Τελική εκδήλωση του προγράμματος “Archipelago – LNG” στο πλαίσιο ημερίδας της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου

Συμπεράσματα και προοπτικές

Τα αποτελέσματα και οι προοπτικές χρήσης του υγροποιημένου φυσικού αερίου στον ελλαδικό χώρο και δη στα νησιά, ως καύσιμο ναυτιλίας και ακτοπλοΐας παρουσιάσθηκαν στη χθεσινή ημερίδα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στη Σύρο, στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης του προγράμματος “Archipelago – LNG”.

Μικρό ιστορικό κι εταίροι

Ο κύκλος του εν λόγω προγράμματος, που άνοιξε τον Οκτώβριο του 2013 με τη συνάντηση της τότε Περιφερειακής Αρχής με τις τοπικές Αρχές της Σύρου για την ανάλυση των αναγκών της περιοχής για εναλλακτικά καύσιμα και πρακτικές στην ενέργεια και τις μεταφορές, συνέχισε να διαγράφεται τον Δεκέμβριο του 2013, οπότε και υπήρξε η συμφωνία για υποβολή πρότασης στο TEN-T (DG-MOVE) αλλά και η οργάνωση του εταιρικού σχήματος με την ενθάρρυνση της Ελληνο-Γερμανικής Συνέλευσης, ενώ συνεχίστηκε τους μήνες Μάρτιο και Σεπτέμβριο του 2014 με την υποβολή κι έγκριση της πρότασης από την ΕΕ, φθάνοντας στη χθεσινή ημέρα ολοκλήρωσής του.

Πέραν των ανωτέρω, πραγματοποιήθηκε επιπλέον, στις 17 Ιουνίου μία σχετική ημερίδα στην Αθήνα, της οποίας ακολούθησε στις 4-5 Νοεμβρίου ένα διήμερο φόρουμ, στη διάρκεια του οποίου, ο αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, Γιώργος Λεονταρίτης είχε τονίσει μεταξύ άλλων, πως, “Είναι αδιάπτωτο το ενδιαφέρον και συνεχής η μέριμνα της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης για διερεύνηση και υλοποίηση δράσεων που θα συμβάλλουν στην καλύτερη και οικονομικότερη σύνδεση των νησιών μεταξύ τους και με την ηπειρωτική Ελλάδα”.

Αξίζει να υπενθυμιστεί πως, εταίροι του έργου είναι οι εξής: Περιφέρεια Ν. Αιγαίου – Συντονιστής, ΔΕΠΑ, ΕΚΕΤΑ, Νεώριο Σύρου και SeaJets ενώ υποστηρικτές υπήρξαν το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), ο Νορβηγο- Γερμανικός Νηογνώμονας (DNV GL Maritime), η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ) καθώς και ηΕλληνο-Γερμανική Συνέλευση (DGV).

Θετικοί στην προώθηση του LNG

Πριν τις εξειδικευμένες παρουσιάσεις των ομιλητών σχετικά με: το στρατηγικό πλαίσιο επενδύσεων μεταφορών στην περιοχή του Ν. Αιγαίου, το LNG ως καύσιμο στη ναυτιλία στην ΕΕ και τις εφαρμογές του, καθώς επίσης και τις προοπτικές και δυνατότητες ανάπτυξης της Ελληνικής Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων με χρήση LNG, αλλά και την ανάπτυξή του στην Ελλάδα και την ένταξη των νησιών στον ευρύτερο ευρωπαϊκό σχεδιασμό, απηύθυναν χαιρετισμό, εκπρόσωποι των εταίρων.

“Μετά από μία δύσκολη πορεία αναμφισβήτητα, φθάσαμε στην ολοκλήρωση του προγράμματος, το οποίο νομίζω πως είναι πάρα πολύ σημαντικό, καθώς θα αποτελέσει ένα ισχυρό εφόδιο στα χέρια αυτών, οι οποίοι επιθυμούν στο μέλλον να το αξιοποιήσουν” δήλωσε ο Γιώργος Λεονταρίτης, προσθέτοντας πως, “το ερευνητικό πρόγραμμα “Archipelagos LNG” εξετάζει τη δυνατότητα χρήσης του υγροποιημένου αερίου σε πολλές μορφές. Μία από αυτές είναι και η ναυτιλία. Στο χώρο μας δε, στα νησιά του Αιγαίου είναι γνωστό ότι από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα ανάλογα με την εφευρετικότητα της εποχής είχαμε τα κωπηλατικά πλοία, τα ιστιοφόρα, περάσαμε στα ατμόπλοια, τα πλοία που κινούνται με πετρέλαιο και είναι γεγονός ότι όσο εξελίσσεται η τεχνολογία θα αλλάζουν και οι μορφές ενέργειας που θα χρησιμοποιούν τα πλοία αλλά και οι κοινωνίες τοπικά και οι πόλεις προκειμένου να λειτουργούν”. Δηλώνοντας κατηγορηματικά την ικανοποίησή του για τα αποτελέσματα του προγράμματος, σημείωσε πως, “Η σημερινή παρουσίαση νομίζω ότι θα διώξει και την τελευταία αμφιβολία και γκρίζα ζώνη που υπήρξε και τους φόβους που είχαν εκδηλωθεί στην αρχική παρουσίαση για το τί πρόκειται να συμβεί και τί είναι τελικά αυτό το υγροποιημένο αέριο, που θα γίνουν δεξαμενές, πώς θα χρησιμοποιηθεί.

Αισθάνομαι ιδιαίτερη ικανοποίηση διότι η χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου, δε θα πατήσει επί πτωμάτων. Χαίρομαι καθώς αυτό που πίστευα από την αρχή είναι και το αποτέλεσμα της μελέτης. Δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος, αντιθέτως, αυτή η μελέτη ανοίγει δρόμους εξέλιξης στη χρήση της ενέργειας για το μέλλον. Αυτή ήταν η αρχική στόχευση, αυτή είναι και η κατάληξη του προγράμματος”.

Σε παρόμοιο μήκος κύματος και η τοποθέτηση της εκπροσώπου του Υπ. Οικονομικών και Οικονομίας, Βασιλικής Παχή, αλλά και του εκπροσώπου του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, Φραγκίσκου Βακόνδιου. Πέραν αυτών, ο Εμπορικός Διευθυντής του Νεωρίου, Γιώργος Αλτουβάς, λιτός στην αναφορά, υπογράμμισε πως, “Πιστεύουμε ότι είναι ένα εργαλείο για να αναβαθμίσουμε τις εγκαταστάσεις μας. Γενικά το Νεώριο ασχολείται με την επισκευή και κατασκευή πλοίων. Είναι μία καθαρά ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη κι ελπίζω ότι θα μπορέσει να προσφέρει ό,τι καλύτερο σε αυτόν τον τομέα”.

Στόχοι, λιμάνια και ναυπηγεία

Στόχοι όπως καταγράφηκαν στην τελική παρουσίαση για τη χρήση LNG στον ελλαδικό χώρο είναι “ο προσδιορισμός του βασικού τεχνικού και οικονομικού πλαισίου της μικρής κλίμακας ΥΦΑ ως αλυσίδα αξίας για τα θαλάσσια καύσιμα στο Νότιο Αιγαίο (bunkering, μετατροπές πλοίων σε LNG, ετοιμότητα ναυπηγείων για τις μετατροπές) αλλά και η διατύπωση συστάσεων νομοθετικού χαρακτήρα προς τις ελληνικές αρχές όσον αφορά τόσο τις τεχνικές όσο και τις οικονομικές πτυχές της αλυσίδας εφοδιασμού ΥΦΑ στις νησιωτικές περιοχές, χρησιμοποιώντας ως αναφορά την περιοχή του Νοτίου Αιγαίου”. Επίσης, πέραν των πλεονεκτημάτων που απαρίθμησαν οι ομιλητές από τη χρήση του LNG σε επίπεδο κόστους αλλά και σε θέμα περιορισμού περιβαλλοντικών επιπτώσεων,προέβησαν σε τρεις βασικές διαπιστώσεις σχετικά με τα λιμάνια. Ακολουθούν όπως διατυπώθηκαν: “Μικρές δυνατότητες ανεφοδιασμού πλοίων από σταθερή εγκατάσταση μέσα στα όρια του λιμανιού. Ανάγκη εξέτασης εναλλακτικών μεθόδων εφοδιασμού (Ship-To- Ship, Truck-To-Ship, portable tank transfer). Βάσει της αξιολόγησης των εξεταζόμενων λιμανιών, επιλέγονται τα λιμάνια του Πειραιά και του Ηρακλείου για εκτεταμένη ανάλυση της αλυσίδας ανεφοδιασμού LNG”.

Τέλος, σχετικά με τα ναυπηγεία και τις δυνατότητες συνδρομής τους στην προώθηση του LNG, διαπιστώθηκε πως, είναι “Απαραίτητες κάποιες εργασίες και προσθήκες, όπως τεχνικός εξοπλισμός (πρόσθετη δεξαμενή LNG type C έως 100 m3)”, καθώς επίσης αναγκαία θεωρείται και η εκπαίδευση προσωπικού, η ύπαρξη πληροφοριακών εργαλείων (IT Tools) αλλά και η λήψη μέτρων ασφαλείας.

Συνολικά η παρουσίαση των προοπτικών και των κύριων αποτελεσμάτων του προγράμματος φιλοξενείται στην ιστοσελίδα της “Κοινής Γνώμης”.

Ετικέτες: