Έντονος προβληματισμός στο δημοτικό συμβούλιο σχετικά με το εγκεκριμένο πλέον νέο τουριστικό λογότυπο της Σύρου

Αισθητικά αναντίστοιχο της Σύρου

Με ιδιαίτερη συστολή εκ μέρους αρκετών μελών του δημοτικού συμβουλίου ως προς το αισθητικό αποτέλεσμα και τους συνειρμούς που αυτό προκαλεί, εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία το νέο τουριστικό λογότυπο του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, κατά τη διάρκεια της χθεσινοβραδινής συνεδρίασης του συλλογικού οργάνου.

Με βασικό επιχείρημα της Δημοτικής Αρχής, πως το συγκεκριμένο λογότυπο προτάθηκε από τους “πλέον ειδικούς” που συνεργάζεται ο Δήμος για την πορεία της τουριστικής ανάπτυξης της πρωτεύουσας των Κυκλάδων, ήτοι, την εταιρεία FCB GNOMI και την Marketing Greece, η πλειοψηφία των αιρετών, χωρίς να επιθυμεί να παραβλέψει και την ομόφωνη – πλην όμως, με επισημάνσεις εκ μέρους της μείζονος μειοψηφίας - απόφαση της Τουριστικής Επιτροπής, υπερψήφισε την εισήγηση της πλειοψηφίας.

Ωστόσο, απώλειες θετικών ψήφων σημειώθηκαν από κάθε δημοτική παράταξη, αφού το νέο λογότυπο καταψήφισε ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Νικόλας Καΐλης ενώ λευκό παραχώρησαν ο Γιάννης Κεράνης, η Μαρία Καζαντζάκη, ο Νίκος Φωτεινιάς καθώς επίσης και ο Κομνηνός Στρογγύλης.

Συνολικά τη συζήτηση για το σοβαρό θέμα, η οποία και πραγματοποιήθηκε μετά το πέρας των τριών πρώτων ωρών της συνεδρίασης και μάλιστα υπό το καθεστώς αυξημένης κόπωσης για τους συμβούλους και δη, χωρίς να τηρείται αυστηρά ο χρόνος των τοποθετήσεων με ευθύνη του προεδρείου, μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να παρακολουθήσουν στο web tv της “Κοινής Γνώμης”.

 

Ο δήμαρχος προκατέλαβε την απόφαση του συμβουλίου”

Τη συζήτηση “άνοιξε” ο δημοτικός σύμβουλος της μείζονος αντιπολίτευσης και μέλος της Τουριστικής Επιτροπής, Γιάννης Βρούτσης εστιάζοντας στη στάση του δημάρχου “να προκαταλάβει την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου” στις 5 Μαρτίου, οπότε και προέβη στην ανάρτηση του λογότυπου στην προσωπική σελίδα του, στο facebook, χωρίς αυτή η πρόταση τότε, να είχε τύχει έγκρισης από το συλλογικό δημοτικό αποφασιστικό όργανο. Μάλιστα, ο κ. Βρούτσης επεσήμανε πως η απόφαση της Τουριστικής Επιτροπής “είναι λανθασμένη”, αφού στο περιεχόμενό της “δεν καταγράφονται οι παρατηρήσεις που ειπώθηκαν” κατά τη διάρκεια της σύγκλισης των μελών της, με αποτέλεσμα – όπως εξήγησε – να παρουσιάζεται μία ομόφωνη απόφαση, η οποία οδηγεί στο γενικόλογο συμπέρασμα, πως δεν εκφράστηκε καμία διαφωνία. Στη δευτερολογία του δε, σχετικά με την θετική ψήφο του, τόσο στην Τουριστική Επιτροπή, όσο και στο δημοτικό συμβούλιο, αν και διευκρίνισε πως, δεν διαθέτει ειδικές γνώσεις για να αξιολογήσει και να κρίνει αισθητικά το λογότυπο, ωστόσο, επεσήμανε πως, ακολουθεί την πρόταση των “ειδικών” όπως υποστήριξε ο δήμαρχος, Γιώργος Μαραγκός τους δύο προαναφερθέντες “συνεργάτες” του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης.

