Το προωθητικό video clip της Σύρου επιβεβαιώνει πως ο Δήμος χρηματοδότησε επιχειρηματική δραστηριότητα

Σε πρώτο πλάνο η διαφήμιση

Η επίσημη παρουσίαση του video clip των Kings για την τουριστική προώθηση της Σύρου, όπως είχε ανακοινωθεί εντός του Δημοτικού Συμβουλίου και από τον Δήμαρχο, Γιώργο Μαραγκό, έγινε την προγραμματισμένη ημερομηνία, τη Δευτέρα 6 Ιουνίου.

Ένα αποτέλεσμα αμφιβόλου αισθητικής, που εγείρει πλήθος ενστάσεων ως προς την αποτελεσματικότητα του για την τουριστική προβολή ενός νησιού, καθώς δεν συνάδει με την πραγματική «εικόνα» και προσωπικότητα του τόπου.

Παράλληλα μεγαλύτερος προβληματισμός προκύπτει όσον αφορά στην ενέργεια χρηματοδότησης του εκ μέρους του Δήμου, όταν πρόκειται για μία αμιγώς επιχειρηματική δραστηριότητα, με όλα τα στοιχεία να συγκλίνουν σε αυτό, προς την οποία δεν νομιμοποιείται να κινηθεί ο Δήμος, θέτοντας εν αμφιβόλω την τελική έγκριση της δαπάνης από τον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Παράτυπη εμπλοκή σε επιχειρηματική δραστηριότητα

Η εξόφθαλμη διαφήμιση που κατακλύζει το οπτικό υλικό του τραγουδιού, που τελεί σε άμεση συνάφεια με τους στίχους του, καθώς και η παράθεση όλων των χορηγών, δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνείας, για την επιχειρηματική σχέση του τραγουδιού με το τελικό παραγόμενο προϊόν του video clip.

Σύμφωνα με τις δηλώσεις του Δημάρχου, Γ. Μαραγκού, εντός του Δημοτικού Συμβουλίου, τις οποίες και επιβεβαίωσε με δηλώσεις του στην «Κοινή Γνώμη», ο Δήμος Σύρου-Ερμούπολης, είναι ο παραγωγός του video clip, γεγονός που γεννά ερωτηματικά ως προς την ύπαρξη των χορηγών, αλλά και την συμπαραγωγή, όπως παρουσιάζεται στους τίτλους του video.

Σχολιάζοντας το γεγονός ο επικεφαλής της μείζονος δημοτικής μειοψηφίας, επανέλαβε την τοποθέτηση που είχε κάνει και εντός του Δημοτικού Συμβουλίου, υπενθυμίζοντας ότι «Η βασική μας ένσταση έγκειται στο γεγονός κατά πόσον νομιμοποιείται ένας Δήμος να χρηματοδοτεί ένα video clip, το οποίο αποτελεί το κατ’ εξοχήν εργαλείο προώθησης ενός τραγουδιού. Αυτό είναι μία εμπορική δραστηριότητα και προσκρούει στη νομοθεσία που διέπει την λειτουργία των ΟΤΑ».

Σύμφωνα με τον Αν. Γιαλόγλου «Ο Δήμος εμπλέκεται σε μία εμπορική δραστηριότητα παρατύπως. Μπορεί να είναι συνδιοργανωτής όμως δεν μπορεί να είναι συμμέτοχος σε μία εμπορική δραστηριότητα. Διαφορετικά θα έπρεπε να αναθέσει τη δημιουργία ενός μουσικού ντοκιμαντέρ, το οποίο θα περιέλθει στην κυριότητα του συνολικά ώστε κατά βούληση να το χρησιμοποιεί για τη δική του προβολή».

Ως παραγωγός ο Δήμος θα πρέπει να του εκχωρηθούν και τα πνευματικά δικαιώματα, ώστε να μπορεί να ορίζει την χρήση του προϊόντος, για τον τρόπο, τη συχνότητα και το μέσον προβολής του.

Όμως η δημιουργία ενός καλλιτεχνικού προϊόντος που δημιούργησε το μουσικό συγκρότημα για λογαριασμό του, προσκρούει στην εκμετάλλευση του οπτικού υλικού από έναν Δήμο, καθώς πρόκειται για δύο ασύμβατες ενέργειες.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Αν. Γιαλόγλου «Δεν μπορεί να περιέλθει σε εσένα κάτι το οποίο έχει δημιουργήσει ένας τρίτος για λογαριασμό του ώστε εσύ να το εκμεταλλευτείς».

