Οι περιβαλλοντικές εκπαιδευτικές δράσεις του Γενικού Λυκείου Σύρου για το σχολικό έτος 2015 – 2016

Οι μαθητές γνώρισαν το παρελθόν και σχεδίασαν το μέλλον

  • Τρίτη, 10 Μαΐου, 2016 - 22:58

Τα συμπεράσματα, οι έρευνες και οι ιδέες που γεννήθηκαν στο πλαίσιο των φετινών προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης του Γενικού Λυκείου Σύρου, παρουσιάζονται σήμερα το πρωί στην αίθουσα εκδηλώσεων «Κωνσταντίνος Τουλούπης».

Μαθητές και εκπαιδευτικοί μοιράζονται τις εμπειρίες και τις πολύτιμες γνώσεις που αποκόμισαν από τη συμμετοχή τους τόσο σε Πανελλήνια Εθνικά Δίκτυα, όσο και στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Euroscola», για τις ανάγκες του οποίου ταξίδεψαν στο Στρασβούργο τρεις μαθητές από τη Σύρο.

«Τα άγνωστα κάστρα του τόπου μου»

Σύμφωνα με τη Διευθύντρια του ΓΕΛ Σύρου Ειρήνη Δράκου, τα περιβαλλοντικά προγράμματα απευθύνονται σε μαθητές της Α’ και της Β’ Τάξης. Μέσα από τη δράση «Τα άγνωστα κάστρα του τόπου μου» που εντάσσεται στο Δίκτυο «Κάστρο, η φύση το ορίζει, ο άνθρωπος το χτίζει», του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Μολάων, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν ημερήσια επίσκεψη στη Μονεμβασιά, να μελετήσουν το φυσικό τοπίο και να το συγκρίνουν με το μεσαιωνικό οικισμό της Άνω Σύρου.

Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα λειτουργεί από το σχολικό έτος 2009-2010 προσφέροντας τη δυνατότητα σε σχολεία από όλη την Ελλάδα να καταγράψουν το οχυρωματικό δίκτυο της περιοχής, να μελετήσουν τη χλωρίδα, την πανίδα και την αλληλεπίδραση ανθρώπου – φύσης, να έρθουν σε επαφή με το ιστορικό υπόβαθρο, την αρχιτεκτονική μορφολογία των κτισμάτων, τις πηγές ενέργειας, τους χώρους λατρείας, αλλά και τα τοπικά ήθη και έθιμα.

«Η πόλη ως πεδίο εκπαίδευσης για την αειφορία»

Εκτός από τα «κάστρα», οι μαθητές ασχολήθηκαν φέτος και με τη Βιώσιμη πόλη, μέσω του προγράμματος «Η πόλη ως πεδίο εκπαίδευσης για την αειφορία» του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελευθερίου Κορδελιού & Βερτίσκου.

Με την πλειονότητα του παγκόσμιου πληθυσμού να κατοικεί στις πόλεις όπου καταναλώνεται το 75% των πόρων που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι, η αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών ζητημάτων των πόλεων – η αστική αειφορία – φαίνεται πως είναι η πρόκληση του 21ου αιώνα. Η εκπαιδευτική προσέγγιση αυτών των ζητημάτων στο πλαίσιο της εκπαίδευσης για την αειφορία αποτελεί σίγουρα ένα σχετικά νέο πεδίο που απαιτεί περαιτέρω διερεύνηση και προσπάθεια. Η παιδαγωγική Ομάδα του Κέντρου εκτιμά πως η γνώση, η περιγραφή, η ερμηνεία και η κριτική θεώρηση των συστημάτων που συγκροτούν τη δομή και τη λειτουργία της πόλης πρέπει να βρίσκονται στο επίκεντρο της διδακτικής μας πράξης.

Βασικός στόχος του Δικτύου που λειτουργεί από το 2013, είναι η δυνατότητα επαφής, διαλόγου, ανταλλαγής ιδεών και εμπειριών ανάμεσα στους συμμετέχοντες μαθητές, εκπαιδευτικούς, πολίτες, εκπροσώπους φορέων στην προώθηση των προϋποθέσεων για την επίτευξη της αειφορίας στα αστικά συστήματα που αποτελούν το πεδίο δράσης του δικτύου. Το Εθνικό θεματικό δίκτυο «Βιώσιμη πόλη: η πόλη πεδίο εκπαίδευσης για την αειφορία» εστιάζει στην πραγματικότητα των πόλεων πραγματευόμενο την έννοια της αστικής αειφορίας. Θεωρεί την πόλη όχι μόνο ως αιτία περιβαλλοντικών προβλημάτων αλλά και ως πηγή επίλυσής τους, με στόχο τη μελέτη, την ερμηνεία, την άσκηση κριτικής και την ανάληψη δράσης, ώστε οι πόλεις να γίνουν καλύτερες.

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές και εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης οι οποίοι επιθυμούν να προσεγγίσουν την πόλη τους, αναφερόμενοι σε όλες τις παραμέτρους που συνθέτουν τις σχέσεις του φυσικού τοπίου και των ανθρωπογενών δράσεων σ’ αυτό, ώστε αρθρώνοντας έναν κριτικά ερμηνευτικό λόγο της πραγματικότητας να αντιληφθούν τη σημασία της ενεργητικής συμμετοχής στο σχεδιασμό, τη λήψη των αποφάσεων και την υλοποίηση δράσεων προς ένα βιώσιμο μέλλον. Κύρια επιδίωξη του δικτύου είναι η  εκπαίδευση για την αειφορία, ως μια μαθησιακή διαδικασία που οδηγεί στη δημιουργία ενημερωμένων ενεργών πολιτών, με γνώση, τις απαραίτητες δεξιότητες και πολύ περισσότερο την πρόθεση συμμετοχής σε ατομικές και συλλογικές δράσεις με στόχο τη διασφάλιση ενός μέλλοντος με υγιές περιβάλλον, οικονομική ευημερία και δικαιοσύνη.

Όπως εξήγησε η κ. Δράκου «επιθυμία του σχολείου είναι η συμμετοχή του σε Πανελλήνια Δίκτυα, που προσφέρουν στους μαθητές τη δυνατότητα να ταξιδέψουν σε διαφορετικούς τόπους, να τους μελετήσουν, να τους συγκρίνουν με τη δική τους πόλη και στη συνέχεια να προχωρήσουν σε συμπεράσματα και προτάσεις για βελτίωση, ασχολία και δημιουργία ενός βιώσιμου μέλλοντος.

Σημειώνεται ότι και στα δύο προγράμματα έλαβαν μέρος συνολικά 60 μαθητές, εκ των οποίων ταξίδεψαν οι 45.

Συμμετοχή μαθητών στο Euroscola 2016

Η Ευστρατία Ανδροβιτσανέα, η Κωνσταντίνα Κώτσια και η Ιωάννα – Ματθίλδη Κατραντζή συμμετείχαν μαζί με 21 ακόμα μαθητές του Νοτίου Αιγαίου  στην ημερίδα «Euroscola”. Εκεί, είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο τις διαδικασίες λειτουργίας του Ευρωκοινοβουλίου, λαμβάνοντας μέρος μαζί με μαθητές από είκοσι ευρωπαϊκές χώρες σε προσομοίωση συνεδρίασης των κοινοβουλευτικών επιτροπών και της ολομέλειας του ευρωκοινοβουλίου. Μεταξύ άλλων, συζήτησαν επίκαιρα θέματα, όπως το μεταναστευτικό πρόβλημα, η ασφάλεια και τα ανθρώπινα δικαιώματα, η βιώσιμη ανάπτυξη, οι σχέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τις τρίτες χώρες, η ανεργία των νέων και το μέλλον της ενωμένης Ευρώπης.

Αναφερόμενη στην ευρεία γκάμα των δράσεων που υλοποιήθηκαν και φέτος στο Γενικό Λύκειο Σύρου, η κ. Δράκου τόνισε πως «παρότι το πρόγραμμα του σχολείου είναι περισσότερο στραμμένο στην ακαδημαϊκή εκπαίδευση, στόχος του είναι να φέρει σε επαφή τα παιδιά με την πραγματικότητα και τη ζωή εκτός σχολείου».

Ερευνητικές εργασίες της Α’ και Β’ τάξεις

Αντίστοιχοι είναι και οι σκοποί των ερευνητικών εργασιών, οι οποίες καλούν τα παιδιά να ασχοληθούν με θέματα που ανταποκρίνονται στις δικές τους προτιμήσεις. «Εμείς τους ανακοινώνουμε τα θέματα και τα επεξεργαζόμαστε μαζί τους» δήλωσε η κ. Δράκου, εξηγώντας πως μέσα από αυτά τα παιδιά καταπιάνονται με την ιστορία και το παρελθόν, ενώ μελλοντικός στόχος είναι η υλοποίηση προγραμμάτων σχετικών με τις φυσικές επιστήμες. Τα θέματα προτείνονται από τους εκπαιδευτικούς και τίθενται προς συζήτηση με τους μαθητές, εφόσον έχουν εγκριθεί πρώτα από τον Σύλλογο Διδασκόντων και τον Σχολικό Σύμβουλο Παιδαγωγικής Ευθύνης. «Το σημαντικό είναι να θέσουμε το παιδαγωγικό ερώτημά μας και μαζί με τα παιδιά να ορίσουμε τι ακριβώς θέλουμε να ερευνήσουμε. Εάν η θεματολογία δεν ταιριάξει στα παιδιά, τότε τα σχέδιά μας θα ναυαγήσουν», εξήγησε η κ. Δράκου.

Φέτος, η Α’ Τάξη του σχολείου χωρισμένη σε υποομάδες ασχολήθηκε με τα θέματα : «Περιβαλλοντικά προβλήματα στην Ελλάδα ζητούν λύση», «Η γραφή στο μέλλον», «Η τοιχογραφία στην Ερμούπολη του χθες και του σήμερα», η «Σύρος – πρόσφυγας» και  «Μήπως η γιαγιά μου είναι φυσικός επιστήμονας; Προβληματίζομαι, ερευνώ και πειραματίζομαι».

Αντίστοιχα η Β’ Τάξη υλοποίησε τις δράσεις: «Κατανοώντας τους άλλους από την κίνηση και τη στάση του σώματος», «Κυνήγι της στιγμής – φωτογραφία», «Τοιχόgraphy: συνθήματα στον τοίχο», «Εθισμοί.. ουσίες, ιδεολογίες, διαδίκτυο, επεμβάσεις στο σώμα» και τέλος «Γνωστά και άγνωστα αθλήματα: ομαδικά και ατομικά αθλήματα στον τόπο μας».

Τη σημερινή εκδήλωση θα πλαισιώσει και η Γ’ Τάξη, η οποία θα αποχαιρετίσει τους υπόλοιπους μαθητές με ένα μοναδικό χορευτικό πρόγραμμα.