Στην αναπροσαρμογή των τιμών παροχής νερού και ηλεκτρικού ρεύματος στις εγκαταστάσεις ευθύνης του Λιμενικού Ταμείου Σύρου προχώρησε το Διοικητικό Συμβούλιο του φορέα

Στόχευση στην έγκαιρη αντιμετώπιση του αυξημένου ενεργειακού κόστους

Επιβολή της τάξης στη λιμενική εγκατάσταση στη θέση Πηδάλι στα Λαζαρέττα της Ερμούπολης, για είσπραξη τελών και αποτροπή των φαινομένων άναρχης εναπόθεσης σκαφών
  • Δευτέρα, 4 Ιουλίου, 2022 - 06:20

Αναπροσαρμογές και για το Λιμενικό Ταμείο Σύρου φέρνει η ραγδαία αύξηση του ενεργειακού κόστους, καθώς βάσει απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου, επανακαθορίστηκαν οι τιμές παροχής νερού και ηλεκτρικού ρεύματος για τα ελλιμενιζόμενα σκάφη σε όλες τις εγκαταστάσεις ευθύνης του.

Οι σημαντικές αυξήσεις, όχι μόνον στην τιμή αγοράς νερού και ρεύματος, που παρέχονται στα ελλιμενιζόμενα σκάφη στις εγκαταστάσεις ευθύνης του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, αλλά και στο κόστος επισκευής του εξοπλισμού, εγκατάστασης νέου και στην παροχή υπηρεσιών, οδήγησαν την Διοίκηση του ΔΛΤ Σύρου, κατόπιν εισήγησης της Οικονομικής του Υπηρεσίας στην τελευταία συνεδρίαση του Δ.Σ., στην απόφαση να αναπροσαρμόσει τις τιμές παροχής των αγαθών αυτών σε ιδιώτες και εταιρείες.

Σημαντικό σκέλος της απόφασης, το οποίο αξίζει να τονιστεί, είναι πως οι αυξήσεις για τους πολίτες αφορούν σε περίπου 10% για την παροχή νερού και ρεύματος, ενώ αρκετά μεγαλύτερες είναι οι αυξήσεις που αφορούν σε παροχές που γίνονται προς τα ελλιμενιζόμενα πλοία της ακτοπλοΐας και αυτό για τα νησιά Κέα, Κύθνο και Σέριφο, όπου η διαφορά στην τιμή παροχής ήταν αρκετά μεγάλη σε σχέση με τη Σύρο.

Επιπλέον, κατά τη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Λιμενικού Ταμείου, τέθηκε και το θέμα της αναδιοργάνωσης της μαρίνας στη θέση Πηδάλι στα Λαζαρέττα, βάσει νέου τοπογραφικού για τις θέσεις ελλιμενισμού μικρών και μεγαλύτερων σκαφών, με την Πρόεδρο του ΔΛΤ Σύρου να δίνει διευκρινίσεις σχετικά με τις παροχές υπηρεσιών στη μαρίνα, την οργάνωση των θέσεων, το ύψος των τελών ελλιμενισμού, τις ευθύνες του ΔΛΤ σε σχέση με το χώρο, αλλά και τις ενέργειες που προγραμματίζονται στο άμεσο μέλλον.

Αυξήσεις με γνώμονα την ευρωστία του ταμείου του ΔΛΤ Σύρου και τον δείκτη τιμών καταναλωτή

Στο πλαίσιο της συζήτησης του θέματος, κατά τη συνεδρίαση των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, η πρόεδρος του ΔΛΤ Σύρου, κ. Κανδιώ Μαραγκού, σχολίασε, σχετικά με το θέμα του επανακαθορισμού των τιμών παροχής νερού και ηλεκτρικού ρεύματος στα ελλιμενιζόμενα σκάφη στους λιμένες αρμοδιότητας του Λιμενικού Ταμείου, πως «όπως είναι γνωστό σε όλους, διανύουμε μία περίοδο γενικότερης ανατίμησης», ενώ διευκρινιστικά πρόσθεσε, πως «η τιμή πώλησης νερού και ρεύματος δε σχετίζεται μόνο με την τιμή στην οποία τα αγοράζουμε, αλλά σχετίζεται με το κόστος αγοράς των μηχανημάτων παροχής νερού και ρεύματος, όπως και της επισκευής τους και επιπλέον με αυτή καθαυτή την παροχή υπηρεσίας από ιδιώτες – και μιλώ για εκείνους που εισπράττουν τα λιμενικά τέλη και παρέχουν το νερό και το ρεύμα – σε όλα τα νησιά. Άρα, το κόστος και αυτής της υπηρεσίας, που συνολικά ξεπερνά τις 70.000 ευρώ για το Λιμενικό Ταμείο για τα τέσσερα νησιά, είναι ένα κόστος που σχετίζεται με την τιμή του πωλούμενου νερού και ρεύματος».

Την εισήγηση ανέλαβε ο προϊστάμενος της Οικονομικής Υπηρεσίας του Λιμενικού Ταμείου, κ. Α. Βαρθαλίτης, ο οποίος ενημέρωσε, σχετικά με τις διατάξεις του θεσμικού πλαισίου, σύμφωνα με τις οποίες δίνεται η δυνατότητα, για εξαιρετικούς λόγους, να αναπροσαρμόζεται η σχετική απόφαση του ΔΛΤ στη διάρκεια της χρονιάς.

Επίσης, στην εισήγηση, όπως είναι φυσικό, έγινε αναφορά στο ενεργειακό κόστος που έχει εκτινάξει στα ύψη το κόστος, τόσο στις υπόλοιπες παροχές, όπως είναι τα υλικά συντήρησης και επισκευής και οι παρεχόμενες υπηρεσίες, όσο και στην τιμή του ρεύματος.

Σύμφωνα με τον κ. Βαρθαλίτη, «η εισήγηση, η οποία έχει καταρτιστεί από την Οικονομική Υπηρεσία, λαμβάνει υπόψιν την ευρωστία του χρηματικού υπολοίπου του Λιμενικού Ταμείου, πάντα σε σχέση με την αύξηση του δείκτη τιμών καταναλωτή. Ενδεικτικά θα πω, ότι για το έτος 2022 - από 1/1/2022 έως 30/4/2022 - οι λογαριασμοί, οι οποίοι αφορούν τις εγκαταστάσεις έχουν ανέλθει σε 71.238,19 ευρώ. Πέρυσι, για την ίδια ακριβώς περίοδο, 32.794,65. Άρα, βλέπουμε μία αύξηση πάνω από το διπλάσιο. Και ακόμη δεν έχουν έρθει οι λογαριασμοί, στους οποίους αποτυπώνεται η αύξηση της καλοκαιρινής περιόδου. Αυτό θα μας επηρεάσει σίγουρα μέσα στο επόμενο διάστημα και θα χρειαστεί να κάνουμε αναμόρφωση του προϋπολογισμού, ώστε να μπορέσουμε να καλύψουμε αυτή τη δαπάνη».

Οι αυξήσεις προς τους ιδιώτες χρήστες των παροχών, αφορά στην τάξη του 10% περίπου (ήτοι από 2 ευρώ σε 2,20 ευρώ ή από 3 ευρώ σε 3,30 ευρώ), ενώ για τα ελλιμενιζόμενα πλοία στους λιμένες της Κέας, Κύθνου και Σερίφου, η τιμή του νερού ανά κυβικό ανεβαίνει από τα 2,5 ευρώ/κυβικό στα 5 ευρώ/κυβικό. Για το λιμένα της Ερμούπολης η ίδια παροχή ανεβαίνει από τα 4,5 ευρώ/κυβικό στα 5 ευρώ/κυβικό.

Προβληματισμός από τους εκπροσώπους της Κέας και απαντήσεις σχετικά με το ύψος των αυξήσεων

Από την πλευρά των εκπροσώπων της Κέας στο ΔΛΤ Σύρου, εκφράστηκαν αντιρρήσεις, όσον αφορά στη μεγάλη αύξηση που προβλέπεται για τα ελλιμενιζόμενα πλοία.

Πιο συγκεκριμένα, η Δήμαρχος Κέας, κ. Ειρήνη Βελισσαροπούλου, αν και απούσα από τη συνεδρίαση, με επιστολή της ενημέρωσε για την αντίθεσή της στην αύξηση της παροχής νερού ανά κυβικό από τα 2,5 στα 5 ευρώ. Σύμφωνα με την ίδια, «δεδομένου ότι στο Δήμο Κέας το νερό χρεώνεται με κλιμακούμενο τιμολόγιο από 1,17 ευρώ έως 2 ευρώ σε μεγάλες καταναλώσεις. Θεωρώ υπερβολική τη χρέωση των 5 ευρώ».

Ανάλογες ενστάσεις καταγράφηκαν και από τον παρόντα εκπρόσωπο του Δήμου Κέας στο Δ.Σ. του ΔΛΤ Σύρου, κ. Γκρέκα. Ο κ. Γκρέκας αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα pillars στις λιμενικές εγκαταστάσεις του νησιού, διευκρινίζοντας όμως, ότι ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία επισκευής τους από ηλεκτρολόγο και επίκεινται εργασίες επισκευής και από υδραυλικό, για όσα αντιμετωπίζουν το πρόβλημα. Ο εκπρόσωπος της Κέας, υποστήριξε πως οι αυξήσεις θα πρέπει να ανταποκρίνονται στην παροχή υπηρεσίας και πως το ΔΛΤ θα πρέπει να εξετάσει ξανά το θέμα σε δεύτερο χρόνο, μιλώντας για υπερβολή, ειδικά σχετικά με την αύξηση 100% στην τιμή πώλησης του νερού στα ελλιμενιζόμενα πλοία.

Απαντώντας στους προβληματισμούς που εκφράστηκαν από τους εκπροσώπους της Κέας, ο κ. Μηνάς Αληφραγκής, Αντιπρόεδρος του ΔΛΤ Σύρου, σημείωσε, πως «όσον αφορά στους πολίτες, οι αυξήσεις είναι ελάχιστες. Μιλάμε για μία αύξηση από τα 2 ευρώ στα 2,20 ευρώ. Ή από τα 3 ευρώ, στα 3,30 ευρώ. Οι αυξήσεις που φαίνονται υπέρογκες, δηλαδή από τα 2,5 ευρώ στα 5 ευρώ, εκεί μιλάμε για πλοία, ουσιαστικά. Δεν νομίζω ότι αυτό το κόστος μεταφέρεται στον πολίτη. Μιλάμε για άλλα οικονομικά μεγέθη. Με τις αυξήσεις του ενεργειακού κόστους, πάνω από 100% αύξηση πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα, για να μην το βρούμε μπροστά μας».

Επιπλέον, η πρόεδρος, κ. Μαραγκού, υπενθύμισε, πως το κόστος αυτό ανταποκρίνεται σε ένα εύρος υπηρεσιών και υποχρεώσεων και όχι μόνον στην τιμή αγοράς του νερού και του ρεύματος προς παροχή, ενώ πρόσθεσε, ότι «οι αυξήσεις που γίνονται για τα επιβατικά πλοία, στα νησιά της Κύθνου, Κέας και Σερίφου, που από τα 2,5 ευρώ γίνεται 5 ευρώ η τιμή πώλησης του νερού ανά κυβικό, στη Σύρο, ήταν ήδη 4,5 ευρώ και γίνεται 5 ευρώ. Δεν υπάρχει και λόγος να υπάρχει αυτή η διαφοροποίηση. Το ίδιο πλοίο θα πάει στην Κέα, το ίδιο πλοίο θα πάει και στη Σύρο, υπό την ευθύνη του ίδιου Λιμενικού Ταμείου».

