Σε αποκλεισμό οδηγούνται τα μικρά νησιά του Νοτίου Αιγαίου

Ναυάγιο

Πάνω από 10 ημέρες κράτησε η προχθεσινή συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), η οποία μπορεί μόνο με μία φράση να χαρακτηριστεί ως η “απομόνωση των νησιών”.

Η συνεδρίαση ανέδειξε το μεγάλο πρόβλημα της περικοπής των δρομολογίων της άγονης γραμμής, έπειτα από τη συνεχιζόμενη μείωση των πιστώσεων, κάτι που αναδείχθηκε τόσο από τον Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, Γιάννη Μαχαιρίδη, όσο και από το Δήμαρχο Σύρου, Γιάννη Δεκαβάλλα.

Όπως προαναγγέλθηκε χθες στο site της “Κοινής Γνώμης”, η συνεδρίαση μετεξελίχθηκε σε “ναυμαχία” για την άγονη γραμμή, ενώ ιδιαίτερο βάρος δόθηκε και στη μη δρομολόγηση του “ΝΗΣΟΣ ΜΥΚΟΝΟΣ” στη γραμμή της Σύρου κατά τη χειμερινή περίοδο.

Ήδη τα αποτελέσματα της μείωσης της χρηματοδότησης των άγονων γραμμών, αλλά και των οικονομικών δυσκολιών των ακτοπλοϊκών εταιριών είναι εμφανή. Σβήστηκε από το “χάρτη” του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών η προκήξη για τη γραμμή Οίας-Θηρασιάς.

“Βρείτε τους πόρους”

Την επιτακτική ανάγκη εξεύρεσης των πόρων, προκειμένου να μην περικοπούν δρομολόγια τόσο στις γραμμές της Δωδεκανήσου όσο και των Κυκλάδων, εξέφρασε στην τοποθέτηση του στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιάννης Μαχαιρίδης.

Ο Περιφερειάρχης υπογράμμισε ότι η Περιφέρεια Νότιου Αιγαίου, που υπήρξε πάντοτε στυλοβάτης της εθνικής οικονομίας, απαιτεί να διατεθούν επιπλέον πόροι για την κάλυψη των άγονων γραμμών, οι οποίοι είναι ελάχιστοι σε σχέση με τα επιπλέον έσοδα που εισπράχθηκαν φέτος λόγω της αύξησης του τουριστικού ρεύματος στα νησιά μας. Ο κ. Μαχαιρίδης ως παράδειγμα της επιεικώς, όπως τη χαρακτήρισε, απαράδεκτης διαχρονικά πολιτικής της πολιτείας απέναντι στον νησιωτικό χώρο, έφερε τη διάθεση δισεκατομμυρίων για τα οδικά δίκτυα στην Ηπειρωτική Ελλάδα.

Συνεχίζοντας ο Περιφερειάρχης την τοποθέτησή του στο συμβούλιο, είπε πως θα πρέπει να γίνει πλέον συνείδηση ότι πέραν των άλλων είναι και εθνική υποχρέωση της πολιτείας να αφουγκραστεί την κραυγή του νησιώτη ο οποίος βιώνει καθημερινά στο πετσί του την απαξίωση και σημείωσε ότι καταπατήθηκαν τόσο οι πρόνοιες του Συντάγματος όσο και των ευρωπαϊκών κανονισμών που προβλέπουν σαφώς ειδική μέριμνα για τα νησιά καθώς και άσκηση ειδικών πολιτικών σε αυτά. «Τα νησιά του Αιγαίου όπως η Κάρπαθος με το Διαφάνι, η Θηρασιά και η Ανάφη, το Αγαθονήσι και το Καστελλόριζο δεν μπορούν να εκλιπαρούν εσαεί την ελεημοσύνη του κεντρικού κράτους. Είμαστε Ακρίτες που εισφέρουμε στην εθνική οικονομία και δεν επαιτούμε αλλά απαιτούμε να μην συμβάλλετε σαν όργανο με τις αποφάσεις σας στον μαρασμό των νησιών μας».

Ο κ. Μαχαιρίδης κατέθεσε και συγκεκριμένες προτάσεις. Πιο συγκεκριμένα πρότεινε τα εξής:

- Την εβδομαδιαία ακτοπλοϊκή σύνδεση της Κάρπαθου και της Κάσου με τον Πειραιά.

- Την προσέγγιση από το πλοίο που εκτελεί το δρομολόγιο Ρόδος-Ηράκλειο, τουλάχιστον στο ένα δρομολόγιο του, και του λιμανιού στο Διαφάνι.

- Την εξακολούθηση της διασύνδεσης της Ανάφης με τον Πειραιά.

- Να μην υπάρξει μείωση στην τακτικότητα των δρομολογίων για τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα καθώς είναι οι ελάχιστες δυνατές για την εξασφάλιση της επιβίωσης των νησιών.

Πρότεινε επίσης πως θα μπορούσε μέρος από τα έσοδα των διοδίων στα Οδικά δίκτυα να διατεθεί για τις άγονες γραμμές, ώστε να μην υπάρξουν περικοπές δρομολογίων, λέγοντας ότι δεν μπορεί η πολιτεία να επιδοτεί απλόχερα το Μετρό, τον Προαστιακό, τις αστικές συγκοινωνίες, τα ΚΤΕΛ και να κάνει “οικονομία” μόνο στις άγονες γραμμές της νησιωτικής χώρας.

Τέλος, ο Περιφερειάρχης επέμεινε ότι θα πρέπει να υπάρξει έγκαιρος προγραμματισμός των δρομολογίων για την επόμενη τουριστική περίοδο με ανάρτησή του στο διαδίκτυο και μη τροποποιούμενος, ώστε να εξυπηρετηθεί με τον καλύτερο τρόπο ο προγραμματισμός των επισκεπτών των νησιών μας καθώς ο τουρισμός, όντας η βαριά μας βιομηχανία, αναμένεται τον επόμενο χρόνο να παρουσιάσει αύξηση πάνω από 15% που όμως απαιτεί τη γνωστοποίηση του ακτοπλοϊκού χάρτη και των πλοίων.

Ψήφισμα του ΣΑΣ

Και από την πλευρά του ο Δήμαρχος Σύρου, Γιάννης Δεκαβάλλας που εκπροσωπεί στο ΣΑΣ την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, έθεσε θέμα σε σχέση με τις πιστώσεις που διατίθενται κάθε χρόνο από το υπουργείο Οικονομικών για τις άγονες γραμμές. Όπως παρατήρησε “κάθε χρόνο κόβονται πιστώσεις, καθώς και γραμμές δημοσίου συμφέροντος, στο πλαίσιο της αυστηρής δημοσιονομικής πολιτικής, χωρίς να υπολογίζεται ότι έχουμε να κάνουμε με τις ανάγκες ανθρώπων. Οι νησιώτες πρέπει επιτέλους να τύχουν της ίδια αντιμετώπισης που έχουν από την πλευρά της Πολιτείας οι κάτοικοι της ηπειρωτικής Ελλάδας, τη στιγμή μάλιστα κατά την οποία ειδικά το Νότιο Αιγαίο συνεισφέρει στη διαμόρφωση του Α.Ε.Π. τα μέγιστα, μόνο από τον τουρισμό”.

Στη συνέχεια πρότεινε με τη συνδρομή και το Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, να εκδοθεί απόφαση του οργάνου με την οποία να επισημαίνονται όλα τα παραπάνω και να ζητηθεί από την Κυβέρνηση η έμπρακτη στήριξη προς τους κατοίκους της νησιωτικής χώρας. Το Σ.Α.Σ. ψήφισε τελικά ομόφωνα την πρόταση του Περιφερειάρχη και του Δήμαρχου, που θα πρέπει να σημειωθεί ότι γίνεται για πρώτη φορά κάτι τέτοιο, αφού το συμβούλιο πέρα από τα τυπικά θέματα της ημερήσιας διάταξης, ουδέποτε είχε υπεισέλθει σε τέτοιου είδους διεκδικήσεις.

Μόνο για την καλοκαιρινή περίοδο

Ένα άλλο σημαντικό θέμα που αποφάσισε κατά πλειοψηφία το Σ.Α.Σ. ήταν η δρομολόγηση του “ΝΗΣΟΣ ΜΥΚΟΝΟΣ” στη γραμμή Πειραιά – Σύρου – Μυκόνου – Ικαρίας – Φούρνων – Σάμου, από 15-6-2014 έως 15-9-2014.

