Προκηρύχθηκε από το Λιμενικό Ταμείο Νάξου ο διαγωνισμός για την αποκατάσταση των μέσων αγκυροβολίας

Αναβάθμιση του τουριστικού καταφυγίου στη Χώρα Νάξου

Με απόφαση του Προέδρου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νάξου, προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός, σχετικά με την αποκατάσταση των μέσων αγκυροβολίας του καταφυγίου τουριστικών σκαφών του λιμένα της Νάξου.

Πρόκειται για ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού, ύψους 123.983,55 ευρώ, το οποίο χρηματοδοτείται από ίδιους πόρους του ΔΛΤ Νάξου και αφορά στην ικανοποίηση των αναγκών που έχουν καταγραφεί εδώ και αρκετά χρόνια, στο πλέον δημοφιλές τουριστικό καταφύγιο του νησιού, στην «καρδιά» της Νάξου, αναφορικά με τα μέσα πρόσδεσης των σκαφών.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο λιμένας της Νάξου προσελκύει κάθε χρόνο εκατοντάδες τουριστικά σκάφη, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, τα οποία κάνουν χρήση των υποδομών και ως εκ τούτου η σημαντική αυτή αναβάθμισή τους, αποτελεί απάντηση στην ιδιαίτερα κρίσιμη απαίτηση που εκφράζεται από τους ανθρώπους του χώρου έως σήμερα.

Έμφαση στην πλήρη αποκατάσταση της ασφάλειας

Σύμφωνα με τη σχετική μελέτη που συνοδεύει τα τεύχη του διαγωνισμού, οι υψηλής ποιότητας υπηρεσίες που παρέχει το νησί και η προσέλκυση υψηλού επιπέδου τουρισμού (όπως συμπεραίνεται από τα στοιχεία προσεγγίσεων του Λιμεναρχείου), καθιστούν αναγκαία την ύπαρξη κατάλληλων εγκαταστάσεων για την υποδοχή και εξυπηρέτηση των τουριστικών σκαφών διαφόρων μεγεθών.

Οι μεγάλες ταχύτητες των ανέμων που πνέουν στην περιοχή του κεντρικού Αιγαίου πελάγους, καθιστούν απαραίτητη την ύπαρξη ασφαλούς καταφυγίου σε όλους τους καιρούς για την προσόρμιση των πολλών σκαφών που πλέουν στην περιοχή.

Πρόκειται για εργασίες συντήρησης και επισκευής των υλικών αγκυροβολίας της υφιστάμενης λιμενικής εγκατάστασης και θα δοθεί έμφαση στην ασφαλή λειτουργία και χρήση της εγκατάστασης. Καθώς το καταφύγιο τουριστικών σκαφών προέβλεπε την ύπαρξη αγκυροβολίων για την πρόσδεση των σκαφών, απαιτείται η επισκευή τους και συμπλήρωση των υλικών που έχουν φθαρεί.

Αντίστοιχα, θα γίνει συμπλήρωση των υλικών για τις γραμμές πρόσδεσης των σκαφών που πρυμνοδετούν στα παραλιακά κρηπιδώματα και τους μόλους.

Οι προβλεπόμενες εργασίες

Πιο συγκεκριμένα, υπενθυμίζεται, πως ο λιμένας έχει διαμορφωθεί σε διάφορες φάσεις, ενώ κατά την διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών γίνονταν διαδοχικές προσθήκες και επεκτάσεις του εξωτερικού μόλου κυρίως, ώστε να προστατευθεί από τα μεγάλα κύματα που αναπτύσσονται στο Αιγαίο πέλαγος όταν οι άνεμοι πνέουν με μεγάλες εντάσεις από βόρειες διευθύνσεις.

Στο καταφύγιο τουριστικών σκαφών στην νότια λιμενολεκάνη του λιμένα Νάξου, είχαν τοποθετηθεί μικρά ναύδετα (τσαμαδούρες) για την πρόσδεση των σκαφών. Τα ναύδετα είχαν προσδεθεί σε τεχνητούς ογκόλιθους από σκυρόδεμα οι οποίοι ήταν ποντισμένοι στον θαλάσσιο πυθμένα και δεμένοι με αλυσίδα Φ30 (μάνα). Λόγω παλαιότητας, η κύρια αλυσίδα του αγκυροβολίου και οι ογκόλιθοι έχουν μετατοπισθεί από τις θέσεις τους, με αποτέλεσμα την προβληματική και επισφαλή πρόσδεση των σκαφών λόγω χαλάρωσης των γραμμών πρόσδεσης και φθορών.

Σημειώνεται, ότι το μόνιμο αγκρυοβόλιο, αποτελείται από 38 στοιχεία αγκύρωσης, δηλαδή συμπαγείς τεχνητούς ογκολίθους πέραν από την κύρια αλυσίδα, η οποία διατρέχει το αγκυροβόλιο σε παραλληλία περίπου με τα κρηπιδώματα πρόσδεσης εξυπηρετούμενων σκαφών, συνδέοντας διαδοχικά τα στοιχεία αγκύρωσης μεταξύ τους.

Όπως αναφέρεται στη σχετική μελέτη, «μπορούμε να πούμε, ότι το μόνιμο αγκυροβόλιο τουριστικών σκαφών δεν λειτουργεί ικανοποιητικά σε πολλές θέσεις και δεν εγγυάται την απαιτούμενη ασφάλεια των εξυπηρετούμενων σκαφών. Για τον λόγο αυτό, θα πρέπει να γίνει αναδιάρθρωση της διάταξης του αγκυροβολίου, αντικατάσταση των μέσων αγκυροβολίας που έχουν φθαρεί ή απουσιάζουν και εξασφάλιση της αγκύρωσης, χωρίς να τροποποιούνται οι ήδη χωροθετημένες θέσεις σκαφών».

Ως εκ τούτου, για την αποκατάσταση και βελτίωση του αγκυροβολίου θα γίνει αναδιάταξη και συμπλήρωση των γραμμών πρόσδεσης, οι οποίες θα είναι σταθερά εξαρτημένες με κρίκους στο κρηπίδωμα και σε κεντρική αλυσίδα (μάνα) στο θαλάσσιο πυθμένα και θα απαρτίζονται από αλυσίδες μικρότερης διατομής και βυθιζόμενο σχοινί, οπότε δεν θα υπάρχει κίνδυνος ατυχήματος.

Για τη βελτίωση της ασφάλειας των προσδεμένων σκαφών (λόγω μεγάλης έντασης των πνεόντων ανέμων), οι κύριες αλυσίδες Φ30 θα τοποθετηθούν σε αποστάσεις 17 έως 25 μέτρα παράλληλα στα κρηπιδώματα και τους μόλους (σύμφωνα με τα σχέδια) και θα συνδεθούν μεταξύ τους με ενδιάμεσα κάθετα τμήματα συνδετήριων αλυσίδων (κόντρα), ενώ τα ελεύθερα άκρα τους θα ασφαλισθούν με άγκυρες τοποθετημένες από δύτες, ώστε να μην μετακινούνται και να μην χαλαρώνουν κατά την πρόσδεση των σκαφών, ή θα δένονται στα κρηπιδώματα με κρίκους ίδιας ποιότητας με το υλικό των αλυσίδων.

Οι κύριες αλυσίδες θα ασφαλιστούν στο θαλάσσιο πυθμένα με 47 τεχνητούς ογκόλιθους σκυροδέματος διαστάσεων 2,00 μ. Χ 2,00 μ. και πάχους 40 εκατοστών, οι οποίοι θα φέρουν χαλύβδινο άγκιστρο ανάρτησης, κατασκευασμένο από ράβδο διαμέτρου 40mm διαμορφωμένη και εγκιβωτισμένη στη μάζα των τεχνητών ογκολίθων για την εξάρτηση της «μάνας».

Πριν τις εργασίες πόντισης των αλυσίδων, θα γίνει επιμελής καθαρισμός του πυθμένα του αγκυροβολίου από μπάζα, σίδερα και σκουπίδια που έχουν συσσωρευθεί κατά την μακρόχρονη λειτουργία του αγκυροβολίου.