Αξιοσημείωτη η προσέλευση αιρετών από τις Κυκλάδες στη σύσκεψη της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου και του Επιμελητηρίου Κυκλάδων για τη διασύνδεση των νησιών

Εποικοδομητικός διάλογος για λύσεις στο ακτοπλοϊκό

Παρουσία του Υφυπουργού Ναυτιλίας, τα αιτήματα των τοπικών εκπροσώπων και των ακτοπλόων

Παραγωγική σε επίπεδο προσπάθειας διατύπωσης προτάσεων κι αιτημάτων προς το Υπουργείο Ναυτιλίας για τη δρομολόγηση λύσεων στα ακτοπλοϊκά θέματα των Κυκλάδων υπήρξε η χθεσινή ευρεία σύσκεψη στη Σύρο, παρουσία του αρμόδιου Υφυπουργού, Νεκτάριου Σαντορινιού.

Η πρωτοφανής ανταπόκριση των δημάρχων των νησιών του νομού μας στην πρόσκληση του Επιμελητηρίου Κυκλάδων και του τοπικού παραρτήματος της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου επισημάνθηκε θετικά από το σύνολο σχεδόν των παριστάμενων προσώπων, τα οποία και είχαν την ευκαιρία να ακούσουν επιπρόσθετα, τις θέσεις, τις παρατηρήσεις και τις ανακοινώσεις των εκπροσώπων των ακτοπλοϊκών εταιρειών.

Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια της χθεσινής σχεδόν πεντάωρης σύσκεψης που έλαβε χώρα στην αίθουσα συνεδριάσεων του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, παραβρέθηκαν τόσο οι τέσσερις βουλευτές του νομού, όσο όμως και δεκαπέντε Δήμαρχοι και αιρετά πρόσωπα από 19 Δήμους του νομού, αλλά και εκπρόσωποι του Β΄ Βαθμού της Αυτοδιοίκησης.

Κοινή παρατήρηση όλων αποτέλεσε η εποικοδομητική συνεργασία με την πλευρά του Υπουργείου Ναυτιλίας, με τους κυβερνητικούς βουλευτές δε, Νίκο Συρμαλένιο, Αντώνης Συρίγο και Νίκο Μανιό να δηλώνουν την ικανοποίησή τους για την προσπάθειας εξέτασης τρόπων ανακούφισης σημαντικών θεμάτων που βιώνουν σε επίπεδο ακτοπλοϊκής διασύνδεσης οι νησιώτες.

Στην ίδια σύσκεψη, πρέπει να σημειωθεί πως συμμετείχε με ξεχωριστή τοποθέτηση και ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Ναυτιλίας, Χαράλαμπος Καλαματιανός, ενώ εκτός από τους εκπροσώπους των Λιμενικών Αρχών, παρακολούθησαν τη συζήτηση μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Σύρου, Νίκος Παγίδας, η διοικήτρια του Νοσοκομείου Σύρου, Μαργαρίτα Μπουραντά, αλλά και μέλη Σωματείων και πολιτικών παρατάξεων, όπως και τουριστικοί – ακτοπλοϊκοί πράκτορες.

Ο δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, Γιώργος Μαραγκός προλόγισε και συντόνισε τη σύσκεψη, υπενθυμίζοντας ταυτόχρονα πως αποτελεί ένα σημαντικό βήμα συνεργασίας του συνόλου των ενδιαφερομένων και εμπλεκομένων θεσμικά μερών με την ατζέντα του ακτοπλοϊκού, χωρίς να ξεχνά να τονίσει, πως παράλληλα, αποτελεί τη συνέχεια των συσκέψεων που προηγήθηκαν προσφάτως με τους ακτοπλόους στο νησί.

Έμφαση στην ενδοεπικοινωνία και πρόταση δρομολόγησης τρίτου πλοίου στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια

Από ρεαλιστική σκοπιά ζήτησε να εξετάζονται τα ακτοπλοϊκά θέματα των νησιών, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος, τονίζοντας αρχικά πως, “πρέπει να βλέπουμε στην πράξη τα δρομολόγια” και όχι σε θεωρητικό επίπεδο. Κάνοντας μία σύντομη αναφορά στα προβλήματα που ανέκυψαν με φόντο τις ενδοκυκλαδικές αλλαγές της τρέχουσας περιόδου, που όπως είπε ακολούθως, ευτυχώς, η ενδοκυκλαδική διασύνδεση επιστρέφει από 1η Νοεμβρίου του 2017 και για ένα έτος, στο πρότερο καθεστώς, άδραξε την ευκαιρία να επισημάνει παρακάτω το γεγονός πως, από όλα τα νησιά η Σύρος έχει αντιμετωπίσει τα πιο σοβαρά προβλήματα.

“Είχαμε ένα δρομολογιακό καθεστώς για τις γραμμές δημοσίου συμφέροντος το οποίο λειτουργούσε πρόπερσι και ήταν κάπως καλό” ανέφερε σχετικά, εξηγώντας όμως πως, “δεν πρέπει να θεωρήσει το Υπουργείο ότι δεν απαιτούνται βελτιώσεις”.

“Ένας από τους λόγους που υπάρχουν οι γραμμές δημοσίου συμφέροντος είναι και η σύνδεση των νησιών με το διοικητικό κέντρο και πρέπει να πω ότι μεγαλύτερη ζημιά έπαθε η Σύρος” υπογράμμισε κατηγορηματικά, αναφέροντας επιπλέον πως, η πρωτεύουσα των Κυκλάδων “δεν είχε δυνατότητα ημερήσιας εκδρομής όπως είχε παλαιότερα με άλλα νησιά, πλην της Μυκόνου” καθιστώντας ακόμη σαφές, πως, “μιλάμε ότι πάνω από 20 – 25 χιλιάδες μετακινήσεις έχουν χαθεί από τις εκδρομές, με ό,τι αυτό συνεπάγεται”. Στα ανωτέρω, συμπλήρωσε και το γεγονός πως δεν νοείται η Σύρος να μην έχει ευέλικτη και άμεση σύνδεση με Παροναξία, Τήνο αλλά και Σαντορίνη.

Επικεντρώνοντας την τοποθέτησή του στο κομμάτι της ενδοκυκλαδικής διασύνδεσης, ο κ. Ρούσσος θέλησε να προτείνει πως, επιβάλλεται η δρομολόγηση και τρίτου πλοίου στο νομό, καθώς παράλληλα και η προσπάθεια επούλωσης άλλων “πληγών” στο κομμάτι της επικοινωνίας των Κυκλάδων, πάντοτε σύμφωνα με σχέδιο, μελέτη και τεκμηρίωση.

Εστιάζοντας ειδικότερα στην πρόταση του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, σημείωσε το εξής: “Μέχρι το 2012 θυμάστε ότι στα ενδοκυκλαδικά είχαμε τρία πλοία. (...) Θεωρώ ότι παρότι αυτή η λύση δεν θα μειώσει στον βαθμό που θα θέλαμε τις ανισότητες που είναι τεράστιες σε σχέση με την ηπειρωτική Ελλάδα, θεωρώ ότι πρέπει να μπουν και τώρα τρεις γραμμές στα ενδοκυκλαδικά”.

Από την εφαρμογή της πρότασης, ο κ. Ρούσσος κατέστησε σαφές πως μπορούν να προκύψουν οφέλη, όπως η μείωση του χρόνου, η αύξηση της πυκνότητας στα δρομολόγια και στη σύνδεση των νησιών και η μείωση της ταλαιπωρίας.

Προτού κλείσει την τοποθέτησή του, εξήγησε μάλιστα πως, αυτή η πρόταση κατά τη χειμερινή περίοδο δε, λειτουργεί ευνοϊκά για τους νησιώτες, αφού “δεν είναι εύκολο να μπει κάποιος με επτά μποφόρ να ταξιδέψει και να κάνει τον γύρο των νησιών. Όποιος έχει άλλη λύση θα πάει μέσω Πειραιά” σχολίασε για τα σημερινά δεδομένα.

Στα ανωτέρω, πρέπει να σημειωθεί πως, “κούμπωσαν” οι προτάσεις των δημάρχων των νησιών και των αιρετών προσώπων που εκπροσώπησαν τα 19 νησιά των Κυκλάδων στη σύσκεψη. Μεταξύ άλλων, απευθυνόμενοι κυρίως προς τον Υφυπουργό Ναυτιλίας, αλλά και τους ακτοπλόους, έκαναν αναφορά στα αιτήματα του κάθε νησιού ξεχωριστά, επισημαίνοντας κατηγορηματικά την απαίτηση δυνατότητας καθημερινής κι επαρκούς σύνδεσης με το διοικητικό κέντρο του νομού, τη Σύρο, προς εξυπηρέτηση των κατοίκων, αλλά και για λόγους κάλυψης υγειονομικών αναγκών, κάτι που επεσήμανε χαρακτηριστικά και ο κυβερνητικός βουλευτής, Νίκος Μανιός.

Αρκετοί εξ αυτών, δεν παρέλειψαν να θίξουν τα προβλήματα των λιμενικών υποδομών και την ανάγκη υλοποίησης παρεμβάσεων, όπως επίσης ορισμένοι επεσήμαναν τα υψηλά αντίτιμα στα εισιτήρια. Ωστόσο, από την πλευρά τους υπήρξαν και αναφορές άκρως θετικές για την σύνδεση των νησιών με την εταιρεία Blue Star Ferries και τα σύγχρονα πλοία της.

Μ. Σακέλλης και ΣΕΕΝ: Απαραίτητος ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου και θέματα λιμενικών υποδομών

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλία, Μιχάλης Σακέλλης σκιαγράφησε με επάρκεια το θέμα “Ακτοπλοΐα και θεσμικό πλαίσιο” καθιστώντας σαφή τα βασικά και κύρια αιτήματα των ακτοπλόων προς το αρμόδιο Υπουργείο, ως απαραίτητες προϋποθέσεις βελτίωσης της σημερινής ακτοπλοϊκής δραστηριότητας, τα οποία και καταθέτει ο ΣΕΕΝ στις επιτροπές που συμμετέχει.

Πρωτίστως, ο κ. Σακέλλης θέλησε να επισημάνει πως, δεν μπορεί να γίνεται λόγος για ανάπτυξη, αν δεν υπάρξει σημαντική παρέμβαση και βελτίωση των λιμενικών υποδομών, κάνοντας αναφορά δε και στις δυσκολίες που συναντούν τα πλοία κατά τις προσεγγίσεις τους σε αυτά. Ο ίδιος μάλιστα υπογράμμισε την ανάγκη άμεσων λύσεων, αφού η σημερινή κατάσταση μπορεί να σημάνει αλλαγές στα προγραμματισμένα δρομολόγια, σε έκτακτες καιρικές συνθήκες.

Όσον αφορά στο θέμα της αναθεώρησης του θεσμικού πλαισίου, ο κ. Σακέλλης υπήρξε κατηγορηματικός στον ισχυρισμό του ότι ο σημερινός νόμος, συνέδραμε θετικά τους ακτοπλόους αφού απελευθέρωσε το κομμάτι των δρομολογήσεων, ωστόσο επεσήμανε την ανάγκη εκσυγχρονισμού του. “Ο Ν. 2932/2001 πρέπει να εκσυγχρονιστεί και να παρέχει μεγαλύτερη ευελιξία τόσο στις αρχές (...), όσο και στις εταιρείες μας” σημείωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, προβαίνοντας σε στοχευμένη αναφορά των προτάσεων για την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου.

Συγκεκριμένα, ο ίδιος ζήτησε την “περαιτέρω απελευθέρωση των υπηρεσιών με την προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου στις νέες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί”, ενώ τόνισε πως, “οι εταιρείες μας πρέπει να απαλλαγούν από υποχρεώσεις σε δημόσιες υπηρεσίες”, εξηγώντας μάλιστα πως, αυτός είναι κι ένας λόγος που αυξάνει το κόστος των εισιτηρίων. “Πρέπει να μειωθεί η γραφειοκρατία και να παρέμβουμε με μεγαλύτερη ευελιξία στη διαχείριση των δρομολογίων” πρόσθεσε παρακάτω, κάνοντας λόγο ξεκάθαρα για θέματα δρομολογίων που θα μπορούσαν να μην απασχολούν το ΣΑΣ, αλλά τη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών.

Εκτός των ανωτέρω δε, σχολίασε πως “πρέπει να μιλήσουμε για την αποποινικοποίηση του κλάδου”, αφού υποστήριξε πως στο κομμάτι της αντιμετώπισης των ακτοπλοϊκών εταιρειών “παρατηρούμε μία άδικη συμπεριφορά της πολιτείας απέναντι στα πλοία και στους πλοιάρχους” με φόντο και έκτακτες και ακραίες καιρικές συνθήκες που μπορεί να σημάνουν καθυστερήσεις αφίξεων στο λιμάνι του Πειραιά, με τις σοβαρές διοικητικές και ποινικές ευθύνες να έρχονται στο προσκήνιο.

Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του, ο Μιχάλης Σακέλλης προέβη σε μεστές αναφορές και για τα θέματα των εκπρόθεσμων αιτήσεων δρομολογίων, αλλά και για τις δημόσιες γραμμές (άγονες). Με αφορμή τη σχετική “ατζέντα” και την έγκριση ή μη των εκπρόθεσμων δρομολογίων από το αρμόδιο Υπουργείο, ο ίδιος σκιαγράφησε και την ερμηνεία της “συγκοινωνιακής ανάγκης”, με φόντο την οποία εγκρίνονται ή μη, αυτά τα δρομολόγια.