Στην απόφαση αυτή μειοψήφησε ο δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, υποστηρίζοντας ότι η γραμμή θα πρέπει να υπάρχει καθ΄ όλη τη δρομολογιακή περίοδο, δηλαδή από 1-11-2013 μέχρι την 31-10-2014, όπως αρχικά είχε ζητήσει η Hellenic Seaways. Η πλειοψηφία του συμβουλίου αναγκάστηκε να συμβιβαστεί και να περιορίσει το χρονικό διάστημα της γραμμής μόνο για το καλοκαίρι, εξαιτίας της διένεξης που δημιουργήθηκε μεταξύ της Ν.Ε.Λ. που δραστηριοποιείται στη γραμμή και της εταιρείας Hellenic Seaways.

Αναφορά για την απομόνωση της Θηριασιάς

Ο βουλευτής Κυκλάδων, Νίκος Συρμαλένιος κατέθεσε ως αναφορά στον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, το έγγραφο του Δήμου Θήραςμ αλλά και το πρακτικό της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου του νησιού, το οποίο αναφέρεται στη “σχετική προκήρυξη Μειοδοτικού Διαγωνισμού για την Εξυπηρέτηση Δρομολογιακών Γραμμών με σύναψη Σύμβασης ή Συμβάσεων Ανάθεσης Δημόσιας Υπηρεσίας διάρκειας μέχρι 31-10-2014 “, στην οποία δεν συμπεριλαμβάνεται η μέχρι σήμερα επιδοτούμενη ακτοπλοϊκή σύνδεσης Οίας – Θηρασίας. Αυτό το γεγονός καταδικάζει με το χειρότερο τρόπο τους κατοίκους της Θηρασίας στην κοινωνική απομόνωση και στον οικονομικό μαρασμό. Ο κ. Συρμαλένιος στην αναφορά του επισημαίνει ότι “η Θηραϊκή κοινωνία απαιτεί ομόφωνα τη διόρθωση της προκήρυξης και τη συμπερίληψη του επιδοτούμενου δρομολογίου Οίας – Θηρασίας, αποκαθιστώντας μία τεράστια αδικία και προλαμβάνοντας ενδεχομένως όσα δεινά αυτή η προκήρυξη επιφυλάσσει για τους συμπολίτες μας».

“Άδικος ο αποκλεισμός της Θηρασιάς”

Έγγραφο προς τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας απέστειλε και ο Δήμαρχος Θήρας, κ. Ζώρζος, το οποίο αναφέρεται στον ακτοπλοϊκό αποκλεισμό της Θηρασιάς, έπειτα από την τελευταία συνεδρίαση του ΣΑΣ.

Ο Δήμαρχος αναφέρει ότι καταδικάζεται με το χειρότερο τρόπο το νησί, οδηγώντας τους κατοίκους της Θηρασίας στην κοινωνική απομόνωση και στον οικονομικό μαρασμό.

“Απαιτούμε τη διόρθωση της προκήρυξης και τη συμπερίληψη του επιδοτούμενου δρομολογίου Οίας – Θηρασίας, αποκαθιστώντας μία τεράστια αδικία και προλαμβάνοντας ενδεχομένως όσα δεινά αυτή η προκήρυξη επιφυλάσσει για τους συμπολίτες μας.

Παρακαλούμε όπως διενεργήσετε νέα Προκήρυξη Διαγωνισμού για την εξυπηρέτηση Δρομολογιακών Γραμμών με σύναψη Σύμβασης ή Συμβάσεων Ανάθεσης Δημόσιας Υπηρεσίας διάρκειας μέχρι 31-10-2014 περιλαμβάνοντας την ακτοπλοϊκή σύνδεση Οίας – Θηρασίας, λαμβάνοντας υπόψη σας ότι με το ανωτέρω δρομολόγιο Οίας - Θηρασίας γίνεται η μεταφορά ασθενών και επειγόντων περιστατικών καθώς και η μεταφορά μαθητών. Το τελευταίο μόνο εξάμηνο 20.500 πολίτες διακινήθηκαν, ενώ την τελευταία τριετία υπήρξε διπλασιασμός των μετακινούμενων ατόμων. Με την κατάργηση της διασύνδεσης δεκάδες Θηρασιώτες εργαζόμενοι στη Σαντορίνη αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τις δουλείες τους γιατί δεν έχουν τρόπο έγκαιρης μετάβασής τους προς αυτές. Δεν είναι επιτρεπτό να αντιλαμβάνονται και να αντιμετωπίζονται οι πολίτες της Θηρασίας ως πολίτες δεύτερης και τρίτης κατηγορίας, καταστρατηγώντας τις βασικές αρχές του όρου “νησιωτικότητα”, αναφέρει ο Δήμαρχος Θήρας.

Ετικέτες: