Συνεχίζεται η κατάρτιση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του Δήμου Κέας

Ο λόγος στους πολίτες για την κινητικότητα

  • Τετάρτη, 24 Ιουλίου, 2019 - 06:14

Στη διάθεση πολιτών, επισκεπτών και επιχειρηματιών βρίσκονται τα ερωτηματολόγια, που θα συμβάλουν στη διαμόρφωση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου Κέας, καθώς προχωρά η κατάρτισή του από την ανάδοχο εταιρεία.

Τη γνώμη των πολιτών και επιχειρηματιών του νησιού ζητούν οι μελετητές, προκειμένου το Σχέδιο Βιώσιμης Κινητικότητας που θα καταρτιστεί για το νησί της Κέας, να εξυπηρετεί πρωτίστως τις ανάγκες τους, μέσα από εκτενή ερωτηματολόγια, τα οποία θα κληθούν να συμπληρώσουν και στα οποία μπορούν να καταθέσουν τις ανάγκες, τους προβληματισμούς, αλλά και τις ιδέες τους, για βιώσιμη, “πράσινη” και εύκολη κινητικότητα στο νησί.

Παράλληλα, τις προηγούμενες ημέρες, ολοκληρώθηκαν και οι εργασίες των μελών της ομάδας ΣΒΑΚ της Κέας, για τη μελέτη της προσβασιμότητας στον οικισμό της Ιουλίδας.

“Φαντάσου ένα μέρος, όπου τα αυτοκίνητα δίνουν χώρο στους πεζούς και τους ποδηλάτες, τα πεζοδρόμια έχουν φτιαχτεί για περπάτημα και όχι για στάθμευση, η συγκοινωνία είναι συμφέρουσα και εξυπηρετική, οι δημόσιοι χώροι είναι λειτουργικοί, και όλα αυτά τα έχουν συναποφασίσει οι ίδιοι οι κάτοικοι του. Αυτό το μέρος μπορεί να είναι το νησί μας, ύστερα από την υλοποίηση ενός ΣΒΑΚ, ενός Σχεδίου Βιώσιμης Κινητικότητας”, σημειώνει ο Δήμος Κέας σε σχετική ενημέρωσή του.

Το ΣΒΑΚ είναι ένα ολοκληρωμένο Στρατηγικό Σχέδιο για τη βελτίωση της μετακίνησης ανθρώπων και αγαθών στο νησί και εκπονείται με τη συνεργασία της τοπικής αυτοδιοίκησης, εξειδικευμένων επιστημόνων, αλλά και των ίδιων των κατοίκων, των επαγγελματιών και των τοπικών φορέων.

Η εκπόνηση ενός Σχεδίου Βιώσιμης Κινητικότητας θα βοηθήσει να καταγραφούν τα προβλήματα στις καθημερινές μετακινήσεις και να αποφασιστεί συλλογικά πώς θα επιλυθούν με τον πιο αποτελεσματικό, περιβαλλοντικά φιλικό και κοινωνικά επωφελή τρόπο.

Στη συνέχεια, αυτό το Σχέδιο θα αποτελέσει το βασικό εργαλείο του Δήμου για την αναζήτηση πόρων, προκειμένου να υλοποιηθούν μέτρα και παρεμβάσεις που θα βελτιώσουν σημαντικά την ποιότητα ζωής όλων.

Η πρώτη αποτύπωση της παρούσας κατάστασης

Υπενθυμίζεται, πως το διάστημα από 9 έως 12 Απριλίου, στελέχη της ομάδας εκπόνησης του ΣΒΑΚ της Κέας μετέβησαν στο νησί και πραγματοποίησαν σειρά συναντήσεων, ερευνών, εργαστηρίων και παρουσιάσεων στο κοινό, τους φορείς και τα στελέχη του Δήμου Κέας, ενώ τον επόμενο μήνα πραγματοποιήθηκε η δημόσια παρουσίαση του ΣΒΑΚ στο Πνευματικό Κέντρο “Στυλιανός Ρέστης”.

Την εκδήλωση είχε προλογίσει ο Δήμαρχος Κέας, κ. Γιάννης Ευαγγέλου, ενημερώνοντας τους παρευρισκόμενους για το ΣΒΑΚ και το τι προσδοκά ο Δήμος μέσα από αυτό, ενώ την παρουσίαση ανέλαβαν τα στελέχη του Δικτύου CIVINET CY-EL, κ. Κοσμάς Αναγνωστόπουλος, συντονιστής Ομάδας ΣΒΑΚ και Βίβιαν Δούμπα, υπεύθυνη συμμετοχικού σχεδιασμού.

Στη συνάντηση συμμετείχαν περίπου 40 πολίτες και εκπρόσωποι τοπικών φορέων.

Στην παρουσίαση είχε τονιστεί, πως ως “δυνατά” σημεία της Κέας λογίζονται μεταξύ άλλων οι εν μέρει ή πλήρως πεζοδρομημένοι οικισμοί, τα μονοπάτια της, καθώς αποτελεί ανερχόμενο πεζοπορικό προορισμό, η ύπαρξη ενιαίου φορέα δημόσιας συγκοινωνίας και ταξί, οι περιποιημένοι και καθαροί δημόσιοι χώροι και παραλίες, η αρχιτεκτονική και πολιτιστική κληρονομιά, το εξαιρετικά ενδιαφέρον περιβάλλον του νησιού, ο υψηλής ποιότητας τουρισμός του με διαχειρίσιμες κατά την αιχμή της σεζόν ροές επισκεπτών, η διευρυμένη λόγω του παραθερισμού τα Σαββατοκύριακα τουριστική περίοδος, καθώς και το δυναμικό του Δήμου, που η ομάδα του ΣΒΑΚ, χαρακτήρισε μία διεπιστημονική ομάδα με ενδιαφέρον για τον τόπο.

Τα κυριότερα προβλήματα που εντόπισε η ομάδα, αφορούν σε:

• Αυτοκίνηση: κυριαρχεί στον δημόσιο χώρο, ρυπαίνει και ενοχλεί

• Στάθμευση: ανεπαρκείς υποδομές και πληροφόρηση, παράνομη στάθμευση

• Δημόσια Συγκοινωνία: ελλιπής πληροφόρηση των επισκεπτών, αραιά δρομολόγια

• Ταξί: προηγούμενης «τεχνολογίας» σύστημα

• Περπάτημα: ανεπαρκείς υποδομές κατά μήκος οδικών αξόνων

• Ποδήλατο: έλλειψη υποδομών και σχετικών υπηρεσιών

• ΑμΕΑ: έλλειψη υποδομών και σχετικών υπηρεσιών

• Συνδυασμένες μεταφορές: έλλειψη σχετικών προβλέψεων

• Δόμηση: διάχυτη σε διάφορα σημεία του νησιού

Οδικός χάρτης” για την αναβάθμιση της κινητικότητας

Ταυτόχρονα, από την ομάδα του ΣΒΑΚ αποσαφηνίστηκαν και οι διακριτοί ρόλοι των τοπικών αρχών, φορέων και πολιτών, σε ό,τι αφορά στην κατάρτιση του σχεδίου. Ως εκ τούτου, ο ρόλος της Δημοτικής Αρχής είναι να διαμορφώνει το όραμα και να διασφαλίζει την πολιτική βούληση για την υλοποίηση των προτάσεων του ΣΒΑΚ, το Δημοτικό Συμβούλιο διαμορφώνει την αναγκαία πολιτική συναίνεση για τη θεσμοθέτηση, την υλοποίηση του ΣΒΑΚ από οποιαδήποτε μελλοντική δημοτική αρχή, οι υπάλληλοι του Δήμου συντονίζουν και σχεδιάζουν τη διαδικασία εκπόνησης, υλοποιούν τις τεχνικές μελέτες, διοργανώνουν τις διαδικασίες διαβούλευσης και καταθέτουν το τελικό κείμενο του ΣΒΑΚ στο Δημοτικό Συμβούλιο, οι Τοπικοί Φορείς πληροφορούν την ομάδα του ΣΒΑΚ για προβλήματα και ανάγκες, παρέχοντας σχετικά στοιχεία, καταθέτουν προτάσεις και ενημερώνουν όσους εκπροσωπούν, για την εξέλιξη του σχεδιασμού και τέλος οι πολίτες αναφέρουν στην Ομάδα του ΣΒΑΚ τα ειδικά προβλήματα και τις ανάγκες τους, παρέχουν τα απαραίτητα στοιχεία για τη διερεύνησή τους και καταθέτουν νέες προτάσεις και ιδέες.

Μέσω της κατάρτισης ενός κοινώς αποδεκτού ΣΒΑΚ, ο Δήμος αποκτά έναν «οδικό χάρτη» για την αναβάθμιση της κινητικότητας στο νησί του, αποκτά πρόσβαση σε χρηματοδοτικά προγράμματα και άλλες ευκαιρίες, διαμορφώνει ένα καλύτερο περιβάλλον ζωής και εργασίας για τους δημότες του, δημιουργεί μια ανταγωνιστική τοπική οικονομία και κατακτά ένα βασικό επίπεδο συναίνεσης με το οποίο μπορεί να πετύχει και άλλους στόχους.

Την ίδια στιγμή, οι τοπικοί φορείς αποκτούν ρόλο στο σχεδιασμό των μεταφορών, ικανοποιούν αιτήματα και λύνουν προβλήματα, ενεργοποιούν τα μέλη τους για το κοινό καλό, συνεργάζονται με άλλους φορείς και διαμορφώνουν μια πιο υγιή και ευτυχισμένη τοπική κοινωνία.

Σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις, συνδιαμορφώνουν ένα αναβαθμισμένο τουριστικό προϊόν, εκσυγχρονίζουν την λειτουργία τους, μειώνουν το οικολογικό τους αποτύπωμα, εξοικονομούν πόρους και προσελκύουν ανώτερης αγοραστικής δύναμης επισκέπτες.

Τέλος, οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να γίνουν πρωταγωνιστές των εξελίξεων, ακούγονται οι ανάγκες τους, λαμβάνονται υπόψη οι επιθυμίες τους, αποκτούν ένα πιο υγιές και ευχάριστο περιβάλλον ζωής και εργασίας, φροντίζουν τους συμπολίτες τους με περιορισμένη κινητικότητα, όπως ηλικιωμένοι και ΑμεΑ, ενώ συμβάλλουν προκειμένου να αφήσουν στα παιδιά τους έναν καλύτερο κόσμο.

Ετικέτες: