Ομόφωνη απόφαση των περιφερειακών συμβούλων για τις επιδοτούμενες αεροπορικές γραμμές των νησιών

Κατηγορηματική αντίθεση στην έκπτωση

Προάσπιση των συμφερόντων των δεκαπέντε “γραμμών” στο Ν. Αιγαίο

Σε αντίθετη κατεύθυνση από τις προτεινόμενες περικοπές στις τακτικές επιδοτούμενες αεροπορικές γραμμές του Υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων για τις άγονες γραμμές κινείται το περιφερειακό συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου, το οποίο κι αποφάσισε ομόφωνα όχι μόνον να μη δεχθεί τη μείωση αυτών, αλλά να αιτηθεί και αύξηση των δρομολογίων προς εξυπηρέτηση των νησιωτών και των επισκεπτών.

Ο ιδιαίτερος χαρακτήρας του νησιώτικου χώρου των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου, καθώς επίσης κι άλλων γραμμών της χώρας, φαίνεται να μη λαμβάνεται υπόψιν από το αρμόδιο Υπουργείο, το οποίο στο πλαίσιο της διαβούλευσης της πρόσκλησης για τη διενέργεια διαγωνισμού με σκοπό την τετραετή ανάθεση της εκτέλεσης των συνολικά 28 αεροπορικών δρομολογίων στην Ελλάδα, κατέστησε σαφή την πρόθεσή του να “καλύψει” πολύ περιορισμένο αριθμό πτήσεων και θέσεων σε εβδομαδιαία βάση.

Σύμφωνα με όσα τονίσθηκαν εκ μέρους της Περιφερειακής Αρχής, το Υπουργείο Μεταφορών για το έτος 2016 προέβη σε τεράστια μείωση των κονδυλίων, που αγγίζει σχεδόν το 72%, καθώς το ποσό δεν ξεπερνά τα 12 εκατ. ευρώ, ενώ το 2015 ήταν περί τα 51 εκατ. ευρώ και το 2014 περί τα 45 εκατ. ευρώ.

Πρέπει να σημειωθεί, πως, η νέα ανάθεση στην οποία θα προβεί το αρμόδιο Υπουργείο θα αφορά στο διάστημα από 1η Οκτωβρίου του 2016 έως και την 30η Σεπτεμβρίου του 2020.

Σχέδιο σε διαβούλευση και αλλαγές

Ειδικότερα, στο περιεχόμενο του σχεδίου που προτείνει το Υπουργείο και υπογράφει ο αρμόδιος Υπουργός, Χρήστος Σπίρτζης, καθίσταται εμφανής η δραστική μείωση της συχνότητας των δρομολογίων, καθώς επίσης και του αριθμού των προσφερόμενων θέσεων συγκριτικά με τα παλαιότερα χρόνια (2012-2016), γεγονός που προκαλεί έντονο προβληματισμό καθώς αυτή η κατάσταση θα επηρεάσει τη δυνατότητα των μετακινήσεων των νησιωτών και των επισκεπτών. Από το περιεχόμενο των προτάσεων του κ. Σπίρτζη προκύπτει μάλιστα πως, οι μεγάλες περικοπές και στις 28 γραμμές εστιάζεται στους χειμερινούς μήνες σε σχέση με όσα ίσχυαν έως και τέλος Μαρτίου του 2015. Θα πρέπει να επισημανθεί δε, πως, πραγματοποιείται αλλαγή και ως προς τις περιόδους, αφού μέχρι σήμερα το έτος χωριζόταν σε χειμερινή και καλοκαιρινή περίοδο, ενώ στο εξής προτείνονται τρεις χρονικές κατηγορίες. Αυτές έχουν ως ακολούθως: Η χαμηλή περίοδος (Νοέμβριος έως και Μάρτιος)
, η μέση περίοδος (Απρίλιος, Μάιος, Οκτώβριος) και
 η υψηλή θερινή περίοδος (Ιούνιος έως και Σεπτέμβριος).

Σε 50% το ποσοστό μείωσης για τη Σύρο

Στο γενικότερο πλάνο των περικοπών των επιδοτούμενων γραμμών εντάσσεται και η πρωτεύουσα των Κυκλάδων, με τα προσφερόμενα (στο σχέδιο του Υπουργείου) δρομολόγια και τις προσφερόμενες αεροπορικές θέσεις να μειώνονται στο 50%. Συγκεκριμένα, μέχρι σήμερα για τη γραμμή Αθήνα – Σύρος τη χειμερινή και την καλοκαιρινή περίοδο υπήρχαν 6 πτήσεις με 120 θέσεις εβδομαδιαίως, ενώ πλέον στις προτάσεις αναφέρεται πως, για τη χαμηλή, την υψηλή και τη μέση περίοδο επιδοτούνται από 3 πτήσεις και 120 θέσεις εβδομαδιαίως.

“Για τη Σύρο η πρόταση του Υπουργείου είναι να μείνει σταθερό στη χαμηλή, στη μέση και την υψηλή περίοδο. Το Υπουργείο πιστεύει ότι στη Σύρο είτε είναι Ιανουάριος, είτε Αύγουστος οι 60 θέσεις φθάνουν. Κόβει 50%. Στη Σύρο δεν αναγνωρίζεται η τουριστική λειτουργία της” σχολίασε ο Περιφερειάρχης στην τοποθέτησή του, τονίζοντας πως, αντιθέτως, “Σε άλλους προορισμούς η χαμηλή με την υψηλή περίοδο έχει μία διαφορά”.

Τα δεδομένα στα νησιά των Κυκλάδων και οι προτεινόμενες αλλαγές

Πέραν της περίπτωσης της Σύρου, έγινε αναφορά στο σύνολο των αεροπορικών δρομολογίων των άγονων γραμμών, μεταξύ των οποίων εντάσσονται τρία ακόμη νησιά των Κυκλάδων. Πιο αναλυτικά, στη γραμμή “Αθήνα – Μήλος” ίσχυαν μέχρι σήμερα τα παρακάτω: χειμερινή περίοδος 7 δρομολόγια, 245 θέσεις, θερινή περίοδος 10 δρομολόγια, 350 θέσεις, ενώ η πρόταση του Υπουργείου μεταβάλλει την κατάσταση και περικόπτει τα επιδοτούμενα δρομολόγια και τις προσφερόμενες θέσεις ως ακολούθως: 4 δρομολόγια την χαμηλή περίοδο με 120 θέσεις εβδομαδιαίως, τη μέση περίοδο 5 πτήσεις με 150 θέσεις και την υψηλή περίοδο 7 πτήσεις με 210 θέσεις. Όπως παρατήρησε ο κ. Χατζημάρκος για τη συγκεκριμένη περίπτωση, “Το Υπουργείο κάνει πολύ μεγάλη περικοπή στην υψηλή περίοδο”.

Σε ό,τι αφορά τη γραμμή “Αθήνα – Νάξος” παρατηρούνται εξίσου σημαντικές αλλαγές κι “εκπτώσεις” σε δρομολόγια. Μέχρι σήμερα, για τη χειμερινή περίοδο επιδοτούνταν 6 πτήσεις και 180 θέσεις εβδομαδιαίως καθώς και 9 πτήσεις και 270 θέσεις κατά τη θερινή περίοδο. Η νέα πρόταση διαμορφώνεται ως εξής: 2 πτήσεις την χαμηλή περίοδο και 60 θέσεις εβδομαδιαίως, 3 πτήσεις τη μέση περίοδο και 90 θέσεις εβδομαδιαίως, ενώ την υψηλή περίοδο 6 πτήσεις και 180 θέσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία, προκύπτει μείωση σημαντική στην υψηλή περίοδο, σε ένα νησί που όπως πρόσθεσε ο κ. Χατζημάρκος, “σηκώνει μεγάλη κίνηση τουριστική”.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης του θέματος έγινε ιδιαίτερη αναφορά και στη γραμμή “Αθήνα – Πάρος” για την οποία μέχρι σήμερα ίσχυαν τα παρακάτω: χειμερινή περίοδος 10 πτήσεις με 200 θέσεις, θερινή περίοδος 20 πτήσεις με 400 θέσεις σε εβδομαδιαία βάση. Στο εξής και - αν το εν λόγω σχέδιο είναι η τελική πρόταση του κ. Σπίρτζη -, η Πάρος θα επιδοτείται για 7 πτήσεις και 140 θέσεις εβδομαδιαίως τη χαμηλή περίοδο, για 10 πτήσεις και 200 θέσεις εβδομαδιαίως τη μέση περίοδο και για 14 πτήσεις και 280 θέσεις την υψηλή περίοδο. “Να πω για την Πάρο ότι υπάρχει μία ιδιαιτερότητα καθώς σε 1 μήνα θεωρητικά θα λειτουργήσει ο νέος διάδρομος” συμπλήρωσε ο Περιφερειάρχης, λέγοντας πως, “άρα θα μπορέσει να σηκώσει πτήσεις air bus κλπ” δυνατότητα που διαμορφώνει νέα δεδομένα για το νησί και την αεροπορική σύνδεσή του.

“Μας εξέπληξε αρνητικά το σχέδιο. Τεράστια μείωση κονδυλίων”

Στην πολιτική του Υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων αναφέρθηκε κατά την τοποθέτησή του ο Γιώργος Χατζημάρκος υπογραμμίζοντας τη δυσαρέσκειά του για τις προτάσεις και το τελικό σχέδιο προς διαβούλευση, που αλλάζει σημαντικά - κι εμφανώς προς την αρνητική κατεύθυνση - την κατάσταση στις επιδοτούμενες αεροπορικές γραμμές. “Η εικόνα που είχαμε ήταν ότι θα υπήρχε μία μείωση της τάξεως περίπου του 30% οριζόντια” σημείωσε αρχικά, ασκώντας κριτική στον “τυφλό” τρόπο περικοπής των δρομολογίων τουλάχιστον στο νησιώτικο χώρο σε σύγκριση με άλλα αεροδρόμια της ηπειρωτικής χώρας, για τα οποία πρόσθεσε μεταξύ άλλων πως, συνδέονται και οδικώς μέσω εθνικών οδών κλπ. “Μας εξέπληξε το σχέδιο γιατί πήγε από τα 50 εκατ. στα 12 εκατ. ευρώ και απ΄ό,τι μας είπαν από το Υπουργείο είναι περίπου 72% η περικοπή” συμπλήρωσε παρακάτω, εξηγώντας πως, θα επρόκειτο για κοροϊδία να συμμετάσχει σε αυτή τη διαβούλευση η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και συγκεκριμένα μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας στη σχετική ιστοσελίδα του Υπουργείου.

