Οι μαθητές της Σύρου γίνονται “φάροι” για το μέλλον του νησιού

Κατόπιν μιας προσπάθειας της ευρωπαϊκής επιτροπής τα σχολεία να γίνουν κοινωνοί της ευρωπαϊκής ατζέντας για την πράσινη ανάπτυξη, το δίκτυο αειφόρων νησιών (ΔΑΦΝΗ) έκανε κάλεσμα σε λύκεια και γυμνάσια να λάβουν μέρος στον μαθητικό διαγωνισμό "Τα νησιά μας, φάροι βιώσιμης ανάπτυξης".

Το Δίκτυο Αειφόρων Νήσων – ΔΑΦΝΗ είναι μία αστική, μη - κερδοσκοπική εταιρεία των νησιωτικών ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού. Συστάθηκε το 2006, με στόχο την ενδυνάμωση της τοπικής αυτοδιοίκησης των νησιών και την ενεργοποίηση ενός βιώσιμου μοντέλου ανάπτυξης στο νησιωτικό χώρο, το οποίο να βασίζεται στην αειφόρο και έξυπνη διαχείριση των φυσικών πόρων και υποδομών, στον βιώσιμο τουρισμό αξιοποιώντας τους φυσικούς και πολιτισμικούς πόρους των νησιών και στη λειτουργική διασύνδεση του πρωτογενούς με το δευτερογενή και τριτογενή τομέα.

Ο μαθητικός διαγωνισμός που ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2022 και ολοκληρώθηκε την Τρίτη 24/06, πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των δράσεων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, που διοργανώνει το ΔΑΦΝΗ με την υποστήριξη του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας, σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση και την ακαδημαϊκή κοινότητα.

Ο δήμος Σύρου Ερμούπολης, όταν άνοιξε ο διαγωνισμός, ήρθε σε συνεννόηση με τα σχολεία του νησιού από τα οποία έδειξαν ενδιαφέρον κι έκαναν αίτηση το 1ο γενικό λύκειο και το Βαμβακάρειο γυμνάσιο.

Το project είχε 4 τομείς παρέμβασης εκ των οποίων ο ένας αφορούσε τα απορρίμματα, ο άλλος την ενέργεια και τις μεταφορές, ο τρίτος τους υδατικούς πόρους και ο τελευταίος τα κτήρια και το δημόσιο χώρο. Πάνω σε αυτό το πλαίσιο, ζητήθηκε από τα παιδιά να επιλέξουν έναν τομέα, να σχεδιάσουν ένα έργο και να το προτείνουν στον δήμο.

Η πρόταση των παιδιών του 1ου γενικού λυκείου τελικά, αφορούσε στη δημιουργία ενός πολυχώρου-σημείου φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων (πατίνια, ποδήλατα λεωφορεία και πλοιάρια) σε περιφερειακό σημείο της πόλης, στην άκρη του λιμανιού-μαρίνας, το οποίο θα είναι ταυτόχρονα και σημείο άφιξης–αναχώρησης των οχημάτων και τα οποία θα χρησιμοποιούνται για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες. Επίσης, πρότειναν τη δημιουργία σημείων φόρτισης στα σχολικά συγκροτήματα γυμνασίου-λυκείου, τη λειτουργία του ποδηλατοδρόμου ως αυτό το σημείο, αλλά και τη διάνοιξη υδάτινου διαδρόμου για την πρόσβαση επιβατών σε κεντρικό σημείο του λιμανιού κι από εκεί στο κέντρο της πόλης. Η τοποθεσία η οποία προτάθηκε να υλοποιηθεί το συγκεκριμένο έργο, είναι ο τερματικός σταθμός των λεωφορείων-στο πάρκινγκ Καρνάγιο πίσω από τον Σκλαβενίτη, καθώς είναι μια κεντρική περιοχή όπου είναι κατάλληλη για αφετηρία οχημάτων αλλά και ικανή να αποτελέσει την αφετηρία ενός ηλεκτροκινούμενου πλοιαρίου.

Όπως δικαιολόγησαν τα παιδιά στην αίτησή τους: “ο βασικός στόχος είναι οι εναλλακτικοί τρόποι γρήγορης μεταφοράς με αποσυμφόρηση του κέντρου της πόλης από Ι.Χ. αυτοκίνητα-κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες- χρησιμοποιώντας «πράσινη» ενέργεια, δεδομένης της δυσκολίας που αντιμετωπίζει η Ερμούπολη στη στάθμευση καθώς και στη μετακίνηση πολιτών-μαθητών-επισκεπτών. Ειδικά το ηλεκτροκινούμενο πλοιάριο θα ήταν ένα πρωτοποριακό εναλλακτικό μέσο μεταφοράς που θα έχει ικανή συμβολή στην αποσυμφόρηση της Ερμούπολης το καλοκαίρι με την μαζική άφιξη τουριστών”.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας τους, τα παιδιά επέβλεπαν οι καθηγητές τους Αγορούλα Γκορτσά, Άννα Καραμανλή και Νικόλαος Ρούμελης ( διευθυντής ΓΕΛ ), ενώ ταυτόχρονα είχαν την υποστήριξη και την καθοδήγηση των επιστημόνων του Δικτύου ΔΑΦΝΗ καθώς και των εκπροσώπων του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, κου. Ανδρέα Γιαλόγλου, κου. Δαυίδ Διακοδημητρίου και κας Ειρήνη Δράκου.

Η καινοτομία του ηλεκτροκίνητου πλοιάριου για τη μεταφορά των πολιτών από το χώρο στάθμευσης των αυτοκινήτων τους στο κέντρο της πόλης, ήταν η ιδέα που ενθουσίασε τους ανθρώπους του δικτύου ΔΑΦΝΗ κι έδωσε στα παιδιά την πρώτη θέση. Η πρωτιά αυτή των μαθητών του λυκείου, όπως ήταν αναμενόμενο, ικανοποίησε και χαροποίησε όλους όσους συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Σημαντική παράμετρος αυτής της επιτυχίας είναι φυσικά και η δέσμευση του δικτύου ΔΑΦΝΗ ότι την ιδέα των παιδιών θα αναλάβουν ο ίδιοι να την εξελίξουν, να φτιάξουν τις απαιτούμενες μακέτες και αδειοδοτήσεις και κυρίως να τη χρηματοδοτήσουν ώστε να υλοποιηθεί. Οι μαθητές του Γενικού Λυκείου που κέρδισαν τον διαγωνισμό είναι η Τασιούλη Βιβιάννα, ο Τανός Γιώργος, ο Τσιομπάνης Κοντέλλης Αλκίνοος, η Πρίντεζη Δανάη και η Τσούκου Μαργαρίτα.

Ο κ. Ρούμελης ανέφερε πως η επιτυχία αυτή οφείλεται κυρίως στα χαρισματικά παιδιά της ομάδας που θα επιθυμούσε να δει στο μέλλον να καθορίζουν την τύχη του τόπου και τα οποία έδειξαν μια φοβερή ωριμότητα σε όλη την πορεία, καθώς και στο πολύ καλό coaching που είχαν και από το δίκτυο ΔΑΦΝΗ και από τους καθηγητές τους. Η ιδέα των παιδιών συγκυριακά ταίριαξε και με ένα πρόγραμμα του δήμου που αφορούσε την ενεργειακή αναβάθμιση του νησιού. Όλα αυτά συζητήθηκαν και μελετήθηκαν ώστε να μπορούν να πραγματοποιηθούν κι έτσι συνδιαμορφώθηκε η τελική πρόταση. Το πιο σημαντικό, τόνισε ο κ. Ρούμελης, είναι το να υλοποιηθούν όλες αυτές οι καινοτόμες δράσεις που προτείνουν αυτά τα παιδιά τα οποία είναι το μέλλον του τόπου και έτη φωτός μπροστά από όλους μας.

Ο κ. Ανδρέας Γιαλόγλου, επιβλέπων του έργου, επεσήμανε πως, παρόλο που δεν βραβεύτηκε, ήταν εξαιρετική και η ιδέα του Βαμβακάρειου γυμνασίου η οποία αφορούσε την μετατροπή ανακυκλώσιμων υλικών σε έργα τέχνης τα οποία θα εκτίθενται στον επιβατικό σταθμό.