Έως τις 31 Οκτωβρίου του 2016 ζητά την παράταση των ισχυόντων επιδοτούμενων αεροπορικών δρομολογίων για τις άγονες γραμμές το περιφερειακό συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου

Άμεση παράταση και συμμετοχή στον επανασχεδιασμό

Την κατάθεση προτάσεων προς το Υπ. Μεταφορών εκ μέρους της ΠΝΑΙ, υπογράμμισε μεταξύ άλλων στην τοποθέτησή του ο Περιφερειάρχης σχετικά με την απαίτηση “εξορθολογισμού των γραμμών”

 

Τη διασφάλιση της εξυπηρέτησης των νησιωτών και των επισκεπτών που μεταβαίνουν από και προς τα νησιά της άγονης γραμμής μέσω της άμεσης ικανοποίησης του αιτήματος της παράτασης των ισχυόντων επιδοτούμενων αεροπορικών δρομολογίων έως και τις 31 Οκτωβρίου του 2016 από το Υπουργείο Μεταφορών, υπογράμμισε ως αναγκαιότητα το περιφερειακό συμβούλιο του Νοτίου Αιγαίου, κατά τη χθεσινή συνεδρίασή του στη Ρόδο.

Το σοβαρό θέμα τέθηκε – εκτάκτως - επί τάπητος, με φόντο την αναστάτωση που έχει προκληθεί στις τοπικές κοινωνίες των νησιών του Νοτίου Αιγαίου που “ανήκουν” κι εξυπηρετούνται από τις επιδοτούμενες γραμμές, λόγω των πρόσφατων δηλώσεων του Υπουργού Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη περί υλοποίησης “εξορθολογισμού των γραμμών” αλλά και προώθησης ενός συνολικού επανασχεδιασμού τους.

Ορμώμενος από τη “μνημονιακή απαίτηση” που ζητά τον περιορισμό του υψηλού κόστους αυτών των γραμμών, στην τοποθέτησή του, ο Γιώργος Χατζημάρκος τόνισε μεταξύ άλλων πως, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου έχει την πρόθεση να συμμετάσχει σε έναν διάλογο με το αρμόδιο Υπουργείο, προκειμένου να καταθέσει προτάσεις.

Κατηγορηματική θέση του συνόλου των μελών του περιφερειακού συμβουλίου υπήρξε η ανάγκη προάσπισης των μεταφορικών αναγκών στο Νότιο Αιγαίο, με τα μέλη να υπερψηφίζουν την εισήγηση του Περιφερειάρχη για αποστολή επιστολής με αίτημα την άμεση παράταση των ισχυουσών συμβάσεων δεδομένης και της προσεχούς έναρξης της τουριστικής περιόδου, με τους αιρετούς της Λαϊκής Συσπείρωσης – μόνον – να καταψηφίζουν την πρόταση, διατυπώνοντας την πάγια πολιτική τοποθέτησή τους.

Θα πρέπει να υπενθυμιστεί ότι, ήδη έχουν αντιδράσει ενόψει των σημαντικών εξελίξεων αιρετοί των Κυκλάδων, ανάμεσα στους οποίους ο δήμαρχος Πάρου, Μάρκος Κωβαίος και ο έπαρχος Πάρου – Αντιπάρου, Κωνσταντίνος Μπιζάς με ανακοινώσεις τους.

Δυνατότητα παράτασης έως 31 Οκτωβρίου με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση

Ειδικότερα, στο πλαίσιο της εισήγησής του, ο Γιώργος Χατζημάρκος σημείωσε πως, οι ισχύουσες συμβάσεις λήγουν στις 31 Μαρτίου του 2016 ενώ τόνισε πως, η διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού – ο οποίος έως και σήμερα δεν έχει προκηρυχθεί - δεν προβλέπεται να ολοκληρωθεί νωρίτερα από το τέλος του τρέχοντος έτους. “Σήμερα δεν υπάρχει ούτε κείμενο προκήρυξης, ούτε σχέδιο και βεβαίως, δεν έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός. Άρα, σήμερα που μιλάμε - 10 Φεβρουαρίου - λέμε ότι στην καλύτερη των περιπτώσεων, η χώρα θα έχει αποτέλεσμα συμβασιοποιημένο, δηλαδή θα έχει αναδόχους γι αυτές τις γραμμές τέλος του 2016”.

Ως εκ τούτου, όπως εξήγησε, κρίνεται επιβεβλημένη η παράταση των ισχυουσών συμβάσεων που έχουν συναφθεί με τις αεροπορικές εταιρείες για την κάλυψη των επιδοτούμενων γραμμών, προκειμένου η εξυπηρέτηση κατοίκων αλλά κι επισκεπτών να συνεχιστεί κανονικά και χωρίς προβλήματα. “Άμεσα λοιπόν, πρέπει να γίνει κάτι, καθώς ξεκινά και η τουριστική περίοδος και μετά τον Μάρτιο δεν μπορούν να έχουν αναρτημένα δρομολόγια οι εταιρείες, χωρίς να ξέρουν αν θα τα πραγματοποιήσουν” ανέφερε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας επιπλέον, πως θα πρέπει να κατοχυρωθεί η απουσία προβλημάτων στην εκτέλεσή τους, ακριβώς λόγω και της έναρξης της τουριστικής περιόδου.

Εν συνεχεία και σχετικά δε, με το κόστος αυτών των γραμμών, ο Περιφερειάρχης τόνισε ότι είναι εξασφαλισμένη η χρηματοδότησή τους έως και το τέλος Οκτωβρίου, αφού αυτή προέρχεται από το 20% των εσόδων του σπατοσήμου και κατά συνέπεια, υποστήριξε ότι είναι απόφαση του αρμόδιου Υπουργείου να παρατείνει τις συμβάσεις με τις τέσσερις αεροπορικές εταιρείες.

“Μέχρι εκείνη την ημερομηνία ο Υπουργός έχει διασφαλισμένη και “στο χέρι του” τη διαχείριση του ποσού για την χρηματοδότηση των γραμμών. Μετά, τα ποσά αυτά περνούν στη διάθεση των διαχειριστών των αεροδρομίων της Κοινοπραξίας Fraport κλπ. Από τον Νοέμβριο και μετά δηλαδή” εξήγησε χαρακτηριστικά, καλώντας το σώμα να στηρίξει το αίτημα προς το Υπουργείο.

Διάλογος με Υπουργείο και προτάσεις για τον επανασχεδιασμό

Στο διάστημα που απομένει και συγκεκριμένα από τον Μάρτιο έως και την κρίσιμη ημερομηνία της 31ης Οκτωβρίου κατέστη σαφές πως, “θα επιδιωχθεί, σε στενή συνεργασία με την κυβέρνηση και τους εμπλεκόμενους φορείς, ο επανασχεδιασμός του δικτύου των επιδοτούμενων αεροπορικών γραμμών, στο πλαίσιο της ανάγκης εξορθολογισμού τους και περικοπής του συνολικού κόστους των επιδοτήσεων”, όπως άλλωστε πρόσφατα γνωστοποίησε ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης, κατά τη διάρκεια ομιλίας του στη Βουλή.

“Η λογική του Υπουργού να υπάρξει ένας επανασχεδιασμός και να αξιολογηθούν να κριθούν οι γραμμές, οι οποίες επιδοτούνται είναι μία λογική που δεν την απορρίπτουμε. Κι αυτή είναι και η δική μου εισήγηση στο περιφερειακό συμβούλιο” πρόσθεσε ο κ. Χατζημάρκος, εξηγώντας μάλιστα πως, ως Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, “ευχαρίστως μπαίνουμε σε αυτήν τη συζήτηση”. Μάλιστα, συμπλήρωσε ότι, “Σε ό,τι αφορά το ετήσιο κόστος, επίσης είναι μία συζήτηση στην οποία μπαίνουμε” επαναλαμβάνοντας πως, για όλα τα ζητήματα που σχετίζονται με τις αεροπορικές γραμμές των άγονων γραμμών, “προφανώς και θα είμαστε στο πλευρό του Υπουργού, του Υπουργείου και της κυβέρνησης για να συμμετάσχουμε σε αυτόν τον επανασχεδιασμό με τις δικές μας προτάσεις”.

Διατύπωσε την πεποίθησή του δε, πως, “μέσα από την συνεργασία με τον αρμόδιο Υπουργό θα διασφαλιστεί η συνέχιση της αεροπορικής εξυπηρέτησης των νησιών του Νοτίου Αιγαίου, παράλληλα με την άρση των στρεβλώσεων του συστήματος, όπου πραγματικά απαιτείται”.

Εφικτή η μείωση του κόστους από συγκεκριμένες γραμμές

Χωρίς να υπεισέρχεται σε λεπτομέρειες αναφορικά με το περιεχόμενο των προτάσεων της Περιφέρειας, ο ίδιος ο Περιφερειάρχης, ξεκαθαρίζοντας πως, μέλημα της ΠΝΑΙ είναι η προάσπιση των νησιών, υπήρξε αιχμηρός στην αναφορά του σχετικά με το ποιές γραμμές θα μπορούσαν ενδεχομένως να συνδράμουν στην κατεύθυνση του περιορισμού του υψηλού κόστους σε πανελλαδικό επίπεδο (υπενθυμίζεται ότι το ποσόν ανέρχεται σε περίπου 45 εκατομμύρια ευρώ) αναφέροντας συγκεκριμένα: Αθήνα – Ζάκυνθος, Άκτιο - Σητεία, Αλεξανδρούπολη – Σητεία, Αθήνα – Κοζάνη – Καστοριά, Θεσσαλονίκη – Κέρκυρα. “Έχει ήδη μελετηθεί για κάποιες γραμμές, ότι από αυτές μόνο, μπορεί να προκύψει μία εξοικονόμηση της τάξεως περίπου του 30%” δήλωσε κατηγορηματικά, προκαταλαμβάνοντας την απάντηση και στην πιθανή ερώτηση αν η Περιφέρεια “δείχνει με το δάχτυλο τη ζημιά άλλων περιοχών”.

“Εδώ θα μου επιτρέψετε να πω το εξής: Στο ΦΠΑ αυτό έκαναν όλες οι άλλες περιοχές για εμάς. Αρκετά με την ευγένεια. Γιατί είμαστε εξαιρετικά ευγενείς μέχρι τώρα. Στο ΦΠΑ όλες οι άλλες περιοχές μας έδειχναν. Λέω λοιπόν εγώ τώρα, ότι δε θα το γράψω, αλλά αν ερωτηθώ, “πώς κύριε μπορεί να προκύψει η απαιτούμενη μείωση””, θα προκύψουν σχετικές προτάσεις όπως ανέφερε συμπληρωματικά.

Ο ίδιος, δεν παρέλειψε μάλιστα, να κάνει επιγραμματική αναφορά και στις βελτιώσεις τουλάχιστον τριών αεροδρομίων των Κυκλάδων (Πάρος, Νάξος, Μήλος) που μπορούν να υλοποιηθούν σύμφωνα με τις καταγεγραμμένες “υποδείξεις” της ΥΠΑ, γεγονός που αφενός μπορεί να εξυπηρετήσει καλύτερα αεροσκάφη, τα οποία θα μπορούσαν να δρομολογήσουν οι εταιρείες κι αφετέρου να υπάρξει και χαμηλότερο εισιτήριο για τους επιβάτες, αλλά και μία περιορισμένη εξοικονόμηση κόστους (7%) για το κεντρικό κράτος.

Αξίζει να τονισθεί, πως, η παράταξη και της μείζονος αντιπολίτευσης ενέκρινε και στήριξε την εισήγηση της Περιφερειακής Αρχής.

Πολιτική τοποθέτηση από τη Λαϊκή Συσπείρωση

Καταψηφίζοντας την εισήγηση του κ. Χατζημάρκου, η επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Νοτίου Αιγαίου, Μαρία Χατζηγιάννη προέβη στην παρουσίαση της πάγιας πολιτικής θέσης της, ασκώντας παράλληλα κριτική όσον αφορά στην κερδοφορία των εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε αυτές τις επιδοτούμενες γραμμές, χωρίς – όπως σημείωσε - να εξυπηρετείται ομαλά ο κάθε πολίτης - νησιώτης. “Έχει παγιωθεί ο όρος “άγονες γραμμές” και επάνω σε αυτόν έχουν θησαυρίσει και ακτοπλόοι και αεροπορικές εταιρείες. Υπάρχουν πράγματι άγονες γραμμές ή μη κερδοφόρες γραμμές;” σχολίασε χαρακτηριστικά η ίδια, τονίζοντας πως, “Επάνω σε αυτό το ερώτημα λοιπόν, επειδή πιστεύουμε ότι η συγκοινωνία γίνεται και αναπτύσσεται και υπάρχει με βάση το κριτήριο του κέρδους, δεν μπορεί σε καμία περίπτωση, να έχουν την εξυπηρέτηση που θέλουν οι νησιώτες”. Ακριβώς γι αυτό, υπογράμμισε στη συνέχεια πως, “παρουσιάζεται το πρόβλημα και γι αυτό υπάρχουν πανάκριβα εισιτήρια σε όλα τα νησιά”. Από την πλευρά της Λαϊκής Συσπείρωσης, η επικεφαλής της, συμπλήρωσε μάλιστα ότι, “όσο και να προσπαθείς να διαχειριστείς αυτήν την κατάσταση, λύση δε θα βρεις”, τονίζοντας μάλιστα και τον κίνδυνο “να προκύψει μείωση δρομολογίων”.

Αντιδρώντας και στην απόφαση της Περιφέρειας να συζητήσει επί αυτής της βάσης της “διαχείρισης του προβλήματος”, επεσήμανε ως λύση εκ μέρους της παράταξής της, ότι μπορεί να αποτελέσει μόνον “η ύπαρξη ενός εθνικού φορέα συγκοινωνιών ώστε να εξυπηρετείται ο κάθε νησιώτης”. “Αυτή είναι η πρότασή μας” σημείωσε ακολούθως, καταλήγοντας πως, “απ΄ ό,τι φαίνεται εδώ όλες οι παρατάξεις συμφωνούν να διαχειριστούν αυτό το πρόβλημα” για το οποίο υποστήριξε πως, “ούτως ή άλλως εκ του νόμου προβλέπεται η παράταση και είναι κάτι που μπορεί να το κάνει η κυβέρνηση και χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του περιφερειακού συμβουλίου”.