Προς διασύνδεση Σαντορίνη, Μήλος και Αμοργός

Επεκτείνεται η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών

  • Τρίτη, 12 Σεπτεμβρίου, 2017 - 06:13

Πέραν του αρχικού έργου, το οποίο οδεύει προς την ολοκλήρωση του, της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα, νέες προοπτικές περαιτέρω επέκτασης της διασύνδεσης ανοίγει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και στα νησιά Σαντορίνης, Μήλου, Αμοργού και Δωδεκανήσου.

Σε προτεραιότητα τίθεται η διασύνδεση των μη διασυνδεδεμένων νησιών, σύμφωνα με όσα ανέφερε στη ΔΕΘ ο πρόεδρος της ΡΑΕ, Νίκος Μπουλαξής, με στόχευση εντός του τρέχοντος έτους να έχει ολοκληρωθεί το έργο της επιτροπής, η οποία μελετά τη σκοπιμότητα της ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών, προκειμένου να περιληφθούν στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Συστήματος αυτές οι διασυνδέσεις και να τεθεί χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τους.

Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας εμφανίζεται αποφασισμένη για την υλοποίηση του συγκεκριμένου σχεδίου, καθώς ο πρόεδρος της εξέφρασε την αισιοδοξία του για την προώθηση κρίσιμων διασυνδέσεων λόγω και της πολιτικής βούλησης αλλά και της κινητικότητας του νέου ΑΔΜΗΕ.

Δέσμευση για τη διασύνδεση

Ο κ. Μπουλαξής ανέφερε ότι το ζήτημα των διασυνδέσεων των μη διασυνδεδεμένων νησιών αποτελεί διαχρονικό στόχο της ΡΑΕ και εξέχουσα προτεραιότητα της παρούσας διοίκησής της και κατά τα τελευταία έτη, βρίσκονται στο κέντρο της ενεργειακής πολιτικής της χώρας.

Σε κάθε όμως περίπτωση, δεσμεύτηκε τόσο ο ίδιος προσωπικά όσο και η Αρχή να προβούν σε κάθε νόμιμη και δυνατή λύση για την ολοκλήρωση των έργων αυτών, κάνοντας χρήση, αν χρειαστεί, των εξουσιών ανάληψης σχετικής πρωτοβουλίας για την κατασκευή έργων του Συστήματος Μεταφοράς που της αποδίδονται με τον ν. 4001/2011 και την Οδηγία 72/2009/ΕΚ.

Αναφερόμενος στην επιτροπή που συστάθηκε από τη ΡΑΕ τον Δεκέμβριο του 2015 για να εξετάσει τι θέμα των διασυνδέσεων των νησιών, ενημέρωσε ότι ήδη έχει εξαγάγει κάποια πρώτα πορίσματα για τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα και οι προτάσεις φαίνεται να δείχνουν ότι πρέπει να διασυνδεθούν και άλλα νησιά των Κυκλάδων και κυρίως η Σαντορίνη, η Μήλος, ακόμα και η Αμοργός, όπως επίσης και τα περισσότερα και μεγαλύτερα νησιά της Δωδεκανήσου.

Πλέον αναμένονται οι εισηγήσεις των διαχειριστών. Σύμφωνα με τις προβλέψεις του ν. 4414/2016, η ΡΑΕ, βάσει των πορισμάτων της Επιτροπής και των εισηγήσεων των διαχειριστών, θα πρέπει να αποφανθεί για τον τρόπο ηλεκτροδότησης των νησιών μακροπρόθεσμα (δηλαδή μέσω διασύνδεσης ή με τοπικούς σταθμούς), εντός της τρέχουσας διετίας 2017-2018.

Οι οικονομικές ωφέλειες της διασύνδεσης

Αναφέροντας τα οικονομικά μεγέθη που επιβαρύνουν τα τιμολόγια ο κ. Μπουλαξής επεσήμανε ότι η διασύνδεση των νησιών σχετίζεται με το μεγάλο ζήτημα του κόστους παροχής των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) για τα νησιά, το οποίο αποτελεί σημαντικό μέρος του τιμολογίου ηλεκτρικής ενέργειας που λαμβάνει κάθε καταναλωτής και είναι ένα από τα περιθώρια μείωσης των τιμολογίων. Στόχος λοιπόν είναι η μείωση ή και η εξάλειψή του σε βάθος χρόνου. Σε ετήσια βάση, το ύψος των συνολικών επιβαρύνσεων των καταναλωτών από τις ΥΚΩ ανέρχεται στην τάξη των 500 έως 800 εκατομμυρίων ευρώ, ανάλογα κυρίως με το κόστος του πετρελαίου.

Βάσει των σχετικών μελετών που έχουν εκπονηθεί από τη ΡΑΕ ή άλλους φορείς κατά το παρελθόν και φυσικά με βάση τα στοιχεία και δεδομένα της περιόδου εκείνης, υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μη διασυνδεδεμένων νησιών και κυρίως των νησιών μεγάλου ή και μέσου μεγέθους, καθώς και των γύρω από αυτά μικρότερων, θα πρέπει να διασυνδεθούν.

Εφόσον επαληθευτούν, εντός της επόμενης δεκαετίας, θα πρέπει να ενσωματωθεί  στο ηπειρωτικό Σύστημα τουλάχιστον το 80% της διακινούμενης ηλεκτρικής ενέργειας των νησιών που σήμερα παράγεται κυρίως από τοπικούς πετρελαϊκούς σταθμούς που επιφέρουν το υπέρογκο, εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, ετήσιο κόστος ΥΚΩ στον καταναλωτή.

Τα λοιπά θα εξακολουθήσουν να ηλεκτροδοτούνται αυτόνομα, βασιζόμενα και σε υβριδικά συστήματα ΑΠΕ και αποθήκευσης, αλλά εξετάζεται και η εισαγωγή φυσικού αερίου. Αναμένεται η ολοκλήρωση των σχετικών μελετών της Επιτροπής για να ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις από τη ΡΑΕ.

Είναι κάτι παραπάνω από προφανές ότι το κόστος των έργων διασύνδεσης ακόμα και του συνόλου σχεδόν των νησιών, το οποίο εκτιμάται περί τα 3-3,5 δις €, είναι άμεσα συγκρίσιμο με τις επιβαρύνσεις για ΥΚΩ των νησιών ορισμένων μόνο ετών, καθώς, μόνο την τελευταία πενταετία, οι επιβαρύνσεις των καταναλωτών ανέρχονται σε ποσά περί των 3,5  δις €, εκ των οποίων, περίπου το 70% αντιστοιχεί στο κόστος καυσίμου (πετρελαίου).