«Η Τελευταία Μαγνητοταινία του Κραπ» απόψε και αύριο στο Θέατρο «Απόλλων»

«Ευτυχισμένες μέρες» στο repeat

Ένα έργο - σταθμό στην κατηγορία των μονοπρόσωπων θεατρικών έργων για τη μοναξιά και τη ματαιότητα της ανθρώπινης ύπαρξης, παρουσιάζει απόψε και αύριο στην Ερμούπολη της Σύρου, το Θέατρο της Σητείας.

Λίγες ημέρες μετά την -επεισοδιακή, μα άκρως επιτυχημένη- παρουσίασή της στο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο «ΕΜΠΡΟΣ» στην Αθήνα, η «Τελευταία Μαγνητοταινία του Κραπ» θα ακουστεί για δύο ημέρες στο ιστορικό Θέατρο Απόλλων. Την οργάνωση της παράστασης έχει αναλάβει το Κέντρο Χορού, σύγχρονης έκφρασης και δημιουργίας Ακροποδητί, το οποίο λίγους μήνες νωρίτερα είχε φιλοξενήσει στον χώρο της την προηγούμενη παραγωγή του Θεάτρου της Σητείας «Νικητές».

Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα έργα του Ιρλανδού συγγραφέα Σάμιουελ Μπέκετ, που κατέχει μία ξεχωριστή θέση στην ιστορία του κλασικού θεάτρου, δίπλα στο «Περιμένοντας τον Γκοντό» ( 1952), το «Τέλος του Παιχνιδιού» (1957) και τις «Ευτυχισμένες Μέρες» (1960).

Ένα εμβληματικό έργο του Σάμιουελ Μπέκετ

Το μονόπρακτο «Η τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» γράφτηκε το 1958 και θυμίζει τόσο θεματικά όσο και υφολογικά άλλα γνωστά έργα του Μπέκετ. Ο κουφός, μύωπας, αλκοολικός και πάσχων από χρόνια δυσκοιλιότητα Κραπ γιορτάζει τα εξηκοστά ένατα γενέθλιά του ηχογραφώντας σε ένα μαγνητόφωνο τις σκέψεις και τα συναισθήματά του, μια συνήθεια που διατηρεί σε όλη του τη ζωή. Ο ήρωας αναπολεί τι δικές του «ευτυχισμένες μέρες» ακούγοντας όσα μαγνητοφώνησε πριν από 30 χρόνια, όταν ζούσε με την ελπίδα πως με την τέχνη του θα καταφέρει να αλλάξει τον κόσμο. Παρόν και παρελθόν διασταυρώνονται μπροστά στα μάτια του κοινού που παρακολουθεί τον Κραπ να συνδιαλέγεται με ηχογραφήσεις από παλιότερα γενέθλια καταναλώνοντας ταυτόχρονα μεγάλες ποσότητες από μπανάνες και αλκοόλ. Οι φράσεις του μαγνητοφώνου επαναλαμβάνονται: «Τι είναι πια ένα έτος; Σκέψη και δυσκοιλιότητα.» Η φράση συνοψίζει όλη την προσωπικότητα του Κραπ. Από τη μία το μυαλό και από την άλλη το σώμα το οποίο συμβολίζεται με τα έντερα και αυτό που παράγουν.

Ερμηνευτικό «στοίχημα» από τον Θεόδουλο Λαγουδάκη

«Αυτά τα στοιχεία διαφοροποιούν το έργο από έναν κλασικό μονόλογο και ουσιαστικά παρακολουθούμε έναν διάλογο μεταξύ του ήρωα και προηγούμενων εαυτών του», δηλώνει στην «Κοινή Γνώμη» ο σκηνοθέτης της παράστασης Νάσος Ζαγκότης, εξηγώντας πως ο ίδιος επιχείρησε να προσεγγίσει το έργο με μία λιτή και καθαρή ανάγνωση, χωρίς επεμβάσεις και επικεντρωμένος στο λόγο του κειμένου. «Είναι πολύ απαιτητικές οι συνθήκες για τον ηθοποιό, ο οποίος βρίσκεται μία ώρα επάνω στη σκηνή, μιλάει λίγο και ακούει αρκετά, προσπαθώντας παράλληλα να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον των θεατών και ο Θεόδουλος Λαγουδάκης το πετυχαίνει θαυμάσια. Έχει δουλέψει πάρα πολύ και δίνει τον καλύτερο εαυτό του σε κάθε παράσταση», προσθέτει ο σκηνοθέτης.

Χαρακτηρίζοντας «δημιουργική» τη συνεργασία του Θεάτρου Σητείας με τους Ακροποδητί, ο κ. Ζαγκότης σημειώνει ότι υπάρχει η σκέψη για μία μελλοντική συνύπαρξη των δύο ομάδων σε ένα πιθανό κοινό πρότζεκτ. Στο μεταξύ, το Κέντρο Χορού με έδρα τη Σύρο θα ετοιμάσει και φέτος «βαλίτσες» για Κρήτη, με το έργο «Medusa».

Η τέχνη είναι «αυτόφωτη»

Σημειώνεται ότι, την περασμένη εβδομάδα το έργο παρουσιάστηκε με επιτυχία στο Θέατρο «Εμπρός» στου Ψυρρή, παρά τις αρχικές δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι συντελεστές λόγω της διακοπής ρεύματος στο θέατρο «ΕΜΠΡΟΣ», κατόπιν εντολής του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, σύμφωνα με το οποίο η λειτουργία του Θεάτρου δεν είναι νόμιμη. Ειδικότερα, συνεργείο της ΔΕΗ μαζί με αστυνομική συνοδεία, εισήλθαν στο χώρο του θεάτρου και έκοψαν τη σύνδεση του ρεύματος, αφαιρώντας μάλιστα και το ρολόι της ΔΕΗ. Οι ιθύνοντες του αυτοδιαχειριζόμενου θεάτρου, δηλώνοντας αποφασισμένοι να συνεχίσουν τη λειτουργία του, απηύθυναν πρόσκληση σε όλο τον αλληλέγγυο κόσμο να στηρίξει τόσο το θέατρο όσο και την προγραμματισμένη παράσταση του Θεάτρου της Σητείας, η οποία πραγματοποιήθηκε κανονικότατα με τη χρήση μπαλαντέζας από τη γειτονιά και παρουσία πλήθους θεατρόφιλων.

Η μετάφραση του έργου ανήκει στον Γιώργο Βιτσεντζάκη, ενώ τα σκηνικά και τους φωτισμούς επιμελήθηκαν ο Νάσος Ζαγκότης και ο Θάνος Μαραγκάκης.

Οι παραστάσεις θα πραγματοποιηθούν στις 22 & 23 Φεβρουαρίου στις 21:00, στο Θέατρο. Τιμές εισιτηρίου: 6 - 8 ευρώ.