρξει εμπλοκή στην υλοποίηση του έργου αφού πρόκειται για πολυετή “απαίτηση του Παριανού λαού”. Καταλήγοντας, στο ψήφισμα που εξέδωσαν, σημείωσαν πως, “δε θα μπορούσε ένα έργο υποδομής να μπαίνει όψιμα και για λόγους πολιτικής σκοπιμότητας, στην διελκυστίνδα της θεωρίας κόστους –οφέλους”.

Κατά της εκ νέου προσπάθειας εμπλοκής

Σε ανακοίνωση της, η Κίνηση Ενεργών Πολιτών Πάρου, με αφορμή την είδηση ενός εγγράφου “που διέρρευσε” και σχετίζεται με την προσπάθεια “Συλλογής υπογραφών με στόχο την προσφυγή στο Συμβούλιο Επικρατείας, για την ακύρωση της Περιβαλλοντικής Μελέτης του Αεροδρομίου και της έγκρισης της από τον Γενικό Διευθυντή Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ” καθώς και την “αναστολή εκτέλεσης της απόφασης αυτής”, υποστήριξε πως τάσσεται αντίθετη, επισημαίνοντας πως – παρά τη μικροπολιτική σκοπιμότητα της δημοτικής Αρχής, η οποία χρησιμοποιεί για λόγους προεκλογικούς την προώθηση του νέου έργου – συντάσσεται με τη γενική απαίτηση της Παριανής κοινωνίας.