Εντονότατο το πρόβλημα της έλλειψης χώρων στάθμευσης σε Ερμούπολη και χωριά της Σύρου για μία ακόμη καλοκαιρινή σεζόν

Άλυτο κυκλοφοριακό ενώ “γιγαντώνεται” η επισκεψιμότητα

Οι τουρίστες βιώνουν κάκιστη εμπειρία εξαιτίας της ταλαιπωρίας που υφίστανται στην προσπάθειά τους να βρουν έστω και μία θέση στάθμευσης

Τη δυσάρεστη και αρνητική κατάσταση των άσκοπων μετακινήσεων για την αναζήτηση μίας θέσης στάθμευσης τόσο στην Ερμούπολη, όσο και σε ορισμένα χωριά με παραλίες, που συγκεντρώνουν υψηλή επισκεψιμότητα, βίωσαν το φετινό καλοκαίρι οι επισκέπτες της Σύρου, καθώς ούτε η σημερινή Δημοτική Αρχή δεν έχει επιτύχει κάποιο αποτέλεσμα σε επίπεδο διαχείρισης του προβλήματος, τουλάχιστον μέχρι στιγμής.

Η κατάσταση των δεκάδων παρανόμως σταθμευμένων οχημάτων κατά μήκος κεντρικών κι επαρχιακών δρόμων, τόσο στο παραλιακό τμήμα της Ερμούπολης, όσο και πλησίον των παραλιών που προσέλκυαν και προσελκύουν ακόμη το ενδιαφέρον του κόσμου, έφερε για μία ακόμη χρονιά τη σοβαρή υπόθεση του άλυτου κυκλοφοριακού στο προσκήνιο, με το νησί να εισπράττει κακές κριτικές εξαιτίας της ταλαιπωρίας των επισκεπτών.

Πρόκειται για ένα πρόβλημα - “αγκάθι” που προϋποθέτει πολιτική βούληση για την ανακούφιση συνολικά του ιστορικού κέντρου, αλλά και των χωριών, καθώς η όποια αποτελεσματική διαχείριση, συνδυάζει και προϋποθέτει την επιθυμία για πύκνωση των δρομολογίων mini bus, την ανάπτυξη αρκετών νέων χώρων στάθμευσης, οι οποίοι θα εξυπηρετούνται με τη δημοτική συγκοινωνία για τη μετακίνηση των πολιτών, καθώς και διαπραγματεύσεις με ιδιοκτήτες οικοπέδων σε χωριά για αξιοποίηση μεγάλων χώρων.

Άκρως σοβαρό θέμα που δυστυχώς φαίνεται πως δεν το έχει αγγίξει η Δημοτική Αρχή στην ουσία του, αποτελεί και το θέμα των πεζοδρομήσεων του κέντρου.

Για όλα τα παραπάνω και με φόντο τη “δύση” της τουριστικής σεζόν, κλήθηκαν να δώσουν απαντήσεις απαντήσεις ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Μηνάς Αληφραγκής και η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, Κανδιώ Μαραγκού.

Απαντήσεις Αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών, Μηνά Αληφραγκή

  • Με την υψηλή επισκεψιμότητα στο νησί της Σύρου τη θερινή περίοδο αναδείχθηκε ξανά και πολύ έντονα το σοβαρό πρόβλημα του κυκλοφοριακού και της έλλειψης χώρων στάθμευσης. Εστιάζοντας αρχικά στο κομμάτι της Ερμούπολης, τί έχετε να παρατηρήσετε για ένα πρόβλημα που όσο περνούν τα χρόνια διογκώνεται;

“Όντως υπήρξε έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα την καλοκαιρινή περίοδο που πέρασε, αν και αυτή, δεν έχει λήξει ακόμη. Επίσημα θα λήξει περί τα τέλη Σεπτέμβρη με αρχές Οκτώβρη αν το δούμε αισιόδοξα καθώς ακούμε ότι υπάρχουν κρατήσεις. Έχει γίνει καλή διαφήμιση του νησιού και αυτό έχει φανεί. Έδειξαν και οι επιχειρηματίες καλό πρόσωπο και τήρησαν τα μέτρα. Όλα αυτά βοήθησαν στο να επισκεφθεί ο κόσμος το νησί μας.

Ωστόσο, ναι, το κυκλοφοριακό όπως το γνωρίζουμε είναι ένα θέμα άλυτο εδώ και χρόνια. Αν και προσωπικά θεωρώ πως δεν είναι πρόβλημα το κυκλοφοριακό, αλλά η έλλειψη θέσεων στάθμευσης”.

