Το γενικό πλαίσιο των θέσεων της Διευθύντριας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Κυκλάδων αναφορικά με το σχέδιο νόμου που τροποποιεί τη λειτουργία των νηπιαγωγείων

Διορθωτικές κινήσεις ορθολογικού ύφους

Ελάχιστες αλλαγές σε Κυκλάδες ενώ ανεπηρέαστη φαίνεται να μένει η Σύρος

Με ιδιαίτερα ψύχραιμη ματιά, κόντρα στη γενικότερη αντίδραση που έχει καταγραφεί τα τελευταία 24ωρα σε κεντρικό επίπεδο αναφορικά με τις αλλαγές που θα σημάνουν στη λειτουργία των νηπιαγωγείων της χώρας οι προωθούμενες ρυθμίσεις από το Υπουργείο Παιδείας, αντιμετωπίζει το ζήτημα των ενδεχόμενων συγχωνεύσεων ορισμένων δομών, η διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στις Κυκλάδες, Μαρκέλλα Παραμυθιώτου.

Μιλώντας στην “Κοινή Γνώμη” αναφορικά με τις συνέπειες που θα προκληθούν στα νηπιαγωγεία του νομού, όταν προωθηθεί και ψηφιστεί το σχέδιο νόμου που θέλει για τη λειτουργία ενός τμήματος με έναν νηπιαγωγό να φοιτούν τουλάχιστον δεκατέσσερα παιδιά, η ίδια, υποστηρίζει πως, αυτή η απόφαση κινείται σε ορθολογική κατεύθυνση, αρκεί να εισακουσθούν οι ανάγκες των ιδιαίτερων γεωγραφικά περιοχών, που δεν αποκλείεται να απαιτούν τη διατήρηση μίας δομής ακόμη και για πολύ περιορισμένο αριθμό νηπίων.

Σε πρώτο επίπεδο και βάσει των όσων αλλαγών έχουν δει ήδη το φως της δημοσιότητας και προωθούνται σε κεντρικό επίπεδο, η κ. Παραμυθιώτου εκτιμά πως, στη Σύρο δεν θα πραγματοποιηθεί καμία μεταβολή των υφιστάμενων δομών, ενώ σε άλλα νησιά των Κυκλάδων, πληθυσμιακά μικρότερα, ίσως καταγραφούν “διορθωτικού χαρακτήρα κινήσεις”, οι οποίες θα επικεντρώνονται στο πλαίσιο της διασφάλισης της ομαλής και απρόσκοπτης φοίτησης των νηπίων.

Σε λιτές δηλώσεις επί του συγκεκριμένου θέματος προέβη και ο πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας, Φραγκίσκος Βακόνδιος μιλώντας σε καθησυχαστικό τόνο για το μέλλον των νηπιαγωγείων της Σύρου, στην περίπτωση που δεν αλλάξουν οι ρυθμίσεις που προβλέπεται να ισχύσουν με την έναρξη του νέου σχολικού έτους, αν “περάσει” το νομοσχέδιο.

Οι προωθούμενες αλλαγές στο σχέδιο νόμου

Πιο αναλυτικά, όσον αφορά στις αλλαγές της οργανικότητας των νηπιαγωγείων, θα πρέπει να τονισθεί εξ αρχής πως, διπλασιάζεται ο ελάχιστος αριθμός των νηπίων που απαιτείται προκειμένου να τεθεί σε λειτουργία μία τέτοια δομή. Συγκεκριμένα, οι εν λόγω αλλαγές συμπεριλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου “Ρυθμίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις”, που σύμφωνα με το άρθρο 35 “Ρύθμιση θεμάτων σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης” προβλέπονται τα ακόλουθα: “1. α) Η παρ. 5 του άρθρου 3 του ν. 1566/1985 (Α΄167), όπως έχει αντικατασταθεί με την παρ.18 του άρθρου 45 του ν.4264/2014 (Α΄118), αντικαθίσταται ως εξής: “5. Τα νηπιαγωγεία, ανάλογα με τον αριθμό των οργανικών θέσεων των νηπιαγωγών, είναι μονοθέσια ή πολυθέσια. Η οργανικότητα των νηπιαγωγείων προσδιορίζεται με βάση την αντιστοιχία νηπιαγωγού προς αριθμό νηπίων και η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τον ένα (1) νηπιαγωγό για κάθε είκοσι πέντε (25) νήπια και όχι λιγότερο από: α) δέκα τέσσερα (14) νήπια και β) πέντε (5) νήπια σε σχολικές μονάδες απομακρυσμένων, δυσπρόσιτων και παραμεθόριων περιοχών ή περιοχών με δυσκολίες πρόσβασης ή περιοχών για τις οποίες απαιτείται μεταφορά/μετακίνηση νηπίων σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις νόμων και κανονιστικών πράξεων. Την ευθύνη για την τήρηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα έχει ο οικείος Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων καθορίζεται ο αριθμός των μαθητών που αντιστοιχεί σε κάθε νηπιαγωγό...”.

Συντονιστικό Νηπιαγωγών: Καταργείται το μονοθέσιο, το νηπιαγωγείο της γειτονιάς και του χωριού

Αναφορικά με το νομοσχέδιο που κατατέθηκε από το Υπουργείο Παιδείας την περασμένη Δευτέρα και έλαβε δημοσιότητα το θέμα των αλλαγών στα νηπιαγωγεία, προκλήθηκαν και οι πρώτες έντονες αντιδράσεις, αφού τα νέα αριθμητικά δεδομένα που θα διαμορφωθούν, θα σημάνουν συγχωνεύσεις δομών ή ακόμη και καταργήσεις σε κάποιες περιπτώσεις. Σε κεντρικό επίπεδο μάλιστα, το συντονιστικό των νηπιαγωγών, εξέδωσε ανακοίνωση, μέσω του περιεχομένου της οποίας, ξεκαθαρίζει πως δεν αποδέχεται κανένα λουκέτο σε δομές απαραίτητες για τις οικογένειες και τα μικρά παιδιά.

Σε αντίθεση με τα επιχειρήματα του Υπουργείου Παιδείας, που θέλουν αυτή η αλλαγή να αξιολογείται “κοινωνικά και παιδαγωγικά επιβεβλημένη” προκειμένου αφενός να υπάρξει μία ανακατανομή του προσωπικού βάσει των ρεαλιστικών αναγκών κι αφετέρου, στην πράξη να εξοικονομηθεί το συνολικό λειτουργικό κόστος των νηπιαγωγείων, το συντονιστικό των νηπιαγωγών τονίζει τα παρακάτω: “Καμία συγχώνευση, κατάργηση νηπιαγωγείων. Όλα τα παιδιά στα δημόσια νηπιαγωγεία. Αναπληρωτές και μόνιμοι διεκδικούν δίχρονη δημόσια κια υποχρεωτική προσχολική αγωγή. Συνάδελφοι κατατέθηκε την Δευτέρα 11/4/2016 από το Υπουργείο Παιδείας το σχέδιο νόμου “Ρυθμίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις” σύμφωνα με το οποίο αλλάζει η οργανικότητα των νηπιαγωγείων και διπλασιάζεται αυθαίρετα ο ελάχιστος αριθμός παιδιών για λειτουργία Νηπιαγωγείου και μάλιστα δεν αναφέρεται σε κανένα σημείο η λέξη νήπια β ηλικίας, γεγονός το οποίο αυξάνει τις ανησυχίες γονιών και εκπαιδευτικών για την πρόσβαση των παιδιών αυτών, τη στιγμή που οι μνημονιακές πολιτικές και η αιτιολογική έκθεση του νόμου ορίζουν ότι ο νόμος που κατατίθεται θα “συμβάλλει τα μέγιστα σε ορθολογική κατανομή του εκπαιδευτικού προσωπικού και εξοικονόμηση δαπανών”. (Αιτιολογική έκθεση) (...). Αποτελεί ξεκάθαρο γεγονός, ότι το Νηπιαγωγείο της γειτονιάς , του χωριού και το μονοθέσιο συγχωνεύεται ή καταργείται. Εκτός αυτού, ετοιμάζονται νέες ρυθμίσεις που βασίζονται σε προτάσεις στελεχών του Υπουργείου για εναρμόνιση του ωραρίου λειτουργίας του Νηπιαγωγείου, με το προτεινόμενο ωράριο του ενός τύπου Δημοτικού σχολείου έως τις 1.15 μ.μ. Οι νέες αυτές ρυθμίσεις θα επιφέρουν τη διάλυση του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου μέσω της διάσπασης του ενιαίου προγράμματός του και της μετάλλαξης της απογευματινής βάρδιας σε φύλαξη , και με πλάγιο τρόπο την αύξηση του διδακτικού ωραρίου των Νηπιαγωγών , του μοναδικού κλάδου εκπαιδευτικών που εκκρεμεί η Υ.Α για την εφαρμογή του νόμου”. Καταλήγοντας στην νακοίνωσή του, το συντονιστικό καλεί τους νηπιαγωγούς σε διαμαρτυρία αύριο, Παρασκευή στο Υπουργείο Παιδείας. “Συνάδελφοι: α. Συμμετέχουμε δυναμικά και μαζικά στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Παιδείας, που έχει προκηρύξει η ΔΟΕ την Παρασκευή 15 Απριλίου 2016 στις 11:30 π.μ. και απαιτούμε την άμεση απόσυρση του άρθρου 35 παρ 1α του επίμαχου νομοσχεδίου. β. Οργανώνουμε τον αγώνα μας την Κυριακή στις 17/4 στις 6.30 στα γραφεία της ΔΟΕ ( Ξενοφώντος 15Α, Σύνταγμα ) στην συνέλευση του Συντονιστικού Νηπιαγωγών”.

Φρ. Βακόνδιος: Δεν φαίνεται να κινδυνεύει κάποια δομή

Επιγραμματικά τοποθετήθηκε για το θέμα ο πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας, Φραγκίσκος Βακόνδιος, ο οποίος αναφερόμενος στα δώδεκα νηπιαγωγεία του νησιού (συμπεριλαμβανομένου και του ειδικού νηπιαγωγείου) και στα περίπου 450 παιδιά που φοιτούν σε αυτά, υποστήριξε πως σε πρώτο επίπεδο, δεν διαφαίνεται να αλλάζει κάτι για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων. “Δεν έχω δει το σχέδιο νόμου αναλυτικά, αλλά έχω διαβάσει τα δημοσιεύματα από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Βάσει των όσων αναφέρουν, η Σύρος πιστεύω ότι δεν επηρεάζεται” σημείωσε αρχικά, προσθέτοντας πως, “Τα νηπιαγωγεία της Ερμούπολης φιλοξενούν παιδιά περισσότερα από 20 σε αριθμό το κάθε ένα στα τμήματά του, επίσης οι δομές της Ποσειδωνίας και του Φοίνικα φιλοξενούν από 25 έως και 30 παιδιά ενώ ισχύει το αντίστοιχο και για τα νηπιαγωγεία της Βάρης και του Μάννα. Αρκετά παιδιά όμως, έχει και το νηπιαγωγείο της Άνω Σύρου”.

Σύμφωνα με όσα τόνισε συμπερασματικά, “Διαπιστώνει κανείς λοιπόν, πως βάσει των όσων έχουν αναφερθεί, δεν θα επηρεαστούν οι δομές της Σύρου. Δεν θα έχουμε καμία αλλαγή εκτός αν ισχύσει κάτι διαφορετικό”.

Μ. Παραμυθιώτου: Στα νησιά υπάρχουν ιδιαιτερότητες

Με τη σειρά της, η κ. Παραμυθιώτου εξίσου καθησυχαστική για το μέλλον των νηπιαγωγείων ξεκίνησε τις δηλώσεις της αναφερόμενη στη Σύρο. “Είναι ένας αριθμός που για το νομό μας όπως βλέπω, δεν νομίζω πως θα υπάρξει κάποια αλλαγή ή διαφοροποίηση. Δεν μπορώ να βρω πρόβλημα στον νομό αυτήν τη στιγμή σύμφωνα πάντα με τις πρώτες ανακοινώσεις του Υπουργείου. Σε όλα τα νηπιαγωγεία της Σύρου δεν αλλάζει κάτι” υπογράμμισε, ξεκαθαρίζοντας μάλιστα έγκαιρα τη θέση της για τη λειτουργία δομών ακόμη και στα μικρότερα νησιά, προκειμένου τα μικρά παιδιά να μη στερούνται το αυτονόητο δικαίωμά τους στην νηπιακή εκπαίδευση. Στην ερώτηση αν θα σημειωθούν αλλαγές ή συγχωνεύσεις σε νησιά με περιορισμένο αριθμό κατοίκων κι άρα, μικρών παιδιών, τόνισε τα παρακάτω: “Όταν έχουμε ένα μικρό νησί όπως η Ανάφη, η Σίκινος ή η Σχοινούσα κι έχουμε παιδί που σε ηλικία νηπιαγωγείου, υποχρεούμαστε να ανοίξουμε σχολείο και να προσφέρουμε εκπαίδευση στο παιδί. Πάντα αυτή ήταν η πεποίθησή μου και όταν μας κάλεσαν στο Υπουργείο και μίλησα με τον Διευθυντή της Πρωτοβάθμιας του Υπουργείου, είπα πως έχουμε ιδιαιτερότητες στα νησιά και μπορεί να χρειαστεί να ανοίξουμε νηπιαγωγείο με ένα παιδί ή Δημοτικό με ένα παιδί όπως π.χ. στον Απόλλωνα Νάξου (17 χλμ το πλησιέστερο σχολείο)”.

Στον πιθανό αντίλογο πως, ένα παιδί θα πρέπει να μετακινείται σε γειτονική περιοχή, διανύοντας μεγάλη απόσταση, η ίδια συμπλήρωσε δε, πως, “Για ένα 5χρονο παιδί δεν είναι τόσο εύκολο όταν πηγαίνει σε μία ορεινή περιοχή”. Έσπευσε να διευκρινίσει μάλιστα, πως, εκ μέρους της και σχετικά με το νομό των Κυκλάδων θα υπάρξουν και θα κατατεθούν γραπτώς αυτού του είδους οι ιδιαιτερότητες που πρέπει να ληφθούν υπόψιν από το αρμόδιο Υπουργείο. “Το σύνολο αυτών των λεπτομερειών δεν μπορώ να το αναφέρω τώρα, όμως εγώ θα κινηθώ στην κατεύθυνση της έντιμης και της ορθολογικής διαχείρισης να ανοίξουν τα σχολεία που πρέπει κι όπως πρέπει”.

“Θα διορθωθούν υπερβολές”

Ωστόσο, σαφής στην αναφορά της παρακάτω, η κ. Παραμυθιώτου διευκρίνισε πως, “Υπερβολές ενδεχομένως μπορεί να διορθωθούν” σχετικά με τη λειτουργία κάποιων σχολείων. Στην ερώτηση να διευκρινίσει τί θεωρεί υπερβολή σχετικά με τις υφιστάμενες δομές, απάντησε χρησιμοποιώντας ένα παράδειγμα που αφορά Κυκλαδονήσι, χωρίς όμως να γνωστοποιεί ποιό είναι αυτό. “Δεν θα αναφέρω το όνομα του νησιού, αλλά γενικότερα σε επίπεδο πρωτοβάθμιας υπάρχει δημοτικό σχολείο με 21 παιδιά που έχει τέσσερις εκπαιδευτικούς. Αυτό, θεωρώ ότι είναι υπερβολή αφού κάποιο άλλο σχολείο δεν έχει ολοήμερο τμήμα”. Εστιάζοντας δε, στα νηπιαγωγεία, συμπλήρωσε πως, “Πρέπει να γίνει μία ορθολογική διαχείριση στην κατεύθυνση των κανόνων δίκαιης αντιμετώπισης. Να προσπαθήσουμε ορθολογικά να γίνει ό,τι πρέπει να γίνει για όλα τα παιδιά με μία ισοτιμία, ένα νοικοκύρεμα σε όποιο επίπεδο. Είναι λίγες οι περιπτώσεις που υπάρχουν υπερβολές, που όμως μπορούν να διορθωθούν. Στο νομό μας νομίζω ότι δεν θα υπάρξουν αλλαγές, εκτός αν δούμε κάποια μεγάλη έκπληξη”.