Επί του ίδιου ζητήματος που συνδέεται με τη στάση του δημάρχου (να προσπεράσει τον αποφασιστικό ρόλο του δημοτικού συμβουλίου και να γνωστοποιήσει μέσω διαδικτύου το τουριστικό λογότυπο της Σύρου), παρουσιάστηκε αιχμηρός και ο σύμβουλος της Κίνησης Πολιτών Σύρου, Κομνηνός Στρογγύλης καταψηφίζοντας την εισήγηση. Ειδικότερα, χαρακτήρισε “καταδικαστέα” τη συμπεριφορά του κ. Μαραγκού “να θέλει να προηγείται όλων των συλλογικών οργάνων”, αφήνοντας αιχμές για τη συνολική στάση του ως δημάρχου όσον αφορά σε αποφάσεις εξαιρετικά σοβαρές που σχετίζονται με την πορεία του Δήμου, αλλά και την πρόοδο του νησιού. Επιπρόσθετα, ο ίδιος, έκανε λόγο για “συνειρμούς παραστάσεων” όσον αφορά στην ουσία του λογότυπου, απευθυνόμενος προς τον δήμαρχο και τονίζοντάς του πως, επί της ουσίας δεν υπηρετεί την “πλούσια ιστορία και την ταυτότητα αυτού του νησιού”.

Επικεντρώνοντας στη βασική διαφωνία του, η οποία όπως επανέλαβε αφορά “στο ότι ο δήμαρχος προκαταλαμβάνει την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου” τεκμηρίωσε την απόφαση καταψήφισης του νέου λογότυπου.

 

Αναντίστοιχο των προσδοκιών και των στοχεύσεων

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, κύριο ζήτημα, το οποίο ποικιλοτρόπως έθιξαν αρκετοί αιρετοί από όλες τις παρατάξεις αποτέλεσε το περιεχόμενό του, υπό το πρίσμα της αξιολόγησης του αισθητικού αποτελέσματος, θέμα που στάθηκε αφορμή ώστε να ασκηθεί γενικότερη κριτική προς τη Δημοτική Αρχή όσον αφορά στον τρόπο που η ίδια πορεύεται σε επίπεδο τουριστικής ανάπτυξης της Σύρου.

Συγκεκριμένος στην αναφορά του, ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, Ανδρέας Γιαλόγλου υπενθύμισε τη διαφωνία του σχετικά με το θέμα της απόκτησης του marketing plan του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, το οποίο περιελάμβανε και το συγκεκριμένο λογότυπο. “Δεν αμφισβητώ τις ικανότητες της εταιρείας. Όμως όταν ο τουρισμός είναι η προμετωπίδα μας για την ανάπτυξη, δεν μπορούμε να ζητιανεύουμε δωρεές, σε αυτό που λέμε ότι είναι το βασικό μας εργαλείο στην πρόοδο” σχολίασε χαρακτηριστικά ο κ. Γιαλόγλου, υποστηρίζοντας πως θα έπρεπε να έχει ακολουθηθεί μία διαγωνιστική διαδικασία για την επιλογή κι απόκτηση ενός λογότυπου που θα προέκυπτε από ανθρώπους ειδικούς που καταπιάνονται με τη δημιουργία logo. “Σε αυτό το ζήτημα που είναι στρατηγικής σημασίας θα ήταν καλό να κάναμε ένα διαγωνισμό κι ας πληρώναμε ένα ποσόν” σημείωσε παρακάτω, στηλιτεύοντας μάλιστα το γεγονός πως η Δημοτική Αρχή έχει δαπανήσει υψηλά – προκλητικά χρηματικά ποσά για άλλα θέματα όπως το περίφημο τουριστικό portal. “Δεν αξιολογήσαμε, δεν πήραμε προσφορές ή ιδέες για marketing plan. Ας κάναμε έναν διαγωνισμό κι ας πληρώναμε 5.000 ή 10.000 χιλιάδες για παράδειγμα, αφού αλλού κι αλλού δίνουμε..., βλέπε portal” πρόσθεσε χαρακτηριστικά, εξηγώντας πως, βάσει των ανωτέρω, “δεν ήταν δυνατή η ύπαρξη πληθώρας προτάσεων”.

Σύμφωνα με όσα εξήγησε παρακάτω, κατανοώντας την ανάγκη η Σύρος “να αποκτήσει ένα λογότυπο” υποστήριξε πως θα υπερψηφίσει την εισήγηση, ζητώντας ωστόσο, αυτό το λογότυπο να είναι προσωρινό έως ότου ο Δήμος εκκινήσει νέα διαδικασία με σκοπό την απόκτηση ενός διαφορετικού λογότυπου, με “ασπίδα” το οποίο, θα πρέπει να διεκδικήσει μερίδιο στην αδυσώπητη τουριστική αγορά.