Με τον φόβο της μη έγκρισης

Με την ιδιότητα του παραγωγού ο Δήμος σαφώς θα πρέπει να αιτιολογήσει τις συγκεκριμένες επιχειρηματικές ενέργειες, που δεν επιτρέπουν την έγκριση της δαπάνης από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Με εμφανή αυτή την προοπτική, επιχειρήθηκε μία αναδίπλωση εκ μέρους του Δημάρχου, ο οποίος προσπαθεί να «βαφτίσει το ψάρι, κρέας», μεταβάλλοντας τελείως την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Συγκεκριμένα, όπως δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» αυτό το video clip που κυκλοφόρησε είναι αυτό που προβάλλουν οι Kings για το τραγούδι τους και δεν είναι το video του Δήμου, παρά του ότι πρόκειται για την επίσημη κυκλοφορία του στην ημερομηνία που είχε προανακοινώσει ο ίδιος.

Σύμφωνα με τον Δήμαρχο, παραχωρήθηκαν στον Δήμο, για τη δημιουργία του προωθητικού του video clip, «τα πρόσωπα του συγκροτήματος, το τραγούδι, τη μουσική ώστε να επενδύσουμε ένα video προωθητικό για το νησί».

Ουσιαστικά αρνήθηκε πως το video που κυκλοφόρησε είναι αυτό που εκπροσωπεί τον Δήμο, παρά του ότι φαίνεται σε αυτό ως ενας εκ των τριών παραγωγών, λέγοντας ότι «το video clip που θα μπει στο portal, στο κανάλι μας στο you tube είναι το τραγούδι αλλά προσαρμοσμένο με πλάνα που θέλουμε εμείς, περισσότερα από το νησί. Ως τελικό προϊόν θα πάρουμε σε cd ένα προϊόν που θα το δεχτούμε εμείς».

Όταν ρωτήθηκε τι χρηματοδότησε τελικά ο Δήμος, απάντησε ότι «εμείς συνειρμικά θέλαμε να συνδυάσουμε ότι Σύρος ίσον παγωτό. Θέλουμε στη συνείδηση του κόσμου αυτό το τραγούδι να είναι Σύρος. Στο video θα έχουμε πολύ περισσότερα πλάνα της Σύρου και τα δύο παιδιά που θα τραγουδούν την επιτυχία τους. Ο Δήμος θα έχει την τελική απόφαση για το τι θα συμπεριληφθεί ως εικόνα σε αυτό το video, που θα είναι κατά παραγγελία του Δήμου, αλλά αυτό είναι άλλο video».

Για το εάν ο Δήμος, που είναι ο παραγωγός έχει πάρει τα πνευματικά δικαιώματα της μουσικής, ο Γ. Μαραγκός απάντησε «ναι, για να τα χρησιμοποιήσουμε στο video μας. Οι Kings μας δίνουν τη δημοφιλία τους, μουσική η οποία θα είναι hit για φέτος και φυσικά τα πλάνα που εμείς θα επιλέξουμε».

Μόνο που το Δημοτικό Συμβούλιο έλαβε την απόφαση για την χρηματοδότηση του video clip των Kings και όχι ενός άλλου video, παρά αυτού που κυκλοφόρησε. Όσο δε αφορά στα πνευματικά δικαιώματα αυτά φαίνεται να περιορίζονται στο νέο video χρήσης του Δήμου.

 

Απαξίωση θεσμικού οργάνου

Από το αρχικό προωθητικό υλικό που παρουσιάστηκε αφαιρέθηκαν κάποιες σκηνές, οι οποίες δεν συμπεριλαμβάνονται στο τελικό υλικό και πρόκειται γι’ αυτές που κρίθηκαν ως προσβολή και αφορούσαν το ημίγυμνο χορευτικό εντός του Δημαρχείο, μπροστά στο άγαλμα του Βαφειαδάκη.

Σαφώς και κρίνεται θετική η περικοπή των συγκεκριμένων σκηνών, όμως εγείρεται θέμα ως προς την απαξίωση του καθ’ ύλην αρμόδιου γνωμοδοτικού οργάνου, της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου, καθώς η εν λόγω απόφαση ελήφθη ερήμην του, παρά του ότι είχε επισημανθεί πως μέχρι την παρουσίαση του τελικού προϊόντος, στις 6 Ιουνίου, δεν υπήρχε προγραμματισμός συνεδρίασης της, άρα και λήψης σχετικής απόφασης.

«Εξ αιτίας των ενστάσεων που εκφράστηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο κατά την συζήτηση χρηματοδότηση του συγκεκριμένου video, ο Δήμαρχος προφανώς πήρε την πρωτοβουλία να κάνει αυτές τις παρεμβάσεις, παραγκωνίζοντας το καθ’ ύλη θεσμικό όργανο που είναι η Τουριστική Επιτροπή. Αυτό μπορώ να συμπεράνω, από τη στιγμή που δεν συνήλθε το όργανο και είδαμε ότι άλλαξαν κάποια πλάνα, το μόνο που μπορεί κάποιος να συμπεράνει είναι αυτό, το οποίο είναι ανησυχητικό και έρχεται να προστεθεί στην ακυρώσει πολλών θεσμικών οργάνων του Δήμου. Καλώς και αφαιρέθηκαν αυτά τα πλάνα, όμως δεν έχουμε λειτουργία ενός ανδρός, οπότε πρέπει να υπάρχει σεβασμός στα θεσμικά όργανα».

Η ανυπαρξία αισθητικής

Σε ότι αφορά το αισθητικό αποτέλεσμα, επιχειρήθηκε από τους κύκλους της δημοτικής πλειοψηφίας να χλευαστεί κάθε φωνή περί ποιοτικότερης επιλογής για την προώθηση του νησιού, όπως ταιριάζει με τη φυσιογνωμία του, χωρίς να εκμαυλίζεται ο αέρας και η παράδοση του πολιτισμού που ο τόπος αποπνέει.

Επ’ αυτού ο τοποθετήθηκε σχετικά ο επικεφαλής της ελάσσονος δημοτικής μειοψηφίας, Παύλος Χρυσαφίδης, ο οποίος στη δήλωση του έδωσε όλες τις παραμέτρους όχι μόνο του αισθητικού αποτελέσματος, αλλά της πολιτικής διαχείρισης του θέματος εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής.

Σύμφωνα με την άποψη που διατύπωσε ο Π. Χρυσαφίδης «Εξ αρχής είμαστε κάθετα αντίθετοι στο Δημοτικό Συμβούλιο στη δαπάνη δημιουργίας του Βιντεοκλίπ όχι γιατί δεν συμφωνούσαμε με την αισθητική του αλλά γιατί δεν γνωρίζαμε ούτε σενάριο ούτε τίποτα, γουρούνι στο σακί δηλαδή. Ο Δήμαρχος ενώ μπορούσε να κάνει απευθείας ανάθεση έφερε το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο για να είναι συνυπεύθυνοι πολλοί για το όποιο αποτέλεσμα που προφανώς είχε κάποια ιδέα. Αποφύγαμε να κρίνουμε την αισθητική/πολιτισμική διάσταση του αποτελέσματος, γιατί ένα πράγμα που δεν μας χαρακτηρίζει σαν παράταξη είναι η μισαλλοδοξία. Όμως όταν είδαμε το προϊόν ολοκληρωμένο καταλάβαμε ότι ο Δήμος παγιδεύτηκε σε δαπάνες που προωθούν περισσότερο εμπορικές (και μάλιστα μη τοπικές) επιχειρήσεις παρά τα συμφέροντα της προβολής του Δήμου. Προφανώς οι μεσάζοντες της παραγωγής του βιντεοκλίπ αφού εξασφάλισαν (;) αρχικά την δημιουργία και μετά την διαμονή/διατροφή τους, με έξοδα των Δημοτών, όπως προκύπτει από τους αναφερόμενους χορηγούς στο τέλος του βιντεοκλίπ, φρόντισαν με φόντο τη Σύρα και τα «κορόιδα» τους Συριανούς να κάνουν διαφημιστικό για τα παγωτά Δωδώνη. Βέβαια οι ιθύνοντες της Δημοτικής αρχής και τα παπαγαλάκια τους φρόντισαν να αποπροσανατολίσουν το κοινό με αντιδράσεις για το αισθητικό αποτέλεσμα, που βέβαια είναι εντελώς υποκειμενικό για τον καθένα. Ειλικρινά λυπάμαι! Κρίμα τα λεφτά!».

Ένας εκ των αφανών στυλοβατών της πολιτιστικής κίνησης της Σύρου, που επί σειρά ετών στέκεται αρωγός σε κάθε προσπάθεια πολιτιστικής προώθησης του νησιού, ο Στέλιος Νιώτης, διατύπωσε την άποψη του για το video clip που δημοσιοποιήθηκε.

Συγκεκριμένα ανέφερε «Θα προτιμούσα τη σιωπή βασιζόμενος στο ότι το χειρότερο από το να μιλούν άσχημα για σένα είναι να μη μιλούν καθόλου για σένα. Τίποτε δεν είναι πιο επικίνδυνο από το να είσαι υπερβολικά μοντέρνος, διατρέχεις το κίνδυνο να γίνεις ξαφνικά υπερβολικά ξεπερασμένος. Αυτό τα λέει όλα. Το δυστύχημα είναι ότι, εγώ τουλάχιστο, δεν θέλω τη Σύρα ξεπερασμένη. Το video clip που είδα μας πάει πίσω. Κρίμα είναι η μόνη λέξη που μου έρχεται στο μυαλό. Σε κάθε περίπτωση για να εκφράσεις άποψη για το αισθητικό αποτέλεσμα πρέπει να υπάρχει έστω κάποιο ίχνος αισθητικής».