Εξακολουθεί η τακτική προτίμησης των πλωτών μέσων για τη διακομιδή ασθενών από το Κ.Υ. Πάρου, παρά τη διάθεση του ασθενοφόρου αεροσκάφους του Βελεντζείου Ιδρύματος

Δαπανηρές εμμονές

Στο προσκήνιο τίθεται και πάλι η τύχη των αεροδιακομιδών ασθενών από το Κέντρο Υγείας Πάρου προς τα νοσοκομεία της Σύρου, των Αθηνών και του Ηρακλείου, μέσω του ασθενοφόρου οχήματος του Βελεντζείου Ιδρύματος, έπειτα από την παραίτηση της κυβέρνησης και την εκκίνηση εκλογικής διαδικασίας.

Στο κενό φαίνεται να έχουν πέσει όλες οι προτάσεις του Βελεντζείου Ιδρύματος Πρόνοιας και Μορφώσεως, όσον αφορά στην προτίμηση, εκ μέρους του Συστήματος Υγείας, του ασθενοφόρου αεροσκάφους, το οποίο διαθέτει, για τις περιπτώσεις σοβαρών περιστατικών, τα οποία χρήζουν διακομιδής σε κάποια ανώτερη μονάδα υγείας, όπως το νοσοκομείο της Σύρου, τα νοσοκομεία και οι κλινικές των Αθηνών, ή το νοσοκομείο του Ηρακλείου Κρήτης, καθώς αφενός, το αεροσκάφος του Ιδρύματος διαθέτει όλο τον απαραίτητο ιατρικό εξοπλισμό, για την παροχή ιατρικών υπηρεσιών κατά τη διάρκεια της πτήσης, ενώ αφετέρου, το κόστος της διακομιδής εκτιμάται λιγότερο από το μισό του κόστους, των πλωτών μέσων μεταφοράς.

Επικίνδυνα και κοστοβόρα τα πλωτά μέσα

Η επιμονή του ΕΚΑΒ στην προτίμηση πλωτών μέσων, των οποίων το κόστος μίσθωσης για μία διακομιδή, μπορεί να αγγίζει ακόμη και τα 3.500 – 4.000 ευρώ, επιβαρύνει το Δημόσιο με υπέρογκα έξοδα, εν μέσω οικονομικής κρίσης, ενώ παράλληλα, δεν παρέχονται οι απαραίτητες υπηρεσίες στα ήδη βεβαρημένα περιστατικά, καθώς δεν διαθέτουν ούτε ιατρικό εξοπλισμό, ούτε και ασφαλιστική κάλυψη για τους ασθενείς. Μάλιστα, ενώ βάσει νομοθεσίας, έχει καταστεί υποχρεωτική η υγειονομική πιστοποίηση των χρησιμοποιούμενων πλωτών μέσων από το ΕΚΑΒ, έκπληξη προκαλεί, ότι, τουλάχιστον για τις Κυκλάδες, συνεχίζουν να μισθώνονται σκάφη χωρίς να διαθέτουν τα απαραίτητα έγγραφα, αλλά και χωρίς να ελέγχονται από τα αρμόδια όργανα.

Δεδομένου δε, ότι πρόκειται για μεταφορά σοβαρών περιστατικών, η διακομιδή τους με ένα μικρό σκάφος, κατά τη διάρκεια έστω και μικρής θαλασσοταραχής, εγκυμονεί σημαντικούς κινδύνους για την επιβίωση των ασθενών, καθώς, ελλείψει ιατρικού εξοπλισμού, έρχονται αντιμέτωποι με αντίξοες συνθήκες, λόγω της ταλάντευσης και των κραδασμών, που προκαλεί το κύμα στο πλοιάριο.

Έως τώρα, οι επικεφαλής του Βελεντζείου Ιδρύματος, έχουν πολλάκις έρθει σε επαφή με τις εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Υγείας, προτείνοντας την προτίμηση, εκ μέρους του ΕΚΑΒ, του ασθενοφόρου αεροσκάφους για τις διακομιδές των σοβαρών περιστατικών, τόσο από το Κέντρο Υγείας της Πάρου, όσο και από το Γ.Ν.-Κ.Υ. Νάξου. Παρ’ όλα αυτά, τα ιδιωτικά, πολλές φορές μη πιστοποιημένα και ακατάλληλα πλωτά μέσα αποτελούν την πρώτιστη επιλογή του φορέα, ακόμη και πριν από τα σκάφη του Λιμενικού Σώματος, ενώ δεύτερα σε σειρά προτίμησης, έρχονται τα αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας, τα οποία, ωστόσο, έχουν περιορισμένη παρουσία στη μεταφορά των ασθενών, τουλάχιστον όσον αφορά στην Πάρο, αφού, ενδεικτικά, φέτος το καλοκαίρι, δεν πραγματοποίησαν διακομιδές ούτε ελικόπτερα τύπου «Super Puma», ούτε τύπου «Σινούκ», αλλά μόνον ένα ελικόπτερο τύπου «Bell 212», το οποίο ανέλαβε ένα ελάχιστο ποσοστό μεταφορών.

Αξίζει να σημειωθεί, πως έως και πριν λίγους μήνες, το ειδικό ασθενοφόρο αεροσκάφος του Βελεντζείου πραγματοποιούσε τις διακομιδές χωρίς να επιβαρύνει το Ελληνικό Δημόσιο, χρησιμοποιώντας πόρους, τους οποίους αντλούσε από την ενοικίαση κλινικής στην Αθήνα. Ωστόσο, λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά και των προβλημάτων στη συνεργασία των μονάδων υγείας με τον ΕΟΠΥΥ, η καταβολή των μισθωμάτων είχε σταματήσει, με αποτέλεσμα το Ίδρυμα να καλείται, από τη μία πλευρά να καταβάλλει φόρους, χωρίς να εισπράττει μίσθωμα, ενώ από την άλλη να πραγματοποιεί διακομιδές χωρίς αντάλλαγμα, γεγονός, που οδήγησε για ένα μικρό χρονικό διάστημα στην «προσγείωση» του αεροσκάφους.

Λόγω των οικονομικών δυσκολιών, αλλά με αφοσίωση στο στόχο της παροχής υπηρεσιών υγείας στο νησί της Πάρου και όχι μόνο, το Βελέντζειο Ίδρυμα συνήψε προγραμματική σύμβαση με το Υπουργείο Υγείας, για την κάλυψη εξόδων των πτήσεων αεροδιακομιδών, το κόστος της οποίας τιμολογήθηκε με το ποσό των 2.500 ευρώ ανά πτήση, μετ’ επιστροφής, για Αθήνα και Ηράκλειο και με 1.200 ευρώ ανά πτήση, μετ’ επιστροφής, για το νοσοκομείο της Σύρου, κόστος που για την ίδια απόσταση (Πάρος-Σύρος, μετ’ επιστροφής), μέσω μίσθωσης ιδιωτικού πλωτού μέσου, αντιστοιχεί σε ποσό άνω των 3.000 ευρώ.

Τροπολογία – πρόσχημα για την ενδυνάμωση των πλωτών

Για την ευρύτερη αξιοποίηση του αεροσκάφους και άλλων υπηρεσιών του Βελεντζείου, είχε προταθεί από το Ίδρυμα, η ένταξή του στο δυναμικό του Εθνικού Συστήματος Υγείας.

Λόγω των καταιγιστικών πολιτικών εξελίξεων, η ένταξη του αεροσκάφους δεν πραγματοποιήθηκε κατά το 2014, ενώ στη συνέχεια, έπειτα από τον σχηματισμό της νέας κυβέρνησης στις αρχές του 2015, η υπόθεση επανήλθε στο προσκήνιο, με την πρόταση, από πλευράς υπηρεσιακών παραγόντων του ΕΚΑΒ, σε συνάντηση που είχαν μεταξύ άλλων και με βουλευτές του νομού, για τροποποίηση του νομικού πλαισίου, που αφορά στις διακομιδές ασθενών.

Η τροπολογία αυτή, ωστόσο, πουθενά δεν αναφερόταν στη χρηματοδότηση των αεροδιακομιδών του Ιδρύματος, έθετε, όμως, ένα σαφές πλαίσιο προτεραιότητας, σε σχέση με τα μέσα, με πρώτα σε προτεραιότητα τα πλωτά μέσα, των οποίων τα μειονεκτήματα αναλύθηκαν παραπάνω, έπειτα τα πτητικά μέσα της Πολεμικής Αεροπορίας και του ΕΚΑΒ και στην τελευταία θέση, την αξιοποίηση των πτητικών μέσων των Ιδρυμάτων Βελέντζα, για την Πάρο και Νομικού για την Σαντορίνη.

Με την ψήφιση αυτής της τροπολογίας, χανόταν κάθε ευκαιρία για τα Ιδρύματα, προκειμένου να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους, καθώς αυτές θα ζητούνταν, μόνο στις περιπτώσεις, που δεν θα υπήρχαν διαθέσιμα πλωτά μέσα και επιπλέον, δεν θα υπήρχαν διαθέσιμα ελικόπτερα ούτε της Π.Α., ούτε του ΕΚΑΒ. Παράλληλα, μέσω της σύμβασης του Ιδρύματος με το Υπουργείο Υγείας, η συνεργασία, αλλά και η χρηματοδότηση, πραγματοποιείται και χωρίς την αλλαγή του νομικού πλαισίου.

Τα παραπάνω επισημάνθηκαν από τη διοίκηση του Βελεντζείου, με αποτέλεσμα, η τροπολογία να μην κατατεθεί ποτέ προς ψήφιση στη Βουλή. Τα ερωτήματα, παρ’ όλα αυτά, παραμένουν, ως προς τους λόγους, που οι το ΕΚΑΒ εμμένει πεισματικά, ανεξαρτήτως διοίκησης, κυβέρνησης και οικονομικής κατάστασης της χώρας, στην προτίμηση των πλωτών μέσων, γνωρίζοντας πολύ καλά το υπέρογκο κόστος τους για το Δημόσιο, όπως και των εναλλακτικών μέσων, τα οποία υπάρχουν για την κάλυψη των αναγκών και που παρέχουν αρκετά ποιοτικότερες υπηρεσίες.

Λόγω δε, της παραίτησης της κυβέρνησης συνεργασίας ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛ. και της επανεκκίνησης της εκλογικής διαδικασίας, η οριστικοποίηση της συνεργασίας και οι προσπάθειες για ενδυνάμωση του ρόλου του Ιδρύματος στην διακομιδή των ασθενών με μικρό κόστος, ενάντια στην κυριαρχία των δαπανηρών πλωτών μέσων, μετατίθεται και πάλι επ’ αόριστον, με τους παράγοντες του Βελεντζείου, να φαίνονται αποφασισμένοι να στηριχθούν στις λιγοστές, αλλά σχετικά επαρκείς δυνάμεις τους, προκειμένου να μη χαθεί περισσότερος χρόνος, για τον πραγματικό «πρωταγωνιστή» του ζητήματος, που δεν είναι άλλος, από τους πολίτες της Πάρου.