Οικονομικές εκκρεμότητες προς την υπεύθυνη εταιρεία μεταφοράς νερού καθιστούν ανενεργό ένα υδροφόρο πλοίο σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα

Προ των πυλών η λειψυδρία στα μικρά νησιά

Σύσκεψη στο Υπουργείο Ναυτιλίας και προσπάθειες υπερπήδησης των τραπεζικών εμποδίων

Αντιμέτωπα με τη λειψυδρία βρίσκονται τα άνυδρα νησιά στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα, με τον υπεύθυνο της εταιρείας μεταφοράς νερού, Χρήστο Ηλιακίδη να έχει γνωστοποιήσει στη Γενική Γραμματεία του Υπουργείου Ναυτιλίας και σε όλους τους αρμόδιους, πως θα προβεί στην παύση υδροδότησής τους εντός των επόμενων πέντε ημερών, στην περίπτωση που δεν διευθετηθούν άμεσα οι οφειλές προς την εταιρεία του.

Το θέμα απασχόλησε έντονα τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χθες στο αρμόδιο Υπουργείο, παρουσία του Γενικού Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Γιαννέλη στην οποία συμμετείχε και ο βουλευτής Δωδεκανήσου του Σύριζα, Νεκτάριος Σαντορινιός προκειμένου να αναζητηθεί λύση και να εισπράξει χρήματα η υπεύθυνη εταιρεία, ώστε να μπορέσει να συνεχίσει απρόσκοπτα στην υλοποίηση των υποχρεώσεών της.

Εν μέσω καλοκαιρινής περιόδου που οι ανάγκες αυξάνονται κατακόρυφα λόγω της επισκεψιμότητας, τα μικρά νησιά που εξαρτώνται άμεσα από την παρουσία των υδροφόρων πλοίων, φαίνεται να βρίσκονται “όμηροι” ακόμη και των πολιτικών εξελίξεων, αφού σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας, αν κι έχει πιστωθεί ένα μικρό μέρος των οφειλών στον λογαριασμό της εταιρείας μεταφοράς νερού, ωστόσο, οι αλλαγές που έχουν επέλθει στο τραπεζικό σύστημα και στις συναλλαγές, μπλοκάρουν τη διαχείρισή του.

Σχετικά με το θέμα μίλησε στην εφημερίδα ο κ. Ηλιακίδης, καθώς όμως και αιρετοί εκπρόσωποι των μικρών νησιών των Κυκλάδων, οι οποίοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, στην περίπτωση που δεν υπάρξει εντός των επόμενων 24ώρων αποτέλεσμα.

Σε εκκρεμότητα σημαντικές οφειλές που αφήνουν εκτεθειμένα... τα νησιά

Σύμφωνα με όσα γνωστοποίησε ο Χρήστος Ηλιακίδης, έχουν παρέλθει σχεδόν έξι μήνες από την τελευταία φορά που εισέπραξε κάποια χρήματα στο πλαίσιο της συνεργασίας που διατηρεί με το αρμόδιο Υπουργείο για την ικανοποίηση των αναγκών υδροδότησης των άνυδρων νησιών τόσο στις Κυκλάδες, όσο και στα Δωδεκάνησα. Ωστόσο, το ζήτημα που τον οδήγησε στην απόφαση να γνωστοποιήσει προς τους αρμοδίους, ότι αδυνατεί – όπως ισχυρίζεται – να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του, αφορά στο γεγονός ότι του ζητήθηκε η καταβολή φόρου ύψους περίπου 230 χιλ. Ευρώ προς τη εφορία, παρά το γεγονός ότι, το τελευταίο χρονικό διάστημα από την πλευρά του Υπουργείου, δεν έχει πληρωθεί. “Από τον Φεβρουάριο του 2015 υπάρχει θέμα. Υπήρξε μία απευθείας ανάθεση που δεν έχει εξοφληθεί, υπάρχει μία άλλη έως τον Ιούνιο που δεν έχει εξοφληθεί και τώρα βαδίζουμε ήδη στον Ιούλιο” τόνισε ο κ. Ηλιακίδης, απαντώντας στο ερώτημα που θέλει τον ίδιο, πράγματι να έχει εκφράσει την πρόθεση παύσης της διαδικασίας υδροδότησης, αν δεν δοθεί λύση στο πρόβλημά του. “Θα σταματήσω σε πέντε, έξι ημέρες. Δεν αντέχω άλλο. Έδωσα διορία” ανέφερε, λέγοντας πως, “Δεν είναι στο χέρι μου η λύση. Είναι θέμα της κυβέρνησης και του Υπουργείου Ναυτιλίας”.