  • Αναγνωρίζετε το πρόβλημα. Ποιες είναι οι ενέργειές σας προκειμένου να το διαχειριστείτε; Δεν υπάρχουν περιθώρια για άλλες καθυστερήσεις καθώς τη θερινή περίοδο η επισκεψιμότητα υπήρξε ιδιαίτερα υψηλή.

“Αυτή τη στιγμή γίνονται ενέργειες γιατί με την εμπειρία που είχαμε, ειδικά αυτό το καλοκαίρι, θέλουμε του χρόνου να είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι. Μιλώ για συγκεκριμένες ενέργειες. Αρχικά για τον χώρο που παραχωρεί δωρεάν δημότης μας, δίπλα στο parking της Δόξας. Σκεφθήκαμε η διαμόρφωση να γίνει προσεχώς για να μην υπάρξει όχληση στο κατάστημα εστίασης της περιοχής. Θα ακολουθήσουν όμως οι απαραίτητες εργασίες.

Επίσης, στην Δόξα θα γίνει μία διαμόρφωση του κηπαρίου που υπάρχει. Κάναμε αυτοψία με τον Δήμαρχο και με μηχανικό του Δήμου ώστε να προχωρήσουμε σε κλαδέματα δέντρων και διαμορφώσεις χώρου για να αναπτύξουμε επιπλέον 60 θέσεις στάθμευσης.

Πέρα από αυτά, είμαστε σε συνεννόηση με ιδιώτη προκειμένου να προβούμε σε αγορά οικοπέδου στη Λαλακιά, περίπου 7 στρεμμάτων. Θα βοηθήσει να λύσουμε το πρόβλημα σε μεγάλο βαθμό, αν έρθουμε σε συμφωνία. Εκεί θα κάνουμε διαμορφώσεις. Με αυτόν τον τρόπο θα εξυπηρετηθεί περισσότερος κόσμος.

Όσον αφορά την Ερμούπολη γίνονται σοβαρές προσπάθειες ώστε να αμβλύνουμε το πρόβλημα. Δυστυχώς η Ερμούπολη όπως έχει οικοδομηθεί, δεν έχει ελεύθερους χώρους για διαμορφώσεις parking. Πιστεύω ότι με τις κινήσεις που θα κάνουμε θα αμβλυνθεί κατά πολύ το πρόβλημα”.

  • Θα ήταν χρήσιμο να αυξηθούν τα δρομολόγια των min bus σημαντικά τη θερινή περίοδο για να εξυπηρετούν τον κόσμο άμεσα από τους περιφερειακούς χώρους στάθμευσης.

“Το καλοκαίρι αυξάνονται. Και τώρα είναι κάθε 20 λεπτά. Θεωρώ ότι είναι και θέμα διάθεσης των δημοτών και των επισκεπτών κατά πόσον θέλουν να χρησιμοποιούν τα λεωφορεία, τα mini bus. Είναι και θέμα κυκλοφοριακής παιδείας. Όλοι έχουμε μανία να σταθμεύουμε έξω από το κατάστημα που θέλουμε να πάμε”.

  • Αν μπορούσε να δρομολογηθεί mini bus κάθε 5 λεπτά τη θερινή περίοδο για συγκεκριμένες ώρες τις οποίες μετακινούνται οι επισκέπτες, θα βοηθούσε. Επίσης, σκέφτεστε την επιλογή του αντιτίμου, ώστε να υπάρχει ένα οικονομικό όφελος που θα βοηθούσε ενδεχομένως στην πυκνότερη δρομολόγηση mini bus τους καλοκαιρινούς μήνες;

“Αυτό έχει κόστος μεγάλο. Από μία εκτίμηση που έχει γίνει σχετικά με το σενάριο επιβολής εισιτηρίου, θεωρώ ότι το όφελος δεν θα είναι μεγάλο. Περισσότερο κοινωνική αναστάτωση θα δημιουργήσει παρά θα λύσει το πρόβλημα, φέρνοντας έσοδα στον Δήμο.

Κι αυτό επειδή σαφώς θα εξαιρεθούν φοιτητές, ΑΜΕΑ, συνταξιούχοι, ευπαθείς ομάδες κ.α.. Άρα, πρέπει να δούμε αν θα μπορεί να γίνεται έλεγχος και αν τα έσοδα θα είναι τόσο μεγάλα ώστε να μπορούμε να το κάνουμε αυτό. Πιστεύω ότι περισσότερο θα υπάρξει κοινωνική αναστάτωση”.

  • Κοινωνική αναστάτωση ή η Δημοτική Αρχή φοβάται ότι θα υπάρξει πολιτικό κόστος;

“Δεν είναι θέμα πολιτικού κόστους. Προσωπικά θεωρώ πως δεν είναι αυτό το θέμα. Επειδή έχουμε κάνει συζητήσεις με τον Δήμαρχο, δεν το βλέπουμε έτσι. Αν εξαιρέσει κάποιος όμως όλες αυτές τις κοινωνικές ομάδες που είπα και που σαφώς θα εξαιρεθούν, από εκεί και μετά, θα διαπιστώσει πως το όφελος θα είναι ελάχιστο.

Βέβαια αυτό δεν σημαίνει πως δεν μπορούμε κάποια στιγμή ενδεχομένως να το δούμε σε βάθος. Η πρώτη εκτίμηση μας πάντως, μας οδηγεί σε αυτά που προαναέφερα”.

  • Θεωρείτε πως μία συνολικότερη πεζοδρόμηση κατά τη θερινή σεζόν, με μελετημένο τρόπο, θα μπορούσε να εφαρμοστεί στην Ερμούπολη; Θα ήταν χρήσιμο να υπάρξει από μηδενική βάση μία συνολική προσέγγιση;

“Το πείραμα που είχε κάνει ο κ. Μαραγκός και η προηγούμενη Δημοτική Αρχή κλείνοντας όλο το ιστορικό κέντρο, απέδειξε ότι ήταν μία αποτυχία. Είχαμε ένα ιστορικό κέντρο κλειστό και από εκεί και πέρα, γύρω από το ιστορικό κέντρο και μέχρι τη Δόξα και τον Ταρσανά ήταν ένα απέραντο parking. Αυτές τις εικόνες τις θυμόμαστε όλοι.

Δεν υπάρχει Δημοτική Αστυνομία και η Ελληνική Αστυνομία έχει λίγα στελέχη για τους ελέγχους. Άρα, ουσιαστική αστυνόμευση δεν έγινε, πέραν της περιόδου που υπήρξε κλιμάκιο από την Αθήνα. Δεν λέμε βέβαια να ρίχνουν πρόστιμα. Αλλά να γίνεται έλεγχος.

Δεν μπορούμε να εφαρμόσουμε τέτοια μέτρα εκτεταμένης πεζοδρόμησης χωρίς να έχουμε υποδομές. Και ούτε θα εφαρμόσουμε το σύστημα Μαραγκού και να βάζουμε πολιτοφύλακες τους δημοτικούς συμβούλους για να ελέγχουν. Αυτά είναι τριτοκοσμικά.

Και αυτή η απόφαση που είχε βγάλει τότε ο κ. Μαραγκός είχε χαρακτηριστεί παράνομη και καταχρηστική.

Άρα, χωρίς υποδομές και χωρίς σύσταση Δημοτικής Αστυνομίας αυτά τα μέτρα, δεν μπορούν να εφαρμοστούν. Δεν είμαι αντίθετος στην ευρύτερη πεζοδρόμηση του ιστορικού κέντρου, αλλά πρέπει πρώτα να υπάρξουν υποδομές και μετά να σκεφθούμε αυτά τα πράγματα”.

  • Και στις παραλίες της Σύρου το πρόβλημα της έλλειψης θέσεων και χώρων στάθμευσης υπήρξε έντονο. Τουλάχιστον σε αρκετές από αυτές που συγκέντρωναν και τη μεγάλη επισκεψιμότητα. Τι κάνετε γι αυτό; Ενδεικτικά να αναφέρουμε τις Αγκαθωπές, το Κόμητο, ακόμη και το Αχλάδι που οχήματα έκαναν ουρά στον κεντρικό δρόμο, μειώνοντας το πλάτος του τμήματος που απέμενε για τους διερχόμενους οδηγούς.

“Ας πάρουμε για παράδειγμα τη Βάρη. Σήμερα (σ.σ. χθες) που πέρασα, ξέρετε τί είδα; Για μία ακόμη φορά το parking ήταν άδειο και τα οχήματα σταθμευμένα στον κεντρικό δρόμο που οδηγεί στην παραλία. Είναι θέμα νοοτροπίας του κόσμου.