 

Δεν αξιοποιήσαμε το Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων”

Διαφοροποιώντας την ψήφο του από τα μέλη της παράταξής του, ο αντιπρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου, Γιάννης Κεράνης εστίασε την κριτική του στο βασικό ζήτημα της μη αξιοποίησης του πανεπιστημιακού τμήματος της Σύρου, το οποίο εξειδικεύεται στο συγκεκριμένο πεδίο. Εξηγώντας πρωτίστως πως, δεν είναι αρμόδιος ο ίδιος να κρίνει το λογότυπο αισθητικά, πρόσθεσε πως, “δεν αξιοποιήσαμε όλους εκείνους που πιθανά θα μπορούσαν να βοηθήσουν και να δώσουν το κάτι καλύτερο”. Αναλύοντας περαιτέρω τη συλλογιστική του, τόνισε μάλιστα πως, “Έχουμε στη Σύρο ένα Πανεπιστήμιο που η δουλειά του είναι να δίνει λογότυπα. Αυτό σπουδάζουν τα παιδιά, να δημιουργούν λογότυπα. Δεν το αξιοποιήσαμε καθόλου. Δώσαμε το marketing plan σε μία εταιρεία επειδή μας είπε ότι θα μας το κάνει δωρεάν”.

Διασαφηνίζοντας πως, επ' ουδενί δεν μέμφεται την πορεία της εταιρείας στον χώρο της, άφησε ωστόσο αιχμές σχετικά με τη συνεργασία που έχει αναπτύξει ο Δήμος μαζί της, λέγοντας συγκεκριμένα ότι, “να πω ότι δέχομαι την ευγενή καλοσύνη του τάδε κυρίου που μας το έκανε δωρεά”, τονίζοντας ταυτόχρονα, πως, “θα δω στη συνέχεια βέβαια τί γίνεται, αφού έχει και συνέχεια αυτή η δωρεάν παραχώρηση και θα δούμε τους επόμενους μήνες”.

Επιστρέφοντας στην ουσία του θέματος όμως, έκλεισε την αναφορά του, υποστηρίζοντας πως, ακόμη και τα μέλη της Τουριστικής Επιτροπής “δεν διαθέτουν την απαιτούμενη καλλιτεχνική φύση ώστε να επιλέξουν λογότυπο”.

Με την τοποθέτηση του κ. Κεράνη όσον αφορά στη μη διεξαγωγή διαγωνιστικής διαδικασίας, ταυτίστηκε και η Μαρία Καζαντζάκη αναφέροντας μεταξύ άλλων πως, “δεν γνωρίζει αν η εταιρεία έχει εξειδικευθεί” όσον αφορά στη δημιουργία λογότυπων. Ιδιαίτερη αναφορά πραγματοποίησε και η ίδια στο Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων και στη συνδρομή των φοιτητών του, των οποίων η αρωγή όμως, δεν ζητήθηκε από τον Δήμο, καταλήγοντας πως ψηφίζει λευκό στο συγκεκριμένο θέμα.

Σημειώνεται πως, την τοποθέτησή της συμμερίστηκε ο σύμβουλος της μείζονος αντιπολίτευσης, Νίκος Φωτεινιάς.

 

Λακωνικές προσεγγίσεις...

Λακωνικός, πλην όμως περιεκτικός στην αναφορά του, αλλά ταυτόχρονα και ειλικρινής στον τρόπο που προσέγγισε το ζήτημα υπήρξε ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Νικόλας Καΐλης, εξηγώντας τους λόγους που καταψήφισε το συγκεκριμένο λογότυπο. “Βλέπω μία συστολή στους συναδέλφους και παρατηρώ ότι είναι ένα λογότυπο που δεν ενθουσιάζει κανέναν, αλλά παράλληλα θεωρούμε κι εαυτούς αναρμόδιους για να το κρίνουμε. Δεν νομίζω ότι είμαστε εδώ για να αναλύσουμε την αισθητική αξία του ιμπρεσιονιστικού κινήματος ή κάτι αντίστοιχο. Είναι ένα λογότυπο που απευθύνεται σε ανθρώπους όπως εμείς αυτή τη στιγμή. Δεν θα πάει για έκθεση στον Λούβρο. Είναι ένα λογότυπο που απευθύνεται σε καθημερινούς ανθρώπους και σε αυτούς θα πρέπει να δίνει την ταυτότητα της Σύρου. Μετά από συλλογική απόφαση της παράταξής μας, θεωρούμε ότι δεν μας εκφράζει αισθητικά και πιστεύουμε ότι η προτεινόμενη ταυτότητα δεν είναι αυτή, η οποία εκφράζει το νησί της Σύρου” σχολίασε χαρακτηριστικά κλείνοντας άμεσα και χωρίς περιστροφές την τοποθέτησή του.

Ιδιαίτερα σύντομος υπήρξε και ο Παύλος Χρυσαφίδης ψηφίζοντας θετικά για το νέο τουριστικό λογότυπο, αφού πρωτίστως εξήγησε τα ακόλουθα: “Νομίζω πως με όσα έχουμε ακούσει εδώ μέσα “διυλίζουμε τον κώνωπα και καταπίνουμε την κάμηλο”. Ένα λογότυπο είναι και μάλιστα – επιτρέψτε μου να το πω – τσάμπα. Θέμα συνήθειας είναι. Μισόν αιώνα τώρα εμένα κανένα λογότυπο δε με έχει προσελκύσει να επισκεφθώ κάποιο μέρος. Μετέχουμε στην Τουριστική Επιτροπή, εμπιστευόμαστε την ομόφωνη απόφαση και ο χρόνος θα δείξει το δίκαιο αυτής της απόφασης”.

 

Αμέριστη εμπιστοσύνη στους ειδικούς”

Εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής, αρκετά ήταν τα μέλη που θέλησαν να στηρίξουν την επιλογή του νέου τουριστικού logo της Σύρου. Ωστόσο, πρώτος ο δήμαρχος αφού εξέφρασε την εμπιστοσύνη του προς την FCB GNOMI και την Marketing Greece, γνωστοποιώντας άμεσα, πως η σχετική απόφαση - πρόταση ελήφθη από ειδικούς εκπροσώπους τους στα γραφεία της δεύτερης στην Αθήνα παρουσία και του ίδιου, αιτήθηκε από το σώμα να στηρίξει την εισήγηση. Υποστηρίζοντας δε, για ακόμη μία φορά πως ο τουρισμός είναι η “σημαία” της Δημοτικής Αρχής για την ανάπτυξη της Σύρου, επεσήμανε πως για την καταληκτική πρόταση, εκ μέρους των αρμοδίων, ελήφθησαν υπόψιν συγκεκριμένα κριτήρια που πρέπει να καλύπτει ένα λογότυπο που αφορά σε έναν τουριστικό προορισμό.

Ανάμεσα σε άλλους, ο Δημήτρης Κοσμάς, πρόσθεσε πως, “Η εταιρεία αρχικά είχε παρουσιάσει δεκαπέντε λογότυπα. Έκανε προτάσεις και καταλήξαμε σε αυτό” εξηγώντας μάλιστα, πως, “Είναι το λογότυπο της Σύρου” και άρα, όσοι το παρατηρούν δεν θα πρέπει να έχουν στο μυαλό τους μόνον την Ερμούπολη. “Να φύγει το μυαλό μας από την Ερμούπολη που έχει όλα αυτά τα τεράστια μνημεία. Αυτό το λογότυπο αντιπροσωπεύει το νησί της Σύρου. Σε διαφορετική περίπτωση θα είχαμε πάρα πολλές άλλες λύσεις και προτάσεις. Νομίζω πως με αρκετή σκέψη και σύνεση καταλήξαμε σε αυτό” σχολίασε χαρακτηριστικά.

Τέλος και ο αντιδήμαρχος Αλέξης Αθανασίου υποστήριξε τη συγκεκριμένη πρόταση, αναφέροντας πως, “Είναι ένα λογότυπο για τη Σύρο” και το νησί “έπρεπε να αποκτήσει μία ταυτότητα, αφού έχει καθυστερήσει”. Ολοκληρώνοντας το θέμα, επεσήμανε πως, δεν είναι εφικτό να υιοθετήσουν όλοι την ίδια οπτική γωνία σχετικά με το αισθητικό προϊόν που έχει δημιουργηθεί, υπενθυμίζοντας – ενδεχομένως ατυχώς -, τις ενστάσεις που είχαν παρουσιασθεί σχετικά με το σήμα του ενιαίου Δήμου που φιλοτέχνησε ο συμπολίτης μας και γνωστός εικαστικός, Μιχάλης Μακρουλάκης.