Προχωρά εντός πλάνου του ΑΔΜΗΕ η ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων, ενώ ήδη πολλά νησιά συνδέονται απρόσκοπτα με το ηπειρωτικό σύστημα

Προς απόσυρση(;) τα εργοστάσια εφεδρείας στα νησιά

Δηλώσεις του Διευθυντή του ΑΣΠ Σύρου για τις αναφορές πως η ΡΑΕ δεν προτίθεται να διατηρήσει μονάδες της ΔΕΗ ούτε ως εφεδρικές
  • Παρασκευή, 16 Απριλίου, 2021 - 06:20

Σε κατάσταση θερμής εφεδρείας παραμένουν μέχρι σήμερα ορισμένες μονάδες παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος της ΔΕΗ στις Κυκλάδες, ώστε να απαντηθούν άμεσα προβλήματα που τυχόν προκύψουν στο θέμα της ηλεκτροδότησης των νησιών που βρίσκονται ήδη στο διασυνδεδεμένο σύστημα με την ηπειρωτική χώρα.

Ωστόσο, ο χρόνος που αυτά τα εργοστάσια – ανάμεσα στα οποία και της Σύρου – θα παραμείνουν σε θερμή εφεδρεία, δεν αποκλείεται να μειωθεί αναφορικά με το αρχικό πλάνο του ΑΔΜΗΕ, καθώς η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), απορρίπτει αίτημα διατήρησής τους έναντι αποζημίωσης και γίνεται λόγος πως προκρίνει τη λύση της ηλεκτροδότησης σε περιπτώσεις προβλημάτων της διασύνδεσης, μέσω φορητών ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων.

Αν και τα ανωτέρω δεν έχουν αναφερθεί επισήμως προς τους αρμοδίους, αλλά ούτε και προς τον Διευθυντή του ΑΣΠ Σύρου (το οποίο παραμένει τα τελευταία τρία χρόνια σε θερμή εφεδρεία), ωστόσο, αν ισχύσουν, τότε σημαίνει πως στον νομό Κυκλάδων, μετά το 2024 και προς το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας, θα αποσυρθούν οι μονάδες παραγωγής της ΔΕΗ, που θα παρέμεναν τουλάχιστον στα νησιά της Πάρου και της Σαντορίνης, καθώς βέβαια και της Σύρου.

Σύμφωνα με το πλάνο που ακολουθεί ο ΑΔΜΗΕ, είχε ζητηθεί να διατηρηθούν σε θερμή εφεδρεία τα δύο εργοστάσια της Πάρου και της Σαντορίνης – και(!) μετά τη διασύνδεση του δεύτερου νησιού -, προκειμένου να αντιμετωπισθούν ενδεχόμενα προβλήματα στο σύστημα της διασύνδεσης.

Πλέον, αν ακολουθηθεί ο δρόμος που προκρίνει η ΡΑΕ, τότε τα θέματα θα λύνονται μέσω μεταφοράς φορητών – κινητών ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων, μετά από σχετικούς διαγωνισμούς, στους οποίους θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν – όχι μόνον η ΔΕΗ – αλλά όλοι οι παραγωγοί.

Κυκλάδες: Ομαλά η ηλεκτρική διασύνδεση με την ηπειρωτική χώρα

“Υπήρχαν κάποιες φάσεις διασύνδεσης. Συνολικά είναι τέσσερις φάσεις. Το 2018 ήταν η α΄ φάση που μπήκε το πρώτο υποβρύχιο καλώδιο από το Λαύριο και ήρθε στη Σύρο και μετά μοίρασε στα νησιά της Πάρου, της Μυκόνου. Τον Μάρτιο του 2018 και τον Μάιο έκλεισαν τα τρία εργοστάσια την κανονική λειτουργία τους” ανέφερε προλογικά για το θέμα ο Διευθυντής του ΑΣΠ Σύρου, Χρήστος Χρυσούλας μιλώντας στην “Κοινή Γνώμη”, υπενθυμίζοντας παράλληλα πως, στο νομό Κυκλάδων “ουσιαστικά ήταν διασυνδεδεμένα τα νησιά της Άνδρου και της Τήνου με το παλιό σύστημα από το 1999 και από το 2018 και μετά, διασυνδέθηκαν η Σύρος, η Μύκονος, η Πάρος, η Νάξος και οι Μικρές Κυκλάδες (Ηρακλειά, Σχοινούσα, Κουφονήσι) ενώ η Δονούσα διέθετε εργοστάσιο”.

