Το τοπικό παράρτημα Κυκλάδων της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου για τα προβλήματα των δομών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης σε Σύρο και Κυκλάδες

Η αγωνία μεγαλώνει

Το ζήτημα της υποβάθμιση των δομών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης θίγει προς τον υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο, ο πρόεδρος του τοπικού παραρτήματος Κυκλάδων της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, Γιάννης Δεκαβάλλας, ζητώντας άμεσα να υπάρξει μέριμνα ώστε να δοθεί η καλύτερη δυνατή λύση.

Στο περιεχόμενο της επιστολής γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στην υποστελέχωση των δομών ενώ προβάλλεται η επιτακτική ανάγκη να λειτουργήσουν ομαλά αυτές και τα σχολεία, προκειμένου να καλύπτονται οι μεγάλες και άκρως σημαντικές ανάγκες των ΑΜΕΑ και των οικογενειών τους.

Χωρίς ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό οι Κυκλάδες

“Μετά από επικοινωνία πολλών πολιτών, γονέων ατόμων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς και επαγγελματιών του χώρου της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, πληροφορηθήκαμε ότι πολλές δομές της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στη Σύρο και στις Κυκλάδες υπολειτουργούν ή δεν λειτουργούν καθόλου, τρεις μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς” σημειώνει αρχικά ο κ. Δεκαβάλλας, επισημαίνοντας πως “τα ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Σύρου και Νάξου αδυνατούν να εξετάσουν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, γιατί δεν υπάρχει το αναγκαίο ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό (ΕΕΠ) – ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί που χρειάζονται για τη συγκρότηση μιας διεπιστημονικής ομάδας”. Την ίδια στιγμή “οι λίστες αναμονής μεγαλώνουν”, όπως συμπληρώνει ακολούθως, ενώ οι οικογένειες βρίσκονται σε δεινή κατάσταση.

Συγκεκριμένα, ο κ. Δεκαβάλλας, προσθέτει ότι “Στη Σύρο το ΤΕΕ Ειδικής Αγωγής Α’ Βαθμίδας δεν έχει καμία ειδικότητα ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού (ΕΕΠ), για πρώτη φορά μετά την ίδρυσή του” αν και “στο σχολείο αυτό φοιτά μεγάλος αριθμός μαθητών με σύνθετες κοινωνικές και ψυχολογικές δυσκολίες και η απουσία των αναγκαίων ειδικοτήτων (ψυχολόγου και κοινωνικού λειτουργού) δημιουργεί μεγάλα και άμεσα προβλήματα”. Παρόμοια, στη Νάξο, “έχει τοποθετηθεί μόνο ένας λογοθεραπευτής, ενώ οι τέσσερις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής του νησιού μένουν χωρίς άλλο ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό”. Επίσης και στη Θήρα, “δεν υπάρχει κανένα μέλος ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού”. Σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις στο πεδίο της Ειδικής Αγωγής, η ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου έχει ενημερωθεί πως “έχουν συγκροτηθεί Σχολικά Δίκτυα Εκπαίδευσης και Υποστήριξης (Σ.Δ.Ε.Υ.) στο νομό μας και προβλέπεται η λειτουργία Επιτροπών Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης (Ε.Δ.Ε.Α.Υ) σε πολλά νησιά, οι οποίες θα πρέπει επίσης να στελεχώνονται από Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό” ωστόσο μέχρι σήμερα “καμία τοποθέτηση δεν έχει γίνει”.

Κατακόρυφες περικοπές

Στα ανωτέρω προβλήματα έρχεται να προστεθεί και η υποχρηματοδότηση των δομών, εξέλιξη που συνιστά νέο πλήγμα. “Τέλος με μεγάλη ανησυχία μάθαμε ότι πρόσφατα η επιβλέπουσα αρχή των προγραμμάτων ΕΣΠΑ του υπουργείου Οικονομικών περιέκοψε αιφνιδίως ένα σεβαστό ποσό από τα προγράμματα ΕΣΠΑ του υπουργείου Παιδείας με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν πόροι για τον άξονα Γ”, σημειώνει ο κ. Δεκαβάλλας, λέγοντας ταυτόχρονα, ότι αυτό συνεπάγεται ότι, “η Διεύθυνση Ε.Α.Ε. δεν μπορεί να προχωρήσει σε προσλήψεις για τη Στερεά Ελλάδα και το Νότιο Αιγαίο, ούτε για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς για τις ανάγκες της Παράλληλης στήριξης και ΣΜΕΑΕ, ούτε Ε.Ε.Π για τις ανάγκες των ΚΕ.Δ.Δ.Υ. και των Ε.Δ.Ε.Α.Υ.”.

Λύσεις μόνο εμβαλωματικές

Μετά τα προαναφερθέντα καθίσταται σαφές πως, “το μέλλον για τις δομές ειδικής αγωγής για το νησί και το νομό είναι δυσοίωνο”, αν και “γνωρίζουμε ότι προβλέπονται τοποθετήσεις προσωπικού μέσω προγραμμάτων κοινωφελούς χαρακτήρα του ΟΑΕΔ, αλλά είναι ευνόητο ότι αυτό θα γίνει επικουρικά και συμπληρωματικά, αφού καλυφθούν πρώτα οι κενές θέσεις επιστημονικού προσωπικού με τοποθετήσεις υποψηφίων αναπληρωτών από τους πίνακες που έχουν καταρτισθεί βάσει της κείμενης νομοθεσίας της Ειδικής Αγωγής”. Το τοπικό παράρτημα Κυκλάδων, επισημαίνει ότι υποστηρίζει έστω και την περιστασιακή απασχόληση νέων, ζητώντας παράλληλα αύξηση του αριθμού των ωφελουμένων, τονίζοντας όμως ότι αυτού του είδους οι λύσεις είναι εμβαλωματικού χαρακτήρα. “Συνεπώς η κάλυψη πάγιων αναγκών των ΣΜΕΑΕ, των ΚΕΔΔΥ και των ΕΔΕΑΥ αποκλειστικά μέσω προγραμμάτων ΟΑΕΔ, ούτε σύννομη είναι, ούτε σύμφωνη με τη δεοντολογία των ειδικοτήτων του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού και, εντέλει, δεν ωφελεί την λειτουργία των σχολικών μονάδων και των υποστηρικτικών δομών της ειδικής αγωγής” αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Ανεκμετάλλευτο επιστημονικό προσωπικό

Πρόταση που τίθεται επί τάπητος είναι πως με δεδομένη την ύπαρξη πολλών υποψηφίων αναπληρωτών (ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό), που αναμένουν να εργασθούν και έχουν υποβάλλει νόμιμα τις αιτήσεις τους, θα μπορούσε να καλυφθεί σε μεγάλο βαθμό το ζήτημα της υποστελέχωσης. “Οι άνθρωποι αυτοί είναι επιστήμονες που εδώ και πολλά χρόνια επέλεξαν τα νησιά μας για να ζήσουν και να εργασθούν αναβαθμίζοντας σημαντικά το τοπίο της παροχής ψυχοκοινωνικών υπηρεσιών στον τόπο μας” υπογραμμίζει ο Γιάννης Δεκαβάλλας, προσθέτοντας πως “σήμερα υπάρχουν μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, γονείς και εκπαιδευτικοί σε εναγώνια αναμονή για υπηρεσίες στήριξης και διάγνωσης”. Καταλήγοντας, αναφέρει πως, με βάση τα ανωτέρω, “Δεν είναι κατανοητό γιατί δεν γίνεται άμεσα η τοποθέτηση αναπληρωτών ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού στις Σ.Μ.Ε.Α.Ε., τα ΚΕ.Δ.Δ.Υ. και τα Κέντρα Υποστήριξης των Ε.Δ.Ε.Α.Υ. ώστε να καλυφθούν τα κενά με διαδικασίες νόμιμες και δεοντολογικά ορθές”.

Ετικέτες: