Νέες μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τις λιμενικές εγκαταστάσεις ευθύνης του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου με στόχο την ένταξη έργων σε χρηματοδοτικά προγράμματα

Προετοιμασία για παραγωγή ουσιαστικού έργου

Χωρίς ΜΠΕ σε ισχύ σχεδόν όλες οι λιμενικές εγκαταστάσεις καθώς δεν αναθεωρήθηκαν εγκαίρως

Σε διαδικασία έκδοσης Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για όλες τις λιμενικές εγκαταστάσεις ευθύνης του, με στόχο την προετοιμασία για την υποβολή προτάσεων σε χρηματοδοτικά προγράμματα, προκειμένου να γίνουν απαραίτητες αναβαθμίσεις και παρεμβάσεις, μπαίνει το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου, κάνοντας την αρχή με το αλιευτικό καταφύγιο του Φοίνικα.

Ανατέθηκε από το Λιμενικό Ταμείο Σύρου σε μελετητικό γραφείο η έκδοση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το αλιευτικό καταφύγιο Φοίνικα, καθώς, σύμφωνα με τον Αντιπρόεδρο του ΔΛΤ, κ. Παναγιώτη Κουταβά, υπάρχει η πρόθεση υποβολής προτάσεων σε προσκλήσεις χρηματοδοτικών προγραμμάτων που αυτή τη στιγμή «τρέχουν», για την αναβάθμισή του.

Παράλληλα όμως, το Λιμενικό Ταμείο προβαίνει στην έκδοση αντίστοιχων μελετών σχεδόν για όλες τις λιμενικές εγκαταστάσεις που έχει στην ευθύνη του, στα τέσσερα νησιά, δεδομένου, ότι σύμφωνα με τον Αντιπρόεδρο, όλες οι ΜΠΕ έχουν λήξει και απαιτείται εκπόνησή τους εκ νέου.

Όπως υποστήριξε, η ενέργεια αυτή κρίνεται απόλυτα αναγκαία, καθώς η ύπαρξη μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων είναι απαραίτητη προϋπόθεση, για την επιλεξιμότητα των σχετικών προτάσεων προς τα διάφορα χρηματοδοτικά προγράμματα, που καλύπτουν οικονομικά σημαντικά έργα για τις λιμενικές αυτές εγκαταστάσεις.

Μόνο ο λιμένας της Ερμούπολης με ΜΠΕ σε ισχύ

Όπως ανέφερε μιλώντας στην εφημερίδα ο κ. Κουταβάς, «η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων είναι μία μελέτη η οποία πρέπει να υπάρχει για όλες μας τις λιμενικές εγκαταστάσεις», επισημαίνοντας, ότι «δεν πρέπει να λειτουργούν λιμενικές εγκαταστάσεις, αλιευτικά καταφύγια, χωρίς τέτοιες μελέτες. Δυστυχώς, οι περισσότερες από αυτές που παραλάβαμε είχαν ληγμένες Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Όταν έχει περάσει ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα από τη λήξη τους, οφείλει να συνταχθεί καινούρια μελέτη εξ αρχής και δεν μπορούμε να ανανεώσουμε την παλιά».

Επίσης, όπως υπογράμμισε, «για να μπορείς να ωριμάσεις μελέτες για έργα πάνω σε αυτές τις λιμενικές εγκαταστάσεις, η ύπαρξη Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σε ισχύ είναι απαραίτητη προϋπόθεση»

Για το λόγο αυτό, σύμφωνα με τον Αντιπρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου, «στην πρόταση που είχαμε καταθέσει για το πρόγραμμα «ΦιλόΔημος», είχαμε προτείνει τη χρηματοδότηση τω Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων όλων των λιμενικών εγκαταστάσεων ευθύνης του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, που δεν είναι σε ισχύ σήμερα, ώστε να τις έχουμε έτοιμες, εφόσον είναι προϋπόθεση, προκειμένου να μπορέσουμε να προχωρήσουμε σε έργα πάνω σε αυτές τις λιμενικές εγκαταστάσεις», διευκρινίζοντας πως η πρόταση αφορά στις μελέτες όλων των λιμενικών εγκαταστάσεων σε όλα τα νησιά ευθύνης του ΔΛΤ, ήτοι την Κέα, την Κύθνο και τη Σέριφο.  

Όπως υποστήριξε ο κ. Κουταβάς, παρά το γεγονός ότι οι ΜΠΕ των λιμενικών εγκαταστάσεων λήγουν, αυτές δεν είχαν αναθεωρηθεί εγκαίρως και ως εκ τούτου η διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου οφείλει να εκπονήσει ξανά κάθε μελέτη ξεχωριστά.

«Η μαρίνα στο Πηδάλι δεν έχει ΜΠΕ, το καταφύγιο του Φοίνικα δεν έχει. Η μόνη ΜΠΕ που έχουμε σε ισχύ είναι του λιμένα της Ερμούπολης. Αυτές, θα έπρεπε την ώρα που έληγαν να είχαν αναθεωρηθεί, καθώς θα ήταν κατά πολύ γρηγορότερη και ευκολότερη η διαδικασία. Τώρα, πρέπει να πάμε αναγκαστικά, εφόσον έχει περάσει αυτό το χρονικό διάστημα που θα είχαμε τη δυνατότητα αναθεώρησης, σε εκπόνηση νέας μελέτης εξαρχής», ανέφερε.

«Ζωτικής σημασίας η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του καταφυγίου»

Όσον αφορά στο αλιευτικό καταφύγιο του Φοίνικα, ο κ. Κουταβάς επεσήμανε, ότι η ανάθεση της ΜΠΕ πραγματοποιήθηκε ξεχωριστά, προκειμένου να αξιοποιηθούν τα χρηματοδοτικά εργαλεία που αυτή τη στιγμή είναι ανοιχτά, ώστε να υπάρξουν σημαντικές παρεμβάσεις αναβάθμισης.

Όπως εξήγησε ο ίδιος, «επειδή εμείς έχουμε στο μυαλό μας να εκμεταλλευτούμε χρηματοδοτικό πρόγραμμα ούτως ώστε να προχωρήσουμε σε εκτενείς επισκευές, ανακαινίσεις και εκσυγχρονισμό στο αλιευτικό καταφύγιο του Φοίνικα, καθώς υπάρχουν αυτή τη στιγμή ανοιχτά προγράμματα χρηματοδότησης στα οποία μπορούμε να καταθέσουμε προτάσεις, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου προβαίνει σε ανάθεση με ίδιους πόρους της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων άμεσα σε μελετητικό γραφείο ώστε να εκπονηθεί όσο το δυνατόν συντομότερα και δεν περιμένουμε το πρόγραμμα «ΦιλόΔημος» να μας τη χρηματοδοτήσει, με στόχο να προλάβουμε τις προθεσμίες των συγκεκριμένων προσκλήσεων έτσι ώστε να μπορέσουμε να καταθέσουμε προτάσεις για έργο στο αλιευτικό καταφύγιο του Φοίνικα».

Ο κ. Κουταβάς τόνισε τη σπουδαιότητα του καταφυγίου για το νησί της Σύρου, σημειώνοντας πως «πρόκειται για μία σημαντική πύλη του νησιού μας από τα δυτικά, η οποία έχει πάρα πολύ μεγάλη προσέλευση σκαφών, ειδικά κατά την καλοκαιρινή περίοδο, καθώς είναι ένα ασφαλές καταφύγιο για όλα τα σκάφη που κατεβαίνουν από τις μαρίνες της Αττικής, μέσα από το στενό μεταξύ Σύρου – Κύθνου, που είναι η πιο εύκολη πορεία που επιλέγεται κατά κόρον».

Κατά συνέπεια, σύμφωνα με τον Αντιπρόεδρο, «πάρα πολλά σκάφη εξ αυτών σταματούν στο καταφύγιο του Φοίνικα, έχουμε πάρα πολύ καλή προσέλευση εκεί. Μακάρι να ήταν και μεγαλύτερο, για να μπορέσουμε να εξυπηρετήσουμε ακόμη περισσότερα σκάφη. Οπότε είναι ζωτικής σημασίας να μπορέσουμε να το αναβαθμίσουμε, να το εκσυγχρονίσουμε και να μπορέσουμε να παρέχουμε ποιοτικότερες υπηρεσίες στους επισκέπτες, αλλά και στους ιδιοκτήτες των αλιευτικών σκαφών, που ελλιμενίζουν τα σκάφη τους εκεί».

Ο κ. Κουταβάς ερωτηθείς σχετικά με τη φύση των παρεμβάσεων, υποστήριξε, πως αυτές θα διαμορφωθούν αφού η διοίκηση του ΔΛΤ Σύρου καταλήξει, όσον αφορά σε ποιο ή ποια πρόγραμμα/προγράμματα θα υποβάλλει σχετικές προτάσεις, τονίζοντας, ωστόσο, ότι υπάρχει βούληση να γίνουν μεγάλης κλίμακας εργασίες.

Όπως επεσήμανε, οι παρεμβάσεις θα κριθούν «ανάλογα με το ποιες δαπάνες είναι επιλέξιμες προς χρηματοδότηση από το κάθε πρόγραμμα, καθώς κάθε πρόγραμμα χρηματοδότησης επιδοτεί συγκεκριμένες δράσεις. Οι όποιες προτεινόμενες παρεμβάσεις και έργα θα σχεδιαστούν αναλόγως σε ποια χρηματοδοτικά προγράμματα θα καταθέσουμε πρόταση. Η πρόθεσή μας είναι να είναι μεγάλης κλίμακας».