Έγκριση των σχετικών συμβάσεων ανάμεσα σε Περιφέρεια Ν. Αιγαίου και Λιμενικά Ταμεία για την προώθηση του δικτύου υδατοδρομίων σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα

Νέες τροποποιήσεις και αναμονή

Σε αναμονή για τις τελικές ενέργειες του κεντρικού κράτους σε επίπεδο αναμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου για τη δυνατότητα υλοποίησης και λειτουργίας του δικτύου υδατοδρομίων σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα παραμένει η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, έχοντας “τρέξει” από την πλευρά της, τις απαιτούμενες διαδικασίες για την επίτευξη ενός σημαντικού στόχου της.

Κατά τη διάρκεια της πρόσφατης συνεδρίασης του περιφερειακού συμβουλίου στην Αστυπάλαια εγκρίθηκε η τροποποίηση των συμβάσεων ανάμεσα στην Περιφέρεια και τα Λιμενικά Ταμεία των νησιών του Νοτίου Αιγαίου, προκειμένου να κατοχυρωθεί χρονικά, η δυνατότητα υλοποίησής τους, κατόπιν της καθυστέρησης που έχει καταγραφεί έως σήμερα, δεδομένων των δυσκολιών που έπρεπε και πρέπει να υπερπηδηθούν σε θεσμικό επίπεδο.

Όσον αφορά στο νομό Κυκλάδων πρόκειται για τις τροποποιήσεις των συμβάσεων για τα υδατοδρόμια Σύρου, Σικίνου, Άνδρου, Αμοργού, Κέας, Κύθνου, Νάξου, Πάρου, Θήρας και Μήλου, τα οποία έχουν συμπεριληφθεί στο γενικότερο πλάνο της Περιφέρειας μετά από τις θετικές προθέσεις των αρμοδίων σε τοπικό επίπεδο.

Αναφορικά με τη σημερινή φάση των προσπαθειών προέβη σε λιτές δηλώσεις ο αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, Γιώργος Λεονταρίτης.

 

Χρονική παράταση και αύξηση προϋπολογισμών

Σε πρώτο επίπεδο, πρέπει να τονισθεί πως, η διάρκεια της σύμβασης αφορά σε 30 ημερολογιακούς μήνες από την ημέρα υπογραφής της όπως άλλωστε αναφέρεται και στο περιεχόμενο του σχεδίου της, που έχει ψηφιστεί από το σώμα του περιφερειακού συμβουλίου, με τον αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων να σημειώνει σχετικά πως, “Στις αρχικές συμβάσεις είχαμε προσδιορίσει ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα εντός του οποίου εκτιμούσαμε ότι θα υλοποιηθεί το αντικείμενο. Καθώς σε αυτόν τον χρόνο δεν υλοποιήθηκε, ανανεώνουμε τον χρόνο ουσιαστικά”. Δεδομένου ότι αρχική στόχευση της Περιφερειακής Αρχής υπήρξε πως η υλοποίηση των υδατοδρομίων θα μπορούσε να έχει προχωρήσει εντός του 2016, ο κ. Λεονταρίτης κληθείς να προβεί σε σχόλιο αναφορικά με τη χρονική καθυστέρηση που έχει διαπιστωθεί έως σήμερα ως προς τον ρυθμό των εξελίξεων, υπογράμμισε συγκεκριμένα πως, “Οι ρυθμοί στους οποίους μας απαντά η κεντρική διοίκηση, Αποκεντρωμένη ή Υπουργεία δεν είναι οι αναμενόμενοι. Περιμένουμε τις αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο κι εκεί “κολλάει” το θέμα”.

Πέραν της χρονικής “παράτασης” που δίδεται για την υλοποίηση του δικτύου υδατοδρομίων μέσω της έγκρισης του τροποποιημένου περιεχομένου των συμβάσεων, αξίζει να αναφερθεί πως, στην έγκριση της τροποποίησης του Τεχνικού Προγράμματος, τόσο για Κυκλάδες, όσο και για τα Δωδεκάνησα υπερψηφίστηκε και η αύξηση του προϋπολογισμού για το κάθε υδατοδρόμιο κατά 36.000 ευρώ. Συγκεκριμένα, σήμερα προβλέπεται πως, το ανώτατο ποσό που ενδέχεται να απαιτηθεί για κάποιο υδατοδρόμιο έχει ανέλθει στις 186.00 ευρώ ενώ αρχικώς, είχε προϋπολογιστεί το ποσό των 150.000 ευρώ. Σε σχετικό ερώτημα προς τον αντιπεριφερειάρχη, ο ίδιος έσπευσε να διευκρινίσει πως, “Το ποσό των 186.000 ευρώ είναι όσα προϋπολογίζουμε πως θα κοστίσει το κάθε υδατοδρόμιο, αλλά πρόκειται για το ανώτερο ποσό. Κάποιο μπορεί να κοστίσει 70.000 ευρώ ενώ άλλο 10.000 ευρώ”. Σημείωσε δε, ότι βάσει των όσων συζητά η πλευρά της Περιφερειακής Αρχής με τους αρμόδιους από τα εμπλεκόμενα Υπουργεία, εκτιμήθηκε πως πρέπει να υπάρξει αύξηση των προϋπολογισμών, στη βάση που όπως υπογράμμισε ο ίδιος, “πάντα κάτι παραπάνω ζητά το Υπουργείο”. Επαναλαμβάνοντας μάλιστα πως, το ακριβές ποσό για το κάθε υδατοδρόμιο “θα προκύψει μετά από την οριστική μελέτη που θα εκπονηθεί για το κάθε νησί ξεχωριστά και άρα, αναλόγως της θέσης που θα κατασκευαστεί” πρόσθεσε πως, “σε κάποια νησιά μπορεί να μην απαιτηθούν μεγάλες παρεμβάσεις, ενώ σε κάποια άλλα, μπορεί να πρέπει να τα κάνουμε εξ αρχής όλα”.

 

Το “κλειδί” της υπόθεσης, η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου

Ως φαίνεται από τις πρόσφατες δηλώσεις τόσο του Περιφερειάρχη, Γιώργου Χατζημάρκου, όσο και του αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων, Γιώργου Λεονταρίτη το “κλειδί” που θα “ανοίξει” τη δυνατότητα υλοποίησης του δικτύου υδατοδρομίων είναι η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία τους. Θα ήταν παράλειψη να μην υπενθυμιστεί η επίσημη ενημέρωση του κ. Χατζημάρκου επί του θέματος, αρχές Αυγούστου, ο οποίος είχε δηλώσει με αφορμή τη συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π.) υπό τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Γιάννη Δραγασάκη τα εξής: “Είμαι ευτυχής που το σχέδιο νόμου, το οποίο επεξεργάστηκαν τρία υπουργεία και εκλογικεύει τη διαδικασία ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίων στη χώρα μας, εγκρίθηκε από το Κυβερνητικό Συμβούλιο και σύντομα θα είναι νόμος του κράτους. Στην διαμόρφωσή του, υπήρξε κρίσιμος ο ρόλος της δικής μας μελετητικής ομάδας που επεξεργάστηκε με πολύ μεγάλη σαφήνεια και λεπτομέρεια τις προτάσεις που κατέθεσε για κάθε άρθρο του σχεδίου νόμου. Σήμερα, έχουμε κάθε λόγο να είμαστε αισιόδοξοι, αφού το σχέδιο νόμου μας φέρνει ακόμα πιο κοντά στην υλοποίηση του στόχου που θέσαμε για την ίδρυση και λειτουργία δικτύου 26 υδατοδρομίων στα νησιά μας. Ένα στόχο που υπηρετήσαμε από την πρώτη στιγμή της θητείας μας και που θα υλοποιήσουμε ξεπερνώντας κάθε εμπόδιο και δυσκολία που έχουμε συναντήσει στον δρόμο μας. Τα νησιά μας και η χώρα μας το έχουν ανάγκη”.

Μάλιστα, στην επίσημη ανακοίνωση της Περιφερειακής Αρχής είχε σημειωθεί πως, “ο στόχος που τίθεται από μέρους της κυβέρνησης είναι, εντός των επομένων δύο ετών, να έχει ολοκληρωθεί ένα δίκτυο υδατοδρομίων πανελλαδικής εμβέλειας, το οποίο θα καλύπτει μεγάλο μέρος των σχετικών συγκοινωνιακών αναγκών της χώρας”.

Σε παρόμοιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο κ. Λεονταρίτης στις σημερινές δηλώσεις του στην εφημερίδα, εξηγώντας κατηγορηματικά πως, η υλοποίηση του δικτύου υδατοδρομίων είναι ξεκάθαρα θέμα “πολιτικής βούλησης της κυβέρνησης”. “Από τη δική μας πλευρά έχουμε κάνει όσα πρέπει και προσπαθούμε να πιέσουμε και τους άλλους εμπλεκόμενους φορείς για θέματα που είναι δικής τους αρμοδιότητας. Εμείς έχουμε εξασφαλισμένη τη χρηματοδότηση, την πολιτική βούληση να στηρίξουμε όλο το εγχείρημα και θα πρέπει να βοηθήσουν όλοι οι άλλοι εμπλεκόμενοι. Δηλαδή, τα Υπουργεία που εμπλέκονται να εκσυγχρονίσουν το θεσμικό πλαίσιο για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε. Εξαρτάται από εκείνους. Ζητάμε να περάσουν μία τροπολογία” δήλωσε συγκεκριμένα, η οποία όπως εξήγησε τέλος, θα δίνει λύση και θα σχετίζεται “με τους περιβαλλοντικούς όρους που θα αφορούν στη δημοπράτηση των έργων”. Σύμφωνα με όσα υποστήριξε καταλήγοντας, “πρέπει να διευκρινιστεί τί ακριβώς απαιτείται για το κάθε υδατοδρόμιο για να είναι πλήρες και να λειτουργήσει”.

“Προσωπικά για εμένα είναι θέμα πολιτικής βούλησης να τροποποιηθεί η νομοθεσία ή να συμπληρωθεί καθώς έχει πάρα πολλά κενά. Είναι ξεκάθαρα θέμα πολιτικής βούλησης. Εμείς πιέζουμε προς αυτήν την κατεύθυνση”.

H ανακοίνωση της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου για τη σχετική συνεδρίαση

Την εναρμόνιση με το νέο θεσμικό πλαίσιο που διέπει την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων, των 23 Προγραμματικών Συμβάσεων για την μελέτη, κατασκευή και άδεια ίδρυσης και λειτουργίας ισάριθμων υδατοδρομίων στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, καθώς και δύο νέες Προγραμματικές Συμβάσεις με τα κατά τόπους Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία για δύο ακόμη υδατοδρόμια σε Μύκονο και Σίφνο, ενέκρινε το Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου, το οποίο συνεδρίασε στην Αστυπάλαια, την Παρασκευή 6 Αυγούστου.

Συγκεκριμένα, μετά από συνεννόηση της περιφερειακής αρχής με τα συναρμόδια υπουργεία, το Περιφερειακό Συμβούλιο προέβη στην έγκριση των τροποποιήσεων των 23 προγραμματικών Συμβάσεων, με βάση τα προβλεπόμενα στο νέο σχέδιο νόμου, στην διαμόρφωση του οποίου πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραμάτισε η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, προκειμένου να επισπευστούν οι διαδικασίες υλοποίησης του μεγαλεπήβολου στόχου της δημιουργίας του πρώτου δικτύου υδατοδρομίων στη χώρα, στόχο που υιοθέτησαν και τα αρμόδια υπουργεία, προβαίνοντας στις προτεινόμενες από την περιφερειακή αρχή τροποποιήσεις του θεσμικού πλαισίου.

Οι επικαιροποιημένες Προγραμματικές Συμβάσεις αφορούν τα υδατοδρόμια Αστυπάλαιας, Λέρου, Λειψών, Ρόδου, Κω, Τήλου, Χάλκης, Καστελλορίζου, Καρπάθου, Κάσου, Νισύρου, Καλύμνου, Σύμης, Σύρου, Μήλου, Θήρας, Πάρου, Νάξου, Κύθνου, Κέας, Αμοργού, Άνδρου, Σικίνου, ενώ εγκρίθηκαν και δύο νέες Προγραμματικές Συμβάσεις για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων σε Μύκονο και Σίφνο.

Τα συναρμόδια Υπουργεία Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανταποκρίθηκαν θετικά στο καθόλα τεκμηριωμένο αίτημα της περιφερειακής αρχής για την ανάγκη εκσυγχρονισμού του ισχύοντος μέχρι σήμερα θεσμικού πλαισίου, το οποίο δημιουργούσε πολλά προσκόμματα στην πορεία υλοποίησης του δικτύου υδατοδρομίων και περιέλαβαν στο νέο θεσμικό πλαίσιο τις προτάσεις της περιφερειακής αρχής, προκειμένου η διαδικασία να προχωρήσει απρόσκοπτα και κατά το δυνατόν ταχύτερα.

Η ίδρυση του δικτύου υδατοδρομίων στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου θα λειτουργήσει ευεργετικά για την άρση της απομόνωσης, την σύσφιξη των σχέσεων των τοπικών κοινωνιών με τον κυρίως εθνικό κορμό της χώρας και την  εμπορική και κοινωνική ανάπτυξη νησιών. Παράλληλα, δημιουργεί μια σημαντική αναπτυξιακή προοπτική, αφού ενισχύεται ο τομέας του τουρισμού που αποτελεί για τα νησιά, βασικό πυλώνα ανάπτυξης, ενώ δημιουργείται ένα σημαντικό πεδίο επένδυσης με σημαντικά οφέλη ιδιαίτερα για τις νησιωτικές μας κοινωνίες. Η δραστηριοποίηση υδροπλάνων θα λειτουργήσει ως ένας εναλλακτικός τρόπος μετακίνησης, μία επιπλέον συγκοινωνιακή επιλογή, επικουρικά και συμπληρωματικά με τις υπηρεσίες που παρέχονται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους από την ακτοπλοΐα και τις αερομεταφορές.

Το νέο σχέδιο νόμου που διέπει την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων βρίσκεται στην φάση της διαβούλευσης, η οποία ολοκληρώνεται στις 5 Σεπτεμβρίου.