MTC Group: Τουριστική ανάπτυξη Κέας και Κύθνου: Διεθνείς αγορές, προσέλκυση και πρόσβαση
- Χθες - 17:27
Η μελετητική ομάδα της MTC GROUP με επικεφαλής το Νότη Μαρτάκη και τη συμμετοχή της δημοσιογράφου Βάγιας Σεραφειμίδου, δίνουν στη δημοσιότητα εργασία που περιλαμβάνει βιβλιογραφία και κατάθεση προτάσεων για την περίπτωση της Κέας και της Κύθνου, δυο προορισμών με δυνατότητα τουριστικής ανέλιξης.
Η μελέτη
Τουριστική Ανάπτυξη της Κέας και της Κύθνου: Διεθνείς Αγορές, Προσέλκυση & Πρόσβαση
Ανάλυση Διεθνών Τουριστικών Αγορών
Οι δύο κοντινές στην Αθήνα Κυκλάδες, Κέα (Τζια) και Κύθνος, βασίζονται σήμερα κυρίως σε εγχώριο τουρισμό. Το καλοκαίρι του 2025, οι Έλληνες ταξιδιώτες συμπεριέλαβαν την Κύθνο και την Κέα στις δημοφιλείς επιλογές τους, σε αντίθεση με τους ξένους που προτίμησαν κυρίως πιο γνωστά νησιά (Πάρο, Μύκονο, Σαντορίνη κ.ά.)[1]. Ωστόσο, καταγράφεται αυξανόμενο διεθνές ενδιαφέρον για αυθεντικούς, λιγότερο προβεβλημένους προορισμούς κοντά στην Αθήνα. Χαρακτηριστικά, η Κύθνος παρουσίασε αύξηση ~15% στην επιβατική κίνηση το 2025, επιβεβαιώνοντας αυτή την τάση[2]. Σύμφωνα με μελέτη, ήδη από το 2021 οι διανυκτερεύσεις μη Ελλήνων στην Κέα-Κύθνο (83.152) ξεπερνούσαν εκείνες των Ελλήνων (62.351)[3], ένδειξη ότι υπάρχει βάση ξένων ταξιδιωτών που αναζητούν την ηρεμία και την αυθεντικότητα αυτών των νησιών.
Αγορές Στόχοι & Προφίλ: Σημαντικές αγορές του εξωτερικού με ενδιαφέρον για τέτοιου τύπου προορισμούς είναι η Γερμανία, η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ, μεταξύ άλλων. Οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες εν γένει στρέφονται όλο και περισσότερο σε πιο ήσυχες εμπειρίες και προορισμούς εκτός αιχμής[4]. Σύμφωνα με έρευνα της European Travel Commission, το 55% των Ευρωπαίων σκοπεύει να περάσει τις διακοπές του σε λιγότερο δημοφιλείς, μη κορεσμένους προορισμούς, ενώ το 22% πλέον επιλέγει τον Σεπτέμβριο για ταξίδια αντί του Αυγούστου[5]. Αυτό αντανακλά μια αλλαγή προτιμήσεων προς την αυθεντικότητα και τα ταξίδια εκτός υψηλής περιόδου[6] – μια τάση από την οποία μπορούν να επωφεληθούν η Κέα και η Κύθνος.
· Γερμανία: Αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες τουριστικές αγορές για την Ελλάδα. Οι Γερμανοί ταξιδιώτες αγαπούν τη φύση και τον πολιτισμό, εκτιμούν τους ήρεμους προορισμούς και συχνά ταξιδεύουν πέραν της κύριας σεζόν (π.χ. Μάιο-Ιούνιο ή Σεπτέμβριο). Είναι συχνά οικογένειες ή ζευγάρια μεσαίου εισοδήματος, που τους ελκύουν δραστηριότητες όπως η πεζοπορία – κάτι που προσφέρει η Κέα και η Κύθνος με τα εκτεταμένα μονοπάτια τους. Η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη Γερμανού επισκέπτη στην Ελλάδα κυμαίνεται γύρω στα 600-700 € ανά ταξίδι[7], αντανακλώντας σχετικά συνετή κατανάλωση (οι Γερμανοί χαρακτηρίζονται ως από τους πιο «σφιχτούς» ξένους τουρίστες)[7].
· Γαλλία: Οι Γάλλοι τουρίστες αναζητούν αυθεντικές εμπειρίες, ιστορία και γαστρονομία, στοιχεία που διαθέτουν αυτά τα νησιά. Συχνά ταξιδεύουν ως ζευγάρια ή παρέες ενηλίκων, με αιχμή τον Ιούλιο-Αύγουστο λόγω και των παραδοσιακών καλοκαιρινών διακοπών στη Γαλλία. Εκτιμούν τη χαλαρή ατμόσφαιρα και μπορούν να συνδυάσουν μια επίσκεψη στην Αθήνα με ολιγοήμερες διακοπές σε ένα κοντινό νησί. Η μέση δαπάνη ανά Γάλλο επισκέπτη υπολογίζεται επίσης στα ~600 €[8], δηλαδή συγκρίσιμη με των Γερμανών. Παρότι δεν ξοδεύουν τόσο πολλά ανά άτομο, οι Γάλλοι δίνουν έμφαση στην ποιότητα του ταξιδιού και τοπικές εμπειρίες (π.χ. τοπική κουζίνα, εκδηλώσεις).
· Ηνωμένο Βασίλειο: Οι Βρετανοί αποτελούν παραδοσιακά έναν από τους κορυφαίους πελάτες για το ελληνικό τουρισμό. Ένα τμήμα εξ αυτών ενδιαφέρεται για λιγότερο εμπορικούς προορισμούς, ιδίως όσοι έχουν ήδη επισκεφθεί τα γνωστά νησιά. Στην Κέα/Κύθνο μπορούν να βρουν ήλιο και θάλασσα χωρίς πολυκοσμία. Οι Βρετανοί ταξιδιώτες περιλαμβάνουν τόσο οικογένειες όσο και ζευγάρια μεγαλύτερης ηλικίας, που εκτιμούν τις αυθεντικές ταβέρνες και την επαφή με τους ντόπιους. Τα ταξίδια τους συγκεντρώνονται στους θερινούς μήνες (ιδίως Ιούλιο-Αύγουστο), όμως υπάρχει ενδιαφέρον και για τον ώμο της σεζόν (π.χ. αρχές φθινοπώρου). Κατά μέσο όρο ξοδεύουν περισσότερα από τους Κεντροευρωπαίους – περίπου 750-800 € ανά επισκέπτη[7] – γεγονός που τους κατατάσσει στους πιο εύρωστους πελάτες (μαζί με τους Αμερικανούς).
· ΗΠΑ: Οι Αμερικανοί ταξιδιώτες, αν και αριθμητικά λιγότεροι στις Κυκλάδες σε σχέση με Ευρωπαίους, αποτελούν σημαντική αγορά λόγω υψηλής δαπάνης και ενδιαφέροντος για ποιοτικές εμπειρίες. Συνήθως ταξιδεύουν στην Ελλάδα τους καλοκαιρινούς μήνες ή στις αρχές φθινοπώρου, πολλές φορές συνδυάζοντας την επίσκεψη στην Αθήνα με ένα κοντινό νησί για μια πιο ήσυχη εμπειρία. Το προφίλ περιλαμβάνει ζευγάρια μέσης ηλικίας ή συνταξιούχους με υψηλό εισόδημα, καθώς και μεμονωμένους ταξιδιώτες που αναζητούν τον αυθεντικό ελληνικό χαρακτήρα μακριά από το μαζικό τουρισμό. Η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη τους είναι η υψηλότερη από όλες τις μεγάλες αγορές – υπερβαίνει τα 1.000 € ανά άτομο[8] – γεγονός που αντανακλά μεγαλύτερη διάρκεια παραμονής και προθυμία για δαπάνες σε διαμονή, γεύματα και δραστηριότητες. Η προσέλκυση ακόμη και μικρού αριθμού Αμερικανών στην Κέα και την Κύθνο μπορεί να αποφέρει σημαντικά έσοδα.
Συνοψίζοντας, υπάρχει σαφής δυναμική στις διεθνείς αγορές προς πιο ήρεμους, αυθεντικούς προορισμούς. Η εγγύτητα της Κέας και της Κύθνου στην Αθήνα τις καθιστά ιδανικές για ταξιδιώτες που θέλουν να βιώσουν ένα ήσυχο νησί χωρίς πολύωρα ταξίδια. Η αυθεντικότητα του τοπίου, ο πολιτιστικός πλούτος, η τοπική γαστρονομία και η μικρή απόσταση από την Αττική αποτελούν συγκριτικά πλεονεκτήματα που μπορούν να προβληθούν, οδηγώντας σε ήπια ανάπτυξη με επέκταση της τουριστικής περιόδου και προσέλκυση ταξιδιωτών ειδικών ενδιαφερόντων[9].
Προτάσεις (Αγορές):
Εστίαση σε 4-5 βασικές αγορές εξωτερικού (π.χ. Γερμανία, Γαλλία, Ην. Βασίλειο, ΗΠΑ, Σκανδιναβία) όπου υπάρχει αποδεδειγμένο ενδιαφέρον για «off the beaten track» ελληνικούς προορισμούς. Έρευνα αγοράς για λεπτομερέστερο προφίλ: συνεργασία με ΕΟΤ ή συμβούλους για στοιχεία ανά αγορά (π.χ. ποια τμήματα πληθυσμού ενδιαφέρονται για ήσυχες διακοπές, μέσω ποιων καναλιών ενημερώνονται).
Επιμήκυνση σεζόν: Ανάδειξη ότι η Κέα/Κύθνος είναι κατάλληλες για επίσκεψη πέραν του Αυγούστου (π.χ. Σεπτέμβριο ή άνοιξη), ακολουθώντας το ρεύμα των Ευρωπαίων που αποφεύγουν την αιχμή[4].
Ειδικά ενδιαφέροντα: Στόχευση θεματικών αγορών (π.χ. πεζοπόροι από Γερμανία, δύτες από Γαλλία – η Κέα διαθέτει διεθνώς γνωστά ναυάγια για κατάδυση, θερμαλιστικός τουρισμός στην Κύθνο κ.λπ.) ώστε να προσελκυστούν ταξιδιώτες υψηλότερης δαπάνης που αναζητούν συγκεκριμένες εμπειρίες.
Στρατηγικές Τουριστικής Προσέλκυσης
Για να προσεγγιστούν αποτελεσματικά οι παραπάνω αγορές-στόχοι, απαιτείται ένα πολυεπίπεδο σχέδιο marketing και επικοινωνίας. Ο Δήμος Κέας ήδη τονίζει ότι θα αξιοποιήσει «το ηλεκτρονικό μάρκετινγκ και όλα τα καινοτόμα ψηφιακά εργαλεία επικοινωνίας, ενημέρωσης και προβολής», συνδυαστικά με παραδοσιακές πρακτικές[10]. Ανάλογη προσέγγιση ενδείκνυται και για την Κύθνο. Παρακάτω παρουσιάζονται προτεινόμενες δράσεις και ενέργειες, με αναφορά σε φορείς υλοποίησης και εκτιμώμενο κόστος:
· Ψηφιακή καμπάνια προβολής: Στοχευμένες διαφημίσεις (digital marketing) σε αγορές του εξωτερικού, αξιοποιώντας πλατφόρμες όπως Google Ads, Facebook/Instagram και ταξιδιωτικές ιστοσελίδες. Περιεχόμενο προσαρμοσμένο στη γλώσσα και τα ενδιαφέροντα κάθε αγοράς (π.χ. προώθηση εικόνων αυθεντικής κυκλαδικής ζωής για Γαλλία, πακέτα «Athens + Κέα/Κύθνος» για Αμερικανούς). Φορέας: Δήμοι Κέας/Κύθνου σε σύμπραξη με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και τον ΕΟΤ (γραφεία εξωτερικού). Κόστος: ~10.000€ ετησίως για μια ολοκληρωμένη digital καμπάνια ανά αγορά (ενδεικτικά, συμπεριλαμβανομένου δημιουργικού υλικού και διαφημιστικού budget).
· Προβολή μέσω Social Media & Influencers: Ενεργή παρουσία στα social media με κανονικές δημοσιεύσεις στα προφίλ των νησιών (Instagram, Facebook, πιθανώς TikTok για νεότερο κοινό). Δημιουργία ελκυστικού οπτικοακουστικού υλικού (βίντεο, drone λήψεις παραλιών, τοπική γαστρονομία). Πρόσκληση travel bloggers / influencers από στοχευμένες χώρες για press trips/fam trips στα νησιά, ώστε να δημιουργήσουν περιεχόμενο (φωτογραφίες, άρθρα, vlog) προβάλλοντας τις ομορφιές και την ηρεμία τους. Φορέας: Δήμοι και τοπικές ενώσεις τουρισμού, σε συνεργασία με ειδικούς PR ή marketing agencies. Κόστος: σχετικά χαμηλό ανά περίπτωση – π.χ. κάλυψη φιλοξενίας και μετακινήσεων για 4-5 influencers μπορεί να ανέλθει σε 5.000-8.000€ συνολικά, ενώ η διαχείριση social media μπορεί να γίνει in-house ή με ανάθεση (~500€ τον μήνα για εξωτερικό συνεργάτη).
· Συνεργασίες με Tour Operators και ταξιδιωτικά γραφεία: Προσέγγιση εξειδικευμένων τουρ οπερέιτορ σε χώρες-στόχους που προσφέρουν πακέτα «εναλλακτικής» Ελλάδας. Για παράδειγμα, γερμανικά γραφεία που ειδικεύονται σε πεζοπορικό τουρισμό ή γαλλικά γραφεία για πολιτισμικές περιηγήσεις. Θα μπορούσαν να ενταχθούν η Κέα και η Κύθνος σε υπάρχοντα πακέτα ως «νέοι ανερχόμενοι προορισμοί κοντά στην Αθήνα». Φορέας: Δήμοι και Περιφέρεια, με τη συνδρομή ίσως του ΕΟΤ (που διαθέτει επαφές με διεθνείς τουρ οπερέιτορ) και των τοπικών επιχειρηματιών (ξενοδόχοι, πλοιοκτήτες). Κόστος: κυρίως σε επίπεδο business development (ταξίδια για Β2Β συναντήσεις, διοργάνωση fam trip για εκπροσώπους γραφείων). Εκτιμώμενο ετήσιο κόστος ~5.000-7.000€ για συμμετοχή σε workshops/roadshows και κάλυψη φιλοξενίας ξένων πρακτόρων στο νησί.
· Συμμετοχή σε Τουριστικές Εκθέσεις: Παρουσία σε μεγάλες διεθνείς τουριστικές εκθέσεις (π.χ. ITB Berlin, WTM London, Salon IFTM Top Resa Paris, Philoxenia). Η προβολή μπορεί να γίνει υπό την «ομπρέλα» της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου ή του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, μειώνοντας το κόστος. Για παράδειγμα, η Κέα ήδη συμμετείχε το 2025 σε εξειδικευμένη έκθεση θαλάσσιου τουρισμού (BOOT Düsseldorf) στοχεύοντας την γερμανική αγορά[11]. Φορείς: Περιφέρεια και Δήμοι (στελέχη τουριστικής προβολής). Κόστος: η απευθείας συμμετοχή με περίπτερο σε έκθεση μπορεί να κοστίσει 5.000-10.000€ ανά γεγονός (περιλαμβάνοντας ενοικίαση χώρου, κατασκευή περιπτέρου, υλικό προβολής και ταξιδιωτικά έξοδα). Υπό συλλογική συμμετοχή (π.χ. κοινό περίπτερο Ν. Αιγαίου) το κόστος για κάθε νησί είναι χαμηλότερο, ~2.000-3.000€.
· Δημόσιες Σχέσεις & Επικοινωνία: Στόχευση μέσων ενημέρωσης και έκδοση δελτίων τύπου σε Ελλάδα και εξωτερικό με έμφαση στο «story» των νησιών (το κοντινότερο κυκλαδονήσι – η Κέα, το νησί των θερμοπηγών – η Κύθνος κ.λπ.). Συνεργασία με περιοδικά ταξιδιών, ιστοσελίδες (π.χ. αφιερώματα σε “Greece Is” ή στον διεθνή Τύπο)[12]. Οργάνωση εκδηλώσεων παρουσίασης (press events) στην Αθήνα για τους tour operators/πρέσβεις χωρών. Φορέας: Δήμοι (επιτροπές τουρισμού) με εξωτερικούς συμβούλους επικοινωνίας. Κόστος: μεταβλητό – ένα ετήσιο πλάνο PR μπορεί να απαιτήσει 8.000-12.000€, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής υλικού (φυλλάδια, βίντεο) και της φιλοξενίας δημοσιογράφων.
Προτάσεις (Marketing)
Δημιουργία Destination Brand: Καθιέρωση μιας ισχυρής τουριστικής ταυτότητας για Κέα/Κύθνο (π.χ. σύνθημα, λογότυπο) που θα χρησιμοποιείται σε όλη την επικοινωνία, ώστε οι ξένοι να αναγνωρίζουν το brand. Κοινές δράσεις δύο νησιών: Δεδομένης της γεωγραφικής τους εγγύτητας, εξετάζεται η συνέργεια Κέας-Κύθνου σε προβολή (π.χ. κοινό site/καμπάνια "Explore Kea & Kythnos: Athens’s quiet Cycladic escape"). Αυτό θα μπορούσε να βελτιστοποιήσει πόρους και να προσφέρει ένα ελκυστικό “δύο σε ένα” πακέτο σε τουρίστες. Αξιοποίηση χρηματοδοτήσεων: Αναζήτηση χρηματοδοτικών προγραμμάτων (π.χ. ΕΣΠΑ για τουριστική προβολή ή προγράμματα interreg) που θα μπορούσαν να καλύψουν μέρος του κόστους των παραπάνω δράσεων. Εμπλουτισμός προϊόντος: Παράλληλα με την προβολή, ανάπτυξη τοπικών εμπειριών για προσφορά (π.χ. διοργάνωση ετήσιων μικρών φεστιβάλ γαστρονομίας ή πολιτισμού, πιστοποίηση μονοπατιών για πεζοπορία, δημιουργία περισσότερων καταδυτικών κέντρων). Έτσι το marketing υλικό θα έχει περισσότερα “αφηγήματα” να αναδείξει, καθιστώντας τα νησιά πιο ελκυστικά.
Ανάλυση & Προτάσεις Συγκοινωνιακής Σύνδεσης
Η πρόσβαση στο λιμάνι του Λαυρίου, απ’ όπου αναχωρούν τα πλοία για Κέα και Κύθνο, παρουσιάζει ορισμένες προκλήσεις. Το Λαύριο βρίσκεται ~60 χλμ από το κέντρο της Αθήνας και ~25 χλμ από το διεθνές αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος»[13]. Οδικώς, η διαδρομή από την Αθήνα διαρκεί περίπου 1 ώρα και 15 λεπτά με ΙΧ/ταξί, ανάλογα με την κίνηση[14]. Το κόστος μιας διαδρομής με ταξί εκτιμάται γύρω στα 40-45€[14]. Από το αεροδρόμιο, η διαδρομή με αυτοκίνητο είναι συντομότερη (~30-40 λεπτά) μέσω της Αττικής Οδού. Δεν υπάρχει προς το παρόν απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση – παρότι μελλοντικά σχεδιάζεται η επέκταση του Προαστιακού προς Ραφήνα και Λαύριο[15]. Συνεπώς, η πρόσβαση σήμερα βασίζεται αποκλειστικά σε οδικά μέσα.
Υφιστάμενα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: Το λιμάνι του Λαυρίου εξυπηρετείται από τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ Αττικής. Από την Αθήνα, λεωφορεία αναχωρούν από τον σταθμό μετρό «Νομισματοκοπείο» (γραμμή 3) περίπου κάθε 1-1,5 ώρα, με πρώτο δρομολόγιο στις 06:10 και τελευταίο ~22:40[16]. Το εισιτήριο κοστίζει 4,90 €[16]. Η διαδρομή με το ΚΤΕΛ μπορεί να διαρκέσει 1,5 έως 2 ώρες, καθώς κάνει στάσεις (διαμέσου Μαρκόπουλου). Από το Αεροδρόμιο, υπάρχει επίσης σύνδεση μέσω ΚΤΕΛ: λεωφορεία (γραμμή προς Λαύριο) μετεπιβιβάζουν επιβάτες στο Μαρκόπουλο, με συχνότητα περίπου ανά ώρα και εισιτήριο ~4-5 €[17]. Η συνολική διάρκεια από Αεροδρόμιο σε Λαύριο με αυτή την ανταπόκριση είναι ~1 ώρα[17].
Τα παραπάνω μέσα παρουσιάζουν προβλήματα προσβασιμότητας: η συχνότητα των δρομολογίων δεν είναι πυκνή (ιδίως τις βραδινές ώρες ή εκτός θερινής σεζόν), η αφετηρία στην Αθήνα (Νομισματοκοπείο ή Πεδίον Άρεως παλαιότερα) δεν είναι στο κέντρο – απαιτώντας από τους τουρίστες μετακίνηση με μετρό ή ταξί μέχρι εκεί – και δεν υπάρχει ειδική πρόβλεψη για συντονισμό ωραρίων με τις αναχωρήσεις/αφίξεις πλοίων. Γι’ αυτό και οι περισσότεροι ταξιδιώτες προς Λαύριο επιλέγουν ιδιωτικό αυτοκίνητο για ευελιξία[15]. Επιπλέον, τις ημέρες αιχμής παρατηρείται αυξημένη κίνηση γύρω από το λιμάνι και δυσκολία στο πάρκινγκ, καθώς το Λαύριο δεν διαθέτει τις υποδομές μεγάλου λιμένα όπως του Πειραιά.
Προτεινόμενες Λύσεις για Βελτίωση Πρόσβασης:
· Θέσπιση Shuttle Bus: Δημιουργία τακτικής σύνδεσης τύπου shuttle αποκλειστικά για επιβάτες πλοίων. Θα μπορούσε να υπάρξει mini-bus ή πούλμαν που να αναχωρεί από ένα κεντρικό σημείο της Αθήνας (π.χ. Σύνταγμα ή Ακρόπολη) προς Λαύριο, τουλάχιστον σε ώρες που συμπίπτουν με κύρια δρομολόγια προς Κέα/Κύθνο. Αντίστοιχα, shuttle θα μπορούσε να δρομολογηθεί και από/προς το Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» για τουρίστες που θέλουν απευθείας μεταφορά στο πλοίο. Φορέας Υλοποίησης: Συνεργασία των Δήμων Κέας-Κύθνου με ιδιωτική εταιρεία λεωφορείων ή με το ΚΤΕΛ Αττικής για μισθωμένα δρομολόγια την υψηλή περίοδο. Κόστος: Θα μπορούσε να καλυφθεί εν μέρει από χορηγίες (π.χ. ακτοπλοϊκές εταιρείες) ή από τους ίδιους τους επιβάτες με εισιτήριο (~5€), ενώ η επιδότηση από τους Δήμους για τη διασφάλιση του δρομολογίου εκτιμάται στις 20-30.000€ για όλη τη θερινή περίοδο.
· Ενσωμάτωση στο δίκτυο ΟΑΣΑ (αστικά λεωφορεία): Μακροπρόθεσμα, προτείνεται η ένταξη της γραμμής Αθήνα–Λαύριο στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας (μπλε λεωφορεία), τουλάχιστον μέχρι ένα κομβικό σημείο (π.χ. Κορωπί ή Μαρκόπουλο) και ανταπόκριση προς Λαύριο. Ήδη περιοχές της Ανατ. Αττικής όπως τα Καλύβια απέκτησαν αστική συγκοινωνία, και ανάλογη επέκταση θα ωφελούσε την πρόσβαση στο Λαύριο[18]. Φορέας: Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών σε συνεργασία με Δήμο Λαυρεωτικής. Κόστος: απαιτεί κρατική χρηματοδότηση για λειτουργία γραμμής, αλλά το αντίτιμο εισιτηρίου ΟΑΣΑ θα είναι μικρό (1,20€) ενθαρρύνοντας περισσότερους ταξιδιώτες να τη χρησιμοποιούν.
· Βελτίωση Οδικής Σύνδεσης & Σήμανσης: Ενώ το οδικό δίκτυο (Αττική Οδός και Λεωφ. Λαυρίου) είναι σχετικά καλό, μπορούν να γίνουν ήπιες παρεμβάσεις για ταχύτερη και ασφαλέστερη πρόσβαση. Προτείνεται η αναβάθμιση της σήμανσης προς το λιμάνι του Λαυρίου σε κρίσιμους κόμβους (ιδίως από Αεροδρόμιο/Μαρκόπουλο), η δημιουργία ηλεκτρονικής πινακίδας που να ενημερώνει τους οδηγούς σε πραγματικό χρόνο για τυχόν καθυστερήσεις ή πληρότητα parking στο λιμάνι, και η διαγράμμιση ξεχωριστής λωρίδας επιβίβασης/αποβίβασης λεωφορείων στο λιμάνι ώστε να διευκολύνεται η ροή.
· Υποστηρικτικές Υποδομές (ήπιας κλίμακας): Στο ίδιο το λιμάνι του Λαυρίου, μπορούν να γίνουν μικρές αλλά σημαντικές βελτιώσεις: δημιουργία στεγασμένου χώρου αναμονής επιβατών με παροχή πληροφοριών (infokiosk για δρομολόγια, τουριστική πληροφόρηση για Κέα/Κύθνο), εγκατάσταση lockers για αποσκευές transit επιβατών, καλύτερος φωτισμός και ασφάλεια για αφίξεις αργά το βράδυ. Επίσης, η συνεργασία με εταιρείες ride-sharing ή ταξί θα μπορούσε να εξασφαλίσει την παρουσία επαρκών ταξί κατά την άφιξη των πλοίων στο Λαύριο (πολλοί τουρίστες φτάνουν βράδυ και δυσκολεύονται να βρουν μεταφορικό μέσο).
· Μελλοντική Σιδηροδρομική Σύνδεση: Επαναφορά στον σχεδιασμό της γραμμής Προαστιακού προς Λαύριο, που θα συνδέσει απευθείας την Αθήνα και το αεροδρόμιο με το λιμάνι. Πρόκειται για μια πιο μακροπρόθεσμη λύση, όμως στρατηγικής σημασίας για τη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής. Η ύπαρξη τρένου θα μείωνε δραστικά τον χρόνο πρόσβασης και θα καθιστούσε τα νησιά πιο ελκυστικά σε τουρίστες που αποφεύγουν τις πολυδαίδαλες μετακινήσεις. Φορείς: Υπουργείο Μεταφορών, ΟΣΕ/ΕΡΓΟΣΕ, Περιφέρεια. Κόστος: πολύ υψηλό (έργο εκατομμυρίων ευρώ), αλλά μπορεί να διεκδικηθεί μέσω ευρωπαϊκών κονδυλίων. Στο μεταξύ, η δέσμευση της πολιτείας σε χρονοδιάγραμμα για αυτή τη σύνδεση θα μπορούσε να συμπεριληφθεί στο πλάνο (πιέζοντας για έναρξη έργων πριν το 2030).
Προτάσεις(Πρόσβαση):
Συντονισμός δρομολογίων: Άμεση συνεργασία ακτοπλοϊκών εταιρειών με ΚΤΕΛ/λεωφορεία ώστε τα δρομολόγια λεωφορείων να ευθυγραμμίζονται με τις ώρες άφιξης/αναχώρησης των πλοίων. Π.χ. όταν φτάνει πλοίο από Κύθνο στις 21:00, να υπάρχει λεωφορείο προς Αθήνα στις 21:15. Προβολή επιλογών μεταφοράς: Ενημέρωση των ξένων επισκεπτών μέσω ιστοσελίδων και φυλλαδίων (multi-lingual) για το πώς θα φτάσουν εύκολα στο Λαύριο – συμπεριλαμβανομένων ωραρίων λεωφορείων, σημείων επιβίβασης, δυνατότητας κράτησης shuttle κ.λπ. Αυτό θα μειώσει την αβεβαιότητα και θα ενθαρρύνει περισσότερους να επιλέξουν Κέα/Κύθνο. Ενίσχυση τοπικών συγκοινωνιών στα νησιά: Αν και εκτός του πεδίου του Λαυρίου, αξίζει να αναφερθεί ότι μόλις φτάσουν οι τουρίστες στα νησιά, θα πρέπει να υπάρχουν αξιόπιστες τοπικές μεταφορές (λεωφορεία, ταξί, ίσως ενοικιαζόμενα ποδήλατα/αυτοκίνητα) για να κινηθούν. Η θετική εμπειρία μετακίνησης εντός του προορισμού ολοκληρώνει την αλυσίδα προσβασιμότητας και αυξάνει την ικανοποίηση του επισκέπτη.
Με τα παραπάνω μέτρα, η Κέα και η Κύθνος μπορούν να γίνουν πιο εύκολα προσβάσιμες και ελκυστικές για τους ξένους τουρίστες, προσφέροντας μια ολοκληρωμένη εμπειρία από την αναχώρηση της Αθήνας μέχρι την άφιξη και τη διαμονή τους στα αυθεντικά αυτά νησιά. Οι συντονισμένες ενέργειες στον τομέα της προβολής και της βελτίωσης πρόσβασης θα συμβάλουν αποφασιστικά στο να κερδίσουν τα δύο νησιά μεγαλύτερο μερίδιο από την διεθνή τουριστική αγορά, διατηρώντας παράλληλα τον ήπιο και βιώσιμο χαρακτήρα της ανάπτυξής τους.
Δείτε στο επισυναπτόμενο πηγές και βιβλιογραφία
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- MTC Group: Τα νησιά που χτύπησαν πρωτιά σε επισκεψιμότητα τον Δεκαπενταύγουστο
26 Αυγ. 2024 - 16:33 - Forbes και American Express Travel: Η Πάρος ως μοναδικός προορισμός για το 2025
11 Απρ. 2025 - 11:20 - Η αεροπορική κίνηση σε Σαντορίνη, Μύκονο, Πάρο, Νάξο και Μήλο, το τελευταίο τρίμηνο του 2024
21 Ιαν. 2025 - 20:05 - WTM Λονδίνου: Καινοτόμο πρόγραμμα εκπαίδευσης τουριστικών επαγγελματιών από το εξωτερικό
8 Νοε. 2024 - 10:46 - Ελληνικός Τουρισμός: Πώς θα φτάσουμε στην επόμενη ημέρα
2 Οκτ. 2024 - 19:58