Παράσταση διαμαρτυρίας για τα προβλήματα της Ειδικής Αγωγής

Το “παραπαίδι” του εκπαιδευτικού συστήματος

- Έντονη ανησυχία γύρω από τα φημολογούμενα σενάρια δραματικής μείωσης των αναπληρωτών - Την επάνδρωση των τμημάτων ένταξης στα σχολεία με ειδικούς δασκάλους και νηπιαγωγούς ζητούν δάσκαλοι και γονείς

Τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν για μία ακόμη χρονιά οι σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης στη στελέχωσή τους έθιξαν εκπαιδευτικοί και γονείς στην παράσταση διαμαρτυρίας, που πραγματοποίησαν την περασμένη Παρασκευή στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου, αλλά και στα γραφεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων.

Όπως υποστήριξαν, ενώπιον της Προϊσταμένης του Τμήματος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου, Μαρκέλλας Παραμυθιώτου, οι εφαρμοζόμενες πολιτικές της κυβέρνησης τείνουν να απαξιώσουν την ειδική εκπαίδευση, υποβαθμίζοντας σταδιακά τις υποστηρικτικές δομές που λειτουργούν στη Γενική Αγωγή.

“Με χιλιάδες παιδιά να μένουν εκτός εκπαιδευτικού συστήματος - υπολογίζεται ότι είναι χιλιάδες περισσότερα αυτά που δεν φοιτούν - αφού οι γονείς τους είναι αναγκασμένοι να περάσουν από σαράντα κύματα για να καταφέρουν να έχουν κάποιες αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης”, επεσήμανε η πρόεδρος του Συλλόγου “Δικαίωμα”, Ειρήνη Συμεωνίδου.

Πρόσθεσε μάλιστα, ότι η αγωνία των οικογενειών γύρω από τη στελέχωση των μονάδων συνεχώς εντείνεται. “Κάθε χρονιά έχουμε την ίδια ανησυχία: αν θα έχουμε λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή, φυσικοθεραπευτή, ειδικό βοηθητικό προσωπικό. Αν τελικά θα λειτουργήσει η σχολική μονάδα και πότε”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

Εικόνα εγκατάλειψης και αδιαφορίας απέναντι στα ΑμεΑ

Παράλληλα, υπογράμμισε και τις μεγάλες δυσκολίες που καλείται να αντιμετωπίσει μία οικογένεια ΑμεΑ, όταν συναντά στο δρόμο της ρατσιστικές συμπεριφορές από το κράτος και την κοινωνία, που την καθιστούν απομονωμένη και ανήμπορη. Δεδομένων των συνθηκών, δεν είναι λίγοι οι γονείς που αντιλαμβάνονται ως πρόσθετη ταλαιπωρία την ένταξη των παιδιών τους στη σχολική διαδικασία, με αποτέλεσμα τα περισσότερα από αυτά να παραμένουν στο σπίτι και να στερούνται του βασικού τους δικαιώματος και της “υποχρεωτικής” εκπαίδευσης. Ως εκ τούτου, οι γονείς αντικρίζουν μία εικόνα εγκατάλειψης, υποβάθμισης και αδιαφορίας απέναντι στα ΑμεΑ, που διατηρεί στο έπακρον το ρόλο της ειδικής αγωγής ως “παραπαίδι” του εκπαιδευτικού συστήματος.

Αναφορικά με τα φημολογούμενα σενάρια δραματικής μείωσης των αναπληρωτών στην ειδική αγωγή, που κάνουν λόγο για πρόσληψη 2.000 ατόμων συνολικά στην εκπαίδευση, γονείς και δάσκαλοι τόνισαν ότι ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα πλήξει ακόμα περισσότερο τον κλάδο.

“Τα ειδικά σχολεία, η δυνατότητα παράλληλης στήριξης και τα τμήματα ένταξης θα έχουν πρόβλημα λειτουργίας και αν θα απουσιάζουν πολλές ειδικότητες, στην ουσία δε θα μπορούν καν να λειτουργήσουν”, σημείωσαν.

Παρά τις διαβεβαιώσεις του υφυπουργού υγείας πως “Η ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση τέθηκε εξαρχής ως βασικός στόχος της πολιτικής του υπουργείου Παιδείας”, οι ίδιοι εκτιμούν ότι γονείς και εκπαιδευτικοί εμπαίζονται, καθώς στο παρελθόν ανακοινώθηκε ότι θα προκηρυχθεί διαγωνισμός ΑΣΕΠ για ΠΕ71 και ΠΕ61, κάτι που τελικά δεν έγινε ποτέ.

Επιβεβλημένη η παρουσία Συμβούλου Ειδικής Αγωγής

Βάσει αυτών, ζητούν τη λειτουργία τμημάτων ένταξης στα σχολεία, επανδρωμένα με ειδικούς δασκάλους, αλλά και με πτυχιούχους νηπιαγωγούς της ειδικής αγωγής, ενώ κρίνουν επιβεβλημένη την άρτια και έγκαιρη στελέχωση των μονάδων στις αρχές Σεπτέμβρη. Στη συνέχεια, προβάλλουν την ανάγκη για την παρουσία ειδικού Σχολικού Συμβούλου, αλλά και τον εξοπλισμό των μονάδων με την κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή για ΑμεΑ και με όλα τα χρήσιμα διδακτικά και παιδαγωγικά εργαλεία που χρειάζονται οι εκπαιδευτικοί.

Εξίσου απαραίτητη κρίνουν και την εφαρμογή του εξατομικευμένου προγράμματος εκπαίδευσης, προσαρμοσμένου στον κάθε μαθητή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς και της έγκαιρης και χωρίς τεράστιες καθυστερήσεις αξιολόγησης και υποστήριξης από τα ΚΕΔΔΥ. Τέλος, ζητούν να γίνει ουσιαστική λειτουργία των τμημάτων ένταξης και όχι “απένταξης” και στοχοποίησης των μαθητών μόνο για το μάθημα γλώσσας και μαθηματικών, όπως λειτουργούν ως τώρα.

Όπως επεσήμαναν, “η διάλυση των δομών της Ειδικής Αγωγής δεν είναι εκσυγχρονισμός, αλλά πισωγύρισμα στο μεσαίωνα και τη βαρβαρότητα”.

“Η Ειδική Αγωγή είναι το κοινωνικό κράτος”

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σύρου – Τήνου – Μυκόνου, Γιώργος Καλημερίδης κατέστησε γνωστό ότι τα ζητήματα της ειδικής αγωγής εντάσσονται στο συνολικό αγώνα των εκπαιδευτικών για την προστασία του δημόσιου σχολείου και την κατοχύρωση του δικαιώματος στη μόρφωση για όλα τα παιδιά. “Η Ειδική Αγωγή είναι το κοινωνικό κράτος. Επομένως, πρέπει να βγούμε από το πνεύμα της απλής κατανόησης αυτών των προβλημάτων, επειδή είμαστε ανθρωπιστές και να παλέψουμε για τη διατήρηση του κοινωνικού κράτους”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι τα προβλήματα της ειδικής αγωγής θα τεθούν σύντομα επί τάπητος σε ειδική συνάντηση που αναμένεται να πραγματοποιηθεί ανάμεσα στον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου, την Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων, εκπαιδευτικούς, γονείς και τοπικούς φορείς.