Προτάσεις του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου για χρηματοδοτήσεις μέσω του προγράμματος ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ

Μελέτες για τις λιμενικές ζώνες των νησιών

Απαντήσεις από την πρόεδρο σχετικά με τις προτεραιότητες για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων

Με σαφές πλάνο προτάσεων για τις λιμενικές ζώνες των νησιών ευθύνης του Λιμενικού Ταμείου Σύρου βαδίζει η νέα διοίκηση σε επίπεδο διεκδίκησης χρηματοδοτήσεων από το Πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ, ώστε να αποκτήσει “εργαλεία” που θα ευνοήσουν μελλοντικά στην ανάπτυξη έργων.

Η δυνατότητα που παρέχει το Υπ. Εσωτερικών και το Υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς όλα τα Λιμενικά Ταμεία της χώρας, αποκλειστικά για εκπόνηση μελετών, φαίνεται να αξιοποιείται από τη νέα διοίκηση, η οποία χθες, στην συνεδρίαση των μελών της, υπερψήφισε τη λίστα των προτάσεων για τα νησιά που έχει στην “ομπρέλα” της.

Σημειώνεται πως οι παρακάτω προτάσεις πρέπει να κατατεθούν ως την 31η Δεκεμβρίου του 2019 και η διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος φθάνει μέχρι το τέλος του 2020, με δυνατότητα παράτασης σε περιπτώσεις δικαιολογημένων αιτημάτων των Δικαιούχων.

Για το σοβαρό θέμα της διεκδίκησης χρηματοδοτήσεων, κατόπιν της συνεδρίασης κλήθηκε σε διευκρινίσεις – απαντήσεις προς την εφημερίδα, η Κανδιώ Μαραγκού.

Οι προτάσεις για τα νησιά

Αναλυτικά οι προτάσεις για μελέτες του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου για το πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ανά νησί ευθύνης του, έχουν ως ακολούθως:

Σύρος: 1. Μελέτη σκιάστρων και δαπέδων στον λιμένα Ερμούπολης (48.245,38 ευρώ), 2. Χάραξη χερσαίων ζωνών σε υφιστάμενες εξομοιούμενες ζώνες ΔΛΤΣ (Αζολίμνου, Αγίου Νικολάου, Φάμπρικας, Αχλαδιού και Ποσειδωνίας (24.225,53 ευρώ), 3. Χάραξη χερσαίων ζωνών σε λιμενικές εγκαταστάσεις ν. Σύρου (Γαλησσάς και Βάρης) με ποσό 8.639,03 ευρώ, 4. Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το αλιευτικό καταφύγιο Ποσειφωνίας (14.254,83 ευρώ), 5. Μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τη λιμενική εγκατάσταση στο Κίνι (18.130,92 ευρώ), 6. Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το αλιευτικό καταφύγιο στην Αζόλιμνο (4.241,24 ευρώ), 7. Καταφύγιο τουριστικών σκαφών Φοίνικα (285.000 ευρώ), 8. Μελέτη για την προστασία του παράκτιου μετώπου στον Φοίνικα (50.973,30 ευρώ), 9. Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου “Κατασκευή προσήνεμου μώλου Αζολίμνου” (9.139,70 ευρώ), 10. Ακτομηχανική μελέτη έργων στον όρμο Αζολίμνου (18.598,78 ευρώ), 11. Μελέτη Περιβάλλοντος για την μαρίνα Σύρου (Λαζαρέτα) με ποσό 11.728,17 ευρώ, 12. Μελέτη για το νέο λιμάνι Ακτοπλοΐας Σύρου (894.340,45 ευρώ), 13. Μελέτη για την επέκταση προβλήτας κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Ερμούπολης (49.049,41 ευρώ), 14. Μελέτη για νέο κρηπίδωμα Χύδιν Λατομικών Προϊόντων (400.000 ευρώ).

Κέα: 1.Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τον λιμένα Κορησίας (10.109,06 ευρώ), 2. Λιμενική Μελέτη για την ανάπλαση της παραλιακής ζώνης στον λιμένα Κορησίας (37.746,49 ευρώ), 3. Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη λιμενική εγκατάσταση στο Βουρκάρι (8.381,54 ευρώ).

Κύθνος: 1. Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τον λιμένα του Μέριχα (10.484,31 ευρώ), 2. Καθορισμός χρήσεων γης και όρων δόμησης για τον λιμένα Μέριχα (13.594,12 ευρώ), 3. Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το αλιευτικό καταφύγιο στα Λουτρά (6.342,14 ευρώ).