Από την πλευρά μας για παράδειγμα στη Βάρη διαμορφώσαμε τον χώρο της ΔΕΥΑΣ και συνέβαλαν και οι επιχειρηματίες κι έγινε επίστρωση με χαλίκι. Σκεφτόμαστε να πάρουμε άδεια από το ΓΕΣ για να διαμορφώσουμε και ένα τμήμα από το πεδίο βολής και να χρησιμοποιηθεί κι αυτό σαν parking.

Στο Κίνι ήδη παραχωρήθηκε μετά από συνεννόηση ένα οικόπεδο και προχωράμε στην αγορά ενός ακόμη οικοπέδου. Όπου μπορούμε, προσπαθούμε να αμβλύνουμε την κατάσταση. Αλλά πρέπει και ο πολίτης, είτε είναι ντόπιος, είτε είναι επισκέπτης να μάθει να χρησιμοποιεί τα parking”.

  • Στις περιπτώσεις των παραλιών όπου δεν υπάρχουν εξασφαλισμένοι χώροι στάθμευσης, έχετε κάνει σχετικές αναζητήσεις, επαφές και συζητήσεις με ιδιώτες που διαθέτουν οικόπεδα, προκειμένου να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα; Ενδεικτικά, έχετε εικόνα από τον δρόμο των Αγκαθωπών, από τον δρόμο που οδηγεί στο Κόμητο και γύρω υπάρχουν οικοπεδικές εκτάσεις, χωράφια. Έχει γίνει διερεύνηση από εσάς;

“Έχει γίνει διερεύνηση. Διαθέσιμα οικόπεδα δεν υπάρχουν. Για παράδειγμα, στο Αχλάδι, ένα οικόπεδο που υπήρξε, έχει αγοραστεί από εταιρεία και μετά από προσωπική παρέμβαση και συνεννόηση που έκανα, μας το άφησαν ανοικτό για να εξυπηρετείται ο κόσμος και αυτήν την καλοκαιρινή περίοδο. Άλλο διαθέσιμο οικόπεδο δεν υπάρχει εκεί πέρα.

Και για τις άλλες παραλίες σε Αγκαθωπές και Κόμητο έχει γίνει διερεύνηση σχετικά με το αν υπάρχει διαθέσιμο οικόπεδο προς αγορά ή ενοικίαση. Έχει αποβεί άκαρπη η όποια διερεύνηση έχουμε κάνει”.

  • Η ταλαιπωρία που αποκομίζουν οι επισκέπτες λειτουργεί δυσφημιστικά για τον τόπο.

“Δεν είναι ένα θέμα που δεν μας απασχολεί. Αυτή τη στιγμή έχει αποβεί άκαρπη η όποια διερεύνηση. Σαφώς και μας απασχολεί. Απλά υπάρχουν αντικειμενικές δυσκολίες. Όμως, δεν μπορούμε να έχουμε μαγικό ραβδί για να “γεννήσουμε” οικόπεδο. Όπου και όπως μπορούμε και αν υπάρχει διαθεσιμότητα, προχωράμε. Όπως και στο Κίνι και στον Φοίνικα.

Από εκεί και μετά, το νησί μας είναι αυτό”.

  • Είστε ικανοποιημένος από τη στάση και την αντιμετώπιση της Δημοτικής Αρχής στην οποίαν συμμετέχετε αναφορικά με τη διαχείρισή της, όσον αφορά τη συγκεκριμένη υπόθεση του κυκλοφοριακού συνολικά;

“Όχι, ικανοποιημένος δεν είμαι. Δεν μπορείς να είσαι ικανοποιημένος με αυτό το μπάχαλο που επικρατεί ειδικά στην πόλη και στα χωριά και κυρίως στο φουλ της σεζόν. Αλλά οι προσπάθειες της Δημοτικής Αρχής έχουν γίνει και γίνονται. Οι δυνατότητες είναι αυτές. Αν κάποιος πολίτης έχει στο μυαλό του κάτι συγκεκριμένο και εννοώ έχει ένα οικόπεδο που μπορεί να διαθέσει είτε προς ενοικίαση, είτε προς αγορά, ας μας πλησιάσει. Ενδιαφέρον λοιπόν υπάρχει από τη Δημοτική Αρχή και αυτό φαίνεται καθώς υπάρχει σε εξέλιξη η συζήτηση όπως προανέφερα για την αγορά χώρου στη Λαλακιά και για τις νέες διαμορφώσεις στη Δόξα ή η αγορά οικοπέδου στο Κίνι. Κάνουμε προσπάθειες. Βέβαια, δεν λύνεται τίποτα δια μαγείας”.

Απαντήσεις προέδρου Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κανδιώς Μαραγκού

  • Είχατε δηλώσει πως θα εφαρμόζατε ελεγχόμενη στάθμευση στη θέση Νησάκι. Παρήλθε το διάστημα της θερινής περιόδου και δεν υλοποιήσατε αυτήν την απόφαση. Ποιοι είναι οι λόγοι; Πότε θα προβείτε στην εφαρμογή της απόφασης;

“Για γραφειοκρατικούς λόγους δεν προλάβαμε να το υλοποιήσουμε φέτος. Για το Νησάκι υπάρχει άδεια χωροθέτησης για 140 θέσεις στάθμευσης. Είμαστε έτοιμοι από πλευράς προϋποθέσεων λειτουργίας του. Οπότε, αυτό που δρομολογήσαμε ως υπηρεσία είναι μέσα στον Σεπτέμβρη και το αργότερο τον Οκτώβρη να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για την προμήθεια όλου του εξοπλισμού. Ακολούθως θα πάρουμε την άδεια λειτουργίας του.

Επειδή αυτό είναι ένα αρκετά μεγάλο κόστος για το Λιμενικό Ταμείο και δεδομένων των συνθηκών, οικονομικά δεν δυνάμεθα να προχωρήσουμε σε μία προμήθεια της τάξεως των 100 χιλ. ευρώ περίπου. Γι αυτόν τον λόγο σκεφθήκαμε τη λύση του leasing. Οπότε, θα προχωρήσουμε σε έναν τέτοιον διαγωνισμό. Ελπίζω μέχρι τέλος Οκτώβρη, να έχουμε τελειώσει και από του χρόνου, το νωρίτερο δυνατό, να προχωρήσει. Πιθανότατα πριν τον Ιούνιο ή μακάρι και το Πάσχα, να είμαστε έτοιμοι”.

  • Ποιος είναι ο στόχος σας από την εφαρμογή αυτής της απόφασης; Τί θέλετε να επιτύχετε;

“Το Νησάκι είναι ένα κομβικό σημείο σχετικά με το parking στην Ερμούπολη. Πρέπει οι επισκέπτες – και αυτό είναι ένα αίτημα και των επιχειρηματιών της εστίασης αλλά και του Εμπορικού Συλλόγου – να μπορούν να προσεγγίζουν την Ερμούπολη. Οπότε, θα διατηρήσουμε 140 θέσεις στάθμευσης και μέσω της ελεγχόμενης στάθμευσης, θα δημιουργήσουμε μία εναλλαγή των θέσεων προκειμένου να εκλείψει το φαινόμενο να βλέπει κανείς ένα αυτοκίνητο σταθμευμένο επί πολλές ώρες στο ίδιο σημείο. Θα υπάρξει προσεχώς απόφαση για το ύψος του αντιτίμου. Θέλουμε να έχουμε μία τιμολογιακή πολιτική τέτοια που να αποτρέπει τον οποιονδήποτε να αφήσει για ώρες το αυτοκίνητό του στο Νησάκι. Από την άλλη πλευρά, θα είναι τέτοιο που θα λειτουργεί ελκυστικά για εκείνους που θέλουν να χρησιμοποιήσουν τον χώρο για 3, 4 ή και 5 ώρες”.

  • Το κυκλοφοριακό στο σύνολό του απασχόλησε εντονότατα για μία ακόμη καλοκαιρινή περίοδο. Από την πλευρά σας, πώς κρίνετε τη στάση της Δημοτικής Αρχής απέναντι σε ένα τόσο “καυτό” πρόβλημα;

“Η τουριστική επισκεψιμότητα του νησιού φέτος, έδειξε ακόμη εντονότερα ότι το κυκλοφοριακό αποτελεί ίσως από τα σοβαρότερα προβλήματα στο νησί, είτε αφορά την Ερμούπολη, είτε αφορά τα χωριά. Νομίζω πως σαν Δημοτική Αρχή πρέπει να αφουγκραστούμε πλέον ότι το νησί είναι έτοιμο ώστε να δοθεί μία λύση στο κυκλοφοριακό. Πρέπει μέχρι το επόμενο καλοκαίρι να έχουμε σοβαρές λύσεις”.