“Το νέο πλάνο είναι η Σαντορίνη, η Φολέγανδρος, η Μήλος και η Σέριφος” πρόσθεσε για τις περαιτέρω κινήσεις του ΑΔΜΗΕ όπως η συγκεκριμένη πλευρά έχει ανακοινώσει για τα έτη 2023 – 2024, σχολιάζοντας ακόμη πως έγιναν κι έργα κατά τις προηγούμενες φάσεις της διασύνδεσης των νησιών “για περαιτέρω ενίσχυση του νέου δικτύου”.

“Με όλα τα παραπάνω θα μπορέσουν να υπάρξουν τρεις πλευρές διασύνδεσης για τις Κυκλάδες” εξήγησε ο κ. Χρυσούλας, μεταφέροντας την εικόνα που έχει καταγράψει μέχρι σήμερα για την πορεία της διασύνδεσης τα τελευταία χρόνια.

Η περίπτωση της Σύρου: Τρία χρόνια στο νέο δίκτυο

Εστιάζοντας στη διασύνδεση της πρωτεύουσας των Κυλάδων, τα εγκαίνια της οποίας έγιναν στις 19 Μαρτίου του 2018 στη Σύρο, ο Διευθυντής του εργοστασίου τόνισε πως από τότε μέχρι σήμερα, το νέο σύστημα φαίνεται να λειτουργεί απρόσκοπτα και χωρίς προβλήματα.

“Στη Σύρο εμείς κλείσαμε στις 12 Μαρτίου του 2018, οπότε και διασυνδεθήκαμε. Συμπληρώσαμε τρία χρόνια διασύνδεσης και η αξιοπιστία του συστήματος φάνηκε. Δεν είχαμε κανένα απολύτως πρόβλημα. Τουλάχιστον στη διασύνδεση από το Λαύριο” σημείωσε σχετικά, εξηγώντας παράλληλα πως, μπορεί στην πορεία “να υπήρξαν μεμονωμένα προβλήματα”, αλλά αυτά, όπως διευκρίνισε, “δεν αφορούν πρόβλημα στην πηγή της τροφοδότησης”.

Ως εκ τούτου, επανέλαβε πως, “Αυτό σημαίνει ότι το σύστημα είναι αξιόπιστο εδώ και τρία χρόνια. Μιλάμε για ένα υποβρύχιο καλώδιο περίπου 100 χλμ μέσα στη θάλασσα, νέας τεχνολογίας, που επιβεβαιώθηκε εκ του αποτελέσματος ότι δεν υπάρχει πρόβλημα”.

Ερωτηθείς αν εντός των τριών τελευταίων ετών, απαιτήθηκε η ανταπόκριση του εργοστασίου της ΔΕΗ για την αντιμετώπιση προβλήματος, υπήρξε σαφής: “Όχι. Στα τρία χρόνια δεν δώσαμε ποτέ ρεύμα σε έκτακτη ανάγκη. Απλώς έχουμε δοκιμάσει την ετοιμότητά μας”.

Σύμφωνα με όσα διευκρίνισε για το εργοστάσιο που βρίσκεται σε θερμή εφεδρεία, “πέραν της λειτουργίας των μηχανών ορισμένες φορές – χωρίς φορτίο – για να δούμε την κατάσταση και την ετοιμότητα, έχουμε κάνει και δικές μας προεργασίες ώστε σε περίπτωση που απαιτηθεί παρέμβασή μας να ξέρουμε σε πόσο χρόνο θα ανταποκριθούμε”.

Καμία ενημέρωση περί απόσυρσης μονάδων παραγωγής σε εφεδρεία

Σχετικά με το θέμα της απόσυρσης όλων των μονάδων παραγωγής της ΔΕΗ στα νησιά του νομού, το οποίο γνωστοποιήθηκε στο πλαίσιο ρεπορτάζ μεγάλης εφημερίδας προ δύο ημερών, ο κ. Χρυσούλας υπήρξε ξεκάθαρος, πως, μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει καμία τέτοια πληροφόρηση.

“Υπάρχει ένα δεκαετές πλάνο του ΑΔΜΗΕ, το οποίο αφορά το διάστημα 2020 – 2030. Εκτός από τις αναφορές στις φάσεις της διασύνδεσης, έλεγε ότι σταδιακά κάποια εργοστάσια θα αποσυρθούν, δεν θα χρειάζονται και κάποια θα παραμείνουν για κάποια χρόνια με σκοπό την ενίσχυση του συστήματος. Το 2024 που θα γίνει η διασύνδεση της Σαντορίνης είχαν πει ότι θα μείνουν τα εργοστάσια της Πάρου και της Σαντορίνης. Της Σύρου θα παρέμενε μέχρι το 2024 και μετά θα αποσυρόταν. Δηλαδή μέχρι τα τέλη της τρέχουσας δεκαετίας, μετά το 2024, θα παρέμεναν μόνον τα εργοστάσια της Πάρου και της Σαντορίνης επειδή έχουν μεγαλύτερη ισχύ” ανέφερε σχετικά, σημειώνοντας επιπλέον, πως, “Άρα, αυτά τα δύο, σύμφωνα με το αρχικό πλάνο που γνωρίζουμε ως σήμερα, σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης θα μπορούν να κρατήσουν τα νησιά”.

Ωστόσο, αναφερόμενος στο σχετικό δημοσίευμα, υπογράμμισε πως, σύμφωνα με το περιεχόμενό του και την πρόθεση της ΡΑΕ, “φαίνεται πως ούτε αυτά θα τα κρατήσουν. Μέχρι και χθες όμως, ξέραμε ότι αυτά θα παραμείνουν”.

Σημείωσε μάλιστα πως για τα εργοστάσια που θα έμπαιναν σε εφεδρεία, “η ΔΕΗ είχε ζητήσει να αποζημιώνεται για να μπορέσει να κρατήσει την εφεδρεία. Η ΡΑΕ όμως, σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα λέει ότι δεν αποδέχθηκε αυτήν την πρόταση για αποζημίωση και για περιπτώσεις που τα επόμενα χρόνια συμβεί κάτι, όταν τελειώσει και η δ΄ φάση, θα φέρουν φορητά ηλεκτροπαραγωγικά ζεύγη και δεν θα υπάρχουν οι υπάρχουσες μηχανές των εργοστασίων σε εφεδρεία”.

Από την πλευρά του, επανέλαβε πως σχετικά με την κατάργηση των εργοστασίων της ΔΕΗ στα νησιά σε συνάρτηση με τη θέση της ΡΑΕ, “αυτό προς το παρόν δεν το γνωρίζω. Αν ισχύσει, θεωρώ πως θα το μάθουμε τις επόμενες ημέρες. Αυτό πάντως που ήξερα μέχρι σήμερα και φαίνεται και από το δεκαετές πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ είναι ότι τα εργοστάσια της Πάρου και της Σαντορίνης, μετά το 2024 θα παρέμεναν σε εφεδρεία”.

Από το δημοσίευμα βέβαια, σημειώνει πως, “Σαν συμπέρασμα βγαίνει ότι ούτε αυτά θα παραμείνουν αλλά αυτό θα το μάθουμε επίσημα τις επόμενες ημέρες από τον ΑΔΜΗΕ”.

Σε θερμή εφεδρεία σήμερα οι μονάδες σε Σύρο, Πάρο και Μύκονο

Σχετικά με το τί σημαίνει η διατήρηση ενός εργοστασίου της ΔΕΗ σε εφεδρεία, ο κ. Χρυσούλας υπήρξε σαφής. “Υπάρχουν τρεις φάσεις σε κάθε εργοστάσιο. Η μία φάση είναι της θερμής εφεδρείας, η άλλη της ψυχρής εφεδρείας και η τρίτη αφορά την απόσυρση. Στη φάση της θερμής εφεδρείας σημαίνει ότι δεν δουλεύει το εργοστάσιο αλλά εμείς το κρατάμε σε ετοιμότητα με βάρδιες 24ωρου βάσεως, ώστε οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας συμβεί οτιδήποτε, να μπορούμε σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα, δηλαδή 45 - 60 λεπτών, να τροφοδοτήσουμε τη Σύρο. Δηλαδή σε περίπτωση που υπάρξει μία εκτεταμένη ζημιά και δεν μπορούμε να δώσουμε ρεύμα από τη διασύνδεση, να δώσουμε από το εργοστάσιο”.

Ερωτηθείς για το ποια εργοστάσια στις Κυκλάδες βρίσκονται σε αυτή τη φάση της θερμής εφεδρείας, ανέφερε τα εξής: “Η Σύρος, η Πάρος και η Μύκονος βρίσκονται σήμερα σε αυτήν τη φάση”.

Ακολούθως, για το στάδιο της ψυχρής εφεδρείας, εξήγησε πως, “σημαίνει ότι έχεις τις μηχανές σε ετοιμότητα, αλλά δεν έχεις 24 ώρες το 24ωρο τον κόσμο και το προσωπικό. Εμείς, αυτή τη στιγμή αν συμβεί οτιδήποτε είτε στις 6 το πρωί ή στις 3 τα ξημερώματα, πάντοτε έχουμε άτομα που θα βάλουν σε λειτουργία τις μηχανές. Στην ψυχρή εφεδρεία, αν μπούμε, δεν θα έχουμε το προσωπικό. Σε αυτή τη φάση θα απαιτηθεί μεγαλύτερος χρόνος ανταπόκρισης”.

Κληθείς να επανέλθει στο θέμα της διατήρησης ή μη του εργοστασίου της Σύρου σε ψυχρή εφεδρεία τουλάχιστον μέχρι το 2024, δήλωσε τα εξής: “Με βάση την τελευταία ενημέρωσή μας, ξέρουμε ότι θα παραμείνει η Σύρος σε θερμή εφεδρεία μέχρι το 2024. Για την ακρίβεια μέχρις ότου να φθάσει καλώδιο διασύνδεσης στη Σαντορίνη και δεν θα δουλεύει εκεί το εργοστάσιο”.

Όπως συμπλήρωσε δε, “Μέχρι στιγμής ο ΑΔΜΗΕ έχει τηρήσει όλα του τα πλάνα. Αν τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, θα πάμε έτσι. Ουσιαστικά ο ΑΔΜΗΕ είναι αυτός που κρίνει και φυσικά και η ΡΑΕ, το θέμα της χρησιμότητας ή όχι, αλλά και της επάρκειας των διασυνδεδεμένων συστημάτων στα νησιά. Δεν αποφασίζει η ΔΕΗ. Εμείς έχουμε τις μηχανές, τα εργοστάσια”. Προτού κλείσει τις δηλώσεις του, ρωτήθηκε και για τη διατήρηση των τεράστιων καπνοδόχων. “Οι καπνοδόχοι προς το παρόν δεν μπορούν να αποσυρθούν. Όταν θα αρχίσει το στάδιο της απόσυρσης, τότε μόνον” σχολίασε, καταλήγοντας στην ενημέρωσή του.