Σημειώνεται πως για την προώθηση των μελετών που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα του ΦΙΛΟΔΗΜΟΥ προβλέπεται και η απόκτηση τεχνικού συμβούλου που θα “τρέξει” αυτές τις μελέτες για τις ανάγκες του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου. Στην πρόταση της διοίκησης έχει εκτιμηθεί ένα ποσό ύψους 54.371,52 ευρώ για την αμοιβή του.

Παράπονα” από τα μικρά νησιά

Με φόντο τη λίστα που θα προωθηθεί για τη λήψη χρηματοδοτήσεων από τον ΦΙΛΟΔΗΜΟ, μέλη του ΔΣ του Λιμενικού Ταμείου Σύρου από τα νησιά της Κέας και της Κύθνου εξέφρασαν “παράπονα”, ζητώντας “δίκαιη αντιμετώπιση στις κατανομές”.

Εξηγώντας πως η κριτική τους δεν στρέφεται προς τη νέα πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου, θέλησαν να υπογραμμίσουν πως και τα υπόλοιπα νησιά, πέραν της Σύρου πρέπει να τύχουν της προσοχής και του ενδιαφέροντος που χρειάζονται, με φόντο τα έσοδα που φέρνουν στο ταμείο.

Μεταξύ αυτών, ο κ. Φιλιππαίος από την Κύθνο σχολίασε: “Ο καθένας έρχεται εδώ για να εκπροσωπήσει το νησί του και παλεύει για το καλύτερο για το νησί του. Βλέποντας αυτές τις προτάσεις κάποιος, θα πει τί κάνετε εκεί; Δεκατέσσερα έργα η Σύρος, τρία η Κύθνος και τρία η Κέα”.

“Δεν θέλουμε να είμαστε νησί β΄ κατηγορίας” υποστήριξε κατηγορηματικά, λέγοντας παρακάτω πως, “Δεν θέλω να κατηγορήσω κανέναν κι έχουμε μία άριστη συνεργασία και σχεδόν καθημερινή επικοινωνία, αλλά πρέπει να δούμε κι εμείς τα νησιά μας”. Μάλιστα ο ίδιος υποστήριξε πως, “Έπρεπε να κάνουμε μία συνάντηση στο κάθε νησί και να δούμε σφαιρικά το θέμα” με φόντο και τις αλλαγές σε πρόσωπα μετά τις εκλογές.

Επισκέψεις στα νησιά από τη διοίκηση μέχρι το τέλος του έτους

Στα παραπάνω θέλησε να δώσει σαφή απάντηση ο αντιπρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Παναγιώτης Κουταβάς, ο οποίος γνωστοποίησε πως από κοινού με τον προϊστάμενο της Τεχνικής Υπηρεσίας του Ταμείου, θα μεταβούν στα νησιά της Κέας, της Κύθνου και της Σερίφου προκειμένου μέχρι το τέλος του έτους, να έχουν καταγράψει το σύνολο των ανοικτών θεμάτων στις λιμενικές ζώνες και υποδομές.

“Έχουμε ήδη συνεννοηθεί με τον κ. Ζερβό. Θα γίνει μέχρι το τέλος του χρόνου και θα είμαι κι εγώ και ο ίδιος σε αυτοψία – συνάντηση σε όλα τα νησιά, ούτως ώστε να γίνουν οι καταγραφές αυτές που θέλετε, οι προβλέψεις για τον επόμενο προϋπολογισμό των έργων, των μελετών και των δαπανών”. Συμπλήρωσε μάλιστα πως, “Αυτή τη στιγμή, ο χρόνος ήταν πάρα πολύ πιεστικός, όσον αφορά τον ΦΙΛΟΔΗΜΟ”, διευκρινίζοντας πως, ορισμένες μελέτες που δεν θα τύχουν χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα κι έχουν μικρά ποσά, θα μπορέσουν να υλοποιηθούν με ίδιους πόρους του Λιμενικού Ταμείου.

“Κάποιες μελέτες μπήκαν στη συγκεκριμένη λίστα και όπως είπε και η πρόεδρος, υπάρχει η δυνατότητα από το ταμείο της Υπηρεσίας να χρηματοδοτηθούν άλλες μελέτες μικρότερης δαπάνης σε σχέση με κάποιες μεγαλύτερης” σχολίασε συγκεκριμένα, επισημαίνοντας μάλιστα πως, αν για τις προτάσεις στον ΦΙΛΟΔΗΜΟ “μας πει το Υπουργείο για ιεράρχηση, προφανώς και θα ενημερωθείτε και θα έχετε λόγο”.

Ο κ. Κουταβάς έκλεισε την τοποθέτησή του, επαναλαμβάνοντας πως, “Μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουμε επισκεφθεί και τα τρία νησιά. Οπότε όλα αυτά, στη συζήτηση για τον προγραμματισμό του 2020, θα συμπεριληφθούν”.

Απαντήσεις από την Κανδιώ Μαραγκού

  • Στη συνεδρίαση εκφράστηκε ανησυχία για το θέμα της ιεράρχησης των προτάσεων των νησιών σχετικά με το πρόγραμμα “ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ”. Με ποιο τρόπο θα κινηθείτε αφού είναι ξεκάθαρο πως δεν θα είναι εφικτή η χρηματοδότηση του συνόλου των προτάσεών σας;

“Καταρχήν το πώς θα γίνει η ιεράρχηση είναι πρώιμο να το συζητήσουμε. Πριν γίνει οποιαδήποτε ιεράρχηση εννοείται πως θα συγκληθεί ένα διοικητικό συμβούλιο για να δούμε πώς θα κινηθούμε. Για να μιλήσουμε συγκεκριμένα, πρέπει πρώτα να ξέρουμε τί ποσόν θα δώσει το Υπουργείο. Αν μας δώσει για παράδειγμα 100 χιλ. ευρώ, δεν χωρά καμία μεγάλη μελέτη, οπότε θα πρέπει να μοιράσουμε ποσά στα νησιά. Όμως, αν μας πουν ότι μας δίνουν 285 χιλ. ευρώ, θα εντάξουμε τη μελέτη για την επέκταση του καταφυγίου του Φοίνικα και τα υπόλοιπα θα τα καλύψουμε από ίδιους πόρους του Λιμενικού Ταμείου. Όταν θα έρθει η στιγμή να ξέρουμε το ποσό που μας αντιστοιχεί, θα έρθουμε σε συνεννόηση με το Υπουργείο και με τους αιρετούς σε κάθε Δήμο”.

  • Ποιο είναι το σκεπτικό σας, βάσει του οποίου συντάξατε τη λίστα των προτάσεων για εκπόνηση μελετών;

“Πρέπει να ξεκινήσουμε με ένα συμμάζεμα για να έχουμε μία βάση επάνω στην οποία μετά θα προχωρήσουμε για να κάνουμε έργα. Οπότε, προτεραιότητά μας είναι να γίνει χάραξη χερσαίων ζωνών. Οι υφιστάμενες εξομοιούμενες να γίνουν χερσαίες ζώνες με ακριβή αποτύπωση. Για παράδειγμα στον όρμο του Αγίου Νικολάου δεν υπάρχει. Έχουμε πρόβλεψη για τη Σύρο, γιατί στα άλλα νησιά έχει γίνει μία πολύ καλή δουλειά κατά 80 – 90% από την Τεχνική Υπηρεσία. Επίσης, πρέπει να προχωρήσουμε με τις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Έχουν λήξει όλες οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που έχουμε. Χωρίς αυτές δεν μπορείς να προχωρήσεις σε επόμενο έργο. Άρα, πρέπει να φτιάξουμε από την αρχή τις μελέτες αυτές που έχουν λήξει. Σε αυτό το σημείο να πω ότι ο νόμος λέει πως αν λήξει μία Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, αν σε δύο χρόνια από τη λήξη ζητήσεις την ανανέωσή της, αυτό θα γίνει με ποσά ύψους 1.500 – 2.000 ευρώ. Εμείς τώρα καλούμαστε να κάνουμε μελέτες από την αρχή και δίνουμε λεφτά, γιατί κακώς τις αφήσαμε και έληξαν”.

  • Σε επίπεδο μελετών, τί παραλάβατε εσείς ως νέα Διοίκηση; Διαπιστώνετε πως υπήρξε προγραμματισμός τα προηγούμενα χρόνια ώστε να υπάρχουν σήμερα μελέτες ή όχι;

“Υπάρχουν κάποιες μελέτες που βρήκαμε έτοιμες και θα δημοπρατήσουμε ορισμένα έργα, όπως για παράδειγμα το έργο της ανάπλασης από την πλατεία Κανάρη μέχρι την προβλήτα των κρουαζιεροπλοίων.

Θέλω να τονίσω όμως, πως, είναι κοινός τόπος όλων εκείνων που είναι κοντά στον χώρο και ασχολούνται με την ωρίμανση και την κατασκευή έργων του Δημοσίου πως ποτέ δεν είχαμε έλλειψη χρημάτων. Είχαμε έλλειψη ώριμων μελετών και ώριμων έργων. Πρώτα λοιπόν, φτιάχνουμε ώριμες μελέτες, οραματιζόμαστε τί θέλουμε να κάνουμε, τις ωριμάζουμε και όταν γίνει αυτό, θα χτυπήσουμε εκατό πόρτες - είτε του Υπ. Εσωτερικών, είτε του Υπ. Ναυτιλίας, είτε του ΕΣΠΑ - για να βρούμε χρηματοδότηση. Υπό αυτήν την έννοια δεν υπάρχουν έτοιμες μελέτες για μεγαλόπνοα σχέδια. Όλοι ξεκινάμε από κάπου. Εμείς κάνουμε χάραξη χερσαίων ζωνών, φτιάχνουμε Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σε όλα τα αλιευτικά καταφύγια για να λειτουργούν νομίμως και προχωράμε σε μελέτες για μεγάλα έργα, όπως έργα που περιλαμβάνονται στο master plan του λιμένα Ερμούπολης. Είναι πράγματα που πρέπει να γίνουν. Είναι ευκαιρία αυτή τη στιγμή να τα εντάξουμε στον ΦΙΛΟΔΗΜΟ, να τα πάρει ένας μελετητής και να τα ολοκληρώσει”.

  • Αναφορικά με τη Σύρο σε ποια θέματα και σε ποιες υποθέσεις δώσατε προτεραιότητα;

“Προτείνουμε τα σκίαστρα και τα δάπεδα στην παραλιακή ζώνη της Ερμούπολης. Θέλουμε να δοθεί μία λύση και αυτή η εικόνα με τις ομπρέλες να σταματήσει. Έχουμε υπολογίσει και τα δάπεδα καθώς έχουν διατυπωθεί διάφορα παράπονα. Μιλάμε για έκταση από την πλατεία Κανάρη ως και το ύψος της επιχείρησης “Γρηγόρης”. Επίσης, προωθούμε τις υποθέσεις για τις χερσαίες ζώνες ώστε αν θέλουμε να κάνουμε ένα σοβαρό έργο, να είμαστε έτοιμοι και να μπορούμε να πάρουμε χρηματοδοτήσεις.

Πέραν αυτών είναι και το αίτημα για να κάνουμε χάραξη χερσαίων ζωνών στον Γαλησσά και τη Βάρη, για να μπορέσουν να γίνουν έργα όπως συντηρήσεις μόλων κλπ. Ακόμη, μιλάμε για το αλιευτικό καταφύγιο της Ποσειδωνίας που αφήσαμε κι έληξε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεών του, ενώ θέλουμε και για το Κίνι που δεν έχει.

Αναφορικά με την Αζόλιμνο είχαμε μία μελέτη στο συρτάρι για την κατασκευή προσήνεμου μόλου από το 2009 και είναι σε αρκετά ώριμο επίπεδο, γι αυτό προβλέπουμε και ακτομηχανική μελέτη.

Επιπλέον, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη μαρίνα στα Λαζαρέττα χρειάζεται για να ολοκληρωθεί η χωροθέτησή της και άρα μετά να τη δημοπρατήσουμε.

Τέλος, οι τρεις τελευταίες μελέτες (μεταφορά λιμένα ακτοπλοΐας σε θέση Σκλαβενίτη, επέκταση προβλήτας κρουαζιερόπλοιων και νέο κρηπίδωμα Χυδίν λατομικών προϊόντων) αφορούν έργα που προβλέπει το master plan”.

Τροποποίηση τεχνικού προγράμματος 2019

Λίγο πριν την ολοκλήρωση του τρέχοντος έτους, η νέα Διοίκηση έθεσε επί τάπητος την τροποποίηση του Τεχνικού Προγράμματος του έτους 2019 προκειμένου να προχωρήσει μικρές υποθέσεις που μπορούν να “τρέξουν” εντός του τελευταίου διμήνου.

Σύμφωνα με την εισήγηση διαγράφεται η εγγραφή της μελέτης για την προστασία από τη διάβρωση του παραλιακού δρόμου του Φοίνικα (18.600 ευρώ), όπως επίσης και η εγγραφή για την επισκευή του οδοστρώματος στην περιοχή της πλατείας Κανάρη (24.180 ευρώ) και η διοίκηση προχωρά στην εγγραφή της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του καταφυγίου του Φοίνικα (13.672 ευρώ), όπως και στο έργο των σποραδικών επισκευών του τοίχου αντιστήριξης του παραλιακού δρόμου της χερσαίας ζώνης του Φοίνικα και στην επισκευή ύφαλων σπηλαιώσεων της προβλήτας του καταφυγίου του Φοίνικα (5.000 ευρώ).

Αναφορικά με τη μελέτη για την αντιμετώπιση των προβλημάτων διάβρωσης στην παραλιακή ζώνη του Φοίνικα, η πρόεδρος απαντώντας σε ερώτηση του κ. Αθανασίου, διευκρίνισε τα ακόλουθα: “Κάνουμε μία προσπάθεια να ενταχθεί στον ΦΙΛΟΔΗΜΟ μία μελέτη ύψους 50.000 ευρώ. Σαφώς και είναι στις προτεραιότητές μας, αλλά θα κάνουμε μία προσπάθεια να ενταχθεί στο ΦΙΛΟΔΗΜΟ και μετά συζητάμε να ενταχθεί στον προϋπολογισμό του 2020”.

Το αναπληρωματικό μέλος της μείζονος αντιπολίτευσης δε, θέλησε να πληροφορηθεί γιατί δεν ανατέθηκε ως σήμερα αυτή η σημαντική μελέτη. “Σίγουρα δεν είναι και η πιο εύκολη μελέτη. Θέλω να πω μήπως χάσουμε ακόμη καμία διετία. Είναι κάτι που το συζητάμε πέντε χρόνια” σχολίασε ο κ. Αθανασίου, με τον προϊστάμενο της Τεχνικής Υπηρεσίας, κ. Ζερβό να απαντά τα παρακάτω: “Δεν προλαβαίνουμε να την καταθέσουμε εντός της χρονιάς και προσπαθούμε να την εντάξουμε στον ΦΙΛΟΔΗΜΟ. Στο πλαίσιο της εξέλιξης του Τεχνικού Προγράμματος δεν πρόλαβαν να υλοποιηθούν όλα όσα είχαν προγραμματισθεί”.

Εκτός των ανωτέρω, ο κ. Αθανασίου ρώτησε και για τη μετάθεση του έργου αποκατάστασης στον δρόμο της πλατείας Κανάρη στην Ερμούπολη, με τον κ. Ζερβό ξανά να εξηγεί τα παρακάτω: “Υπήρχε μία μονάδα που έδινε άσφαλτο κλειστού τύπου (σσ. έργο ασφαλτοστρώσεων Περιφέρειας). Λόγω προβλημάτων αναγκάστηκε να επισπεύσει την αναχώρησή της. Εμείς κάναμε μία προετοιμασία πολύ γρήγορη για να προλάβουμε να την ολοκληρώσουμε και κάναμε τη διαδικασία γι αυτήν τη μελέτη. Υπήρξε ένα πολύ μικρό γραφειοκρατικό πρόβλημα σχετικά με τις αναρτήσεις για το νέο ΔΣ και άρα για το ποιος θα υπογράψει για το έργο και μετά δεν προλαβαίναμε τη μονάδα. Οπότε η σπουδή του να ρίξουμε μία πίσσα πολύ καλής ποιότητας δεν υπάρχει πια. Δεν μπορούσαμε να αγοράσουμε την πίσσα από τη μονάδα¨.

Ο ίδιος ανέφερε τέλος, πως, “Για να συνεχίσουμε, πρέπει να αλλάξουμε τον τύπο της πίσσας. Ανοικτού τύπου τώρα είναι πολύ δύσκολο να ρίξουμε γιατί έχουμε βροχές. Οπότε, την “πατήσαμε” λίγο ως προς τον χρόνο για εξωγενείς παράγοντες”.

Να σημειωθεί πως το Λιμενικό Ταμείο Σύρου προσανατολίζεται και στην απόκτηση ενός τεχνικού συμβούλου για την υποστήριξη στον σχεδιασμό και στη διαχείριση του προγράμματος αναπτυξιακών δράσεων του 2020 με ποσό ύψους 9.800 ευρώ.