Σε νέα σύμβαση με την ΚΤΕΛ Σύρου ΑΕ προχωρά ο Δήμος χωρίς να έχει επικαιροποιήσει τον σχεδιασμό του σύμφωνα με τις ανάγκες και τα δεδομένα της πόλης

Εκτός δημοτικής συγκοινωνίας το parking της Λαλακιάς

Απουσιάζει η πολιτική βούληση για τη σύνδεση της δημοτικής συγκοινωνίας με τις σημερινές ανάγκες της Ερμούπολης για τη διαχείριση του σοβαρού προβλήματος του κυκλοφοριακού, αφού στη νέα σύμβαση με την ΚΤΕΛ Σύρου Α.Ε. που προσανατολίζεται να υπογράψει ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, έχει αφήσει εκτός... το νέο parking στη Λαλακιά.

Αν και σε ετήσια βάση ο Δήμος προϋπολογίζει το υπέρογκο ποσό των 420 χιλ. ευρώ για τη λειτουργία της δημοτικής συγκοινωνίας, ωστόσο, δυστυχώς, δεν υπάρχει κάποιος επικαιροποιημένος σχεδιασμός που θα βελτίωνε τις συνθήκες αξιοποίησης των mini bus από τους πολίτες, ώστε να εισέρχονται όσο το δυνατόν λιγότερα οχήματα στην Ερμούπολη και δη σε περιόδους κυκλοφοριακής αιχμής.

Η θετική κίνηση της αγοράς ενός νέου parking πλησίον της πόλης, δεν εντάσσεται σε ένα πλαίσιο ολοκληρωμένης προσέγγισης για τις μετακινήσεις προς την πόλη, κάτι που καυτηριάζεται έντονα, αφού η Ερμούπολη “κραυγάζει” εδώ και χρόνια για κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση. Ο φόβος που γεννάται δε με φόντο τη διετή σύμβαση που θα υπογράψει ο Δήμος είναι μη τυχόν είναι εξαιρετικά δεσμευτική για την επόμενη Δημοτική Αρχή, στην περίπτωση που στη νέα θητεία, τεθεί επί τάπητος μία αποτελεσματική προσέγγιση για τον “εφιάλτη” του κυκλοφοριακού.

Για το σοβαρό θέμα δίνει απαντήσεις ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Γιάννης Πιταούλης.

  • Ολοκληρώνεται η σύμβαση με την ΚΤΕΛ Σύρου Α.Ε. για τη δημοτική συγκοινωνία. Έχετε καταλήξει σε νέα συμφωνία;

“Η σύμβαση ολοκληρώνεται τέλος Ιουνίου. Έχει γίνει η πρώτη συνάντηση με την ΚΤΕΛ Σύρου για να εξετάσουμε πώς θα ανανεωθεί η σύμβαση. Έχουμε καταλήξει σε μία συμφωνία αλλά είναι ένα θέμα που θα πρέπει να “περάσει” από την Οικονομική Επιτροπή.”.

  • Θα υπάρξουν βασικές αλλαγές στις γραμμές και τα δρομολόγια ή περιορισμός του κόστους για τον Δήμο;

“Η γενικότερη κατεύθυνση είναι πως η σύμβαση θα παραμείνει στα ίδια περίπου επίπεδα σε σχέση και με την προηγούμενη που είχε γίνει μεταξύ του Δήμου και της ΚΤΕΛ. Και σε οικονομικό επίπεδο, αντίστοιχα, θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα. Δηλαδή τα χρήματα που θα δεσμεύσει ο Δήμος για το επόμενο διάστημα για να ικανοποιήσει την αστική συγκοινωνία, θα προϋπολογιστούν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο με τα προηγούμενα χρόνια.”.

  • Ποια θα είναι η διάρκεια της νέας σύμβασης και τι ποσό υπολογίζετε ετησίως;

“Δεδομένου ότι πρόκειται για μία μακροχρόνια συνεργασία, η λογική είναι να δούμε τα όρια με το Ελεγκτικό συνέδριο, αλλά η πιθανότητα είναι να προχωρήσουμε για 2 με 2,5 έτη. Το συνολικό ποσό καθορίζεται στο ύψος των 420 χιλ. ευρώ ετησίως. Όμως στην πράξη, ο Δήμος, δεν καταβάλει το συνολικό ποσό. Είτε λόγω της έκπτωσης που παρέχεται για την έγκαιρη αποπληρωμή της, είτε επειδή υπάρχουν ανεκτέλεστα δρομολόγια ή και λόγω μείωσης ΦΠΑ.”.

  • Έχει γίνει απολογισμός για τις διαδρομές; Υπάρχει σενάριο επί τάπητος για περιορισμό ή κατάργηση “νεκρών” δρομολογίων ώστε να ενισχυθούν άλλες ώρες; Υπάρχει και ο νέος χώρος στάθμευσης στη Λαλακιά. Θα συμπεριληφθεί;

“Η εικόνα που έχουμε είναι ότι η αστική συγκοινωνία εν γένει καλύπτει τις ανάγκες. Ούτως ή άλλως πρόκειται για ένα σημαντικό κόστος και μία σημαντική απόφαση που παίρνουν τα δημοτικά συμβούλια όλα τα χρόνια. Όσον αφορά τα ωράρια, η κάλυψη είναι ικανοποιητική. Δεν είναι εφικτό να πει κάποιος ότι έχω δρομολόγια συγκεκριμένες ώρες και καθόλου σε κάποιες άλλες. Χάνεται και η έννοια της περιοδικότητας. Υπάρχει σαφώς μία πύκνωση και μία αραίωση σε σχέση με τη θερινή και τη χειμερινή περίοδο.

Όσον αφορά τις γραμμές και την αλλαγή τους, σε αυτή τη φάση, δεν προβλέπεται κάποια αλλαγή σε σχέση με τις υφιστάμενες γραμμές, όμως, η όποια αλλαγή δεν είναι ένα κομμάτι που εμπλέκει μόνο τη σύμβαση που υπογράφει ο Δήμος με την ΚΤΕΛ Σύρου. Απαιτεί και μία μελέτη σε σχέση με τις συγκοινωνιακές ανάγκες της πόλης και αντίστοιχες εγκρίσεις από αρμόδιες Υπηρεσίες. Αυτό δεν είναι κομμάτι της παρούσας σύμβασης. Είναι ένα θέμα που θα πρέπει να εξετασθεί με δεδομένο ότι αυτές οι γραμμές υφίστανται επί σχεδόν 20 έτη.”.

  • Οι ανάγκες αλλάζουν και εντείνεται το κυκλοφοριακό στην πόλη. Ο Δήμος αγόρασε το οικόπεδο στη Λαλακιά για parking, ώστε να βοηθήσει στο πρόβλημα της στάθμευσης. Έχετε ενσωματώσει τον χώρο στο σχεδιασμό σας; Θέσατε το θέμα στην ΚΤΕΛ;

“Το κυρίως κομμάτι που μπαίνει σε αυτή τη φάση στη διαπραγμάτευση, αφορά το οικονομικό και τη συγκράτηση του κόστους σε σχέση με το παρελθόν. Η δυνατότητα αλλαγής των δρομολογίων και των γραμμών είναι κάτι που μπορεί να γίνει, αλλά αυτό απαιτεί επιπλέον ενέργειες σε σχέση με τη διαπραγμάτευση της σύμβασης που υπάρχει ανάμεσα σε Δήμο και ΚΤΕΛ.”.

  • Αυτή τη στιγμή εσείς θα πάρετε μία απόφαση πριν τη λήξη της θητείας, που θα είναι απόλυτα δεσμευτική για την επόμενη Δημοτική Αρχή;

“Αυτό είναι ένα θέμα που θα έρθει στην Οικονομική Επιτροπή. Μπήκαμε στη συζήτηση με την ΚΤΕΛ με συγκεκριμένη λογική. Ότι πρόκειται για μία σχέση Δήμου – ΚΤΕΛ, η οποία έχει κρατήσει επί σειρά ετών και από διαφορετικές Δημοτικές Αρχές. Μέσα από αυτή τη σύμβαση καθορίζεται η υφή της σχέσης αυτής και το οικονομικό αντάλλαγμα και τα δρομολόγια που θα εκτελούνται. Εκτιμώ ότι υπάρχει δυνατότητα τροποποίησης των υφιστάμενων γραμμών για το πώς παρέχεται η αστική συγκοινωνία. Όμως αυτό απαιτεί πέρα από το κομμάτι της σύμβασης με την ΚΤΕΛ και αδειοδοτήσεις ώστε να είμαστε καλυμμένοι ως Δήμος. Αυτό το είχε αντιμετωπίσει ο Δήμος όταν προσπαθούσε να στήσει τη δημοτική συγκοινωνία και υπήρχαν και τα ταξί. Έχει επιτευχθεί μία ισορροπία αλλά είναι αληθές επίσης ότι και οι ανάγκες της πόλης αλλάζουν.”.

  • Τελικά κατά πόσο το νέο parking στη Λαλακιά συνδυάζεται με τον σχεδιασμό του Δήμου για τα mini bus;

“Στην παρούσα φάση, η σύμβαση, η διαπραγμάτευση αφορά κυρίως το οικονομικό σκέλος και τις παρεχόμενες υπηρεσίες από την ΚΤΕΛ. Η άποψή μου είναι ότι ο Δήμος μπορεί να τροποποιήσει τα δρομολόγια σε συνεννόηση με την ΚΤΕΛ. Αυτό ίσως επηρεάσει το οικονομικό αποτέλεσμα, αν προστεθούν δρομολόγια ή γραμμές.”.

  • Ο Δήμος έχει στοιχεία για τις διαδρομές;

“Υπάρχει η Επιτροπή που ελέγχει την εκτέλεση. Σίγουρα υπάρχουν ώρες που υπάρχει μεγαλύτερη πληθώρα κόσμου και κάποιες που είναι μικρότερη. Δεν είναι εύκολο να κάνεις “μπαλάκι” τα δρομολόγια. Ούτε τους ανθρώπους έχεις, ούτε τα οχήματα για τόσο μεγάλες ανακατανομές.”.

  • Όταν ο Δήμος δίνει τόσα χρήματα για δημοτική συγκοινωνία και τη διαθέτει δωρεάν στους πολίτες, απαραίτητο είναι αυτή να υπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες…

“Όσον αφορά το εισιτήριο, αυτή τη στιγμή δεν μπαίνει. Για να βάλεις εισιτήριο, θα πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη φθορά και κόστος διαχείρισης από το έσοδο που ενδεχομένως εισπράττεις. Δηλαδή θα πρέπει να έχεις κάποιες ομάδες που θα πρέπει να έχουν δωρεάν μετακίνηση. Η αστική συγκοινωνία συνεισφέρει στο ότι πράγματι κάποιοι άνθρωποι δεν κατεβαίνουν στην πόλη με το αυτοκίνητο. Ίσως το ένα να αναιρεί το άλλο. Ίσως να μπορούσε να επιβληθεί εισιτήριο κατά τους θερινούς μήνες που υπάρχει μεγαλύτερη κίνηση και απευθύνεσαι σε επισκέπτες. Όλο αυτό προϋποθέτει το στήσιμο μίας διαδικασίας για την πώληση εισιτηρίων και για τον έλεγχο. Αν θεσπίσεις ένα εισιτήριο που δεν θα εισπράττεις, τότε κάνεις μία τρύπα στο νερό.”.