Συνέντευξη του Αναπληρωτή Υπουργού Ναυτιλίας, Ν. Σαντορινιού

"Από νωρίς θα έχουμε ικανοποιητικές ακτοπλοϊκές λύσεις για τη Σύρο"

Με αφορμή το 2ο ακτοπλοϊκό συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στη Σύρο, με την παρουσία υπουργικών στελεχών και πλήθος αιρετών της αυτοδιοίκησης, ο Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας, Νεκτάριος Σαντορινιός, μίλησε στην «Κοινή Γνώμη», για τα θέματα που απασχολούν την πρωτεύουσα των Κυκλάδων και άπτονται των αρμοδιοτήτων του.

Ως στέλεχος της κυβέρνησης κάνατε αυτοψία σε ένα έργο που αναμένει καιρό η Σύρος και πλέον μπήκε στην τελική ευθεία υλοποίησης του. Πώς το κρίνετε; 

Ν. Σ.: «Επισκεφθήκαμε τα έργα στο αεροδρόμιο της Σύρου, όπου γίνεται μία σοβαρή επέκταση του διαδρόμου και σε συνδυασμό με την ταπείνωση του λόφου, θα αποτελέσουν ένα σημαντικό αναπτυξιακό έργο για τη Σύρο.

Ουσιαστικά το αεροδρόμιο της Σύρου αναβαθμίζεται και μπαίνει πλέον σε έναν άλλο χάρτη αεροπορικών μεταφορών, με πολύ σημαντικότερες δυνατότητες. Είναι ένα έργο για το οποίο προσπάθησαν όλοι οι φορείς της Σύρου, κυρίως ο Δήμος, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά βέβαια είναι ένα έργο το οποίο σε μεγάλο βαθμό πιστώνεται στο Υπουργείο Μεταφορών και στον Υπουργό Χρ. Σπίρτζη. Ελπίζουμε πολύ σύντομα να δούμε το έργο τελειωμένο και τη Σύρο να μπαίνει στον χάρτη των μεγάλων αεροπλάνων. Είναι κάτι το οποίο πραγματικά το είχε ανάγκη η Σύρος και το οποίο γίνεται πράξη».

Με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς για ιδιωτική αξιοποίηση 23 περιφερειακών αεροδρομίων, συμπεριλαμβάνεται σε αυτή την προοπτική και το αεροδρόμιο της Σύρου;

Ν. Σ.: «Δεν είναι της αρμοδιότητας μου, οπότε δεν έχω και κάτι συγκεκριμένο. Όμως η αναβάθμιση των αεροδρομίων μπορεί να γίνει με πάρα πολλούς τρόπους, χωρίς να είναι απαραίτητο να υπάρξει ιδιωτικοποίηση. Μπορεί να υπάρξουν και συνεργασίες με τον ιδιωτικό τομέα οι οποίες θα είναι σαφώς πιο επωφελείς από την σύμβαση των 14 αεροδρομίων, που έχει προηγηθεί, την οποία να υπενθυμίσω ότι μπορεί να την υπογράψαμε ως κυβέρνηση αλλά την βρήκαμε έτοιμη από την προηγούμενη κυβέρνηση».

Αυτές οι αναβαθμίσεις θα είναι ανάλογες και με τις αναβαθμίσεις των λιμένων; Ποιο είναι το πλάνο και η προοπτική για την είσοδο ιδιωτών στη διαχείριση των λιμένων;

Ν. Σ.: «Εμείς από την πλευρά του Υπουργείου Ναυτιλίας έχουμε ολοκληρώσει μία μελέτη για την αλλαγή του λιμενικού συστήματος της χώρας. Μία μελέτη η οποία ανατέθηκε στο Πανεπιστήμιο Πειραιά και μας κατατέθηκε και τις επόμενες ημέρες θα μπούμε στη διαδικασία διαβούλευσης προκειμένου να μπορέσουμε να αποκτήσουμε ένα λιμενικό σύστημα στη χώρα μας που θα αξίζει στα νησιά και θα μπορεί να υλοποιηθεί, γιατί δυστυχώς αυτή τη στιγμή, ιδιαίτερα στο νησιωτικό χώρο, τα Λιμενικά Ταμεία είναι υποστελεχωμένα με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταποκριθούν στον ρόλο που πρέπει να έχουν. Από εκεί και πέρα, συνεργασίες με ιδιώτες, οι οποίες όμως δεν θα είναι με παραχωρήσεις λιμανιών αλλά παραχωρήσεις πιθανόν συγκεκριμένων δραστηριοτήτων, μπορούν να γίνουν και είναι το πρότυπο χρήσεις των λιμανιών σε όλη την Ευρώπη. Όμως όταν μιλάμε για τέτοια λιμάνια τα μεγέθη είναι πάρα πολύ μικρά. Τα λιμάνια των νησιών μας δεν είναι τεράστια, είναι πολύ μικρά σε σύγκριση με αυτά που υπάρχουν στην Ευρώπη».

Αυτό μας οδηγεί στην προοπτική παραχώρησης τους σε «πακέτα»;

Ν. Σ.: «Όχι. Δεν υπάρχουν τέτοιες σκέψεις. Η προσπάθεια μας είναι να αναβαθμίσουμε κατ’ αρχήν τη δυνατότητα των λιμανιών να διαχειρίζονται τα του οίκου τους, μέσα από την αναβάθμιση του λιμενικού συστήματος και δευτερευόντως, για μερική χρήση συγκεκριμένων δράσεων και για κάποια λιμάνια υπάρχουν τέτοιες προτάσεις».

Από το Δήμο Σύρου-Ερμούπολης έχει κατατεθεί το master plan του λιμανιού, το οποίο ίσως να είναι και το μοναδικό στο νησιωτικό χώρο, που είναι τόσο ολοκληρωμένο, με μία όμως τεραστίου μεγέθους χρηματοδότηση για την υλοποίηση του. Ποια είναι η αντιμετώπιση του Υπουργείου Ναυτιλίας έναντι τέτοιων ώριμων προτάσεων;

Ν.Σ.: «Το master plan της Σύρου είναι έτοιμο να περάσει το Δεκέμβριο από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), όπως ήδη έχουμε συμφωνήσει και με το Δήμο και με το Λιμενικό Ταμείο. Έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες προσαρμογές και τροποποιήσεις ούτως ώστε να μην έχουμε προβλήματα με τους υπόλοιπους φορείς που συμμετέχουν στην ΕΣΑΛ, για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε την έγκριση του. Από εκεί και πέρα, ένα σοβαρό master plan, όπως είναι και αυτό, δεν προβλέπει κατασκευή μονομιάς αλλά κατασκευές σε διαδοχικές φάσεις. Η πρώτη φάση είναι η φάση της ακτοπλοΐας, το κόστος της οποίας δεν είναι πολύ μεγάλο για ένα λιμάνι. Σε ένα μεγάλο βαθμό θα βοηθήσει και στην αποσυμφόρηση του λιμανιού αλλά και της Ερμούπολης. Για ένα τέτοιο έργο υπάρχουν τρόποι για να χρηματοδοτηθεί και πολύ σύντομα θα υπάρξουν κυβερνητικές ανακοινώσεις».

Με αφορμή την πραγματοποίηση του 2ου συνεδρίου για την ακτοπλοΐα να σημειωθεί ότι από το συνέδριο του προηγούμενου έτους, παρά τη «φιλολογική» ανταλλαγή απόψεων, στην πράξη δεν υπήρξαν αποτελέσματα για τη Σύρο και για τη διασύνδεση της με τα νησιά του νομού, ενώ τα επιχειρηματικά παιχνίδια των ακτοοπλόων ήταν αυτά που επικράτησαν. Πόσο μπορεί το Υπουργείο να κατοχυρώσει αποφάσεις και να θέσει φραγμούς σε αυτά τα παιχνίδια;

Ν. Σ.: «Η ακτοπλοΐα χωρίζεται σε δύο κομμάτια. Είναι οι ελεύθερες  δρομολογήσεις και οι άγονες γραμμές, που αφορούν στη διασύνδεση νησιών που δεν γίνεται μέσω καμίας ελεύθερης δρομολόγησης. Στο πλαίσιο της συνεργασίας των φορέων και των ακτοπλοϊκών εταιρειών με το Υπουργείο προσπαθούμε αρχικά να έχουμε μία ομαλή ακτοπλοϊκή περίοδο και ταυτόχρονα να κάνουμε τροποποιήσεις στα δρομολόγια προκειμένου να εξυπηρετήσουμε περισσότερα νησιά. Πέρυσι είχαμε ένα σημαντικό πρόβλημα με την Σύρο, καταφέραμε να βρούμε λύσεις, έστω και αργά και αυτό είναι το κακό, γιατί οι λύσεις πρέπει να βρίσκονται νωρίς. Φέτος, πολύ πιο νωρίς θα έχουμε λύσεις ικανοποιητικές για τη Σύρο, για τις Κυκλάδες, για το Νότιο Αιγαίο».

Έχετε ξεκινήσει, τα τελευταία χρόνια, έναν σχεδιασμό σχετικά με τις συνδυασμένες μεταφορές. Πότε θα μπορέσει αυτό να υλοποιηθεί ώστε να δώσει αποτελέσματα;

Ν. Σ.: «Οι συνδυασμένες μεταφορές είναι ένα πολυπαραγοντικό θέμα γιατί εμπλέκει πάρα πολλούς φορείς. Εμείς προσπαθούμε σε κάθε αλλαγή περιόδου, χειμερινής και θερινής, να έρθουμε σε επαφή τόσο με τις ακτοπλοϊκές όσο και με τις αεροπορικές εταιρείες για να μπορέσουμε να έχουμε ένα καλό αποτέλεσμα. Βέβαια επειδή όλα αυτά έχουν να κάνουν σε συνδυασμό με όλα τα δρομολόγια και μία αλλαγή μπορεί να επηρεάσει πάρα πολλά νησιά, το είδαμε στις Κυκλάδες και το πληρώσαμε ένα χρόνο και αυτό μας έγινες μάθημα, προσπαθούμε να κάνουμε παρεμβάσεις οι οποίες θα είναι ήπιες για να μην δημιουργούν προβλήματα στα νησιά».

Ένα ζητούμενο δεκάδων ετών, το μεταφορικό ισοδύναμο, έχει μπει πλέον σε τροχιά εφαρμογής. Πόσο θα «ανακουφίσει» τους νησιώτες στις μεταφορές;

Ν. Σ.: «Το μεταφορικό ισοδύναμο, ένα χρόνιο αίτημα, μετά από 1,5 μήνα θα είναι πραγματικότητα για όλους τους νησιώτες. Η πιλοτική εφαρμογή μας έδωσε αρκετές εμπειρίες και μία από αυτές είναι ότι δεν έχει μπει ακόμα στη ζωή των νησιωτών, άρα θέλει μία προσπάθεια από όλους αυτό να γίνει συνείδηση. Αυτό δεν είναι ένα μέτρο που μας επιβλήθηκε. Είναι ένα μέτρο που διαμορφώθηκε από την κυβέρνηση, η οποία έδωσε τα χρήματα, είναι εφαρμογή νησιωτικής πολιτικής. Το μεταφορικό ισοδύναμο δεν είναι ένα μέτρο της κυβέρνησης. Είναι ένα μέτρο των νησιωτών και έτσι πρέπει να αγκαλιαστεί και να βελτιωθεί».

 

Ετικέτες: