Η πρώτη φάση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας εγκρίθηκε από το Τμήμα Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Θήρας

Στη δεύτερη φάση περνά το ΣΒΑΚ Θήρας

Ολοκληρώθηκε η Α’ φάση υλοποίησης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του Δήμου Θήρας, με τη διαδικασία να προχωρά εντός χρονοδιαγράμματος στη δεύτερη φάση, με τη συμμετοχή και της τοπικής κοινωνίας.

Στο πλαίσιο της υποχρέωσης που προκύπτει από το εθνικό θεσμικό πλαίσιο, αλλά και με σκοπό την δημιουργία όλων των απαραίτητων υποδομών και προϋποθέσεων, για την βιώσιμη κινητικότητα, η οποία έχει ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα και στοχεύει στην περιβαλλοντική και κοινωνική αειφορία, ο Δήμος Θήρας είχε αναθέσει από τον Σεπτέμβριο του 2021 την εκπόνηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας Θήρας.

Τα παραδοτέα του πρώτου σταδίου εκπόνησης του ΣΒΑΚ

Το Α’ στάδιο της μελέτης είναι το πρώτο εκ των τριών συνολικά σταδίων, στο πλαίσιο της εκπόνησης του ΣΒΑΚ Θήρας.

Η πρώτη φάση του Σχεδίου αφορά στην ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης με τη συλλογή δεδομένων και τον προσδιορισμό των προβλημάτων του συστήματος των μεταφορών στο Δήμο Θήρας.

Κατά τη συλλογή των στοιχείων κυκλοφορίας, στάθμευσης, εξυπηρέτησης των μετακινήσεων κλπ, έχουν αντληθεί πληροφορίες από υφιστάμενες σχετικές μελέτες, από μετρήσεις και έρευνες, ενώ λαμβάνονται υπόψιν επίσης και οι μελλοντικές διαθέσιμες μορφές μετακινήσεων, όπως και οι νέοι πόλοι γένεσης και έλξης μετακινήσεων.

Κατά την πρώτη φάση της μελέτης ο ανάδοχος προέβη στη συλλογή και αξιολόγηση όλων των σχετικών με το ΣΒΑΚ μελετών που έχουν εκπονηθεί για λογαριασμό του Δήμου Θήρας, προσδιορίζοντας το βαθμό και τα περιθώρια εφαρμογής των εν λόγω μελετών.

Παράλληλα, υλοποιήθηκαν επίσης:

• Απογραφή της κυκλοφοριακής οργάνωσης: μονόδρομοι, πεζόδρομοι, οδοί ήπιας κυκλοφορίας, σηματοδοτούμενοι κόμβοι, υφιστάμενα δίκτυα ποδηλατοδρόμων και οδηγών τυφλών, υφιστάμενες διαβάσεις πεζών, υφιστάμενες ράμπες ΑμΕΑ, κλπ.

• Μετρήσεις στρεφουσών κινήσεων και σύνθεσης κυκλοφορίας σε τουλάχιστον δέκα διασταυρώσεις της περιοχής και σε σημεία οδικού δικτύου που θα αναπτυχθεί το ΣΒΑΚ, σε περιόδους αιχμής.(Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο).

• Απογραφές στάθμευσης, σε τουλάχιστον πέντε κεντρικά οδικά τμήματα του Δήμου.

• Απογραφή δικτύου Μέσων Μαζικής Μεταφοράς: γραμμές, διαδρομές, στάσεις, αφετηρίες-τέρματα, κλπ.

• Καταγραφή τροχαίων συμβάντων.

Στα παραδοτέα του Α’ σταδίου περιλαμβάνονται η τεχνική έκθεση, η οποία αποτυπώνει την υφιστάμενη κατάσταση στον τομέα των μετακινήσεων στο Δήμο Θήρας, σχέδια και παραρτήματα της ανωτέρω τεχνικής έκθεσης, μία ακόμη τεχνική έκθεση, η οποία περιλαμβάνει το αρχικό πλαίσιο του ΣΒΑΚ Θήρας, όπως προέκυψαν από τα συμπεράσματα της καταγραφής και ανάλυσης της υφιστάμενης κατάστασης και της παράθεσης αντίστοιχων κατάλληλων ποιοτικών και ποσοτικών δεικτών, καθώς επίσης και υλικό από τις δράσεις δημόσιας διαβούλευσης που πραγματοποιήθηκαν έως και την ολοκλήρωση της Α' φάσης.

Τα επόμενα βήματα της μελέτης

Παράλληλα με τη φάση καταγραφής και ανάλυσης της υφιστάμενης κατάστασης θα πραγματοποιείται επίσης δημόσια διαβούλευση, στο πλαίσιο της οποίας η συμμετοχή των πολιτών και των τοπικών φορέων, σε όλη τη διαδικασία εκπόνησης και υλοποίησης του ΣΒΑΚ είναι απολύτως απαραίτητη.

Όλοι οι εναλλακτικοί τρόποι διαβούλευσης προβλέπεται να υιοθετηθούν κατά τη διαδικασία εκπόνησης του ΣΒΑΚ. Ενδεικτικά και όχι περιοριστικά αναφέρονται οι ακόλουθοι:

• Παρουσιάσεις σε πολίτες και φορείς (πχ Εμπορικοί Σύλλογοι, Σύλλογοι Γονέων, ΑμΕΑ, κλπ)

• Ανακοινώσεις (π.χ, στο site του Δήμου)

• Επαφές και συναντήσεις με εκπροσώπους του Δημοτικού Συμβουλίου, των Τοπικών Συμβουλίων, της Περιφέρειας, κλπ.

Οι δημόσιες διαβουλεύσεις θα οργανωθούν από τον ανάδοχο και το Δήμο Θήρας.

Στα συμπεράσματα της καταγραφής και ανάλυσης της υφιστάμενης κατάστασης και της παράλληλης δημόσιας διαβούλευσης, θα στηριχθεί η αρχική διατύπωση από τον ανάδοχο – σε συνεργασία με το Δήμος Θήρας – των αρχών, των στόχων και του ΣΒΑΚ, με προσδιορισμό ποιοτικών και ποσοτικών δεικτών.

Παράλληλα με τη φάση καταγραφής/ ανάλυσης της υφιστάμενης κατάστασης θα πραγματοποιείται η δημόσια διαβούλευση.

Στα συμπεράσματα της καταγραφής/ ανάλυσης της υφιστάμενης κατάστασης και της παράλληλης δημόσιας διαβούλευσης, θα στηριχθεί η αρχική διατύπωση των αρχών, των στόχων και του πλαισίου του ΣΒΑΚ (όραμα).

Στο Β’ στάδιο, αναμένεται να καθοριστούν και να αξιολογηθούν τα εναλλακτικά σενάρια μέτρων για την επίτευξη των στόχων που καθορίστηκαν στο Α’ στάδιο.

Θα μελετηθούν από τον ανάδοχο εναλλακτικά σενάρια με έμφαση:

  1. Στην αύξηση της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς
  2. Στον προσδιορισμό/σχεδιασμό διαδρομών εξυπηρέτησης ήπιων μορφών μετακίνησης
  3. Στον προσδιορισμό/σχεδιασμό μέτρων βελτίωσης της οδικής ασφάλειας
  4. Στη διαχείριση της στάθμευσης και στα συστήματα ελεγχόμενης στάθμευσης.

Εναλλακτικά σενάρια θα μελετηθούν από τον ανάδοχο και για τους λοιπούς τομείς που συνθέτουν τη βιώσιμη αστική κινητικότητα.

Μέσω και της διαδικασίας της δημόσιας διαβούλευσης και με βάση περιβαλλοντικά, κοινωνικά, οικονομοτεχνικά και λοιπά κριτήρια, που εξυπηρετούν τους στόχους του ΣΒΑΚ, αξιολογηθούν τα εναλλακτικά σενάρια και θα επιλεγεί το βέλτιστο σενάριο μέτρων, εξ αυτών που θα προταθούν από τον ανάδοχο.

Τέλος, ο ανάδοχος, σε συνεργασία με το Δήμο, θα διαμορφώσει το στρατηγικό Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, με βάση την οριστική διατύπωση των ποιοτικών και ποσοτικών στόχων και του βέλτιστου σεναρίου.

Το τρίτο και τελευταίο στάδιο εκπόνησης του ΣΒΑΚ αφορά στην κατάρτιση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του βέλτιστου σεναρίου, στον προσδιορισμό του οικονομικού προϋπολογισμού των δράσεων, της διαδικασίας παρακολούθησης κλπ.