Σχετικά με την περίπτωση – πιθανότητα κατάργησης ή συγχώνευσης κάποιων νηπιαγωγείων, η ίδια ερωτηθείσα να τοποθετηθεί και να γνωστοποιήσει αν θα καταγραφεί κάποια σχετική εξέλιξη στις Κυκλάδες, επανέλαβε τη θέση πως, οι αλλαγές θα κινούνται σε ορθολογικό πλαίσιο, χωρίς να στερείται κάποιο νήπιο την απαιτούμενη εκπαίδευση. “Έχουμε μία περίπτωση σε νησί που λειτουργούν τρία νηπιαγωγεία σε απόσταση 1 χλμ μεταξύ τους. Τα δύο νηπιαγωγεία έχουν περί τα 25 παιδιά το κάθε ένα και το άλλο έχει τρία. Το να λειτουργούμε με τρία παιδιά σε απόσταση 800 μέτρων μία δομή, δεν είναι λογικό” υποστήριξε, λέγοντας ακόμη πως, αυτό έχει σχολιαστεί και από την πλευρά της ένωσης γονέων, του Δήμου και του σχολείου.

Πέραν των απλών αριθμητικών δεδομένων, η ίδια προκειμένου να ενισχύσει την άποψή της, πρόσθεσε πως, η λειτουργία ενός νηπιαγωγείου με τρία παιδιά, “παιδαγωγικά δεν είναι σωστή. Δεν θα μπορεί να δημιουργηθεί παιδαγωγική ομάδα με ένα και δύο παιδιά. Ποια τροφοδότηση θα πάρει αυτό το παιδί; Τέτοιες διορθωτικές κινήσεις ίσως να γίνουν. Παρόλα αυτά δεν βλέπω ότι θα επηρεαστούμε με αρνητικό τρόπο. Αντιθέτως, πιστεύω ότι μπορούμε να λειτουργήσουμε προς όφελος των παιδιών και των οικογενειών στο νομό μας”.

Προσεχώς οι προτάσεις στο Υπ. Παιδείας

Στη συνέχεια, γνωστοποιώντας πως, ήδη στο Υπουργείο Παιδείας έχει γίνει μία πρώτη σχετική συνάντηση για να συζητηθούν σε αρχικό επίπεδο οι αλλαγές, η διευθύντρια της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στις Κυκλάδες, επανήλθε στο ζήτημα των ιδιαιτεροτήτων των νησιών. “Όσον αφορά σε κάποιες ιδιαιτερότητες σε ορεινά χωριά της Νάξου ή ανάλογες περιπτώσεις, τότε να είστε σίγουροι πως θα παλέψω με νύχια και με δόντια ώστε να ανοίξουν τα σχολεία αυτά, με πολύ μικρό αριθμό παιδιών και κάτω από το προβλεπόμενο όριο. Θα το προσπαθήσω κι έχω δεσμευθεί απέναντι στους γονείς” δήλωσε, λέγοντας παράλληλα πως, “Θα είναι σκληρό για εμένα να μην τα καταφέρω καθώς εκεί οι ανάγκες - αν και παιδαγωγικά πάλι δεν είναι ο καλύτερος τρόπος -, όμως είναι συγκεκριμένες. Πρέπει να σκεφτούμε αυτούς τους μικρούς τόπους και τις οικογένειες. Στην επαφή μου με το Υπουργείο θα προσπαθήσω να λύσω αυτά τα ζητήματα”.

Προτού ολοκληρώσει την αναφορά της στο θέμα, η κ. Παραμυθιώτου σχολίασε την αναφορά που γίνεται από τα μεγάλα αθηναϊκά ΜΜΕ, υποστηρίζοντας πως, “ίσως βγάζουν μία υπερβολή στην αναφορά τους”, επαναλαμβάνοντας για ακόμη μία φορά την πεποίθηση, πως, “μία ορθολογική προσέγγιση στο ζήτημα” πρέπει να υπάρξει.

“Αφού κάναμε μία συνάντηση στο Υπουργείο, είμαστε δεσμευμένοι προφορικά ότι θα στείλουμε τις προτάσεις μας στις αρμόδιες διευθύνσεις. Πρέπει να γίνει νοικοκύρεμα αλλά και να διορθωθούν ανισότητες” πρόσθεσε, γνωστοποιώντας τέλος, πως, τις προτάσεις της, θα τις καταθέσει άμεσα στο αρμόδιο Υπουργείο. “Πιστεύω ότι πρέπει να λειτουργήσει όσο καλύτερα το σημερινό σχολείο. Αφού κάνω έναν “οδικό” χάρτη για τις Κυκλάδες, θα προωθήσω τις προτάσεις μου στο Υπουργείο” ανέφερε, καταλήγοντας για το μέλλον των περίπου 110 νηπιαγωγείων των Κυκλάδων.

Ετικέτες: