Δυνατότητα εκπόνησης Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) για Δήμους των Κυκλάδων μέσω χρηματοδότησης του Πράσινου Ταμείου

“Μπούσουλας” αναβάθμισης μετακινήσεων

Το ποσόν που μπορεί να αξιοποιήσει ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης ανέρχεται σε 30 χιλ. ευρώ

Τη δυνατότητα αξιοποίησης χρηματοδότησης από το Πράσινο Ταμείο σχετικά με την αναβάθμιση και βελτίωση των μετακινήσεων στην πόλη θα έχει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, έχοντας λάβει την απόφαση να υποβάλει σχετική πρόταση, μετά την έγκριση του δημοτικού συμβουλίου.

Μέσω της συγκεκριμένης πρόσκλησης χρηματοδότησης έγινε γνωστό προς 150 Δήμους της χώρας πως έχουν την ευκαιρία να προχωρήσουν στην εκπόνηση μελετών, οι οποίες και θα στοχεύουν στην βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης των μετακινήσεων στην πόλη τους, βάσει της αρχής της βιώσιμης ανάπτυξης, ώστε να αποκτήσουν έναν “μπούσουλα” καλυτέρευσης της ποιότητας ζωής των ανθρώπων, με άξονα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.

Η επιλογή των Δήμων που έχουν την δυνατότητα να χρηματοδοτηθούν έγινε με συγκεκριμένα κριτήρια και σε αυτό το πλαίσιο, εκτός από τη Σύρο, κατέστη σαφές, πως, εννέα ακόμη Δήμοι των Κυκλάδων, θα μπορέσουν να αποσπάσουν χρηματοδοτήσεις για την αντιμετώπιση καταστάσεων προβληματικής μετακίνησης (μέσων αστικής συγκοινωνίας, οχημάτων, ποδηλάτων, πεζών κλπ).

Αν και προσφάτως ζητήθηκε από το Πράσινο Ταμείο να αναμένουν νεότερη ενημέρωση οι Δήμοι για τα επόμενα βήματά τους, ωστόσο, ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης θα εξετάσει τον τρόπο αξιοποίησης της συγκεκριμένης χρηματοδότησης των 30 χιλ. ευρώ, εντός της προσεχούς εβδομάδας, προσδιορίζοντας τις ανάγκες του σε επίπεδο αντιμετώπισης προβλημάτων, όπως αυτά προκύπτουν κατά τη μετακίνηση από και προς την πόλη.

Τα ΣΒΑΚ δεν είναι μία απλή κυκλοφοριακή μελέτη”

Σύμφωνα με όσα διευκρινίζονται στην πρόσκληση που απέστειλε το Πράσινο Ταμείο προς τους Δήμους της χώρας, “Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) δεν αποτελούν μια απλή κυκλοφοριακή μελέτη αλλά είναι αποτέλεσμα συστηματικής ανάλυσης και αποτύπωσης της παρούσας και μελλοντικής κατάστασης, σχεδιασμού και αξιολόγησης μέτρων που η ευρωπαϊκή και διεθνής πρακτική προτείνει ως βέλτιστα για κάθε περίπτωση, εφαρμογής νέων πολιτικών, εφαρμογής νέων μορφών συνεργασίας, ανάδειξης νέων πηγών χρηματοδότησης και σωστού και ακριβούς προγραμματισμού”. Μάλιστα, τονίζεται πως, τα σχέδια αυτά επί της ουσίας “αποσκοπούν στο να συμβάλλουν στην βελτίωση της κινητικότητας της πόλης με βάση την αρχή της βιώσιμης ανάπτυξης με τελικό στόχο την διασφάλιση της καλύτερης ποιότητας ζωής των πολιτών και την προστασία του περιβάλλοντος”. Το συμφωνητικό που θα υπογραφεί ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους Δήμους που θα αποσπάσουν τις χρηματοδοτήσεις που έχουν προαποφασιστεί – βάσει πληθυσμού – γι αυτούς, θα έχει συγκεκριμένη διάρκεια, δηλαδή έως τις 31 Οκτωβρίου του 2017 κι άρα, οι Δήμοι οφείλουν να είναι προετοιμασμένοι για τις σχετικές ενέργειες από μέρους τους.

Σκοπός η αντιμετώπιση προβληματικών καταστάσεων

Βάσει της απόφασης του Πράσινου Ταμείου να δοθεί οικονομική στήριξη για την εκπόνηση μελετών που θα βελτιώνουν το κομμάτι των μετακινήσεων στις αστικές περιοχές, θα πρέπει με τη σειρά του και ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης να εστιάσει στην καταγραφή μία σειράς προβλημάτων που “ζητούν” λύσεις στο νησί και που οριοθετούνται από το Πράσινο Ταμείο και αφορούν: α. Στον τρόπο της χωρικής τους ανάπτυξης, β. Σε προβληματικές μετακινήσεις προσώπων και αγαθών, γ. Σε ασυνέχειες του υπάρχοντος οδικού δικτύου, δ. Σε έλλειψη συνεχούς πολεοδομικού και κυκλοφοριακού σχεδιασμού, ε. Στη λήψη αποσπασματικών μέτρων και ενεργειών από τους εκάστοτε αρμόδιους φορείς και τέλος, στ. Στην έλλειψη χάραξης κοινής πολιτικής όσον αφορά στις αστικές μετακινήσεις”.

Φρ. Βακόνδιος: Σημαντικό να αξιοποιήσουμε τη χρηματοδότηση. Θα εξετάσουμε άμεσα που θα επικεντρωθούμε

Κληθείς να τοποθετηθεί ο νέος αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Φραγκίσκος Βακόνδιος σχετικά με το αν έχει αποφασίσει ο Δήμος πού θα εστιάσει την προσοχή του για να αποκτήσει ένα σημαντικό “εργαλείο” αναβάθμισης της δεδομένης κατάστασης μετακινήσεων στην πόλη, τόνισε πω, αυτό θα γίνει άμεσα. “Τα βασικά σημεία για τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης θα καθοριστούν εντός της επόμενης εβδομάδας. Θα τα δούμε αναλυτικά και με την Υπηρεσία και με το αρμόδιο Τμήμα Συγκοινωνιών για να προσδιορίσουμε πού θα εστιάσουμε” ανέφερε ο κ. Βακόνδιος, εξηγώντας πως, μέχρι σήμερα, “ουσιαστικά πήραμε απόφαση στο δημοτικό συμβούλιο για να κατατεθεί πρόταση από την πλευρά μας” με σκοπό όπως πρόσθεσε, “να μπορούμε ουσιαστικά να εκπονήσουμε μελέτες, τα ΣΒΑΚ, που αφορούν στην κινητικότητα, τις μεταφορές και τις συγκοινωνίες μέσα στην πόλη”. Ερωτηθείς αν η εκπόνηση αυτών των Σχεδίων θα πραγματοποιηθεί από το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό του Δήμου, ο ίδιος εξήγησε πως, ο τρόπος “θα εξετασθεί”, αφού δεν αποκλείεται να υπάρξει “ανάθεση εκτός υπηρεσίας”. Διευκρινίζοντας πως, από την πλευρά του Πράσινου Ταμείου “μας είχαν ανακοινώσει να περιμένουμε”, τόνισε πως, παρόλα αυτά, ο Δήμος θα επιδιώξει να είναι άμεσα έτοιμος με άξονα και το χρονικό περιθώριο ισχύος της σύμβασης (έως 10/2017). Σε πρώτο επίπεδο, θέλησε να αναφέρει μόνον πως, κατά πάσα πιθανότητα, τα εν λόγω Σχέδια θα πρέπει να εστιάζουν και “στο θέμα της διευκόλυνσης μετακίνησης των ΑΜΕΑ” σε επίπεδο πρόσβασης και μετακίνησης στο κέντρο, λέγοντας επιπλέον, πως, η χρηματοδότηση, “μπορεί να αφορά σε μία μελέτη ή και σε περισσότερες και μπορούν αυτές να επικεντρωθούν σε ένα ή και περισσότερα σημεία” που απαιτούν βελτίωση.

“Πιστεύω θα αξιοποιήσουμε αυτήν την χρηματοδότηση” ανέφερε τέλος, εκτιμώντας πως, “Είναι κάτι σημαντικό το γεγονός ότι μπορούμε να αξιοποιήσουμε μία τέτοια χρηματοδότηση”.

ΣΒΑΚ σε δέκα νησιά των Κυκλάδων

Η επιλογή των Δήμων και κατ΄ επέκταση των περιοχών αλλά και των νησιών που θα αξιοποιήσουν την χρηματοδότηση, αποφασίστηκε με συγκεκριμένα κριτήρια. Μεταξύ άλλων, “Τα κριτήρια αυτά αφορούν σε πληθυσμό, περιφερειακή κατάταξη και θέση του Δήμου, πυκνότητα πληθυσμού και τάση ανάπτυξης τις τελευταίες δεκαετίες, ύπαρξη τερματικού σταθμού (αεροδρόμιο, λιμάνι), μεγάλη τουριστική έλξη – εποχικότητα και σταθερή τουριστική έλξη”. Επιπρόσθετα, “πολύ σημαντικό ρόλο στην επιλογή των περιοχών που θα χρηματοδοτηθούν είναι και η ύπαρξη πρόσφατων δεδομένων που αφορούν στη γενικότερη κυκλοφοριακή κατάσταση που επικρατεί στην περιοχή (δεδομένα που αφορούν σε στοιχεία οδικού δικτύου, καταγραφή μετακινήσεων, καταγραφή χαρακτηριστικών στάθμευσης, μητρώο προέλευσης – προορισμού, καταγραφή δεδομένων για εναλλακτική μετακίνηση κοκ), αλλά και το επίπεδο ωριμότητας της περιοχής όσον αφορά στην υλοποίηση προγραμμάτων αειφόρου ανάπτυξης και τις δράσεις προώθησης της βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας”.

Βάσει αυτών των δεδομένων, αξίζει να σημειωθεί πως για τις Κυκλάδες εκτός από τη Σύρο που θα έχει στη διάθεσή της 30 χιλ. ευρώ, θα μπορούν να εκπονήσουν ΣΒΑΚ εννέα ακόμη νησιά. Ακολουθούν οι αρμόδιοι Δήμοι και τα ποσά: Σέριφος (30 χιλ. ευρώ), Σίφνος (30 χιλ. ευρώ), Μήλος (30 χιλ. ευρώ), Νάξος και Μικρές Κυκλάδες (30 χιλ. ευρώ), Τήνος (35 χιλ. ευρώ), Άνδρος (35 χιλ. ευρώ), Μύκονος (35 χιλ. ευρώ), Πάρος (35 χιλ. ευρώ) και Θήρα (35 χιλ. ευρώ).