Ο επί τέσσερις δεκαετίες υπεύθυνος κάλυψης των αναγκών υδροδότησης των μικρών νησιών που δεν διαθέτουν αφαλατώσεις, πρόσθεσε δε, πως, “Ήρθα σε επικοινωνία με το αρμόδιο Υπουργείο και τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου κι έχω κάνει και έγγραφα, που εξηγώ επανειλημμένως ότι θα σταματήσω αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση”, επισημαίνοντας στη συνέχεια, πως, έως και χθες το απόγευμα, δεν είχε ενημερωθεί σχετικά με κάποια πιθανή λύση. “Δεν γνωρίζω αν βγήκε κάτι ουσιαστικό για εμένα μέχρι τώρα από τη σύσκεψη. Μου χρωστούν περίπου 1 εκατ. Ευρώ και εξ αυτών, εγώ πρέπει τις 230 χιλ. ΦΠΑ να τις προκαταβάλλω στην Εφορία κι ας μην έχω πληρωθεί. Στο λογαριασμό της εταιρείας υπάρχει μόνον ένα χρηματικό ποσόν που αφορά στην προκαταβολή του Φεβρουαρίου περίπου 130 χιλ. Ευρώ και δεν μπορώ να πάρω ούτε ένα ευρώ”, σημείωσε χαρακτηριστικά, λέγοντας πως, επί της ουσίας, αυτός είναι και ο λόγος που τον οδήγησε στην ακραία απόφαση, με τις συνέπειες για τα μικρά νησιά, να είναι άμεσα ορατές.

Ένα υδροφόρο πλοίο στην “καρδιά” της τουριστικής περιόδου

Κληθείς να ενημερώσει αν πραγματοποιεί την παρούσα χρονική στιγμή ομαλά τη διαδικασία μεταφοράς νερού, ο ίδιος κατέστησε σαφές, πως, χωρίς να έχει χρήματα στη διάθεσή του, για την κάλυψη βασικών λειτουργικών αναγκών, έχει δυνατότητα λειτουργίας του ενός εκ των δύο υδροφόρων πλοίων. Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί, πως, οι σημερινές ανάγκες υδροδότησης στο νησιώτικο χώρο – σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα - και συγκεκριμένα στα άνυδρα νησιά που ανήκουν στα δύο νησιωτικά συμπλέγματα, έχουν αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό, λόγω της άφιξης επισκεπτών κι ως εκ τούτου, πολλαπλασιάζεται και ο βαθμός κατανάλωσης σε ημερήσια βάση.

“Ακόμη και να μη σταματήσω το ένα πλοίο που δουλεύει τώρα, δεν επαρκεί η ποσότητα νερού για Κυκλάδες και Δωδεκάνησα” σημείωσε, προσθέτοντας ότι, “Ένα πλοίο για τη διανομή νερού, το οποίο χρειάζεται να ταξιδεύει από το Καστελόριζο μέχρι την Κίμωλο, δεν είναι αρκετό λόγω της καλοκαιρινής περιόδου”. Εξήγησε μάλιστα πως, “Έπρεπε ήδη να έχω σε λειτουργία κι άλλο ένα ακόμη πλοίο, το οποίο δεν το λειτουργώ γιατί θα υποστώ κι άλλη οφειλή”.

Μιλώντας για τις ανάγκες αύξησης της συχνότητας των υδροφόρων πλοίων στα άνυδρα νησιά, ο κ. Ηλιακίδης εξήγησε πως, “Υπάρχει νησί που θέλει νερό κάθε δύο μέρες ενώ το χειμώνα μπορεί να χρειάζεται κάθε 20 ημέρες. Υπάρχει νησί που μπορεί να θέλει και κάθε έξι ημέρες διανομή νερού. Εξαρτάται από τις ανάγκες τους. Γι αυτό ήταν απαραίτητη η έναρξη λειτουργίας και του δεύτερου πλοίου” συμπλήρωσε, λέγοντας ταυτόχρονα, πως, “Αν ήταν χειμώνας οι ανάγκες θα καλύπτονταν. Ειδικά τον Αύγουστο όμως, οι ανάγκες διανομής πολλαπλασιάζονται σημαντικά”.

