Πρόσκληση για σχηματισμό δικτύου φορέων στο πλαίσιο της εκπόνησης του ΣΒΑΚ Δήμου Θήρας

Προς υλοποίηση του ΣΒΑΚ της Σαντορίνης

  • Πέμπτη, 23 Δεκεμβρίου, 2021 - 06:17

Πρόσκληση προς όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, προκειμένου να συμμετέχουν στο δίκτυο φορέων που θα συμβάλει στην ανάπτυξη του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), απευθύνει ο Δήμος Θήρας.

Στο πλαίσιο της εκκίνησης εκπόνησης του ΣΒΑΚ Δήμου Θήρας, καλούνται οι εκπρόσωποι των φορέων του νησιού να συμμετέχουν στο δίκτυο που θα έχει έναν συμβουλευτικό ρόλο προς την ομάδα των μελετητών, προκειμένου να διαμορφωθούν μία σειρά από κοινά αποδεκτές λύσεις για τη βιώσιμη κινητικότητα.

Ταυτόχρονα, στην ιστοσελίδα του Δήμου Θήρας έχει ήδη ανοίξει σχετική υπο-σελίδα για το ΣΒΑΚ Δήμου Θήρας, όπου και οι ενδιαφερόμενοι πολίτες θα μπορούν να καταθέτουν τις ιδέες τους, ενώ παράλληλα θα μπορούν να ενημερώνονται σχετικά με τα ερωτηματολόγια αλλά και την εξέλιξη του σχεδίου.

Οι αρμοδιότητες του Δικτύου Φορέων

Ο Δήμος Θήρας απηύθυνε δημόσια πρόσκληση, προς όλα τα σωματεία, τις αστικές εταιρείες, τα επιμελητήρια, τους συλλόγους και τις οργανώσεις ή άλλους φορείς με καταστατικό σκοπό συναφή, καθώς και τους φορείς με καταστατικό σκοπό την προώθηση θεμάτων ατόμων με αναπηρία, οι οποίοι επιθυμούν τη συμμετοχή στο Δίκτυο Φορέων, να το γνωρίσουν στον Δήμο Θήρας με απόφαση τους στην οποία να ορίζεται ένας εκπρόσωπος και ο αναπληρωτής του, με τα αντίστοιχα στοιχεία επικοινωνίας.

Το Δίκτυο Φορέων αποτελεί ένα συλλογικό όργανο με συμβουλευτικό ρόλο, το οποίο καλείται να:

  • παρέχει στοιχεία και δεδομένα για την κατάρτιση του ΣΒΑΚ στην περιοχή παρέμβασης,
  • συμμετέχει στις διαβουλευτικές εργασίες της φάσης ανάπτυξης του ΣΒΑΚ,
  • υποστηρίζει το έργο της ομάδας εργασίας στις επιμέρους ενέργειες των σταδίων και φάσεων,
  • του ΣΒΑΚ, υποβάλλοντας τις απόψεις του κατά τον σχεδιασμό του ΣΒΑΚ.

Η συμμετοχή στο Δίκτυο Φορέων είναι εθελοντική και προϋποθέτει την υπογραφή ενός Συμφώνου Συμμετοχής, το οποίο περιγράφει τη συμβολή όλων των εμπλεκομένων μερών του δικτύου στην ανάπτυξη του ΣΒΑΚ καθώς και την οργάνωση και λειτουργία του δικτύου φορέων.

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με την υπάλληλο του Τμήματος Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Θήρας, κ. Ανάγνου Αγνή, τηλ. 22863-60161, email: agni.anagnou@thira.gov.gr.

Οι επιδιώξεις του ΣΒΑΚ για τη Σαντορίνη

Κύριος στόχος ενός ΣΒΑΚ είναι η βελτίωση της προσβασιμότητας των αστικών περιοχών και η παροχή υψηλής ποιότητας και βιώσιμης κινητικότητας και μεταφοράς προς, διαμέσου και εντός της αστικής περιοχής. Εστιάζει περισσότερο στις ανάγκες της "λειτουργικής πόλης" και της ενδοχώρας της, αντί της δημοτικής διοικητικής περιφέρειας.

Ένα ΣΒΑΚ ευνοεί την ισορροπημένη ανάπτυξη όλων των σχετικών μέσων μετακίνησης, ενθαρρύνοντας τη μετάβαση προς πιο βιώσιμους τρόπους μετακίνησης. Το σχέδιο αποτυπώνει μια ολοκληρωμένη σειρά τεχνικών μέτρων, μέτρων υποδομής, μέτρων πολιτικής και ήπιων μέτρων για τη βελτίωση της απόδοσης και της σχέσης κόστους - αποτελεσματικότητας ως προς τον δεδηλωμένο στόχο και τις επιμέρους επιδιώξεις.

Με την εκπόνηση του ΣΒΑΚ επιδιώκεται, μεταξύ άλλων:

• Αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος, της ποιότητας ζωής και του δημόσιου χώρου.

• Προσαρμογή του κυκλοφοριακού μοντέλου της πόλης με κατάλληλες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις (μονοδρομήσεις, αλλαγές κατεύθυνσης, αλλαγές προτεραιοτήτων διασταυρώσεων, κλπ.) ώστε να βελτιωθεί η κυκλοφοριακή οργάνωση και να μειωθεί στο ελάχιστο η διαμπερής κυκλοφορία των οχημάτων.

• Βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

• Στρατηγικός προγραμματισμός των προτεινόμενων έργων και παρεμβάσεων με πλήρη προϋπολογισμό και αναλυτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους.

• Υιοθέτηση νέων έξυπνων λύσεων & τεχνολογιών

• Μείωση της κατανάλωσης ενέργειας για μετακινήσεις και η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου

• Αύξηση του ποσοστού χρήσης ποδηλάτου και πεζής μετακίνησης με τη δημιουργία ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων αποκλειστικής ή μικτής χρήσης επί του οδοστρώματος ή του πεζοδρομίου.

• Μείωση της χρήσης των ΙΧ οχημάτων

• Δημιουργία ολοκληρωμένου σχεδίου συστήματος Δημοτικής Αστικής Συγκοινωνίας και προτάσεων αναφορικά με τις λεωφορειακές γραμμές ΚΤΕΛ, για επανακαθορισμό και βελτιστοποίηση των γραμμών, των στάσεων, των αφετηριών με στόχο την αύξηση της κυκλοφοριακής εξυπηρέτησης των επιβατών

• Ολικός σχεδιασμός της πολιτικής στάθμευσης (συμπεριλαμβανομένων των δικύκλων, των ταξί, των θέσεων φορτοεκφόρτωσης, των τουριστικών λεωφορείων, κλπ.) και αντιμετώπιση των προβλημάτων παράνομης στάθμευσης με μέτρα αποτροπής αυτής λόγω αδυναμίας επαρκούς αστυνόμευσης.

• Διασφάλιση της απρόσκοπτης και ασφαλούς μετακίνησης όλων των ατόμων χωρίς διακρίσεις, με έμφαση στα ζητήματα κινητικότητας Ατόμων με Αναπηρία (ΑμΕΑ) και Ατόμων με Μειωμένη Κινητικότητα (ΑΜΚ).

• Ενέργειες για το συνολικό σχεδιασμό αστικής κινητικότητας, ο οποίος θα αντιμετωπίζει και θα ρυθμίζει στο σύνολο της πόλης τις κυκλοφοριακές ροές, τη στάθμευση και θα δημιουργεί τις προϋποθέσεις για στροφή των πολιτών σε εναλλακτικά μέσα μεταφοράς. Μια τέτοια μελέτη θα πρέπει να λάβει υπόψη της, υπερτοπικής σημασίας προορισμούς που είναι χωροθετημένοι στα όρια των οικισμών, όπως είναι το νοσοκομείο, οι αθλητικές εγκαταστάσεις κ.α., ενώ ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στις εξόδους των σημαντικών οικισμών στο επαρχιακό δίκτυο.

• Εφαρμογή Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης στις κεντρικές περιοχές, όπου υπάρχει έντονο πρόβλημα στάθμευσης

Οι ελλείψεις που παρουσιάζονται στον τομέα της κινητικότητας

Η νήσος της Σαντορίνης αντιμετωπίζει ένα ιδιαίτερα μεγάλο θέμα λόγω της εποχικότητας που τη χαρακτηρίζει. Στη μελέτη του τμήματος Πολιτικής για τη Διαρθρωτική Πολιτική και τη Πολιτική Συνοχής της γενικής διεύθυνσης Εσωτερικών Πολιτικών που έγινε για λογαριασμό του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αναφέρεται πως η Σαντορίνη φαίνεται να καλύπτεται από δόμηση σε ποσοστό το οποίο αγγίζει το 18%, αριθμός που ξεπερνά την Αττική.

Παράλληλα, εμφανίζει εκατοντάδες χιλιάδες αφίξεις, που ξεπερνούν το 1.000.000 κάθε χρόνο, μέσω του ακτοπλοϊκού λιμένα και του Διεθνούς Αεροδρομίου Θήρας, ενώ δέχεται εκατομμύρια επισκέπτες και μέσω της κρουαζιέρας. Τα παραπάνω μεταφράζονται σε παράνομη στάθμευση, κυκλοφοριακή συμφόρηση, ανεπαρκή κυκλοφοριακή εξυπηρέτηση τερματικών σταθμών ΜΜΜ, σε προβλήματα οδικής ασφάλειας και κατά συνέπεια σε αυξημένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που είναι επιβλαβείς για το περιβάλλον. Η βατότητα του οδικού δικτύου είναι σε πολλά σημεία κακή, όπως και η συνδεσιμότητα των απομακρυσμένων οικισμών με τους μεγαλύτερους. Ένα άλλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Σαντορίνη είναι το επίπεδο συμπληρωματικότητας των ΜΜΜ, το οποίο χρήζει βελτίωσης.

