Πρώτες αντιδράσεις και παρεμβάσεις από Μήλο και Νάξο για τη νέα “εποχή” αεροπορικής σύνδεσής τους

Καμία “έκπτωση” στις καθημερινές πτήσεις

Αναλυτικά τα δεδομένα για τις άγονες γραμμές των Κυκλάδων μετά την ανακοίνωση της ΥΠΑ

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας στην ανακοίνωση της για τα αποτελέσματα του διαγωνισμού εκμετάλλευσης τακτικών αεροπορικών γραμμών παροχής δημόσιας υπηρεσίας, σημειώνει ότι το όφελος για το Ελληνικό Δημόσιο έφτασε κατά μέσο όρο τα 36 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.

Συγκεκριμένα το συνολικό αντιστάθμισμα που θα καταβληθεί βάσει της νέας διαγωνιστικής διαδικασίας ανέρχεται περίπου σε 9 εκατομμύρια ετησίως, έναντι 45 εκατομμυρίων ετησίως που καταβάλλονταν μέχρι σήμερα.

 

Τα αποτελέσματα για τις αεροπορικές γραμμές των Κυκλάδων

Ειδικότερα, για τις 8 από τις 28 συνολικά αεροπορικές γραμμές, αεροπορικές εταιρείες εκδήλωσαν ενδιαφέρον για εκμετάλλευση από 01/10/2016 έως 30/09/2020 χωρίς αποκλειστικότητα και χωρίς οικονομικό αντιστάθμισμα, μεταξύ των οποίων είναι και η γραμμή Αθήνα-Πάρος.

Κατόπιν διενέργειας διαγωνιστικής διαδικασίας, η ανάθεση της εκμετάλλευσης της τακτικής αεροπορικής γραμμής από 1ης Οκτωβρίου 2016 μέχρι 30 Σεπτεμβρίου 2020, κατακυρώθηκε στην αεροπορική εταιρεία Sky Express για την γραμμή Αθήνα – Σύρος, χωρίς καταβολή οικονομικού αντισταθμίσματος.

Επιπλέον, για τις αεροπορικές γραμμές της Μήλου και της Νάξου, για τις οποίες δεν υπεβλήθησαν προσφορές ή δεν προέκυψε ανάθεση από τη διαγωνιστική διαδικασία, διενεργήθηκε διαδικασία διαπραγμάτευσης για την εκμετάλλευση τους, από 01/10/2016 μέχρι 31/03/2017, με την αεροπορική εταιρεία Sky Express. Σημειώνεται πως και οι δύο γραμμές, Αθήνα – Μήλος και Αθήνα – Νάξος, είναι χωρίς καταβολή οικονομικού αντισταθμίσματος. Παράλληλα προκηρύχθηκε νέα διαγνωστική διαδικασία για την εκμετάλλευσή τους από 01/04/2017 έως 31/03/2021.

Πρώτες αντιδράσεις από τη Μήλο

Αμετακίνητοι ως προς τη θέση τους, περί συνέχισης της καθημερινής αεροπορικής σύνδεσης της Μήλου με την Αθήνα, ως και τον Μάρτιο του 2017, ημερομηνία που ορίζει το χρονικό διάστημα κάλυψης της συγκεκριμένης γραμμής από την εταιρεία Sky Express, παρουσιάζονται οι αιρετοί του δημοτικού συμβουλίου Μήλου, μετά από τη διαμορφωθείσα κατάσταση κατόπιν της διαγωνιστικής διαδικασίας για τις άγονες γραμμές.

Η συζήτηση του δημοτικού συμβουλίου σχετικά με τη διατήρηση των τεσσάρων εκ των επτά δρομολογίων εβδομαδιαίως, όπως ανέφερε και στην τηλεφωνική επικοινωνία με την εφημερίδα ο δήμαρχος, Γεράσιμος Δαμουλάκης, “σπέρνει” έντονη ανησυχία στην τοπική κοινωνία, σε μία περίοδο δε, που όπως ο ίδιος υπογραμμίζει, η Μήλος πραγματοποιεί σημαντικά τουριστικά βήματα ανάπτυξης.

