Υπόμνημα του Επάρχου Πάρου προς τον Υπουργό Υποδομών Μεταφορών & Δικτύων

  • Πέμπτη, 28 Απριλίου, 2016 - 06:10

Υπόμνημα, όσον αφορά στα ζητήματα, που άπτονται της αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, για την Περιφερειακή Ενότητα της Πάρου, παρέδωσε, με την ευκαιρία της επισκεψης του Υπουργού, κ. Χρήστου Σπίρτζη στο νησί, ο Έπαρχος Πάρου, κ. Κωνσταντίνος Μπιζάς, ενώ κοινοποιήθηκε, τόσο στους βουλευτές του νομού, όσο και στην Περιφέρεια Ν. Αιγαίου και τον Δήμο Πάρου. 

Αναλυτικά το υπόμνημα του κ. Μπιζά:

«Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

Αξιότιμοι Κύριοι Βουλευτές,

Σας καλωσορίζουμε στο νησί της Πάρου ( το νησί της Παναγίας Εκατονταπυλιανής & του αρχαίου λευκού Παριανού μαρμάρου ) αλλά και στο νησί της Αντιπάρου ( με το σπουδαίο σπήλαιο ).

Με την ευκαιρία της παρουσίας σας στο νησί μας θα ήθελα να σας καταθέσω τα παρακάτω θέματα :

1. Σας ευχαριστούμε για το ενδιαφέρον σας σχετικά με την υλοποίηση του νέου αεροδρομίου στο νησί μας που επιβεβαιώνεται με την σημερινή σας επίσκεψη.

Για το συγκεκριμένο έργο έχουν εργαστεί και το έχουν διεκδικήσει οι τοπικοί θεσμοί και φορείς της Πάρου & της Αντιπάρου εδώ και είκοσι χρόνια. Όλοι όσοι έχουν συμβάλλει για την ολοκλήρωση του θα πρέπει να αισθάνονται δικαιωμένοι για τις προσπάθειες τους και σίγουρα τους οφείλουμε ένα μεγάλο ευχαριστώ. Δεν θ' αναφέρω ονόματα διότι η τοπική κοινωνία αναγνωρίζει και κρίνει καλύτερα την συμβολή του οποιουδήποτε.

Το συγκεκριμένο έργο είναι ύψιστης σημασίας , τόσο για την Πάρο & την Αντίπαρο, όσο και για τα κοντινά Κυκλαδονήσια ( Νάξο, Σίφνο, Σέριφο κλπ.)

Το νέο αεροδρόμιο Πάρου πρόκειται να αναβαθμίσει την Πάρο και την Αντίπαρο στον τουριστικό χάρτη και να συμβάλλει στην διεύρυνση της τουριστικής περιόδου αλλά και στην αντιμετώπιση έκτακτων θεμάτων υγείας.

Θα ήταν ιδιαιτέρως σημαντικό το νέο αεροδρόμιο να έχει απευθείας συνδέσεις με τις Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες.

Για τον παραπάνω λόγο θα ήθελα ( κατόπιν της απόφασης του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων ΑΔΑ: 7ΞΙΑ4653ΟΞ-Φ6Μ ), να μας ενημερώσετε εάν ο νέος διάδρομος των 1400 μέτρων και ο εξοπλισμός που προβλέπεται στα υπό κατασκευή κτίρια  , θα μπορεί να δέχεται πτήσεις απευθείας από το εξωτερικό ή θα απαιτηθεί στο μέλλον μια επέκταση 300 -400 μέτρα  ;

Επίσης θα ήθελα να μας ενημερώσετε για την ημερομηνία που προβλέπεται να ξεκινήσει η λειτουργία  του νέου αεροδρομίου και για το οικονομικό ποσό που θα καταβάλλει η << OLYMPIC AIR>> (κατόπιν της παραπάνω απόφασης με αρ.πρωτ. ΔΤΥ/Δ7/Γ/7099/2423/01.04.2016), για την κατασκευή των κτιρίων , τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου και των οδών πρόσβασης.

2. Με αφορμή τις δηλώσεις σας στην Βουλή στις 5.2.16 όπου προαναγγείλατε τον επανέλεγχο των επιδοτήσεων στις άγονες αεροπορικές γραμμές, έχουν δημιουργηθεί ερωτήματα και απορίες στα νησιά μας για την εξέλιξη του σχετικού θέματος.

Η επιδότηση των άγονων γραμμών έχει θετικές συνέπειες: α) στην μετάβαση των κατοίκων των νησιών της Πάρου και της Αντιπάρου στην Αθήνα, β) στην ενίσχυση του τουρισμού, γ) στην  γρήγορη μεταφορά των ασθενών στα νοσοκομεία του Πειραιά και της Αθήνας,  δ) στην άρση της απομόνωσης του νησιού όταν υπάρχει απαγορευτικό απόπλου των πλοίων κ.α.

Το κόστος της επιδότησης των άγονων αεροπορικών γραμμών ( με προτεραιότητα στην στήριξη των μόνιμων κατοίκων των νησιών μας ),  μπορεί να προκύψει από μια οικονομική μελέτη που θ’ αναθέσει το Υπουργείο και θα λαμβάνει υπόψη την θεσμοθετημένη νησιωτικότητα, τις τραγικές ελλείψεις στον τομέα της υγείας, της παιδείας,  της ασφάλειας και με συναίσθηση της σημερινής οικονομικής κατάστασης που βρίσκεται η Ελληνική οικονομία.

3. Διάχυτος και έντονος είναι ο προβληματισμός των κατοίκων αλλά και των επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στην περιοχή της Παροικίας, για την συνεχή υποβάθμιση της περιοχής και την έλλειψη μεθοδευμένου προγραμματισμού και στρατηγικής διαχείρισης των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η πρωτεύουσα του νησιού μας, μεταξύ των οποίων είναι και το εμπορικό λιμάνι.                                                                       

Η περιοχή της Παροικίας έχει υποστεί όλα αυτά τα χρόνια, από την λειτουργία του εμπορικού λιμένος, συνεχή πλήγματα στην αισθητική της παρουσία, στην τουριστική της κίνηση, στην αξιοποίηση του εν γένει δυναμικού της, στην ανάπτυξη και στον εξωραϊσμό της, στην οικονομία της, στην επαγγελματική της δραστηριότητα. Το λιμάνι της Πάρου συμπεριλαμβάνεται στην κατηγορία των λιμένων της χώρας, που παρουσιάζει την μορφή «επιβατηγό λιμάνι-εμπορικό λιμάνι-μαρίνα-αλιευτικό καταφύγιο»

Αυτό και μόνον το χαρακτηριστικό καθιστά επιβεβλημένη την ολοκληρωμένη και εμπεριστατωμένη μελέτη για την άμεση μεταφορά του εμπορικού λιμένος της Πάρου.

4. Το Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών ( ΣΠΕΜ ) 2014 - 2025, του ΥΠΥΜΕΔΙ, εγκρίθηκε τον Νοέμβριο του 2014 χωρίς να περιλαμβάνει τα δύο από τα τρία προτεινόμενα έργα από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την νήσο Πάρο. Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου είχε προτείνει όπως προκύπτει από την σελίδα 126 του ΣΠΕΜ : α. το νέο Α/Δ Πάρου β. τα έργα Α' φάσης νέου εμπορικού λιμένα Πάρου και γ. την κατασκευή νέων αιθουσών αναμονής επιβατών και διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου κεντρικού λιμένος Παροικίας.

Στα προτεινόμενα έργα του ΣΠΕΜ, στις σελίδες 140 και 157 αναφέρεται μόνο το νέο αεροδρόμιο Πάρου με προϋπολογισμό 10 εκ. ευρώ και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης 9/2018 - 12/2020.

Η μη αναγραφή των β. και γ. έργων στο εγκεκριμένο ΣΠΕΜ, έχει σαν αποτέλεσμα την αδυναμία του Δήμου Πάρου και του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πάρου να υποβάλλουν πρόταση στο επιχειρησιακό πρόγραμμα <<Νότιο Αιγαίο>>  στον άξονα προτεραιότητας 3 << Βελτίωση βασικών υποδομών>>  διότι στο εγκεκριμένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Νοτίου Αιγαίου 2014-2020 ρητά αναφέρεται ότι οποιαδήποτε δράση αναβάθμισης υφιστάμενων λιμενικών υποδομών θα πρέπει να συνδέεται με την εθνική στρατηγική μεταφορών η οποία περιλαμβάνεται στο ΣΠΕΜ .

5. Ένα έργο που δημοπρατήθηκε από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου στις 28.01.2013 (ΑΔΑ : ΒΕΙΕ7ΛΞ-ΛΟΕ) και το οποίο αφορούσε την                    «Συντήρηση Δημοτικού Οδικού Δικτύου του Δήμου Πάρου Νομού Κυκλάδων» προϋπολογισμού 600.000 €  δεν έχει ολοκληρωθεί. Στις 26.03.2014 καταργήθηκε το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας Α.Ε. με αποτέλεσμα να υπάρχει πρόβλημα στη χρηματοδότηση του υπόψη έργου. Στις 22.03.2016 η Δ/νση Τεχνικών Έργων Κυκλάδων έστειλε στο ΥΠΟΜΕΔΙ / Διεύθυνση Οδικών  έγγραφο με αρ. πρωτ. 33749 και ζητάει την διάθεση πίστωσης για το σχετικό έργο με το ποσό των 100.000,00 ευρώ.

Σας παρακαλούμε να μεριμνήσετε για την επίλυση του σχετικού θέματος που αφορά την οδική ασφάλεια των κατοίκων και των επισκεπτών του νησιού μας.

6. Με την ΚΥΑ Δ1/ο/3144/01.09.10 ( ΦΕΚ Β' 1505/06.09.10) και την τροποποίηση της Δ1/1904/19-04-2012, η <<ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.>> ανέλαβε την υποχρέωση ωρίμανσης και υλοποίησης αριθμού έργων στο Νότιο Αιγαίο, μεταξύ των οποίων και το έργο << Επέκταση 2ου Δημοτικού Σχολείου Παροικίας Πάρου >>.

Η <<ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.>> απέστειλε προς το ΥΠΥΜΕΔΙ το έγγραφο με α.π. 21900/26.02.16 και αναφέρει ότι καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την <<ωρίμανση του έργου>>.

Επειδή το συγκεκριμένο έργο αφορά τα παιδιά μας θα ήταν σημαντικό να συμβάλλεται στην επιτάχυνση και ολοκλήρωση των απαιτούμενων διαδικασιών ώστε να μπορέσει να ενταχθεί σε σχετικό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2014-2020.»