Τα προβλήματα κινητικότητας που αντιμετωπίζει η Θήρα είναι σε γενικές γραμμές τα εξής:

  1. Ανεπαρκές δίκτυο πεζοδρομίων/ μη εκτεταμένο και ορθά σχεδιασμένο δίκτυο πεζοδρόμων (μη επαρκές πλάτος πεζοδρομίου, κατάληψη από παράνομα σταθμευμένα οχήματα, έλλειψη αντίστοιχων υποδομών εξυπηρέτησης ΑΜΕΑ, δυσκολία στη διάσχιση κεντρικών αρτηριών λόγω έλλειψης κατάλληλων διαβάσεων πεζών).
  2. Ελλειμματικές Δημόσιες Συγκοινωνίες (μη επαρκής κάλυψη δικτύου, μεγάλοι χρόνοι μετακίνησης σε συγκεκριμένους άξονες λόγω δυσμενών κυκλοφοριακών συνθηκών, χαμηλό επίπεδο εξυπηρέτησης, μη ικανοποιητική κάλυψη ενδοδημοτικών μετακινήσεων, μη επαρκής πληροφόρηση διαδρομών, χρονοδιαγραμμάτων και συχνοτήτων των λεωφορειακών γραμμών).
  3. Έλλειψη Δημοτικής Αστικής Συγκοινωνίας.
  4. Έλλειψη ελεγχόμενης στάθμευσης που δυσχεραίνει τη μετακίνηση στο κέντρο του Δήμου και σε άλλα τοπικά κέντρα και ανεξέλεγκτη παράνομη στάθμευση (έλλειψη θέσεων εκτός οδού, αδυναμία ορθής αστυνόμευσης), έλλειμμα θέσεων σχεδόν σε όλες τις περιοχές. - απαξίωση και μη εκμετάλλευση υφιστάμενων σταθμών αυτοκινήτων
  5. Ανυπαρξία οργανωμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων (μη επαρκείς υποδομές, κοινή χρήση οδικού δικτύου χωρίς τις κατάλληλες διαμορφώσεις διαχωρισμού κίνησης, κακή συντήρηση οδικού δικτύου που μειώνει την ασφάλεια των ποδηλατιστών, έλλειψη υποδομών στάθμευσης ποδηλάτων).
  6. Ελλειμματική κυκλοφοριακή οργάνωση οδικών τμημάτων, ύπαρξη αρκετών/σημαντικών αδιάνοικτων οδικών τμημάτων, φτωχά χαρακτηριστικά οδικού δικτύου σε περιοχές κατοικίας, φθορές οδοστρωμάτων, κυκλοφοριακή συμφόρηση ειδικά κατά τις πρωινές και απογευματινές ώρες αιχμής σε σημαντικούς άξονες και στην κεντρική περιοχή του Δήμου, ανεπαρκής σηματοδότηση, ανυπαρξία στοχευμένων μέτρων ελέγχου της κίνησης (π.χ, κυκλικοί κόμβοι, ανυψώσεις οδών, κ.λπ.).
  7. Έλλειψη επαρκών καινοτόμων λύσεων που θα διευκολύνουν τις επιλογές μετακίνησης (σύστημα πληροφόρησης μετακινουμένων, σύστημα επίβλεψης της κυκλοφορίας, συστήματα περιορισμού πρόσβασης σε περιοχές, μη χρήση ηλεκτρικών/υβριδικών οχημάτων, έλλειψη κατάλληλων υποδομών, κ.Λπ.).
  8. Μειωμένη οδική ασφάλεια τόσο στις αστικές αρτηρίες όσο και στο εσωτερικό του Δήμου (μειωμένη ορατότητα διασταυρώσεων, ανάπτυξη ταχυτήτων κλπ).
  9. Έλλειψη σχεδιασμού και οργάνωσης εμπορευματικών διανομών που δυσχεραίνει τη μετακίνηση (μη επαρκής αριθμός θέσεων στάθμευσης εμπορευματικών οχημάτων, όχληση, ελλιπής προγραμματισμός, μη ύπαρξη σχετικού κανονισμού φορτοεκφόρτωσης κ.λπ.)
  10.  Αδυναμία αστυνόμευσης του αστικού χώρου λόγω έλλειψης δημοτικής αστυνομίας.