Σε αυτό το “φόντο” της αεροπορικής σύνδεσης για το εν λόγω νησί, τόσο η Τουριστική Επιτροπή, όσο όμως και το σώμα του δημοτικού συμβουλίου αποφάσισαν ομόφωνα να προβούν σε παρέμβαση προς το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, καθώς και στην ΥΠΑ αλλά και να απευθυνθούν προς το σύνολο των τοπικών βουλευτών των Κυκλάδων, ζητώντας κατηγορηματικά “να αρθεί ο όρος της αποκλειστικότητας” στη συγκεκριμένη γραμμή, στην περίπτωση που η ενδιαφερόμενη εταιρεία δεν καλύψει καθημερινά το νησί, προκειμένου “να ανοίξει ο δρόμος” για δρομολόγηση αεροπλάνων κι άλλων εταιρειών.

Κρίνεται επιβεβλημένο να υπενθυμιστεί πως, σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) στις 30 Σεπτεμβρίου αναφορικά με τη διαγωνιστική διαδικασία των άγονων αεροπορικών γραμμών, η σύνδεση Αθήνας – Μήλου, χωρίς καταβολή οικονομικού αντισταθμίσματος, η οποία κατοχυρώθηκε στην Sky Express προέκυψε μετά από “διενέργεια διαδικασίας διαπραγμάτευσης για την εκμετάλλευση των γραμμών από 1/1/2016 μέχρι και 31/3/2017”, καθώς όπως σημειώνεται υπήρξαν γραμμές “για τις οποίες δεν υπεβλήθησαν προσφορές ή δεν προέκυψε ανάθεση από τη διαγωνιστική διαδικασία”.

 

Λιγότερες πτήσεις, εμπόδιο στην ανάπτυξη

Ειδικότερα, τη θέση τους σχετικά με τη διατήρηση αεροπορικών δρομολογίων σε καθημερινή βάση που είχαν γνωστοποιήσει με ομόφωνη απόφασή τους σε συνεδρίαση του οργάνου το καλοκαίρι (4/7/2016), οπότε και υπήρχε στο προσκήνιο η απόφαση παράτασης των – τότε – ισχυουσών γραμμών έως και 30 Σεπτεμβρίου από την ΥΠΑ, επαναδιατύπωσαν οι αιρετοί του Δήμου Μήλου μέσω της προχθεσινής συνεδρίασης της Τουριστικής Επιτροπής, μετουσιώνοντας την απόφασή τους σε επιστολή προς το αρμόδιο Υπουργείο.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στο περιεχόμενο αυτής, το οποίο έχει κοινοποιηθεί επιπλέον και στην Περιφέρεια Ν. Αιγαίου, τον χωρικό Αντιπεριφερειάρχη και το σύνολο των αεροπορικών εταιρειών, “Όπως ενημερωθήκαμε από τον ηλεκτρονικό τύπο στις 30/9/2016 (χωρίς να έχουμε επίσημη ενημέρωση για το θέμα), το πρόγραμμα των πτήσεων που αφορά το νησί μας, περιλαμβάνει τέσσερις πτήσεις εβδομαδιαίως έναντι των επτά που ίσχυαν έως 30/9/2016. Με το σχετικό 2. (σσ. απόφαση δημ. Συμβ. 4/7) το δημοτικό συμβούλιο Μήλου την περίοδο διαβούλευσης των άγονων αεροπορικών γραμμών, είχε αποφασίσει ομόφωνα ότι για την απρόσκοπτη αεροπορική συγκοινωνία, είναι απαραίτητο να υπάρχει αεροπλάνο κάθε μέρα, ήτοι 7 πτήσεις την εβδομάδα, έναντι της πρότασης της ΥΠΑ για λιγότερα δρομολόγια εβδομαδιαίως”.

Πέραν των ανωτέρω, ο δήμαρχος, Γεράσιμος Δαμουλάκης, ο οποίος υπογράφει και τη σημερινή παρέμβαση, προσθέτει πως, “Η Τουριστική Επιτροπή του Δήμου Μήλου κατά τη συνεδρίαση της 3/10/2016 αφού έλαβε υπόψιν της την ανωτέρω σχετική αλληλογραφία, συζήτησε εκτάκτως το θέμα και αποφάσισε ότι αυτή η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί με τις πτήσεις είναι απαράδεκτη, φέρνει το νησί μας δεκαετίες πίσω και αποτελεί εμπόδιο σε κάθε προσπάθεια για ανάπτυξη κι ευημερία στον τόπο”.

 

Απαίτηση καθημερινής κάλυψης

Βάσει των ανωτέρω, στην ίδια επιστολή τονίζεται με σαφήνεια πως, αίτημα του Δήμου Μήλου είναι η καθημερινή – απρόσκοπτη αεροπορική κάλυψη του νησιού, για την οποία – στην περίπτωση που δεν εξασφαλίζεται με τη Sky Express -, ζητούν να ανάψει το αρμόδιο Υπουργείο το “πράσινο φως” ώστε να δρομολογήσει κι άλλη ενδιαφερόμενη εταιρεία πτήσεις.

“Για την εξομάλυνση της δυσμενούς κατάστασης που έχει διαμορφωθεί, απαιτούμε να αναθέσετε στην ανάδοχο εταιρεία Sky Express καθημερινά δρομολόγια από και προς Μήλο καθώς αυτό δεν επιφέρει καμία οικονομική επιβάρυνση σε κανέναν, εφόσον όπως αναφέρετε στο σχετ. 4 “η ανάθεση αυτή είναι χωρίς οικονομικό αντιστάθμισμα”” επισημαίνει ο δήμαρχος, εξηγώντας μάλιστα μεταξύ άλλων, πως, “Σε περίπτωση δε, που η συγκεκριμένη εταιρεία δεν δύναται ή δεν επιθυμεί να εκτελέσει καθημερινά δρομολόγια προς το νησί μας, ζητάμε να αρθεί ο όρος της αποκλειστικότητας και αν επιτρέψετε σε άλλη αεροπορική εταιρεία να μπορεί να εκτελέσει καθημερινά δρομολόγια”.

 

Να μπει τέλος στη μονοπωλιακή κατάσταση”

Με φόντο τα προαναφερθέντα, μιλώντας στην εφημερίδα, ο κ. Δαμουλάκης υποστήριξε επιπρόσθετα, πως, εν έτει 2016 πρέπει το κράτος να μεριμνήσει ώστε να μπει τέλος στη “μονοπωλιακή εκμετάλλευση” ορισμένων γραμμών, δίνοντας τη δυνατότητα στους νησιώτες και τους επισκέπτες, να μετακινούνται απρόσκοπτα. “Είναι αδιανόητο και επιεικώς απαράδεκτο σε χώρα της ΕΕ το έτος 2016, με αποφάσεις της διοίκησης να δημιουργείται μονοπωλιακό καθεστώς που έχει ως αποτέλεσμα να πλήττεται η ανάπτυξη και να δημιουργείται αίσθημα απομόνωσης, ανασφάλειας και ταλαιπωρία σε κατοίκους κι επισκέπτες του νησιού μας. Με δεδομένη τη σημαντικότητα της απρόσκοπτης συγκοινωνίας στα νησιά, απαιτούμε την άμεση επανεξέταση του θέματος και την επαναφορά των καθημερινών δρομολογίων στη Μήλο” δηλώνει χαρακτηριστικά, διευκρινίζοντας μάλιστα πως, “Εμείς, ως Δήμος Μήλου δεν έχουμε θέμα με καμία εταιρεία. Το ζητούμενο για εμάς είναι ένα, να έχουμε κάθε μέρα πτήση”.

Δεδομένων των θετικών στοιχείων επισκεψιμότητας κατά την καλοκαιρινή σεζόν για τη Μήλο, ο κ. Δαμουλάκης απηύθυνε μήνυμα και προς τους βουλευτές, προκειμένου να ενεργοποιηθούν προς την κατεύθυνση του δημοτικού συμβουλίου και της Τουριστικής Επιτροπής, μιλώντας μάλιστα σε καυστικό τόνο. “Λυπάμαι που ο νομός, πέραν των άλλων θεμάτων που τον απασχολούν καθώς είναι νησιώτικος, δεν έχει βουλευτές που να μπορέσουν να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων να παρέμβουν αρμοδίως” σχολίασε ο ίδιος καταλήγοντας στις δηλώσεις τους.

Αξίζει να αναφερθεί τέλος, πως, βάσει των στοιχείων που έχει δώσει η ΥΠΑ προς τον Δήμο σε απαντητική επιστολή της σχετικά με τη λειτουργία του αεροδρομίου Μήλου, ο δήμαρχος συμπεριέλαβε στα αιτήματά του προς το αρμόδιο Υπουργείο την ικανοποίηση ενός ακόμη, που σχετίζεται με τη λειτουργία του αεροδρομίου και τις Κυριακές.

“Με το ανωτέρω σχετικό ενημερωθήκαμε για το πρόγραμμα λειτουργίας του κρατικού αερολιμένα Μήλου για τον μήνα Οκτώβριο από το οποίο προκύπτει ότι την Κυριακή ο αερολιμένας αργεί. (...) Απαιτούμε την άμεση επανεξέταση του θέματος ώστε να συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα πτήσεων και η Κυριακή” υποστήριξε ο Γεράσιμος Δαμουλάκης ολοκληρώνοντας το θέμα.

 

Τουριστική “ανασφάλεια” και για τη Νάξο

Ανάλογος προβληματισμός επικρατεί και στη Νάξο, η αεροπορική σύνδεση της οποίας βρίσκεται στην ίδια ακριβώς εκκρεμότητα με της Μήλου, την στιγμή μάλιστα που εκ μέρους του Δήμου δρομολογούνται νέες κινήσεις σχετικά με την δυναμική του αεροδρομίου.

Καθώς η πρακτική της δημιουργίας μία αστικής εταιρείας, όπως εφαρμόστηκε στην Πάρο, απέδωσε με το νέο αεροδρόμιο, σε ανάλογες κινήσεις προσανατολίζεται και ο Δήμος Νάξου, καθώς επιβάλλεται η πραγματοποίηση του έργου επέκτασης του διαδρόμου αλλά και των κτιριακών εγκαταστάσεων, ενώ ήδη καταρτίζονται οι κατάλογοι για τις απαιτούμενες απαλλοτριώσεις.

Πάντως η τουριστική ανασφάλεια που δημιουργείται από τον χρονικό ορίζοντα έως τον Μάρτιο του 2017 για την κάλυψη της δρομολογιακής γραμμής, έχει προκαλέσει προβληματισμό στις επιχειρήσεις του τουρισμού, καθώς δεν δίνεται η δυνατότητα προγραμματισμού για τους ταξιδιώτες του καλοκαιριού.

Πρόκειται για ένα αρνητικό δεδομένο όσον αφορά στον τουριστικό προγραμματισμό, που θα προκαλέσει έντονο πρόβλημα και την τουριστική οικονομία του νησιού, καθώς θα υπάρξει απώλεια τουριστών του εξωτερικού.

Ένα θέμα για το οποίο αναμένονται οι ανάλογες κινήσεις εκ μέρους των τοπικών φορέων και του Δήμου, προς το υπουργείο Τουρισμού και το υπουργείο Μεταφορών, προκειμένου να επιληφθούν άμεσα προς διευθέτηση του.

 

H Aegean για την παρουσία της σε 15 τουλάχιστον “γραμμές”

Σε ενημέρωση του επιβατικού κοινού της, η Aegean εξέδωσε ανακοίνωση, μέσω της οποίας γνωστοποιεί τη συνέχισή της σε 15 τουλάχιστον αεροπορικές γραμμές για τη νέα περίοδο των αεροπορικών συνδέσεων στη χώρα, που “άνοιξε” μετά από τη διαγωνιστική διαδικασία των άγονων γραμμών.

Πιο συγκεκριμένα, η αεροπορική εταιρεία σημειώνει τα εξής: “Με την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τις άγονες γραμμές (για κάποιες  έχει ήδη προκύψει νέα προκήρυξη),  από  την καλοκαιρινή περίοδο του 2017 η Olympic Air και μέσω αυτής το δίκτυο της AEGEAN θα συνεχίσει να έχει παρουσία σε 15 τουλάχιστον γραμμές, είτε σε αποκλειστικότητα,  είτε παράλληλα με άλλες εταιρείες.  Πρόσφατα μάλιστα επενδύσαμε και σε νέα αεροσκάφη κατασκευής του 2014 για να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο ποιοτικά την παρουσία μας. Η AEGEAN από την πρώτη στιγμή που εξαγόρασε την Olympic Air στο τέλος του 2013 προχώρησε άμεσα σε μία σειρά από ενέργειες με στόχο την ενίσχυση της τουριστικής ανάπτυξης των άγονων γραμμών. Η πρώτη ενέργεια μας  μετά την εξαγορά ήταν η πρόσκληση των δημάρχων των 16 άγονων γραμμών που εξυπηρετούσε η Olympic Air και η παρουσίαση του προγράμματος ενεργειών για την ανάπτυξη των νησιών αυτών. Είμαστε πολύ περήφανοι που 2 μόνο χρόνια αργότερα,  το 2015,  η μέση ανάπτυξη κίνησης σε αυτούς τους προορισμούς  από την Αθήνα,  ξεπέρασε  το 50%.   Σε αρκετά δε νησιά ήταν και σημαντικά υψηλότερη από αυτό το ποσοστό αύξησης.  H ανάπτυξη δεν ήρθε τυχαία,  αλλά με την ενίσχυση του δικτύου εξωτερικού της AEGEAN αλλά και με ειδικά προγράμματα, περισσότερες  πτήσεις και ναύλους για διασύνδεση με το εξωτερικό που έφερε περισσοτέρους ξένους επισκέπτες. Στην προετοιμασία για την νέα περίοδο των άγονων γραμμών,  η AEGEAN και η Olympic Air συνεργάστηκαν με τις δημόσιες αρχές για να βελτιώσουν την προσβασιμότητα και τις υποδομές, όπως στην περίπτωση του αεροδρομίου της Πάρου. Αλλά και με συγκεκριμένες προτάσεις όπως εκείνη για τον διαχωρισμό των απαιτήσεων της λειτουργίας του πτητικού έργου σε 3 χρονικές περιόδους ανά έτος,  με γνώμονα την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση από τους αερομεταφορείς με σημαντικά χαμηλότερο κόστος τόσο για τους αερομεταφορείς αλλά φυσικά και για το δημόσιο. Είναι σημαντικό το ελληνικό δημόσιο να επιταχύνει τις μικρές αλλά απαραίτητες επενδύσεις ειδικά στα μέρη που υπάρχει σημαντική τουριστική ζήτηση, ώστε να διαμορφώσει συνθήκες λειτουργίας που θα επιτρέψουν στην εταιρεία μας ή και σε άλλους αερομεταφορείς να συμβάλλουν ακόμη περισσότερο στην τοπική ανάπτυξη και μάλιστα με αυτοχρηματοδοτούμενο τρόπο. Αξίζει να τονιστεί ότι με μικρή επένδυση μπορεί να έρθει σημαντικό και άμεσο αποτέλεσμα όπως φάνηκε και στην περίπτωση της Πάρου”.