Με αφορμή την αναφορά του κ. Γκρέκα στην επισκευή των pillars της Κέας, η κ. Μαραγκού ενημέρωσε, πως μόνο για την επισκευή που απαιτείται από τον υδραυλικό, το κόστος αφορά σε 3.500 ευρώ συν ΦΠΑ, ενώ θα γίνει δαπάνη και για νέα pillars στο Βουρκάρι, υπογραμμίζοντας πως αν λάβει κανείς υπόψιν το συνολικό κόστος όλων των παραπάνω, μπορεί να κατανοήσει την ανάγκη της Οικονομικής Υπηρεσίας να προβεί σε αυξήσεις.

Πρόταση για λήψη απόφασης κατόπιν σχηματισμού πλήρους εικόνας

Από την πλευρά του, το μέλος του ΔΛΤ Σύρου, κ. Αλέξης Αθανασίου, εκπροσωπώντας την παράταξη της μείζονος μειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, παραδέχτηκε πως «για να αναγκάζεται η υπηρεσία να κάνει κάτι τέτοιο στη μέση της χρονιάς, σημαίνει ότι πράγματι υπάρχει θέμα».

Χωρίς να διαφωνεί με την εισήγηση της Οικονομικής Υπηρεσίας του ΔΛΤ, σχετικά με τις ανάγκες, ο ίδιος πρότεινε να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος, ώστε να διαπιστωθεί συνολικά η αύξηση του κόστους και μέσα στο καλοκαίρι, που η ζήτηση είναι σαφώς αυξημένη, προκειμένου όταν υπάρξει η συνολική εικόνα, τότε η υπηρεσία να προχωρήσει σε ενέργειες, με το βλέμμα στραμμένο ίσως στη διαμόρφωση των τιμών για τη νέα χρονιά, ώστε να μην υπάρξουν περαιτέρω αυξήσεις.

Απαντώντας, ο προϊστάμενος της Οικονομικής Υπηρεσίας, κ. Βαρθαλίτης, τόνισε, πως «κάνουμε αυτή την εισήγηση, διότι ναι μεν τα χρηματικά μας υπόλοιπα είναι αρκετά, αλλά δε γνωρίζουμε πού θα καταλήξουν. Ως εκ τούτου, πρέπει να πάρουμε μία θέση, προτού φτάσουμε στην έσχατη ανάγκη».

Αναγνωρίζοντας τη θέση του υπηρεσιακού στελέχους του Λιμενικού Ταμείου, ο κ. Αθανασίου συμφώνησε με όσα είπε, ωστόσο επέμεινε πως θα μπορούσε η απόφαση αυτή να καθυστερήσει για περίπου δύο μήνες ώστε να υπάρχει η πλήρης εικόνα, καταψηφίζοντας την εισήγηση, η οποία ωστόσο πέρασε κατά πλειοψηφία.

Οργάνωση της μαρίνας στα Λαζαρέττα, περιορισμός της αναρχίας και διευκρινίσεις για τον φορέα ευθύνης για τη λιμενική εγκατάσταση

Στο πλαίσιο της συνεδρίασης, συζητήθηκε επίσης και το θέμα της μαρίνας στη θέση Πηδάλι (Λαζαρέττα) στην Ερμούπολη της Σύρου. Το θέμα, αφορούσε στην αναδιοργάνωση και καλύτερη αποτύπωση των θέσεων στη χερσαία ζώνη για μικρά και μεγαλύτερα σκάφη, ωστόσο βάσει της συζήτησης, δόθηκαν αρκετές διευκρινίσεις με το παρόν και το βραχυπρόθεσμο μέλλον της λιμενικής εγκατάστασης.

Υπενθυμίζεται, ότι με προηγούμενη απόφαση του Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, είχαν καθοριστεί ορισμένες θέσεις στη χερσαία ζώνη, καθώς και το ύψος του ανταλλάγματος. Ακολούθως, και λόγω εκδήλωσης ενδιαφέροντος για θέσεις μικρότερων σκαφών (έως 7 μέτρα), θεωρήθηκε απαραίτητος ο επανακαθορισμός των χώρων αυτών, ώστε να εξυπηρετηθούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι.

Το κόστος των τελών παραμένει το ίδιο, ήτοι για τις θέσεις μικρών σκαφών (έως 7 μέτρα), στα 60 ευρώ ανά έτος, συμπεριλαμβανομένων χαρτοσήμων, ΟΓΑ κλπ, ενώ για τα μεγάλα σκάφη (μεγαλύτερα των 7 μέτρων), στα 780 ευρώ ανά έτος, συμπεριλαμβανομένων των αντίστοιχων.

Όπως σημείωσε η πρόεδρος του ΔΛΤ Σύρου, «έχουμε, εδώ και ένα χρόνο, κάνει πάρα πολλές ενημερώσεις και κλήσεις προς τους ενδιαφερόμενους ιδιοκτήτες σκαφών, ώστε να δηλώσουν ενδιαφέρον για θέσεις. Έχουμε φτάσει στο σημείο, να έχουμε περί τις 70 αιτήσεις. Άρα είμαστε σε πολύ καλό στάδιο. Μάλιστα, τους καλέσαμε όλους τηλεφωνικά, ώστε να έλθουν, να δουν το νέο σχεδιάγραμμα και να επιλέξουν μία θέση που τους διευκολύνει. Μερικοί ήλθαν, μερικοί όχι. Ο λόγος που προχωρήσαμε σε όλη αυτή τη διαδικασία είναι προκειμένου να τύχουν μίας δικαιότερης αντιμετώπισης όσοι ανταποκρίθηκαν σε αυτό το κάλεσμα και να συνεχίσει η λειτουργία της μαρίνας, στη βάση ενός σωστού, πλέον, τοπογραφικού, που ανταποκρίνεται στις ανάγκες των χρηστών. Έτσι, θα μπορέσουμε να κάνουμε και τις λεγόμενες διαγραμμίσεις των σχετικών χώρων. Έμπροσθεν κάθε διαγράμμισης, ακολούθως, να τοποθετηθεί και το νηολόγιο κάθε σκάφους και σταδιακά να δημιουργηθεί το νομικό έρεισμα αυτό μέσα από τις αποφάσεις μας, ώστε οι παραβάτες να απομακρυνθούν. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν πολλοί που δεν έχουν καν κάνει τις αιτήσεις, παρ’ όλα αυτά βρίσκονται εκεί. Όταν διαγραμμίσουμε τις θέσεις και ξέρουμε ξεκάθαρα ποιος καταλαμβάνει ποιο χώρο, μπορούμε να επέμβουμε και να εφαρμόσουμε τα νόμιμα».

Όπως επισημάνθηκε, οι νέες θέσεις για μικρά σκάφη είναι περίπου 80 στον αριθμό, ενώ αφέθηκε ανοικτό το ενδεχόμενο, εφόσον υπάρξει μεγαλύτερη ζήτηση, να τροποποιηθεί ξανά το τοπογραφικό των θέσεων.

Απώτερος στόχος, είναι να απομακρυνθούν τα εγκαταλελειμμένα σκάφη και να αποφεύγονται φαινόμενα άναρχης εναπόθεσης σκαφών επί της χερσαίας ζώνης, που ενδεχομένως να δημιουργεί και προβλήματα στην ομαλή λειτουργία της μαρίνας.

Παρά το γεγονός, πως όλα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου συμφώνησαν με την εισήγηση για διαμόρφωση περίπου 80 θέσεων για μικρά σκάφη και ως εκ τούτου την εξυπηρέτηση των ενδιαφερόμενων ιδιοκτητών σκαφών, ερωτήματα σχετικά με το γενικότερο καθεστώς της μαρίνας, εξέφρασε ο κ. Αλέξης Αθανασίου.

Ο ίδιος ρώτησε σχετικά με το ποιος είναι υπεύθυνος για τη λιμενική εγκατάσταση της μαρίνας και ποιος υπεύθυνος για την είσπραξη των τελών. Σε αυτό, η πρόεδρος του Ταμείου, κ. Μαραγκού, απάντησε, πως «για τη μαρίνα, έως ότου να πάρει άδεια λειτουργίας, βάσει σχετικού εγγράφου του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής από το 2017 και εφόσον αυτή βρίσκεται εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα, το ΔΛΤ Σύρου είναι ο φορέας διαχείρισης και εκμετάλλευσης της λιμενικής εγκατάστασης. Το έγγραφο του Υπουργείου μάλιστα, μας υποχρεώνει να εισπράττουμε τέλη». Διευκρινιστικά, ο προϊστάμενος της Τεχνικής Υπηρεσίας του Λιμενικού Ταμείου, κ. Ε. Ζερβός, σημείωσε, πως «στην κατηγορία των τουριστικών λιμένων δεν υπάρχει διαχειριστής. Στην κατηγορία της λιμενικής εγκατάστασης, εφόσον βρίσκεται στη χερσαία ζώνη είναι το Λιμενικό Ταμείο».

Ο κ Αθανασίου σημείωσε πως είναι υπέρ στο να εισπράττει τα έσοδά του το Λιμενικό Ταμείο, ωστόσο εξέφρασε την επιφύλαξή του, όσον αφορά στο ότι «ακόμη, παρ’ ότι νομιμοποιήθηκε και παρ’ ότι πληρώθηκαν όλα τα απαιτούμενα ποσά, δεν γνωρίζουμε ποιος είναι ο διαχειριστής της συγκεκριμένης εγκατάστασης, βάσει νόμου και έτσι, θα ψηφίσω λευκό».

Άμεσα, από την πρόεδρο του ΔΛΤ Σύρου εκφράστηκε η απόλυτη βεβαιότητα ότι το Λιμενικό Ταμείο είναι απόλυτα νομιμοποιημένο να εισπράττει τα τέλη από την λιμενική εγκατάσταση της μαρίνας, τόσο βάσει του εγγράφου του αρμόδιου Υπουργείου, που ήταν ξεκάθαρο ως προς το ζήτημα αυτό, όσο και βάσει του νόμου 2971/2001 περί αιγιαλού, παραλίας και άλλων διατάξεων. Επίσης, η κ. Μαραγκού υπογράμμισε, ότι «οι καταγραφές των σκαφών από άποψη λιμενικών τελών έχει ξεκινήσει το 2018 επί θητείας της προηγούμενης δημοτικής αρχής, παρόλο που εισπράττονται τώρα. Πώς πληρώνεις έναν ελεύθερο επαγγελματία, ώστε να καταγράψεις τα σκάφη, σε ένα χώρο που δε νομιμοποιείσαι να εισπράξεις;».

Όσον αφορά, τέλος στο ερώτημα του κ. Αθανασίου, σχετικά με τις παροχές που δίνονται στους χρήστες της μαρίνας στο Πηδάλι, αποσαφηνίστηκε, πως η υπηρεσία που παρέχεται είναι μόνο η εναπόθεση των σκαφών, πέρα από τον ελλιμενισμό. Επίσης, σημειώθηκε, ότι μετά την αντικατάσταση των pillars στο καταφύγιο των Αγκαθωπών, θα μεταφερθούν pillars στη μαρίνα των Λαζαρέττων μέσα στον επόμενο μήνα, ώστε να υπάρχει απρόσκοπτα παροχή.