Συνάντηση αιρετών του δήμου Σύρου – Ερμούπολης με εκπροσώπους εταιρείας

Πρόσω ολοταχώς για ιδιωτικά υδροπλάνα

- Με θετικό μάτι βλέπουν δήμαρχοι του νομού την ύπαρξη υδροπλάνων

“Ανοίγει” το θαλάσσιο δρόμο στους ενδιαφερόμενους επενδυτές η ψήφιση του νόμου που αφορά στη χάραξη υδατοδρομιών και στη δρομολόγηση υδροπλάνων με επιχείρημα - πρόσχημα την εξυπηρέτηση των νησιωτών και των επισκεπτών.

Η προώθηση της συγκεκριμένης δράσης από την πλευρά της κυβέρνησης και με την αρωγή και τη θετική ματιά της Περιφερειακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης, έρχεται σε συνέχεια της ανεπαρκούς ακτοπλοϊκής διασύνδεσης του νησιώτικου χώρου και φαντάζει - σύμφωνα με τις δηλώσεις των αιρετών από τις Κυκλάδες στην “Κοινή Γνώμη” - ως μία επιλογή μετακίνησης των κατοίκων ή και των επισκεπτών, παρά το “αυξημένο κόστος” που ενδεχομένως θα απαιτείται για τη χρήση τους.

Αξίζει να σημειωθεί πως, ο σχετικός νόμος δίνει τη δυνατότητα στις ιδιωτικές εταιρείες που θα εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους να προχωρήσουν στα υδατοδρόμια μέσω της συνεργασίας τους με την Αυτοδιοίκηση κάτι που σημαίνει πως δημόσια χρηματοδότηση θα πέσει σταδιακά στα “χέρια” των ιδιωτικών συμφερόντων – όπως έγινε άλλωστε και με τις ακτοπλοϊκές και αεροπορικές εταιρείες - ενώ δίνεται η δυνατότητα ακόμη να προχωρήσει το σχέδιο με... fast track διαδικασίες.

Πρώτο ραντεβού

Η πρώτη συνάντηση του δημάρχου Σύρου – Ερμούπολης, Γιάννη Δεκαβάλλα και του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου, Γιώργου Βελισσαρίου πραγματοποιήθηκε χθες στο δημαρχιακό μέγαρο, μετά από αίτημα της εταιρείας Hellenic Seaplanes, την οποία εκπροσώπησε ο διευθύνων σύμβουλός της, Νικόλας Χαραλάμπους.

Σύμφωνα με όσα τόνισε ο δήμαρχος, “Σκοπός της συνάντησης ήταν η ενημέρωση από πλευράς της εταιρείας, για την ανάπτυξη και δημιουργία των κατάλληλων υποδομών (υδατοδρόμια) σε όλη την Ελλάδα, έτσι ώστε να παρέχουν την απαιτούμενη επιχειρησιακή υποστήριξη στα υδροπλάνα.

Σύμφωνα με τον νόμο 4146/2013 “Διαμόρφωση Φιλικού Αναπτυξιακού Περιβάλλοντος για τις Στρατηγικές και Ιδιωτικές Επενδύσεις και άλλες διατάξεις”, δίνεται άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου σε φυσικό, σε νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, σε Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου ή δεύτερου βαθμού και σε ενώσεις προσώπων”.

Σε όσα υδατοδρόμια κατοχυρωθεί η αδειοδότηση, τότε θα επιτρέπεται “η πραγματοποίηση τακτικών και έκτακτων πτήσεων δημοσίων μεταφορών υδροπλάνων για μεταφορά επιβατών, φορτίων, ταχυδρομείου καθώς και μια σειρά ειδικών πτήσεων (Νοσοκομειακών, έρευνας-Διάσωσης, Πυρόσβεσης, Γενικής αεροπορίας, Αεροπορικών Εργασιών κ.λ.π.)”.

Τόσο ο κ. Δεκαβάλλας, όσο και ο κ. Βελισσαρίου, υποστήριξαν πως, πρόκειται για ένα εγχείρημα “επένδυση για το νησί και επανάσταση για τον τουρισμό, και δεσμεύτηκαν ότι θα εξετάσουν την πρόταση ή τις προτάσεις που θα προκύψουν από την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίου”.

Νέα συνάντηση και σύγκλιση δημοτικού συμβουλίου

Στη συνέχεια, ο δήμαρχος πρόσθεσε πως, πρόκειται να ακολουθήσει νέα συνάντηση με ακόμη μία εταιρεία που έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον. Μάλιστα, σημείωσε ότι “το θέμα θα τεθεί στο δημοτικό συμβούλιο για συζήτηση ώστε να πάρουμε απόφαση” αφού πρώτα “υπάρξει αναλυτική ενημέρωση από τις εταιρείες και το Συνέδριο”. Η εν λόγω συνάντηση ήταν η πρώτη που πραγματοποιήθηκε και όπως πρόσθεσε ο δήμαρχος, το σοβαρό θέμα πρόκειται να τεθεί στο τραπέζι του διαλόγου, κατά πάσα πιθανότητα μετά τις 30 Ιουλίου όπου και θα πραγματοποιηθεί στη Σύρο το αντίστοιχο συνέδριο με πρόσκληση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.

Υπέρμαχος της δρομολόγησής τους

“Στις 30 Ιουλίου διοργανώνουμε το μεγάλο συνέδριο στο οποίο θα κληθούν εκπρόσωποι από όλες τις νησιώτικες περιοχές, από Ιόνιο, Βόρειο και Νότιο Αιγαίο και από τις Σποράδες. Θα έχουμε εκπροσώπηση από του δήμους και από τα Λιμενικά Ταμεία και θα μιλήσουμε για τα υδατοδρόμια και τα υδροπλάνα”, δήλωσε αρχικά ο χωρικός αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, Γιώργος Πουσσαίος. “Στόχος είναι να κινητοποιηθούν όλοι όσοι επιθυμούν να ετοιμάσουν τον φάκελό τους για την αδειοδότηση ενόψει της ισχύος του σχετικού νόμου”, πρόσθεσε ακολούθως, επισημαίνοντας ότι,
“θα είναι στο χέρι του κάθε δήμου να επιλέξει με ποια εταιρεία θα θέλει να συνεργαστεί”. Ο ίδιος έκρινε μάλιστα πως “πρέπει στο Συνέδριο να τοποθετηθούν οι εκπρόσωποι που θα παραστούν ώστε να λυθούν όλες οι απορίες”. Επίσης, υποστήριξε ότι “είναι αναγκαίο να εξετάσουμε σε ποιες κατευθύνσεις μπορεί να βοηθήσει η Αυτοδιοίκηση”, καθώς, “τα υδροπλάνα θα αποτελούν ένα έργο συγκοινωνιακό που θα συνυπάρχει με τα πλωτά μέσα και τα πλοία”.

“Αφενός υπάρχουν νησιά που δεν εξυπηρετούνται επαρκώς με τα πλοία και αφετέρου χρειάζεται βελτίωση των υπηρεσιών που προσφέρονται για τους επισκέπτες και για τους μόνιμους κατοίκους” τόνισε χαρακτηριστικά, λέγοντας ταυτόχρονα ότι, “τα υδροπλάνα θα μπορούν να παίξουν έναν ρόλο υποστηρικτικό ίσως και για τις διακομιδές των ασθενών” και καταλήγοντας πως, “η νησιώτικη περιοχή δεν έχει παρά να υποστηρίξει και να δρομολογήσει τα υδροπλάνα”.

Γ. Πουσαίος: “Σκοπός η εξυπηρέτηση των νησιών”

Ο αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων παραχώρησε τις δηλώσεις του και όσον αφορά στο ερώτημα αν πρόκειται επί της ουσίας να βοηθηθούν οι νησιώτες δεδομένου του κόστους που θα απαιτείται για να μετακινηθεί κάποιος με υδροπλάνο και με άξονα πως πρόκειται για εκμετάλλευση από ιδιωτικές εταιρείες. “Σίγουρα οι επενδυτές, εφόσον έχει ξεκαθαρίσει το νομικό πλαίσιο, θα κρίνουν αν πρόκειται να εξυπηρετούνται όλες οι ανάγκες των νησιών. Προσωπικά πιστεύω ότι δίνεται η δυνατότητα με ένα συμπληρωματικό μέσον να βελτιωθούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες”. Όσον αφορά δε, στο αντίτιμο των εισιτηρίων, “θεωρώ ότι θα είναι μειωμένο το κόστος από αυτό των πτήσεων αφού θα είναι μικρότερο το λειτουργικό κόστος”.

Ταυτόχρονα, σχετικά με το σενάριο που θέλει να λύνεται το σημαντικό πρόβλημα στη διασύνδεση των μικρών νησιών, ο κ. Πουσσαίος, σχολιάζει “φυσικά θα εξυπηρετήσει. Αυτός είναι και ο σκοπός και μάλιστα υπό αυτές τις δυσοίωνες συνθήκες στο πεδίο της ακτοπλοΐας. Θα συζητηθούν όλα στο Συνέδριο”, δήλωσε χαρακτηριστικά.

Διψούν για ακτοπλοϊκή σύνδεση

Στο πλαίσιο του ρεπορτάζ η εφημερίδα επικοινώνησε με ορισμένους δημάρχους από μικρά νησιά και παρουσιάζει τις δηλώσεις τους αναφορικά με τη χάραξη και την προώθηση των υδατοδρομιών. Σε αυτό το σημείο ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε τις ενέργειες που γίνονται παράλληλα από τους δήμους των δυτικών Κυκλάδων για την κατοχύρωση υδροπλάνων που θα εξυπηρετούν τα νησιά τους.

Ο δήμαρχος Κιμώλου, Γεράσιμος – Θεόδωρος Μαγκανιώτης, σημείωσε ότι, “είναι ένα θέμα που θα εξετάσουμε” καθώς, “το πρόβλημα της σύνδεσης των νησιών είναι έντονο. Θα προσπαθήσουμε να έχουμε κάποιο θετικό αποτέλεσμα”. Σε παρόμοιο μήκος κύματος κινήθηκε και η δήλωση του δημάρχου Κύθνου, Εμμανουήλ Φίλιππα, που δήλωσε πως, “προφανώς θα εξυπηρετήσει αυτή η σκέψη τα μικρά νησιά και θα το δούμε αναλυτικά”. Ταυτόχρονα, ο ίδιος συμπλήρωσε, “θεωρώ ότι θα υπάρξουν άνθρωποι που θέλουν – παρά ίσως το αυξημένο κόμιστρο – να επισκεφθούν την Κύθνο ή άλλα νησιά. Μας ενδιαφέρει και αυτή η δυνατότητα μετακίνησης”.

Μία επιπρόσθετη επιλογή για τους καλοκαιρινούς επισκέπτες, κρίνει πως πρόκειται να αποτελέσει η δρομολόγηση υδροπλάνων και ο δήμαρχος Σερίφου, Αντώνης Αντωνάκης. “Πιστεύω θα βοηθήσουν στην εξυπηρέτηση των νησιωτών και των επισκεπτών. Άλλωστε η Σέριφος ήταν το νησί στο οποίο έγινε η πρώτη δοκιμαστική πτήση πριν κάποια χρόνια”. Ωστόσο, όπως συμπληρώνει “το κόστος μετακίνησης σε σύγκριση με το αντίστοιχο ενός πλοίου θα είναι υψηλότερο, όμως είναι και αυτή η εξέλιξη μία επιλογή για εμάς. Όσο περισσότερες επιλογές υπάρχουν, τόσο ο μικρός τόπος μας θα βοηθηθεί”.

Σημειώνεται τέλος, πως κοινή παρατήρηση όλων ήταν ότι μέσω της συμμετοχής τους στο Συνέδριο, φιλοδοξούν να πάρουν λεπτομερείς απαντήσεις για όλα τα ζητήματα που σχετίζονται με την αδειοδότηση υδατοδρομιών.