Συνέντευξη της εντεταλμένης για την Κοινωνική Υπηρεσία του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, Αγγελικής Πρίντεζη αναφορικά με το προσφερόμενο έργο στο νησί, την περίοδο της πανδημίας

Ισχυρή αγκαλιά και στήριξη για τους πολίτες της Σύρου

Πολύτιμος συμπαραστάτης για δεκάδες πολίτες της Σύρου αποδεικνύεται η Κοινωνική Υπηρεσία του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, κατά την περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού, καθώς βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του αγώνα της στήριξης και της εξυπηρέτησης των ίδιων.

Στις δύσκολες και πρωτόγνωρες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί σήμερα λόγω των απαραίτητων μέτρων απαγόρευσης της κυκλοφορίας προκειμένου να μην υπάρξει διασπορά της πανδημίας σε τοπικό επίπεδο, οι άνθρωποι της Κοινωνικής Υπηρεσίας, αλλά και υπάλληλοι του Δήμου από άλλες Υπηρεσίες, προσφέρουν ακούραστα, με συνέπεια, αλλά και με ευθύνη σπουδαίο κοινωνικό έργο, μέσω του προγράμματος “Βοήθεια στο Σπίτι”.

Η εντεταλμένη δημοτική σύμβουλος της Κοινωνικής Υπηρεσίας, Αγγελική Πρίντεζη παραχώρησε συνέντευξη στην “Κοινή Γνώμη” μιλώντας για τον προγραμματισμό του Δήμου σε αυτή την κρίσιμη περίοδο, αναφορικά με τη στήριξη που υπάρχει προς ευπαθείς ομάδες, ηλικιωμένους, αλλά και προς όλους τους πολίτες του τόπου που αντιμετωπίζουν προβλήματα.

Η ίδια υπενθύμισε μάλιστα τους αριθμούς των δύο γραμμών στήριξης των πολιτών (Γραμμή ψυχολογικής στήριξης για ηλικιωμένους/ες και άτομα με αναπηρίες - 22810 62051 - Λειτουργία γραμμής: Δευτέρα-Παρασκευή 09:00-13:00 και Γραμμή κοινωνικής στήριξης για ευπαθείς ομάδες - 22810 81001 - Λειτουργία γραμμής: Δευτέρα-Παρασκευή 09:00-15:00), ενώ γνωστοποίησε θετικές εξελίξεις για τη λειτουργία του Προγράμματος “Βοήθεια στο Σπίτι” με φόντο την προκήρυξη για τις σχετικές προσλήψεις του προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ.

Αναφορικά με το πρόγραμμα “Βοήθεια στο Σπίτι” θα υπάρξει προκήρυξη για τις θέσεις εργασίας. Αναμένεται να περάσει η συγκεκριμένη υπηρεσία στον Δήμο. Πόσες θέσεις θα καλυφθούν;

“Έχει προκηρυχθεί εδώ και καιρό από την κυβέρνηση και έχει γνωστοποιηθεί η απόφαση να περάσει μόνιμα πλέον η “Βοήθεια στο Σπίτι” στους Δήμους. Μάλιστα είναι γνωστό ότι προωθούνταν οι διαδικασίες για την προκήρυξη των θέσεων του προσωπικού ώστε οι εργαζόμενοι σε αυτό να πάψουν να πληρώνονται μέσω ΕΣΠΑ. Θυμόμαστε όλοι ότι σε περασμένη θητεία του ενιαίου Δήμου είχαμε καθυστερήσεις στις πληρωμές τους. Ήρθε η ώρα να προχωρήσει αυτό και εντός των ημερών, θα γίνει η προκήρυξη των θέσεων μέσω ΑΣΕΠ.

Βάσει του πληθυσμού του νησιού μας, ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης έχει πέντε θέσεις. Και τις πέντε θα τις προκηρύξει. Μιλάμε για μία θέση ψυχολόγου, δύο θέσεις νοσηλευτών και δύο θέσεις οικιακών βοηθών. Η “Βοήθεια στο Σπίτι” διαθέτει δύο οχήματα και προσφέρει το έργο της στους συμπολίτες μας, ενώ ο Δήμος μας έχει κάνει αίτημα για την απόκτηση νέου οχήματος από την εταιρεία ΤΟΥΟΤΑ που έχει ήδη διαθέσει πανελλαδικά 150 οχήματα στην ΚΕΔΕ”.

Λόγω των μέτρων απαγόρευσης της κυκλοφορίας και του εγκλεισμού των πολιτών στα σπίτια, αντιλαμβανόμαστε πως το έργο του προγράμματος “Βοήθεια στο Σπίτι” και της Κοινωνικής Υπηρεσίας είναι ιδιαιτέρως πολύτιμο, σήμερα, περισσότερο από ποτέ άλλοτε. Έχετε τροποποιήσει τον προγραμματισμό σας;

“Βεβαίως. Στο πλαίσιο των οδηγιών της κυβέρνησης και των δυνατοτήτων μας, από τις πρώτες ημέρες λήψης των μέτρων για την πανδημία, η “Βοήθεια στο Σπίτι” ήρθε στην πρώτη γραμμή του “αγώνα” του Δήμου μας, όπως άλλωστε – αυτονόητα - γίνεται και πανελλαδικά.

Σε τοπικό επίπεδο πήραμε επιπλέον μέτρα για την ασφάλεια των εργαζομένων στη “Βοήθεια στο Σπίτι”. Η Δημοτική Αρχή τους προμήθευσε με μάσκες γυαλιά για την ασφάλειά τους αλλά και για την ασφάλεια των συμπολιτών μας. Επίσης, δημιουργήθηκαν οι τηλεφωνικές γραμμές ψυχολογικής και κοινωνικής στήριξης, κάτι που γνωστοποιήθηκε από εμάς μέσω του Τύπου, αλλά και μέσω των σελίδων του Δήμου στα social media ώστε να ενημερωθεί ο κάθε δημότης.

Άρα, εκτός από τους εγγεγραμμένους ωφελούμενους του προγράμματος, η “Βοήθεια στο Σπίτι” παρέχει το έργο της σε όλες τις κοινωνικές ομάδες και κυρίως στις ευπαθείς ομάδες και τους ηλικιωμένους.

Στην κατεύθυνση των οδηγιών της κυβέρνησης, προχωρήσαμε στη δημιουργία ενός “δικτύου” ανθρώπων του Δήμου, οι οποίοι τέθηκαν στη διάθεση της Κοινωνικής Υπηρεσίας για το συγκεκριμένο διάστημα της πανδημίας με σκοπό να συνδράμουν στο έργο της “Βοήθειας στο Σπίτι”. Σήμερα αξιοποιούμε το προσωπικό υπηρεσιών που τέθηκαν σε αναστολή λειτουργίας, όπως το προσωπικό των παιδικών σταθμών, καθαρίστριες και παιδαγωγούς. Επίσης, συνεργαζόμαστε στενά με τους προέδρους των Κοινοτήτων του Δήμου, αλλά και με τους ανθρώπους που είναι υπεύθυνοι στα ΚΑΠΗ, οι οποίοι έλεγξαν στην περιφέρειά τους, ποια άτομα χρειάζονται βοήθεια λόγω του περιορισμού της κυκλοφορίας. Γνωρίζουμε ποιοι είναι μόνοι τους, ποιοι είναι υπερήλικες και ποιοι είναι ΑΜΕΑ. Από αυτό το δίκτυο παίρνουμε πληροφορίες και η “Βοήθεια στο Σπίτι” τους μεταφέρει τα τρόφιμα που χρειάζονται, τους δίνει οδηγίες για ό,τι ρωτούν, τους μεταφέρει τα φάρμακά τους κ.α.”.

Ποια είναι η εικόνα που εισπράττει μέχρι σήμερα η Κοινωνική Υπηρεσία αναφορικά με τη λειτουργία των δύο γραμμών στήριξης των πολιτών; Οι δημότες ζητούν βοήθεια από την Κοινωνική Υπηρεσία σε μεγαλύτερο βαθμό;

“Στην Κοινωνική Υπηρεσία γνωρίζουμε ότι τα τηλεφωνήματα που δεχόμαστε είναι αυξημένα σε μεγάλο βαθμό. Ο κόσμος δεν ζητά απαραίτητα και πάντα κάτι συγκεκριμένο, αλλά πολλές φορές θέλει απλά να μιλήσει. Είναι χρήσιμο ακόμη κι αυτό, καθώς υπάρχει μία επικοινωνία για κάποιους ανθρώπους, οι οποίοι κάθονται μόνοι στο σπίτι τους και είναι συνήθως μεγάλης ηλικίας και οι οποίοι εξαντλούν την ψυχραιμία τους στην τηλεόραση.

Υπάρχουν σαφώς και αιτήματα κυρίως για συνταγογραφήσεις, για να τους μεταφέρουμε τα φάρμακά τους, αλλά και για κάποιες αγορές τροφίμων. Κάποιος κόσμος δεν γνωρίζει ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις πλέον κάνουν διανομές.

Άρα, διαπιστώνουμε πως αρκετοί επικοινωνούν για να μιλήσουν και μάλιστα κάποιοι δεν “τολμούν” απευθείας να καλέσουν στη γραμμή που έχουμε για την ψυχολογική υποστήριξη. Όμως το αποτέλεσμα για εμάς είναι το ίδιο. Η επικοινωνία λειτουργεί ευεργετικά. Και υπάρχει επικοινωνία από ανθρώπους που μέχρι σήμερα δεν είχαν στήριξη καθώς δεν ήταν ωφελούμενοι των προγραμμάτων της Κοινωνικής Υπηρεσίας.

Ακόμη και στο γραφείο Δημάρχου πάρα πολλοί συνδημότες μας τηλεφωνούσαν και ζητούσαν βοήθεια είτε για κάτι απλό, είτε για κάτι σύνθετο.

Επίσης, οι υπάλληλοι της Κοινωνικής Υπηρεσίας τηλεφώνησαν στο σύνολο των ανθρώπων που είναι μέλη των ΚΑΠΗ ώστε να γνωρίζουμε τυχόν ανάγκες τους.

Πρέπει να τονίσω πως ειδικά τις πρώτες ημέρες του εγκλεισμού, οι ηλικιωμένοι και οι υπερήλικες που έμεναν στο σπίτι και άκουγαν τις ειδήσεις, επηρεάζονταν σημαντικά σε ψυχολογικό επίπεδο.

Είναι μία πρωτόγνωρη κατάσταση για όλους”.

Σε ότι αφορά στην παροχή ψυχολογικής στήριξης, απαντούν τα αρμόδια πρόσωπα του Δήμου;

“Βέβαια, απαντά και η ψυχολόγος, οι κοινωνικοί λειτουργοί και οι υπάλληλοι της Κοινωνικής Υπηρεσίας που είναι καταρτισμένοι. Αν απαιτηθεί οτιδήποτε, είμαστε εδώ και στηρίζουμε τους συμπολίτες μας”.

Αναφορικά με αναγκεμένους πολίτες στο νησί, κατά την περίοδο του κορωνοϊού, λαμβάνει μέτρα η Υπηρεσία σας;

“Η “Βοήθεια στο Σπίτι” και η Κοινωνική Υπηρεσία βοηθούν σε πολλά επίπεδα. Για παράδειγμα, κάποιος πολίτης που μπορεί να τον βλέπουμε ρακένδυτο, μπορεί ο καθένας να σκεφτεί ότι δεν έχει βοήθεια. Όμως, δεν είναι έτσι. Η Κοινωνική Υπηρεσία με τη “Βοήθεια στο Σπίτι” και το Κέντρο Κοινότητας θα τρέξουν και θα πιέσουν για παράδειγμα ώστε να πλύνουν τα ρούχα του και να καθαρίσουν το σπίτι του, να φροντίσουν για να πάρουν τα φάρμακά του, να ελέγξουν αν είναι καλά. Μάλιστα, κάποιοι από αυτούς μπορεί να έχουν οικογένεια με την οποία όμως δεν υπάρχει επαφή για χ, ψ λόγους. Όμως, ένας Δήμος που σέβεται τον εαυτό του και κυρίως τους δημότες του, οφείλει και το κάνει εδώ και χρόνια, με τα μέσα και τις δυνατότητες που έχει, να βοηθά αυτούς τους ανθρώπους. Πρόσφατα μας λύπησε το γεγονός της απώλειας ενός μοναχικού ατόμου, που μέσω της Κοινωνικής Υπηρεσίας και της “Βοήθειας στο Σπίτι” στηριζόταν καθώς λόγω των μέτρων στο πλαίσιο της μη διασποράς της πανδημίας, άργησε να εντοπιστεί. Εκτός των ανωτέρω, θέλω να πω ότι είναι λεπτές οι ισορροπίες αναφορικά με ανθρώπους που έχουν επιλέξει έναν συγκεκριμένο τρόπο ζωής. Δεν μπορούμε να μπούμε εύκολα σπίτι τους αν δεν θέλουν. Πάντως σε σταθερή βάση επιδιώκουμε τον εντοπισμό ανθρώπων που είναι μόνοι τους”.

Πανελλαδικά αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, στο διάστημα της πανδημίας ακούμε για “έκρηξη” της ενδοοικογενειακής βίας. Υπάρχει σχετική εικόνα στην Κοινωνική Υπηρεσία για το θέμα σε τοπικό επίπεδο;

“Πέραν αυτών που προανέφερα η Κοινωνική Υπηρεσία έχει επαφές με άλλους φορείς, όπως μεταξύ αυτών και με το Κέντρο Στήριξης Γυναικών. Μην ξεχνάμε και μην κλείνουμε τα μάτια μας, στο γεγονός πως σε αυτήν την περίοδο έχουν αυξηθεί τα κρούσματα ενδοοικογενειακής βίας. Υπάρχουν παντού προβλήματα και πρέπει να υπάρχει στήριξη και βοήθεια. Είναι σημαντικό να θέλει και κάποιος να βοηθηθεί. Υπάρχει έξαρση και ό,τι ακούμε στην τηλεόραση, ισχύει και για τον τόπο μας και μέσα από την εφημερίδα, να μου επιτρέψετε να προτρέψω ξανά, όποια γυναίκα ή όποιο παιδί ή όποιον πολίτη δέχεται ενδοοικογενειακή βία, να μην διστάσει να ζητήσει βοήθεια είτε από την Κοινωνική Υπηρεσία, είτε από το Κέντρο Στήριξης Γυναικών ή ακόμη και στο αρμόδιο τμήμα της Ελληνικής Αστυνομίας”.

Σε αυτήν την ιδιαιτέρως δύσκολη περίοδο υπάρχει σε πανελλαδικό επίπεδο μία αύξηση των ανθρώπων που επιθυμούν να βοηθήσουν ως εθελοντές. Σε τοπικό επίπεδο υπάρχει αντίστοιχη προσφορά προς την Κοινωνική Υπηρεσία;

“Είμαστε πάρα πολύ χαρούμενοι για τον εθελοντισμό ανθρώπων και για την αλληλεγγύη των κατοίκων του νησιού μας. Ήδη έχουμε δεχθεί προσφορές για φαγητό από γνωστή επιχειρηματία στον χώρο της εστίασης, με σκοπό να παρέχουμε μερίδες φαγητού σε ευπαθείς ομάδες, ενώ δεχθήκαμε βοήθεια και από πρατήριο καυσίμων για δωρεάν βενζίνη για τα οχήματα του προγράμματος “Βοήθεια στο Σπίτι” μέχρι το τέλος της χρονιάς.

Επιπλέον, επιχειρηματίες του νησιού ζήτησαν να βοηθήσουν οικονομικά συμπολίτες μας που έχουν ανάγκη ενώ γνωρίζουμε και το έργο του παραρτήματος του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού στη Σύρο. Είμαστε ευγνώμονες για την ανταπόκριση του κόσμου και θέλω δημοσίως να ευχαριστήσω όλους”.

Η Υπηρεσία ανταποκρίνεται και θα συνεχίσει μέχρι και τη λήξη αυτών των μέτρων. Ποιο είναι το μήνυμά σας αυτή τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε εξαιτίας της πανδημίας προς τους συμπολίτες μας;

“Να μη διστάζουν οι δημότες να ζητήσουν βοήθεια. Είμαστε εδώ για τους συμπολίτες μας, όπως οφείλουμε να κάνουμε. Οι πολίτες πρέπει να ξέρουν ότι κανείς δεν είναι μόνος.

Και μετά το τέλος των μέτρων του εγκλεισμού, γνωρίζουμε ότι θα προκύψουν μεγάλα προβλήματα στις οικογένειες και τους δημότες. Η Δημοτική Αρχή μέσω της Κοινωνικής Υπηρεσίας θα είναι στην πρώτη γραμμή για να συνδράμει με τον καλύτερο και αποτελεσματικότερο τρόπο. Δεν αποκλείεται να υπάρξουν και συσσίτια λόγω οικονομικών προβλημάτων. Η “πόρτα” των Κοινωνικών Υπηρεσιών, του “Βοήθεια στο Σπίτι” και του Κέντρου Κοινότητας είναι πάντα ανοικτή για τον κάθε δημότη που αντιμετωπίζει πρόβλημα. Η βοήθεια από μέρους μας είναι να στηρίζουμε τους ανθρώπους να σταθούν στα πόδια τους και με τη σειρά μου, θέλω να ευχαριστήσω όλους τους υπαλλήλους της Κοινωνικής Υπηρεσίας και των άλλων Τμημάτων που ρίχνονται με αγάπη και ανθρωπιά σε αυτόν τον αγώνα”.