Πέραν των ανωτέρω, ο κ. Χατζημάρκος με την προοπτική της παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων στην Κοινοπραξία της Fraport έθιξε και το ανοικτό ζήτημα της διαχείρισης εσόδων που προέρχονται από το τέλος που καταβάλλουν οι επιβάτες. “Υπάρχει ένας ειδικός λογαριασμός που χτίζεται από το τέλος του κάθε φόρου που πληρώνει ο κάθε επιβάτης στα αεροδρόμια της χώρας. Την 1η Νοεμβρίου του 2016 θα παραδώσει τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια στην Κοινοπραξία στην οποία είναι επικεφαλής η Fraport” ανέφερε ο ίδιος, τονίζοντας χαρακτηριστικά πως, αναπάντητο μέχρι σήμερα μένει το “αν αυτό το ποσό θα συνεχίζει να πηγαίνει στο ελληνικό δημόσιο ή θα περάσει στη διαχείριση της Κοινοπραξίας”.

Στην κατακλείδα της τοποθέτησής του, ο Περιφερειάρχης επεσήμανε πως η κυβέρνηση αναφορικά με το προτεινόμενο σχέδιο κάνει γνωστή την αδιάφορη στάση της σχετικά με την εξυπηρέτηση των νησιών, αποδεικνύοντας μάλιστα ότι, δεν ενδιαφέρεται ούτε ελάχιστα “έστω να ρίξει στάχτη στα μάτια” των νησιωτών, προβαίνοντας σε μία ορθολογική περικοπή.

Τελική εισήγηση του κ. Χατζημάρκου, ο οποίος ενσωμάτωσε το σύνολο των παρατηρήσεων και προτάσεων των επικεφαλής των υπολοίπων παρατάξεων που οι ίδιοι έθεσαν επί τάπητος, υπήρξε η αδιαπραγμάτευτη στάση μη αποδοχής των εκπτώσεων των επιδοτούμενων δρομολογίων για τα νησιά. Κατηγορηματικός προς αυτή την κατεύθυνση εμφανίστηκε και ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Γιάννης Μαχαιρίδης, καθώς επίσης και ο επικεφαλής της Νησιωτικής Ανατροπής, Μπενέτος Σπύρου που αιτήθηκαν επιτακτικά την αύξηση των δρομολογίων, με φόντο και την τουριστική δραστηριότητα αρκετών προορισμών, οι οποίοι πλήττονται συστηματικά από τη γενικότερη πολιτική που εφαρμόζεται. Σημειώνεται πως, απουσίαζαν από τη συνεδρίαση, τα μέλη της Λαϊκής Συσπείρωσης.

Οι αποφάσεις και τα αιτήματα του περιφερειακού. Ζητούν τις θέσεις των βουλευτών

Με δεδομένα τα προαναφερθέντα και με άξονα τις ανάγκες του νησιώτικου χώρου, το περιφερειακό συμβούλιο συμφώνησε κι ενέκρινε ομόφωνα συγκεκριμένη ατζέντα προτάσεων κι αιτημάτων προκειμένου να δηλώσει ξεκάθαρα τη στάση του προς το Υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων. Αναλυτικότερα, οι περιφερειακοί σύμβουλοι αιτούνται: α. Να μην υπάρξει καμία μείωση των επιδοτούμενων δρομολογίων για τη χαμηλή περίοδο, β. Να υπάρξει αύξηση των δρομολογίων κατά 15% στη μέση περίοδο καθώς επίσης, γ. Αύξηση κατά 30% στην υψηλή περίοδο. Επιπλέον, ζητούν να διατηρηθεί δ. η καθημερινή σύνδεση των νησιών με την Αθήνα, όπως και των μικρότερων ακριτικών νησιών με το διοικητικό τους κέντρο ενώ τέλος, ε. προτείνουν κι αιτούνται τη μείωση των αεροπορικών ναύλων για τους μόνιμους κατοίκους των μικρών νησιών.

Προτού ολοκληρώσουν τη συζήτησή τους, πρέπει να τονισθεί πως, ο χωρικός αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, Γιώργος Λεονταρίτης πρότεινε να σταλεί επιστολή και προς το σύνολο των βουλευτών του Νοτίου Αιγαίου ώστε να τοποθετηθούν δημόσια και να γνωστοποιήσουν τις θέσεις τους επί του συγκεκριμένου ζητήματος, καθώς κι επί των προτεινόμενων περικοπών. Γι ακόμη μια φορά οι περιφερειακοί σύμβουλοι συνηγόρησαν στο να κληθούν οι τοπικοί βουλευτές των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου να δημοσιοποιήσουν τις απόψεις τους.