Υπογραμμίζεται πως, στις Κυκλάδες η εταιρεία του, εξυπηρετεί την Κίμωλο, την Αμοργό (Αιγιάλη και Κατάπολα), την Ηρακλειά αλλά και τη Δονούσα κατά κύριο λόγο.

Καταβάλλονται προσπάθειες άρσης των τραπεζικών αδιεξόδων...

Στο πλαίσιο του ρεπορτάζ, κατέστη γνωστό πως από την πλευρά του, το αρμόδιο Υπουργείο και ιδιαίτερα η ηγεσία του, επιχειρεί να δώσει λύση στο πρόβλημα, κάτι που έγινε γνωστό στους παρισταμένους της χθεσινής σύσκεψης. Μάλιστα, υπήρξε αναφορά στα ζητήματα που προκύπτουν από την εφαρμογή των capital controls βάσει όσων γνωστοποίησε σε τηλεφωνική επικοινωνία και ο κ. Σαντορινιός, ο οποίος τόνισε μεταξύ άλλων, πως, έχουν πιστωθεί κάποια χρήματα, αλλά δεν μπορεί να τα εκταμιεύσει ο υπεύθυνος της εταιρείας. Υπογράμμισε δε, ότι, υπήρχε πιθανότητα χθες να δοθεί λύση, λέγοντας παράλληλα, πως, στόχος του Υπουργείου ως φάνηκε, είναι να μην υπάρξει ούτε μία ημέρα διακοπής στη διαδικασία υδροδότησης των νησιών, ούτε σε Κυκλάδες, ούτε και σε Δωδεκάνησα.

Δονούσα: Έντονο πρόβλημα σε περίπτωση παύσης

Την ανάγκη να συνεχίσει ομαλά η μεταφορά νερού στα άνυδρα νησιά υπογράμμισε από την πλευρά του και ο πρόεδρος της Κοινότητας Δονούσας, αναφέροντας πως προς το παρόν, “έρχεται κι εφοδιάζει το νησί το πλοίο της υπεύθυνης εταιρείας”. “Προς το παρόν γίνεται κανονικά η υδροδότηση” επανέλαβε ο Δημήτρης Πράσινος, λέγοντας πως, ήδη εντός του Ιουλίου υπήρξε δύο φορές προσέγγιση του πλοίου μεταφοράς ενώ αναμένεται ακόμη μία άφιξή του. “Στην περίπτωση που σταματούσε θα αντιμετωπίζαμε μεγάλο πρόβλημα” τόνισε ο πρόεδρος, επισημαίνοντας πως, από την πλευρά του ιδιοκτήτη της εταιρείας, υπήρξε ενημέρωση για την πρόθεση διακοπής της υδροδότησης, αν δεν δοθεί λύση στο οικονομικό μπλοκάρισμα που αντιμετωπίζει. “Μας γνωστοποίησε ότι θα σταματούσε αν δεν λυθούν τα προβλήματα” δήλωσε ο κ. Πράσινος, εκφράζοντας την πεποίθηση πως, από το Υπουργείο θα διευθετηθεί το θέμα.

Κίμωλος: Σε έκτακτη περίπτωση, υδροδότηση με πλοία του Πολεμικού Ναυτικού

“Σχετικά με το φετινό καλοκαίρι στο νησί είναι το μοναδικό άγχος που έχω, το θέμα της υδροδότησης” δήλωσε εξ αρχής ο δήμαρχος της Κιμώλου, Κωνσταντίνος Βεντούρης ο οποίος είχε ενημερωθεί για τα ζητήματα που αντιμετωπίζει η εταιρεία υδροδότησης. “Μας δήλωσε αδυναμία να μπορέσει να αντεπεξέλθει οικονομικά. Είναι αδύνατον με ένα πλοίο να βγάλει τη σεζόν και σε Δωδεκάνησα και σε Κυκλάδες” σημείωσε ο δήμαρχος, εκφράζοντας την ανησυχία του λόγω της αύξησης των αναγκών κατανάλωσης νερού, αφού στο νησί φθάνουν επισκέπτες. “Ξεκίνησε αυτήν την εβδομάδα η άφιξη επισκεπτών στο νησί και αυτή τη στιγμή φοβόμαστε μη μείνουμε χωρίς νερό. Έχω ενημερώσει τηλεφωνικά και τον υπεύθυνο της Γενικής Γραμματείας και αν δεν γίνει κάτι, θα στείλω κι έγγραφο αύριο” πρόσθεσε ο κ. Βεντούρης, υπογραμμίζοντας πως, έλαβε την απάντηση ότι από το Υπουργείο αναζητούν τρόπο αντιμετώπισης των οικονομικών εκκρεμοτήτων. “Μου γνωστοποιήθηκε ότι προσπαθούν να αναζητήσουν λύση. Πάντως, από την πλευρά μας, είχαμε δηλώσει εξ αρχής, πως αν υπάρξει αδυναμία για να μην εισπράξουμε αρνητικές συνέπειες, θα είναι απαραίτητο να μας εξυπηρετήσουν ακόμη και με πλοία του Πολεμικού Ναυτικού”. Ο ίδιος, προχώρησε στην εκτίμηση δε, πως, “Αυτή την περίοδο έχουμε τουρισμό, λειτουργία επιχειρήσεων κι ενοικιαζομένων δωματίων, νομίζω πως θα πάθουμε μεγάλη ζημιά αν δεν υπάρξει αποτέλεσμα. Αν τελικά δηλώσει αδυναμία, θα πρέπει η Γενική Γραμματεία να στείλει το Πολεμικό Ναυτικό”.

Ανάγκη απλοποίησης των διαδικασιών για τη λειτουργία αφαλατώσεων

Ερωτηθείς για τις ενέργειες που απομένουν ώστε να τεθεί σε λειτουργία μονάδα αφαλάτωσης στο νησί, ο κ. Βεντούρης, πρόσθεσε πως, απαιτείται η απλοποίηση των διαδικασιών σε επίπεδο αδειοδοτήσεων. “Έχουμε στο νησί τις μονάδες αφαλάτωσης που είναι προμήθεια της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και είμαστε σε εξέλιξη για τις μελέτες. Έχουμε ακόμη χρόνο για την οριστική μελέτη” δήλωσε, λέγοντας ταυτόχρονα πως, “Ενάμιση χρόνο παλεύουμε και ακόμη δεν έχουμε πάρει την άδεια εγκατάστασης. Ας ελπίσουμε ότι θα βρεθούν και τα χρήματα για να δημοπρατηθεί. Όμως, πρέπει να κατανοήσουν ότι χρειάζεται να απλοποιήσουν τις διαδικασίες, οι οποίες είναι χρονοβόρες”.

Αξίζει να υπενθυμιστεί, ότι το συγκεκριμένο θέμα είχε απασχολήσει και τα μέλη της πρόσφατης συνεδρίασης του περιφερειακού συμβουλίου.

Αμοργός: Με σύνεση η κατανάλωση νερού

“Είμαστε ένα από τα νησιά που εξυπηρετούνται κι έχουμε μεγάλο πρόβλημα καθώς διανύουμε το μέσον της τουριστικής περιόδου κι έχει αρχίσει να αυξάνεται ο αριθμός των επισκεπτών. Αν δεν μας προμηθεύσουν νερό, οι γεωτρήσεις που έχουμε, δεν επαρκούν για να καλύψουμε τις ανάγκες της Αμοργού” δήλωσε παρακάτω ο δήμαρχος, Νικόλαος Φωστιέρης, εξηγώντας πως, ευτυχώς μέχρι στιγμής δεν έχει παρατηρηθεί έλλειψη. Ωστόσο, τόνισε, ότι ο Δήμος έχει εκδώσει σχετική ενημέρωση προς τους κατοίκους αλλά και τους επισκέπτες, ώστε να μη γίνεται αλόγιστη χρήση. “Ισχυρίζεται ο ιδιοκτήτης ότι δεν έχει πληρωθεί και δεν έχει δεύτερο πλοίο αφού δεν υπάρχουν πιστώσεις. Θέλω να πιστεύω ότι από τη στιγμή που υπεγράφη η συμφωνία, θα ομαλοποιηθεί η κατάσταση, θα πληρωθεί ο ίδιος και θα συνεχίσει την υποχρέωσή του” συμπλήρωσε, καταλήγοντας πως, για την αποφυγή προβλημάτων, “Έχουμε εκδώσει ανακοινώσεις από την πλευρά του Δήμου ώστε να γίνεται συνετή κατανάλωση”.