Η μεταστροφή της εικόνας τους μετά τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης

ESSEN 2010 - GENOVA 2004 - LIVERPOOL 2008

Κείμενο - Επιμέλεια στήλης: Μαρία Μαυρίκου, PhD
  • Τρίτη, 5 Αυγούστου, 2014 - 06:10

Για την επιτυχή διοργάνωση του πολιτιστικού έτους χρειάζεται επικοινωνία, συνεργασία, συντονισμός και συναίνεση. Για να καταστεί το όλο εγχείρημα οικονομικά βιώσιμο η συμμετοχή του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα καθίσταται απαραίτητη ενώ η σωστή διαχείριση των χρηματοδοτήσεων θα παίξει πρωταρχικό ρόλο και στην μετέπειτα αναπτυξιακή πορεία της πόλης.

ESSEN 2010

Η Ruhr 2010, η ονομασία της καμπάνιας που περιελάμβανε στην αρχική πρόταση 53 πόλεις της ευρύτερης περιοχής και εννέα που τελικά επιλέχθηκαν στη δεύτερη φάση με σημαιοφόρο πόλη το Essen, είχε ως πρωταρχικό στόχο να μεταβάλει την «θρυλική» περιοχή της Ευρωπαϊκής Κοινότητας Άνθρακα και Χάλυβα σε πολιτιστική μητρόπολη νέου τύπου. Επικοινωνία, συνεργασία, συντονισμός και συναίνεση ήταν οι απαραίτητοι τομείς δραστηριότητας για την πόλη.

Δύο χρόνια αργότερα, αρκετές από τις δημιουργίες του πολιτιστικού έτους 2010 συνέχισαν να είναι λειτουργικές, όπως η περίπτωση του θεάματος Urbanatix (www.urbanatix.de) που αρχικά παρουσιάστηκε στο Jahrhunderthalle του Bochum, ένα παλιό εργοστάσιο φωταερίου που μετασχηματίστηκε σε πολιτιστικό κέντρο.

Αν και η περιοχή δεν είχε την φήμη καλλιτεχνικής πόλης, όπως το Βερολίνο ή το Μόναχο, «η εικόνα της άλλαξε», εκτιμά ένας ειδικός στον τομέα της οικονομίας του πολιτισμού που συμμετείχε στην Ruhr 2010. Μέχρι τότε και παρά τις προσπάθειες της πόλης, ήδη από την δεκαετία του ΄80, να επαναπροσδιορίσει τη χρήση των παλιών βιομηχανικών περιοχών, η Ruhr παρέμενε συνδεδεμένη με τη βιομηχανική παρακμή, όπως το κλείσιμο του εργοστασίου της Opel στο Bochum με 50 έτη παρουσίας στην περιοχή και 3.000 περίπου εργαζόμενους.

Οι κάτοικοι του Essen εκτιμούν ότι η μεγαλύτερη αλλαγή που συντελέστηκε αφορούσε αυτούς και τα 2 εκατ. άτομα που χόρεψαν, έπαιξαν μουσική ή έκαναν πικ-νικ στον Α40 αυτοκινητόδρομο που χάριν του πολιτιστικού γεγονότος παρέμεινε κλειστός για μία ημέρα.

Μετά από μία αύξηση διανυκτερεύσεων της τάξης του 13% το 2010, η Ruhr συνέχισε στο δρόμο που χάραξε με μία αύξηση της τάξης του 4% το 2011 σε αντίθεση με την αυστριακή πόλη Linz, Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης το 2009, όπου το ποσοστό της τουριστικής ανάπτυξης κατρακύλησε κατά 15% την επόμενη χρονιά.

GENOVA 2004

Και όμως το 2004 δεν επιλέχθηκε η Ρώμη, η Φλωρεντία ή η Βενετία. Ο τίτλος της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης δόθηκε στην Γένοβα, πόλη που ως τότε αναφερόταν μόνο ως το σημείο όπου κάποιος θα μπορούσε να μεταβεί στην Κορσική μέσω ferry boat.

Οκτώ χρόνια αργότερα, η Γένοβα, είναι παράδειγμα προς μίμηση για το 2019, το επόμενο ραντεβού με την Ιταλία, αφού πόλεις της Ιταλίας και της Βουλγαρίας θα αναμετρηθούν για την κατάκτηση του τίτλου της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης. Με 220 περίπου εκατ. ευρώ έσοδα, μία αύξηση 16% στον τουρισμό και έναν ισοσκελισμένο προϋπολογισμό λειτουργίας (33,2 εκατ. ευρώ), η πόλη συνέχισε την αναδιάρθρωση του παλιού λιμανιού (σε σχέδιο του Renzo Piano) και την αποκατάσταση του ιστορικού κέντρου.

Το σύνολο των διαρθρωτικών παρεμβάσεων χρηματοδοτήθηκε κατά το ¼ από το κράτος ενώ το υπόλοιπο καλύφθηκε από την Περιφέρεια, τον Δήμο και την ιδιωτική πρωτοβουλία, όπως παραδείγματος χάριν το Μουσείο της Θάλασσας που χρηματοδοτήθηκε με 50% από την Compagnia di San Paolo.

LIVERPOOL 2008

Η γενική επιτυχία αυτής της πρωτοβουλίας το 2008 προσανατόλισε την μετέπειτα αγγλική κυβέρνηση να διοργανώσει τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας του Ηνωμένου Βασιλείου (UK City of Culture). Η πόλη έγινε πόλος αναφοράς, όπως υπογραμμίζει η μελέτη επιπτώσεων που ανατέθηκε στο Πανεπιστήμιο του Liverpool και δημοσιεύτηκε το 2010. Σύμφωνα με αυτήν, εκτιμάται ότι 9,7 εκατ. επισκέπτες συνδέθηκαν με τα πολιτιστικά γεγονότα το 2008, ήτοι το 35% του συνόλου ετησίως. Ο οικονομικός αντίκτυπος μεταφράστηκε σε εισπράξεις ύψους 925 εκατ. ευρώ ενώ η πόλη επένδυσε 67 εκατ. ευρώ κατά την διάρκεια των πέντε ετών που προηγήθηκαν του πολιτιστικού έτους.

Τα αποτελέσματα στο Liverpool είναι ακόμα ορατά. Το 2012 στην πόλη εισέρευσαν 83 εκατ. ευρώ χάρη στην πρωτότυπη παραγωγή με γιγαντιαίες μαριονέτες του «Οδυσσέας της θάλασσας» που εμπνεύστηκε ο ιδρυτής της θεατρικής ομάδας Royal de Luxe (www.royal-de-luxe.com).

Πηγή : www.lesechos.fr