Κατά την άποψή μας συγκοινωνιακή ανάγκη είναι η απαίτηση του επιβατικού κοινού για προσφορά εναλλακτικών ωρών αναχώρησης (...), να υπάρχουν σταθερά και αξιόπιστα δρομολόγια (...), η απαίτηση επίσης του επιβατικού κοινού για μείωση του χρόνου των δρομολογίων” ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ακόμη πως “συγκοινωνιακή ανάγκη είναι η ύπαρξη σύγχρονων πλοίων αλλά και η προσφορά οικονομικότερων εισιτηρίων”.

Εξηγώντας μάλιστα, πως “η συγκοινωνιακή ανάγκη είναι μία σύνθετη υπόθεση”, ο κ. Σακέλλης προχώρησε στην πρότασή του ΣΕΕΝ σχετικά με το κομμάτι των άγονων γραμμών, ζητώντας να υπάρξει αρχικά ένα χρονικό διάστημα τεσσάρων ετών για την επεξεργασία των δρομολογιακών γραμμών με σκοπό την αποτύπωση ενός σαφούς ακτοπλοϊκού σχεδίου, αιτούμενος μάλιστα την δυνατότητα ύπαρξης συμβάσεων 20ετους διάρκειας με στόχο την ανταπόκριση και την οργάνωση των ακτοπλοϊκών γραμμών. Υπό την “προϋπόθεση” δε της βελτίωσης των λιμενικών υποδομών, ο ίδιος θέλησε τονίσει πως και οι εταιρείες με τη σειρά τους σε αυτό το διάστημα θα μπορούν να κατασκευάσουν πλοία.

Δεσμεύσεις ακτοπλόων για τα νησιά. Με ταχύπλοο η σύνδεση Σύρου με Κρήτη, Ραφήνα και Τήνο

Ιδιαιτέρως περιεκτικοί στις τοποθετήσεις τους υπήρξαν οι εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών εταιρειών που έδωσαν το “παρών” στη σύσκεψη. Μεταξύ αυτών, πρώτος πήρε τον λόγο ο Μάριος Ηλιόπουλος της Seajets γνωστοποιώντας τον γενικό σχεδιασμό των δρομολογίων του και ανακοινώνοντας θετικές εξελίξεις για αρκετά νησιά καθώς και για τη Σύρο σε επίπεδο εξυπηρέτησης με ταχύπλοα.

Ειδικότερα, για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων γνωστοποίησε την απόφαση να συνδεθεί δύο ή και τρεις φορές την εβδομάδα με την Κρήτη, ενώ επιπλέον, θέλησε να κάνει σαφή την πρόθεση σύνδεσης και με Ραφήνα αλλά και με άλλα νησιά του νομού.

Παράλληλα, αναφέρθηκε στον προγραμματισμό της Seajets για σύνδεση Τήνου – Κρήτης με ταχύπλοο τρεις φορές την εβδομάδα, ενώ για το θέμα της σύνδεσης με τη Ραφήνα, επεσήμανε πως ο σχεδιασμός της εταιρείας του είναι “το δρομολόγιο της Άνδρου να προεκταθεί και σε Σύρο”. Πρόσθεσε δε, πως, σχεδιάζεται η σύνδεση με ταχύπλοο Πειραιά – Τήνου, αλλά και η ακτοπλοϊκή επικοινωνία Σύρου – Τήνου ενώ σχετικά με τις ανάγκες της Σίφνου ο κ. Ηλιόπουλος σημείωσε προς τον δήμαρχο του νησιού, πως θα έχει ενίσχυση των δρομολογίων προς τις Ανατολικές Κυκλάδες.

Ακολούθως, ο εκπρόσωπος της Golden Star Ferries, Γιώργος Στεφάνου αφού ευχαρίστησε για την πρόσκληση και μίλησε για την “ιδιαιτερότητα της χώρας” (χειμώνα – καλοκαίρι) ως προς το κομμάτι των συνδέσεων και της πυκνότητας αυτών, τόνισε παράλληλα πως η εταιρεία του επιθυμεί την εξυπηρέτηση των νησιωτών καθ΄ όλη τη διάρκεια του 12μηνου.

“Η εταιρεία μας θέλω να πω ότι δεσμεύεται να δραστηριοποιηθεί με πλοίο που θα έχει έδρα τη Σύρο και να εκτελεί όλον τον χρόνο κάποια δρομολόγια τα οποία εμείς θα σας προτείνουμε κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ούτως ώστε να είναι οικονομικά ωφέλιμα και να υπάρχει κάποια περίπτωση να μπορεί να σταθεί η εταιρεία και να πληρώνει τις οικονομικές υποχρεώσεις της. Τα δρομολόγια αυτά με κάποια μικρή επιδότηση θα μπορούσαν να εκτελεσθούν τον χειμώνα εφόσον μπορούμε να δούμε πώς μπορεί να συνεισφέρει το κράτος” δήλωσε κατηγορηματικά ο κ. Στεφάνου μιλώντας για τις ανάγκες της άγονης γραμμής. Υπογράμμισε δε, πως, “θα προσπαθήσουμε η περίοδος αυτή (σσ. της επιδότησης) να είναι η μικρότερη δυνατή”.

Λακωνικός εμφανίστηκε ακολούθως ο γενικός εμπορικός διευθυντής της Blue Star Ferries, Διονύσης Θεοδωράτος ευχαριστώντας πρωτίστως το σύνολο των αιρετών που εκφράστηκαν θετικά για την απόδοση της ακτοπλοϊκής εταιρείας που εκπροσωπεί.

Αφού πραγματοποίησε αναφορά στα προβλήματα των λιμένων, στον ανταγωνισμό που μοιραία προκύπτει με φόντο και τις αεροπορικές γραμμές, καθώς όμως και στις τιμολογιακές πολιτικές της Blue Star Ferries με εκπτώσεις προς εξυπηρέτηση των νησιωτών και ειδικών κοινωνικών ομάδων, ο κ. Θεοδωράτος έκλεισε την τοποθέτησή του σημειώνοντας μόνον, πως από την πλευρά της η Blue Star, “δεσμεύεται για λύσεις, αλλά όχι για μεγάλες ανακοινώσεις”.

Θετική στάση από τον Υφ. Ναυτιλίας, Νεκτάριο Σαντορινιό για την εξέταση αιτημάτων

Κατόπιν των ανωτέρω, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, Νεκτάριος Σαντορινιός υπήρξε θετικός στην εξέταση των προτάσεων και των αιτημάτων που κατατέθηκαν, επισημαίνοντας μάλιστα στην πρωτολογία του, από κοινού με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας, Χαράλαμπο Καλαματιανό τις ενέργειες του αρμόδιου Υπουργείου ως σήμερα για θέματα ακτοπλοΐας και ρύθμισης θεμάτων του νησιώτικου χώρου. Μεταξύ άλλων, αναφέρθηκαν στο έργο των επιτροπών για τις δρομολογιακές γραμμές και την προσπάθεια μείωσης του μεταφορικού κόστους, ενώ ο Υφυπουργός δεν παρέλειψε να τονίσει τη σταδιακή αύξηση του ύψους της επιδότησης για τις άγονες γραμμές (90 εκατ. ευρώ).

Σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα όμως, πρέπει να σημειωθεί πως κατά τη διάρκεια της σύσκεψης από αρκετούς αιρετούς τονίσθηκε πως πρόκειται για ποσό που δηλώνει την κατάφωρη αδικία προς τη νησιωτική Ελλάδα σε σύγκριση με τα υψηλά ποσά για τις μεταφορές στην ηπειρωτική χώρα.

Ως προς την ουσία της συζήτησης, των αιτημάτων των ακτοπλόων και των αιτημάτων των δημάρχων δε, ο κ. Σαντορινιός υπήρξε θετικός στην εξέτασή τους, υπό την προϋπόθεση πως η υλοποίηση αυτών είναι εφικτή και μάλιστα εντάσσεται σε πλαίσιο μελέτης. Θέματα αναφορικά με τα οποία παρουσιάστηκε θετικός αποτελούν η εξέταση του αιτήματος της αύξησης του ποσού επιδότησης ακόμη και από τα αποθεματικά στην περίπτωση που υπάρξει πρόταση συγκεκριμένη και σχέδιο για τις άγονες γραμμές, με φόντο και το αίτημα του κ. Στεφάνου, ενώ επιπλέον δεν αρνήθηκε την πρόταση εξέτασης δρομολόγησης τρίτου πλοίου στα ενδοκυκλαδικά με αφορμή την παρέμβαση – προτροπή του προέδρου του Επιμελητηρίου Κυκλάδων. Τέλος, αναφέρθηκε στα προβλήματα των λιμένων, τονίζοντας πως, παρατηρούνται σοβαρά θέματα σε λιμενικά έργα που χρηματοδοτήθηκαν και υλοποιήθηκαν μόλις προ δεκαετίας, ενώ κλείνοντας την τοποθέτησή του, σημείωσε λακωνικά πως, άμεσα θα υπάρξουν εξελίξεις στο θέμα του ΦΠΑ με φόντο την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος.