Δράσεις και προγράμματα στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης κατά τη σχολική χρονιά 2015 – 2016

Πρωτοποριακή εκπαιδευτική κυψέλη

Εξαιρετικά καρποφόρα και αποδοτική θα μπορούσε να χαρακτηριστεί για το 4ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης η φετινή σχολική χρονιά, κατά τη διάρκεια της οποίας εκπονήθηκαν πλήθος δραστηριοτήτων και προγραμμάτων από το σύνολο της εκπαιδευτικής και μαθητικής κοινότητάς του.

Σημειώνεται πως το Σχολείο, ακολουθεί από το 2013 το Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (Ε.Α.Ε.Π.) περιλαμβάνοντας σε αυτό, εκτός από τα καθιερωμένα μαθήματα, πολλά και νέα γνωστικά αντικείμενα όπως ΤΠΕ, Εικαστικά, Μουσική, Θεατρική, Αγωγή, δύο ξένες Γλώσσες (Αγγλικά και Γαλλικά) και αθλητικές δραστηριότητες.

Επικοινωνία με την τοπική ιστορία και τον πολιτισμό

Οι μαθητές, ως μικροί ενεργοί πολίτες, συμμετέχουν δυναμικά στην πληθώρα των διαφορετικών προγραμμάτων που υλοποιούνται κάθε χρόνο, με στόχο να συνεχιστεί η αυθεντική επικοινωνία τους με το ιστορικό, κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον τους.

Στο μάθημα της Μουσικής με τον κ. Νίκο Ρούσσο, παράλληλα με τη διδασκαλία των σχολικών εγχειριδίων, συνεχίστηκε και φέτος η εκμάθηση φλογέρας στη Γ’ και Δ’ τάξη. Παιδιά με φλογέρες, μεταλλόφωνα, κρουστά, αλλά και παραδοσιακά και λαϊκά όργανα πλαισίωσαν τη χορωδία του σχολείου στις σχολικές γιορτές, ενώ ευχάριστη έκπληξη αποτέλεσε η πρωτοεμφανιζόμενη «μικρή» χορωδία του σχολείου, αποτελούμενη από μαθητές της Α’ και Β’ τάξης, στην τελετή λήξης της σχολικής χρονιάς.

Η καθηγήτρια Αγγλικών κ. Ευαγγελία Παππά, αναφέρθηκε στο ιστολόγιο Αγγλικών που έφτιαξαν οι μαθητές των τμημάτων Β1, Β2, Γ, Δ, Ε1, Ε2 και ΣΤ2: 4thenglishorangestop και στην ιστοσελίδα του σχολείου. Δούλεψαν διαθεματικά και με έμφαση στο να μάθουν τα παιδιά την Αγγλική Γλώσσα με διασκεδαστικό τρόπο. Με το ΣΤ2, έφτιαξαν powerpoint για το Ηνωμένο Βασίλειο. Με το Β1, Β2, Ε1, Ε2 και ΣΤ2 ηχογράφησαν τραγούδια και έφτιαξαν videoclip με τη βοήθεια των Εκπαιδευτικών Μουσικής και ΤΠΕ. Τέλος, όλες οι τάξεις δημιούργησαν ιστορίες και κόμικς.

Στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής με τον κ. Δημήτρη Τσαρτσάλη διοργανώθηκαν αθλητικές εκδηλώσεις από κοινού με το 5ο Δημοτικό Σχολείο για την Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού. Οι ομάδες του σχολείου έλαβαν επίσης μέρος σε δύο φιλικά παιχνίδια Μπάσκετ που διοργάνωσαν οι Σύλλογοι Γονέων και σε τουρνουά Ποδοσφαίρου του Ιδιωτικού Σχολείου Άγιος Γεώργιος. Συμμετείχαν στο Kid’s Athletics που διοργανώθηκε στην πλατεία Μιαούλη και μαζί με τον κ. Θεοδοσίου, επίσης καθηγητή Φυσικής Αγωγής του σχολείου διενέργησαν διδακτική του μαθήματος της Κολύμβησης με τους μαθητές της Ε1 και Ε2 τάξης, στην πισίνα του ΑΚΔΕ Ερμούπολης. Τέλος, διενήργησαν το πρόγραμμα «ΕΥ ΖΗΝ» και κατασκεύασαν ένα γήπεδο βόλεϊ στη δεύτερη αυλή του σχολείου.

Περιβαλλοντική Αγωγή

Όλοι οι εκπαιδευτικοί περίπατοι που έγιναν στη διάρκεια της χρονιάς είτε στο Κλειστό Γυμναστήριο είτε στο Στρατόπεδο «Λοχαγού Ζαφείρη Αποστόλου» είχαν ως στόχο όχι μόνο τη γνωριμία με τους χώρους αυτούς, αλλά και την εκπόνηση περιβαλλοντικών δράσεων ώστε να καλλιεργηθεί, εκτός των άλλων, η ευαισθητοποίηση των μαθητών για τον σεβασμό και τη γνώση της ιστορίας του τόπου τους.

Στο πλαίσιο της Περιβαλλοντικής Αγωγής, τα τελευταία 20 χρόνια το σχολείο ανελλιπώς συστήνει και λειτουργεί Ομάδες Παιδικής HELMEPA, που σκοπό έχουν την υλοποίηση προγραμμάτων δραστηριοτήτων σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος, με δενδροφυτεύσεις, καθαρισμούς ακτών ή δενδρόφυτων περιοχών, επισκέψεις σε παιδικά αλσύλλια και φυσικά ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας. Οι περιβαλλοντικές – οικολογικές δράσεις του σχολείου επεκτείνονται επίσης σε θέματα ανακύκλωσης, εξοικονόμησης ενέργειας, προστασίας της τοπικής χλωρίδας (με την καλλιέργεια σχολικών λαχανόκηπων ή της τοπικής πανίδας (με την κατασκευή ξύλινων φωλιών για τα πουλιά).

Οι υπόλοιπες δράσεις του σχολείου αφορούν στην Αγωγή Υγείας, την Κυκλοφοριακή Αγωγή, τα Πολιτιστικά, τη Φιλαναγνωσία καθώς και την Παράδοση και Ιστορία του νησιού μας.

Προγράμματα ανά τάξεις

Ενδεικτικά, οι μαθητές της Α' τάξης ασχολήθηκαν με τη συγγραφή και δραματοποίηση παραμυθιών, με τη στοματική υγιεινή-φροντίζω τα δόντια μου, με τη διαχείριση συναισθημάτων και συγκρούσεων με τα έθιμα του τόπου μου, τα ζώα και τα φυτά και επισκέφθηκαν το Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής του νησιού μας.

Οι μαθητές της Β' τάξης επισκέφθηκαν κι εκείνοι το Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής, το Θέατρο Απόλλων και παρακολούθησαν το Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με θέμα “πρόληψη ατυχημάτων”, “διατροφή και στοματική υγιεινή” από τις επισκέπτριες υγείας του Δήμου, οι οποίες ολοκλήρωσαν το πρόγραμμα με αδρό οφθαλμολογικό έλεγχο των μαθητών. Άλλα προγράμματα που εκπονήθηκαν ήταν “οι συναισθηματικές δεξιότητες” και “γνωρίζω τον εαυτό μου και τους άλλους”. Επίσης για την ημέρα των Δασών (21/3), τα παιδιά ενημερώθηκαν από Δασολόγους, βλέποντας αντίστοιχου περιεχομένου DVD στη Βιβλιοθήκη του σχολείου.

Η Γ' τάξη πραγματοποίησε, εκτός των άλλων, το Πολιτιστικό Πρόγραμμα “Οι δώδεκα θεοί του Ολύμπου μέσα από τα μάτια των παιδιών” κι επισκέφτηκαν το Μουσείο Αντιγράφων Κυκλαδικής Τέχνης και τον Επιβατικό Σταθμό Λιμένος Σύρου, όπου εκεί φιλοξενείται η έκθεση παραδοσιακών ξύλινων σκαφών από καραβομαραγκό του νησιού αλλά και φωτογραφικό υλικό από την τέχνη της ναυπηγικής βιομηχανίας της Σύρου.

Η Δ' Τάξη εκτός από τη Φιλαναγνωσία και τη HELMEPA που διήρκησε όλη τη χρονιά, καταπιάστηκε με το πρόγραμμα Αγωγής Υγείας “Έλα στη θέση μου να έρθω στη δική σου”.

Καλλιέργεια σχολικού λαχανόκηπου

Τα δύο τμήματα της Ε' τάξης ασχολήθηκαν με τη Δημιουργία – Καλλιέργεια σχολικού λαχανόκηπου – Συγκομιδή καρπών και την κατασκευή ξύλινης φωλιάς για τα πουλιά, για την οποία διακρίθηκαν στον 19 Πανελλήνιο διαγωνισμό που διοργάνωσε το 2ο ΕΠΑΛ Γαλατσίου. Μεταξύ άλλων, υλοποιήθηκε και το καινοτόμο πρόγραμμα των Τηλεδιασκέψεων – Επικοινωνιών, με σχολεία παραμεθόριων περιοχών στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα της Ελλάδας (Γαύδο, χωριό Δίκαια στον Έβρο, χωριό Βελονάδες βόρεια της Κέρκυρας, Αρκιοί).

Προγράμματα υγείας και διαχείρισης συναισθημάτων με στόχο την κοινωνικοποίηση των μαθητών υλοποίησε με τη σειρά του το Ε2. Για την Παγκόσμια Ημέρα κατά της παχυσαρκίας (24/10) οι τάξεις Δ', Ε1, Ε2, ΣΤ2 επισκέφθηκαν τη Δημοτική Βιβλιοθήκη και έλαβαν μέρος σε ενημερωτική εκδήλωση που διοργανώθηκε από Διαιτολόγο – Διατροφολόγο του νησιού, για την αξία της σωστής διατροφής και άσκησης. Ακόμη τα τμήματα Γ, Ε1, ΣΤ1 συμμετείχαν στην περιβαλλοντική δράση “Η Γη είναι στα χέρια σου” της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου στην πλατεία Μιαούλη (3/6), με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 5 Ιουνίου.

Τα δύο τμήματα της Έκτης, πραγματοποίησαν επισκέψεις στο Νεώριο καθώς και στο ΕΚΦΕ Σύρου για να παρακολουθήσουν πειράματα σχετικά με τη Φυσική της τάξης τους.

Ματιές στις σύγχρονες τέχνες

Το ΣΤ1 στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης, εκπόνησε το πολιτιστικό πρόγραμμα “Αν ένας πίνακας μιλούσε....”. Μέσα σε πίνακες ζωγραφικής, ξένων και Ελλήνων καλλιτεχνών οι μαθητές έριξαν μια δεύτερη ματιά στα γεγονότα της Νεότερης Ιστορίας. Επίσης σε όλη τη διάρκεια της μελέτης της Ιστορίας του ΣΤ' Δημοτικού γνώρισαν τα γεγονότα που διαδραματίστηκα παράλληλα και στο νησί της Σύρου με το πρόγραμμα “Η ιστορία του τόπου μου”. Ακόμα ασχολήθηκαν με πολλές και ποικίλες δράσεις σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος (HELMEPA).

Και τα δύο τμήματα της ΣΤ' τάξης υλοποίησαν με επιτυχία μικρότερα ή μεγαλύτερα projects, το τελικό προϊόν των οποίων παρουσιάστηκε σε άλλα τμήματα ή αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του σχολείου. Ένα από αυτά αφορούσε στην ανάλυση – επεξεργασία της Γκουέρνικα, ενώ ένα άλλο στην παρουσίαση χωρών της Ευρώπης από ομάδες παιδιών.

“Ματιές στην 7η τέχνη” έριξε το ΣΤ2 με προβολή, ανάλυση, επεξεργασία και συζήτηση ταινιών, ενώ ασχολήθηκε επίσης με “Θέματα Τοπικής Ιστορίας και Λογοτεχνίας”.

Σημειώνεται επίσης ότι το ΣΤ2 πραγματοποίησε παιδαγωγική επίσκεψη στο 6ο Δημοτικό Σχολείο στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος “Ματιές στην 7η τέχνη” και της συνεργασίας του τμήματος με την ΣΤ' τάξη του 6ου Δημοτικού Σχολείου. Τα δύο συνεργαζόμενα τμήματα είδαν κι επεξεργάστηκαν από κοινού την ταινία “Το δείπνο της Μπαμπέτ”.

Μέσα από όλες αυτές τις συλλογικές καινοτόμες δράσεις, το 4ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης, το σχολείο του Κουκουλά, όπως συνηθίζεται να λέγεται, εξελίσσεται αμείωτα και σταθερά σε μια πρωτοποριακή εκπαιδευτική κυψέλη, που κύριος στόχος της είναι το σχολείο να αποτελεί χώρο μάθησης, χαράς και ζωής, τόσο για τα παιδιά, όσο και τους δασκάλους τους.